Help: TomTom Start 20M Europa de beste keus?

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Help: TomTom Start 20M Europa de beste keus?



Bericht door Camperic »

Aloys schreef:
ma 05 nov 2018, 10:04
Maar ik ben bang dat dit mijn laatste TomTom is geweest.
Zo zou ik er ook over denken.
Slechte, klantonvriendelijke service! :evil:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Help: TomTom Start 20M Europa de beste keus?



Bericht door Kroppie »

afstraffen die firma, nooit meer iets van afnemen, de naam gewoon vergeten.(dat zouden meer mensen moeten doen!!)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Will
Berichten: 3530
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Help: TomTom Start 20M Europa de beste keus?



Bericht door Will »

Goedemiddag,

Ik gebruik mijn oude smartphone als navigatie en de stroom haal ik uit mijn usb poort sigaretten aansteker.
Als software gebruik de offline kaart van Google Maps een keer per maand updaten en hij is weer actueel.
Alleen bij een lange reis (buitenland ) moet je de kaart in etappes gebruiken maar dat lijkt mij geen probleem.
En nog mooier het is (nog) gratis.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Help: TomTom Start 20M Europa de beste keus?



Bericht door 't Busje »

Wij doen het ook zo. Een oude smartphone zonder SIM met HereWeGo (gratis), want ik ben niet zo dol op de gretigheid waarmee Google gegevens verzamelt.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Help: TomTom Start 20M Europa de beste keus?



Bericht door Aloys »

Manieren te over. Ik gebruik ook nog een iGo met groot scherm, werkt perfect, 4 tientjes uit China.

Het gaat erom dat ik nogal enthousiast was over mijn voordelige TomTom Start 20, in eerste instantie, en nu dus
helemaal niet meer! En dat wil ik even in ditzelfde topic laten weten, voordat mensen op basis van mijn eerdere
verhaal besluiten om ook een dergelijk apparaat aan te schaffen.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Help: TomTom Start 20M Europa de beste keus?



Bericht door Ruud Adam »

Ik heb zelf ook een TomTom.
Kostte 3 jaar geleden nog best wel veel geld.
Ding functioneert goed, maar om er POI's op te krijgen is werkelijk een crime.
De site van hen werkt niet goed en blijft in links naar zichzelf verwijzen.

Toen we afgelopen tijd naar de VS gingen, wilde ik toch mijn TomTom eventueel meenemen.
Maar dan moest ik een kaart kopen en tijdelijk al mijn kaarten van Europa eraf gooien.
Want al eerder had ik geprobeerd om POI's bij te plaatsen. Volgens TomTom zou dat ook met een geheugenkaartje moeten kunnen.
Ik heb vanalles geprobeerd maar het lukte niet. Dus moest ik er eerst alle stemmen eraf gooien om ruimte te maken.
Met als gevolg dat als ik de kaart van de VS op mijn apparaat zou moeten zetten, dat helemaal een avond vol frustratie zou worden.
Die kaart kost ook nog eens een smak geld. Niet gedaan.

Uiteindelijk op reis gegaan zonder TomTom.
Op de reis zelf vooral Waze gebruikt. Een gratis app met vele functies (die mijn TomTom sowieso niet heeft, zoals filemeldingen, ongelukken, postende politie-auto's, gestrande voertuigen op de vluchtstrook, e.d.)
Waze in combinatie met de in het voertuig aanwezig GPS heeft ons prima geholpen.
Nadeel is dat je online moet zijn met je smartphone met Waze erop.
En een simkaart kost ook geld natuurlijk.
Ander nadeel is dat op een gegeven moment het signaal uitviel en Waze effe niet wist waar we zaten.
Dan werkt hij nog wel, maar met vertraging en dus een stuk onnauwkeuriger.
Maar hoe dan ook... topsysteem.
HereWeGo is ook goed, maar werkte bij ons niet goed op de iPhone. Google Maps werkt ook redelijk, maar Waze was onze favoriet.

Ik begrijp ook niet dat TomTom als bedrijf nog bestaat.
Waren zij ooit voorloper, nu lopen ze hopeloos achter. Bij mij gaat hij alleen nog maar gebruikt worden als back-up systeem.
Het wachten (of misschien is het er al) is een online app waar je ook de maten en gewichten van je camper kan invoeren.
Maar dat komt vanzelf.
Groet, Ruud
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Help: TomTom Start 20M Europa de beste keus?



Bericht door veetee »

Ruud Adam schreef:
ma 05 nov 2018, 14:24
Het wachten (of misschien is het er al) is een online app waar je ook de maten en gewichten van je camper kan invoeren.
Maar dat komt vanzelf.
Schijnt er al te zijn:
.
A94B60A9-F508-450C-8EB7-513E6B7342F5.jpeg
A94B60A9-F508-450C-8EB7-513E6B7342F5.jpeg (150.9 KiB) 695 keer bekeken
.
Zelf gebruik ik al jaren Garmin, vind ik prettiger en beter dan Tom Tom. De vorige Garmin heeft het 10 jaar uitgehouden, met enkele updates per jaar (life time update), hij deed het nog maar het geheugen werd wat krapjes. Vorig jaar de Garmin 770 Camper uitvoering gekocht, erg blij mee.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Help: TomTom Start 20M Europa de beste keus?



Bericht door Ruud Adam »

Mooi!

Volgens mij is Sygic wel een betaalde app.
Maar dan nog steeds lijkt het me beter dan menig merk waar het vooral om de hardware draait en waar je wordt gelokt met 'levenslang' updates.

In de gratis apps zal het nog niet zo snel toegepast gaan worden las ik online, omdat het blijkbaar nogal wat kost.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Help: TomTom Start 20M Europa de beste keus?



Bericht door Kroppie »

wat ik gebruik? :oops:

een vdo dayton uit 2004 met kaarten van 2008 , en ik kom overal waar ik wil, en ook weer thuis, perfect apparaat, mooi groot scherm en een zeer duidelijke juffrouw.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Help: TomTom Start 20M Europa de beste keus?



Bericht door Meine »

Is dat niet heel lastig, al die nieuwe rotondes sinds 2008 waar je nu midden over heen dendert? :lol:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Help: TomTom Start 20M Europa de beste keus?



Bericht door Kroppie »

nee, ik zie op tijd dat ik wat aan het stuur moet draaien, die rot ondes zijn eigenlijk de grootste veranderingen die ik merk, daar heb ik geen nieuwe kaarten voor nodig (zijn voor dit ding niet eens meer te verkrijgen denk ik).
ik blijf hem gebruiken tot ie het begeeft (of tot ik het begeef :D, want ik heb nog een complete reserve )

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Help: TomTom Start 20M Europa de beste keus?



Bericht door TestCase »

Gratis oplossing is IGO primo/nextgen met truck/camper optie. Werkt op Android is zo te downloaden, kaarten was even zoeken. Heb nu TT en herewego kaarten van juni 2018. Een compleet sd kaartje is volgens mij op marktplaats te koop?


//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Help: TomTom Start 20M Europa de beste keus?



Bericht door Aloys »

Update: in mei 2019 alsnog omgeruild door TomTom voor eentje die is ge-refurbished. Alles werkt nu, na bijna 2 jaar!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie