Truck- of campernavigatie: zin of onzin?
Truck- of campernavigatie: zin of onzin?
We hebben sinds kort een camper....(jippie).
Nu ben ik de laatste tijd bezig om mij te orienteren op de markt van navigatie. Ik heb diverse Iphones over (4s, 5, 5S) die ik eventueel voor navigatie wil inzetten en meteen als GPS tracker (als ik niet aan het rijden ben om bij eventuele diefstal mijn camper terug te vinden).
Voor een van die Iphones zoek ik dus eigenlijk een goede “goedkope” oplossing. Ik weet dat Navigon software heeft en natuurlijk TOMTOM en ook IGO.
Ik vraag mij af of het zinvol is om speciale campernavigatie (instellen hoogte breedte en snelheid) aan te schaffen of dat het )omdat het in veel landen niet schijnt te werken) onzin is. Wat zijn jullie ervaringen? Wat kan ik dan (gezien mijn beschikbare device de Iphone) het beste aanschaffen? Nog een ander device op 12V zie ik niet zitten eigenlijk, anders zou ik wel een tweedehandsje kopen voor 50 euro via marktplaats. Of zeggen jullie...doen?
In Nederland navigeer ik met Waze en Flitspalen, met Tomtom en/of met Maps.me. Die laatste is natuurlijk ook lokaal op de Iphone te zetten, maar ook daarvan weet ik niet wat jullie ervarimngen zijn.
Kortom....wie helpt mij in het land van de navigatiesystemen met het maken van de juiste keuzes. Daarbij is het belangrijk (denk ik) dat we dit jaar een rondreis oost europa gaan maken (hongarije, roemenie, tsjechie, oostenrijk, duitsland).
Nu ben ik de laatste tijd bezig om mij te orienteren op de markt van navigatie. Ik heb diverse Iphones over (4s, 5, 5S) die ik eventueel voor navigatie wil inzetten en meteen als GPS tracker (als ik niet aan het rijden ben om bij eventuele diefstal mijn camper terug te vinden).
Voor een van die Iphones zoek ik dus eigenlijk een goede “goedkope” oplossing. Ik weet dat Navigon software heeft en natuurlijk TOMTOM en ook IGO.
Ik vraag mij af of het zinvol is om speciale campernavigatie (instellen hoogte breedte en snelheid) aan te schaffen of dat het )omdat het in veel landen niet schijnt te werken) onzin is. Wat zijn jullie ervaringen? Wat kan ik dan (gezien mijn beschikbare device de Iphone) het beste aanschaffen? Nog een ander device op 12V zie ik niet zitten eigenlijk, anders zou ik wel een tweedehandsje kopen voor 50 euro via marktplaats. Of zeggen jullie...doen?
In Nederland navigeer ik met Waze en Flitspalen, met Tomtom en/of met Maps.me. Die laatste is natuurlijk ook lokaal op de Iphone te zetten, maar ook daarvan weet ik niet wat jullie ervarimngen zijn.
Kortom....wie helpt mij in het land van de navigatiesystemen met het maken van de juiste keuzes. Daarbij is het belangrijk (denk ik) dat we dit jaar een rondreis oost europa gaan maken (hongarije, roemenie, tsjechie, oostenrijk, duitsland).
- Bob Diesel
- Berichten: 31964
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Truck of campernavigaitie (of is dat onzin)
Iig heb je met de TT truck kaart
De meest uitgebreide kaart welke er is
Of je de hoogte,breedte ed instelling onzin vind
Dat is persoonlijk en welk voertuig
Wat voor de een een dinky toy is is voor de ander een zeeeeer groot voertuig
Ik rijd het eerste, maar met TT Truck
De meest uitgebreide kaart welke er is
Of je de hoogte,breedte ed instelling onzin vind
Dat is persoonlijk en welk voertuig
Wat voor de een een dinky toy is is voor de ander een zeeeeer groot voertuig
Ik rijd het eerste, maar met TT Truck
Re: Truck of campernavigaitie (of is dat onzin)
Ik heb de camper TomTom jaren gebruikt. Daarin kon ik ook de voertuig afmetingen invoeren. Dat werkte aardig in Duitsland, België, Luxemburg en Frankrijk. In Spanje en Portugal in ieder geval in het geheel niet: ondanks mijn 2,20 m ingevoerde breedte (werkelijk 2,05 m) werd ik in 2017 meerdere malen en in Portugal en op de Spaanse Westkust in de buurt van Cadiz door een paar idioot kleine straatjes gestuurd, waar ik met goed fatsoen alleen maar net paste met ingeklapte spiegels en dat waren niet eens 1 richtingsverkeer straten... Ik moet er niet aan denken wat ik had moeten doen bij een tegenligger.
De dekking van de wegbreedte / voertuigbreedte functionaliteit van de TT truck is dus nog verre van optimaal en nog sterk afhankelijk van de informatie die de lokale wegbeheerders aan de kaartenmakers hebben verstrekt.
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
De dekking van de wegbreedte / voertuigbreedte functionaliteit van de TT truck is dus nog verre van optimaal en nog sterk afhankelijk van de informatie die de lokale wegbeheerders aan de kaartenmakers hebben verstrekt.
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Truck- of campernavigatie: zin of onzin?
Ik ben zo naïef geweest de Garmin 760 LMTd Camper GPS te kopen .
Ondanks de reeds sterk overdreven ingeven afmetingen is dit spul TOTAAL onbetrouwbaar.
Hij wilde mij reeds diverse malen door véél te smalle straatjes sturen, onder véél te lage bruggen, over bruggen welke niet geschikt zijn voor het gewicht van mijn camper, je kan het zo gek niet bedenken of het overkomt je met Garmin.
Ik zou dit zeker niemand durven aanraden, waardeloos spul.
Ondanks de reeds sterk overdreven ingeven afmetingen is dit spul TOTAAL onbetrouwbaar.
Hij wilde mij reeds diverse malen door véél te smalle straatjes sturen, onder véél te lage bruggen, over bruggen welke niet geschikt zijn voor het gewicht van mijn camper, je kan het zo gek niet bedenken of het overkomt je met Garmin.
Ik zou dit zeker niemand durven aanraden, waardeloos spul.
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
- Bob Diesel
- Berichten: 31964
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Truck of campernavigaitie (of is dat onzin)
En van de voertuig bestuurdergjvonk schreef:
De dekking van de wegbreedte / voertuigbreedte functionaliteit van de TT truck is dus nog verre van optimaal en nog sterk afhankelijk van de informatie die de lokale wegbeheerders aan de kaartenmakers hebben verstrekt.
Er zijn er die rijden een rivier in
TT zei dat
- petervanzelst
- Berichten: 134
- Lid geworden op: do 11 dec 2014, 10:59
- Locatie: noord holland
Re: Truck- of campernavigatie: zin of onzin?
Ik heb een garmin 660 lmtd ( of zoiets). prima voor het algemene werk, je kunt zelfs de nkc camperplaatsen erop vinden ( niet alle!).
Maar ik heb nog steeds op alle reizen gedetailleerde regiokaarten bij mij van mijn vakantiegebied. En gebruik altijd je ogen en hersens. Je kent het verhaal toch van de man die bij een t-splitsing rechtdoor ging omdat er volgens de gps een brug zou zijn??
Een telefoon gebruiken als gps gaat prima, maar je zult dan wel continu de 3-g functie aan moeten zetten. Hoop dat je bundel groot genoeg is.
Maar ik heb nog steeds op alle reizen gedetailleerde regiokaarten bij mij van mijn vakantiegebied. En gebruik altijd je ogen en hersens. Je kent het verhaal toch van de man die bij een t-splitsing rechtdoor ging omdat er volgens de gps een brug zou zijn??
Een telefoon gebruiken als gps gaat prima, maar je zult dan wel continu de 3-g functie aan moeten zetten. Hoop dat je bundel groot genoeg is.
Re: Truck- of campernavigatie: zin of onzin?
Hoezo 3G? Bij de meeste apps kan je offline-kaarten downloaden.
Lex
Lex
Lex en Heleen
Knaus Traveller 705 1995 op Ducato 230 2.5 TDi
Knaus Traveller 705 1995 op Ducato 230 2.5 TDi
Re: Truck- of campernavigatie: zin of onzin?
Wat ik even mis bij vraagsteller is het voertuig waar het om gaat. Een compacte bus (VW T1 t/m T6) kan gewoon rijden waar een personenauto ook kan komen en heb je geen aangepaste navigatie nodig. Maar met een camper van een meter of 2,25 breed en 7 meter lang kan dat uiteraard niet altijd.
Ik rijd al jaren met TomTom Camper en de truc is om een grotere breedte op te geven dan je eigen maten daadwerkelijk zijn. Dus 2,50 breed ipv 2,20. Dat werkt ook in Noorwegen of Spanje. Lengte maakt niet zoveel uit tenzij je heel lang bent en er zitten hele krappe (haaks of nog erger) bochten in, gewicht helpt weer wel ivm bruggetjes op kleinere wegen met max aslast beperkingen. Ik kom heel zelden in onverwachte situaties zolang ik niet verkeerd rijd, gaat het goed. Of er moeten wegwerkzaamheden zijn. Daar kan TomTom niets aan doen. Maar rijd ik verkeerd dan lijkt er wel paniek uit te breken in die TomTom en stuurt je inderdaad via de kortste route alsnog te smalle of te lage straatjes in. Alsof alle regels even niet meer gelden. Pure paniek in dat kastje . Je moet (zoals Bob terecht aangeeft) wel zelf blijven kijken naar borden met hoogte en breedte beperkingen en gewoon de weg en vooruit kijken. En wat Gjvonk al aangeeft: De dekking van de wegbreedte / voertuigbreedte functionaliteit van de TT truck is dus nog verre van optimaal en nog sterk afhankelijk van de informatie die de lokale wegbeheerders aan de kaartenmakers hebben verstrekt. En die informatie is in steden en dorpen lang niet altijd beschikbaar. Dus zelf blijven kijken en niet DomDom dat ding gehoorzamen.
Bij telefoonnavigatie is het handig om de kaarten vooraf te downloaden op het interne geheugen. Wij gebruiken als we lopend of fietsend ergens zijn Here WeGo op mijn telefoon. Doet het ook prima met de auto of camper trouwens, en gratis.
Ik rijd al jaren met TomTom Camper en de truc is om een grotere breedte op te geven dan je eigen maten daadwerkelijk zijn. Dus 2,50 breed ipv 2,20. Dat werkt ook in Noorwegen of Spanje. Lengte maakt niet zoveel uit tenzij je heel lang bent en er zitten hele krappe (haaks of nog erger) bochten in, gewicht helpt weer wel ivm bruggetjes op kleinere wegen met max aslast beperkingen. Ik kom heel zelden in onverwachte situaties zolang ik niet verkeerd rijd, gaat het goed. Of er moeten wegwerkzaamheden zijn. Daar kan TomTom niets aan doen. Maar rijd ik verkeerd dan lijkt er wel paniek uit te breken in die TomTom en stuurt je inderdaad via de kortste route alsnog te smalle of te lage straatjes in. Alsof alle regels even niet meer gelden. Pure paniek in dat kastje . Je moet (zoals Bob terecht aangeeft) wel zelf blijven kijken naar borden met hoogte en breedte beperkingen en gewoon de weg en vooruit kijken. En wat Gjvonk al aangeeft: De dekking van de wegbreedte / voertuigbreedte functionaliteit van de TT truck is dus nog verre van optimaal en nog sterk afhankelijk van de informatie die de lokale wegbeheerders aan de kaartenmakers hebben verstrekt. En die informatie is in steden en dorpen lang niet altijd beschikbaar. Dus zelf blijven kijken en niet DomDom dat ding gehoorzamen.
Bij telefoonnavigatie is het handig om de kaarten vooraf te downloaden op het interne geheugen. Wij gebruiken als we lopend of fietsend ergens zijn Here WeGo op mijn telefoon. Doet het ook prima met de auto of camper trouwens, en gratis.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
- Don Esteban
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
- Locatie: Limburg / Costa Brava
Re: Truck- of campernavigatie: zin of onzin?
Ik heb precies dezelfde situatie meegemaakt met mijn Tom Tom Camper. Werkt aardig in Frankrijk schrijf je? Nou, niet bij ons. De TTC stuurde me in de bergen een bochtige D-weg in ergens in departement de Lot. Het werd al vrij snel zó smal werd dat zelfs een fietser als tegenligger een probleem geweest zou zijn. 5 kilometer duurde deze benarde situatie en inderdaad: ik moet er niet aan denken dat we hier een tegenligger gehad zouden hebben. En dat met rechts een afgrond van zo'n slorgdige 100 meter. Ik heb hier een nachtje slecht van geslapen.>>Ik moet er niet aan denken wat ik had moeten doen bij een tegenligger. <<
Ook kleine straatjes die de camperversie zou moeten vermijden worden gewoon regelmatig in de routes opgenomen.
En ja hoor, plots sta je voor een tunnel met bord max 2.50 m. terwijl ik 3.10 m. had ingetypt.
In mijn TomTom Live 1005 kan ik een SD card steken. Ik heb daarop de gewone Europa versie staan en in het interne geheugen staat de camperversie. Ik kan switchen tussen de twee maar bij de nieuwste update heb ik maar weer gewoon voor de Europa versie gekozen. Een te lage tunnel zie ik met het blote oog en als hij me in kleine straatjes stuurt, maak ik een omweg en ik zie wel waar ik uitkom. Ik heb tenslotte vakantie en wil niet meer gestresst aankomen
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Knaus SKY I 700 LX
Re: Truck- of campernavigatie: zin of onzin?
Alvast hartelijk bedankt voor alle reacties. Er lijkt een trend te zitten in de nutteloosheid van navigatie software specifiek voor een camper. Enkele zeer terechte opmerkingen over gelezen.
Ik heb trouwens een Rollerteam Granduca, volgens mij 3.00 meter hoog en 2,20 breed (7 meter lang). Ik moet de exacte maten nog een keer opschrijven, maar hij staat nu in de stalling.
Ik heb trouwens een Rollerteam Granduca, volgens mij 3.00 meter hoog en 2,20 breed (7 meter lang). Ik moet de exacte maten nog een keer opschrijven, maar hij staat nu in de stalling.
- Bob Diesel
- Berichten: 31964
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Truck- of campernavigatie: zin of onzin?
Nu rijd ik al jaren met TT-Truck
Ingesteld op BUS
Geen idee of die anders is als de camper uitvoering
Maar geen van de gemelde problemen tegen gekomen
Ga ik soms mijn eigen weg ,waar bij dan regelmatig het alarm afgaat
Omdat ik dan iets doe wast met de instellingen niet mag
Toch nog eens kijken naar die instellingen
En soms zegt die geen bus route gevonden
En ik kom op plaatsen waar ik niet zou komen als ik zelf via de altijd aanwezige
Michelin route kaart zou rijden
Ingesteld op BUS
Geen idee of die anders is als de camper uitvoering
Maar geen van de gemelde problemen tegen gekomen
Ga ik soms mijn eigen weg ,waar bij dan regelmatig het alarm afgaat
Omdat ik dan iets doe wast met de instellingen niet mag
Toch nog eens kijken naar die instellingen
En soms zegt die geen bus route gevonden
En ik kom op plaatsen waar ik niet zou komen als ik zelf via de altijd aanwezige
Michelin route kaart zou rijden
- hurktoilet
- Berichten: 8260
- Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
- Contacteer:
Re: Truck- of campernavigatie: zin of onzin?
Ik heb nu ruim vijf jaar een camper (2,20 breed, 2,60 hoog, dus niet heel erg groot) met een gewone garmin navi, dus zonder campertoevoeging. Het is me in al die jaren precies drie keer overkomen dat ik voor een te smalle brug of een te laag tunneltje kwam te staan.
Laatst gewijzigd door hurktoilet op vr 05 jan 2018, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Twitter: @Camper_toerist
Re: Truck- of campernavigatie: zin of onzin?
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik heb een Garmin Zumo die ik op de motor en in de auto, camper en touringcar gebruik. Ongeacht of het een 12 meter bus is of een 14 meter dubbeldekker met ook nog een skibox achterop.
Je moet altijd blijven opletten als je de GPS gebruikt, het onterechte gevoel dat er met een truck of camperuitvoering niets meer mis gaat verslapt alleen maar de aandacht en maakt de kans op missers juist groter.
Bovendien, die hoogtebalk voor dat mooie parkeerterrein aan het strand staat echt niet in je camper navigatie.
Je moet altijd blijven opletten als je de GPS gebruikt, het onterechte gevoel dat er met een truck of camperuitvoering niets meer mis gaat verslapt alleen maar de aandacht en maakt de kans op missers juist groter.
Bovendien, die hoogtebalk voor dat mooie parkeerterrein aan het strand staat echt niet in je camper navigatie.
Laatst gewijzigd door Meine op do 04 jan 2018, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bob Diesel
- Berichten: 31964
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Truck- of campernavigatie: zin of onzin?
Is me ook met alleen de michelin boeken/kaarten
Nog nooit overkomen
En ik heb toch wel met aardige maten ergens gereden
De omleidingen worden meestal wel op tijd aangegeven
En zijn meestal maar kort
Bv via de rechterrijbaan/ verkeerslicht ipv zonder oponthoud onder de kruising door
Anticiperen/ goede kaart en niet op je navigatie systemen vertrouwen
@Meine
Concentratie ,het ondergewaardeerde talent v,d Chauffeur