Help: TomTom Start 20M Europa de beste keus?

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Help: TomTom Start 20M Europa de beste keus?



Bericht door Aloys »

Even een paar simpele vragen, toch maar in een apart topicje...

Ik overweeg nu de aanschaf van de TomTom Start 20M Europa voor € 99,00. Beste koop, volgens de
Consumentenbond. Zijn er hier gebruikers? Vast wel!

Volgens mij kan ik gewoon poi-bestanden toevoegen, zoals in de meeste TomToms. Zal wel via software
op de computer gaan. Dat is geen probleem.

De vraag
Maar hij heeft ook een menu "Beheer POI's"? Daar kan ik zelf een poi-categorie toevoegen, bijv. Vrienden,
en daarna adressen van vrienden als bestemming/poi aan die categorie toevoegen? Gewoon in het apparaat,
zonder tussenkomst van een computer?

Misschien dat iemand die zo'n type heeft dat even voor mij na kan kijken. Want verkopers kletsen maar
wat, die zijn over het algemeen niet te vertrouwen is mij wel duidelijk geworden! :D

Zo gauw ik dat zeker weet ga ik 'm bestellen, mét een Brodit-houder voor vaste montage tegen het
dashboard, voor mijn bijrijdster! Zelf gebruik ik een 7" iGo van de Chinees... :D

Let op!
We hebben inmiddels slechte ervaringen met dit product én met de service van TomTom. Zie mijn update
op pagina 2: viewtopic.php?f=13&t=8459885&p=1767491#p1767491
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Beste

Re: Help: TomTom Start 20M Europa de beste keus?



Bericht door Beste »

Heb de tomtom start 25 en die is volgens mij precies het zelfde en daar kan je bij "beheer POI's" Poi's toevoegen-wijzigen-waarschuwen- categorie toevoegen en vewijderen
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Help: TomTom Start 20M Europa de beste keus?



Bericht door Aloys »

We hebben 'm aangeschaft: de TomTom 20m Europa. Geheel Europa (45 landen) in een 4,3" apparaatje
voor € 109. Het is de goedkoopste uit de serie (na dezelfde met alleen West-Europa voor € 99) en hij
biedt alles wat we willen en gewend zijn van TomTom in de afgelopen 15 jaar...

De eerste Poi-bestanden heb ik erop gezet, we zullen 'm snel gaan testen in de praktijk!

Deze TomTom is voor Femma als bijrijdster en mijn navigator. Hij wordt gemonteerd tegen het dashboard
aan de rechterkant. Zelf kijk ik op een grote 7" Chinese tablet met iGo (€ 45) waar ik erg tevreden
over ben. Daarnaast hebben we nog de Waze-navigatie op onze telefoons...

Met 4 navigatie-apparaten in de cockpit verdwalen we niet zó vaak meer... :mrgreen:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Help: TomTom Start 20M Europa de beste keus?



Bericht door Aloys »

Het was overigens even uitzoeken en puzzelen hoe ik die poi-bestanden moest overzetten naar
de nieuwe TomTom. Een link vanuit de MyDrive-software werkte niet en ik vreesde al even dat ik
nu een type had gekocht waarbij het zelf installeren van poi-bestanden onmogelijk was... :oops:

Je moet de TomTom aansluiten op je computer/laptop, dan start de MyDrive-software vanzelf op.
In ieder geval moet de TomTom verbonden zijn in de MyDrive-software.

Dan ga je naar http://169.254.255.1/pcmi/?locale=nl_nl
Nu kun je via de blauwe knop "+ Voeg NP toe" poi-bestanden uploaden. Die worden rechtstreeks
naar je TomTom ge-upload en je ziet ze op deze pagina in een lijst. Doe eerst het ov2-bestand,
daarna het bijbehorende bmp-bestand. Je ziet het plaatje dan ook verschijnen in de lijst.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Help: TomTom Start 20M Europa de beste keus?



Bericht door 't Busje »

Aloys schreef:Met 4 navigatie-apparaten in de cockpit verdwalen we niet zó vaak meer...
Vooral niet als het ene apparaat je een andere richting opstuurt dan het andere. :bang:

Overigens, maar dat is mosterd na de maaltijd (aanschaf), ben ik over de nieuwe generatie TT minder enthousiast dan over de TT van een jaar of wat geleden.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Help: TomTom Start 20M Europa de beste keus?



Bericht door Aloys »

Ik vertrouw op de navigatie met de nieuwste kaarten. Dat was tot nu toe de iGo, de Chinees.
Maar nu ga ik me weer verlaten op de TomTom met de nieuwste kaarten! :D

Trouwens Waze, wat draait op onze telefoons, gebruikt Google Maps. Die is dus ook heel goed,
maar die hebben we slechts zo nu en dan aan staan. Mijn telefoon heeft het al druk genoeg:
die is hotspot voor de gehele camper (met Femma's telefoon en 2 iPads) en verzorgt daarnaast
de tracking. Staat daarvoor continu in verbinding met http://www.aprs.fi. Als ik niet uitkijk
verbruikt ie meer stroom dan hij oplaadt en loopt hij leeg! :D

We beschikken wel over 2 x 12V-aansluitpunten en 6 x USB-aansluitingen op het dashboard.
Heel soms zijn ze allemaal in gebruik! :mrgreen:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Help: TomTom Start 20M Europa de beste keus?



Bericht door bertt »

Aloys,

Waar gebruik je die "tracking" voor? Zodat je kan zien waar je geweest ben?

Bert

Zal niets met korte termijngeheugen te maken hebben? :-B Nee, ik ben serieus benieuwd waarom.
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Help: TomTom Start 20M Europa de beste keus?



Bericht door Aloys »

Ja, inderdaad. Dat systeem onthoudt waar ik de laatste 2 jaar ben geweest. Vind ik wel grappig.
Vorig jaar op 5 augustus waren we onderweg langs de Franse kust:
https://aprs.fi/#!mt=roadmap&z=12&ts=14 ... 2FPA3DAT-5

Je kunt klikken op "Volg in Streetview" en dan zie je de heg van een kleine camping aan zee; wij
stonden achter die heg. Je kunt inzoomen, sat-foto bekijken. Elk rood puntje bevat GPS-informatie
met datum/tijd, snelheid etc.

Het systeem is eigenlijk niet ontworpen voor de manier waarop ik het gebruik: met een app op mijn
smartphone. APRS is een systeem van, voor en door radioamateurs. Ik zou eigenlijk een zendertje
in de auto moeten hebben die continu mijn positie uitzendt. Ontvangers van mede-amateurs over
heel Europa ontvangen die info en sturen dat automatisch door naar de Finse website. Ik vond de
app simpeler (én beter, als je tenminste continu beschikt over internet).

Om dit te mogen/kunnen doen heb ik een kopie van mijn zendmachtiging moeten opsturen naar de
Finse radioamateurs achter deze dienst. Niet voor iedereen dus, helaas.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Help: TomTom Start 20M Europa de beste keus?



Bericht door seth_space »

Dat laatste kan ook via Google voortaan.
https://www.droidapp.nl/nieuws/google-m ... nederland/
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Help: TomTom Start 20M Europa de beste keus?



Bericht door Aloys »

Vergeten te vermelden: er bestaat ook al jaren een app voor. Dat is Glympse: https://www.glympse.com
Met Glympse kan het ook, ik heb dat in 2012 gebruikt toen ik zonder echtgenote met de camper naar
een beurs in Friedrichshafen was. Femma kon op elk moment zien waar ik precies reed.

Enige nadeel: die route werd nergens opgeslagen. Al je op je bestemming kwam was het gewoon weg,
foetsie. Zo ziet dit met Google er ook uit. En dat vind ik jammer.

Als je op http://www.aloys.nl klikt op dat Googlemap-plaatje aan de rechterkant dan zie je wanneer ik het
programma voor het laatst heb gebruikt. In Nijverdal heb ik de app (per ongeluk) uitgezet. Die laatste
rit blijft gewoon staan totdat ik de app weer gebruik. En alle ritten worden opgeslagen en 2 jaar lang
bewaard.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
DHM
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo 25 jan 2009, 13:26
Locatie: Friesland

Re: Help: TomTom Start 20M Europa de beste keus?



Bericht door DHM »

Ik heb de 20 M ook al jaren prima ding voor dat geld met jarenlang gratis update.
Nadeel is wel dat je bezochte adressen niet per adres kan verwijderen, alle bezochte adressen gaan er dan uit.
POI gebruik ik eigenlijk alleen die er al in staan (musea , benzinepomp etc)
Ik denk dat wel dat na een paar jaar de boel wat trager wordt, zeker met rotondes is het oppassen.
Maar als ik het zo lees heeft onze moderator het wel erg druk onder het rijden met al die schermpjes.
Kijk goed uit zou ik zeggen :shock:
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Help: TomTom Start 20M Europa de beste keus?



Bericht door Aloys »

Een deel van de schermpjes wordt bediend door de bijrijdster! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Trebor953
Berichten: 2703
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 9:32
Locatie: Nunspeet

Re: Help: TomTom Start 20M Europa de beste keus?



Bericht door Trebor953 »

Aloys, als MyDrive opgestart is zie je rechtsonder een icoon van MyDrive Connect, als je daar met je rechtermuisknop op klikt, kan je Beheer content van community kiezen en dan kom je ook op de webpagina waar je poi's stemmen enz kan toevoegen.
Groetjes,
Rob

Dethleffs Trend T 6617
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Help: TomTom Start 20M Europa de beste keus?



Bericht door Aloys »

Heb ik die blijkbaar over het hoofd gezien. Ik ga morgenochtend meteen kijken!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie