Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door Schoentje »

Verder is zenden "one to all" en niet afhankelijk van een Infrastructuur van derden.
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door B1gcheese »

Vandaag ook maar eens een setje porto's aangeschaft. Handig met inparkeren, als we met twee wagens rijden, of als ik weer eens te lang blijf ouwenelen bij een ander.
We zijn voor de goedkope Midland M24S gegaan. Eens kijken of het wat is. Over. :-B
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
EdjeRom
Berichten: 22
Lid geworden op: di 23 aug 2011, 14:30
Locatie: Veghel

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door EdjeRom »

Poeh hé, wat een oud topic.
Maar ik dacht dat ik ooit een lijstje gezien had, waar de vaste kanalen in stonden, waarop camperaars met elkaar communiceren.
27Mhz is dat dacht ik kanaal 22.
Maar welk kanaal/frequentie op de PMR kanalen?

Kan dat betreffende topic niet vinden :bang:
Hobby 600 bouwjaar 2002 op Fiat Ducato 2.8 JTD,
Lengte 6 m / Breedte 2,30 m / Hoogte 2,90 m
hamradio PD1AV / Geocaching Team Voyager
Abri079
Berichten: 1035
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 21:38
Locatie: Fryslân

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door Abri079 »

Volgens mij zijn PMR kanalen en 27 MC heel verschillend. De eerste zitten in de buurt van de 446 MHz en 27 MC op 27 MHz.
Bijgaand de diverse frequenties. Welk kanaal camperaars gebruiken weet ik niet. Misschien kun je hier iets mee?

http://jdebest.freeservers.com/27mc/page2.html

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/PMR446
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2323
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door rbisdom »

En als je dan een porto gebruikt en je gebruikt een headset, moet je dan tijdens het spreken een knopje op de headset gebruiken of de spreekknop op de porto zelf?
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door bupozaanstad »

Of je tijdens het spreken een knopje op de headset kunt gebruiken of de spreekknop op de porto zelf is geheel afhankelijk van het type headset.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
EdjeRom
Berichten: 22
Lid geworden op: di 23 aug 2011, 14:30
Locatie: Veghel

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door EdjeRom »

Abri079 schreef:
ma 06 mei 2019, 17:55
Volgens mij zijn PMR kanalen en 27 MC heel verschillend. De eerste zitten in de buurt van de 446 MHz en 27 MC op 27 MHz.
Bijgaand de diverse frequenties. Welk kanaal camperaars gebruiken weet ik niet. Misschien kun je hier iets mee?

http://jdebest.freeservers.com/27mc/page2.html

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/PMR446
Haha, ja ik snap natuurlijk waar de frequenties liggen. Dat was de vraag ook niet. Maar bedankt voor de moeite.
Hobby 600 bouwjaar 2002 op Fiat Ducato 2.8 JTD,
Lengte 6 m / Breedte 2,30 m / Hoogte 2,90 m
hamradio PD1AV / Geocaching Team Voyager
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door herbybg »

PMR 446MHz => 0.5W
Eens boven de 0.5W en met winstantennne is bezit en gebruik van dit app verboden en strafbaar!
Kan aanleiding geven tot inbeslagname van voertuig!!!! :bang:
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door Aloys »

Hier nog een stukje over PMR en CTCSS-codes, met eenvoudige uitleg:
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... ss#p995289

Let wel: 0,5W portofoons met vaste antenne zijn legaal. Portofoons met afschroefbare antenne
zijn illegaal, net als PMR-toestellen voor montage in de auto. Die hebben geen vaste antenne
maar een buitenantenne (verboden!) en hebben 5W zendvermogen in plaats de wettelijke 0,5W (dus
ook verboden!)
Niet voor niets staat er bij al die advertenties dat ze bedoeld zijn voor 'export'. Het gebruik van
deze toestellen in Nederland (en waarschijnlijk de hele EU) is dus net zo illegaal als het gebruik
van illegale 27MC-bakkies!

En ik heb ooit (45 jaar geleden) al eens een hele zondagmiddag in een politiecel in Zwolle doorgebracht
nadat ik van de weg gehaald was met een illegaal bakkie in de auto... :oops:
Later eens met mijn VW-busje aan de kant gezet door de politie: waarom ik 2 antennes op het dak van
de bus had? Toen was ik reeds gelicenseerd radioamateur.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door bupozaanstad »

Ik denk dat 9 van de 10 gelicenseerde radioamateurs met een illegaal 11 meter setje zijn begonnen :-B :-B
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Camper_01

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door Camper_01 »

Mijn overleden pa begon met een WS19 bij velen bekend
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door Aloys »

Inderdaad, dat waren geen kleine jongens! :D

Afbeelding
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Abt
Berichten: 1
Lid geworden op: di 26 nov 2019, 17:41

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door Abt »

Dag allemaal, ik ben nieuw op dit forum en zal mij gelijk even voorstellen.
Mijn naam is Abt en ik ben liefhebber van alles wat met radio te maken heeft, waaronder ook het bekende 27MC bakkie.
Ik zag dat dit topic al van 2016 is maar toch wil ik graag mijn ervaringen delen omtrent communicatie onderweg.
Zelf ben ik al 30 jaar bezig met 27MC. Velen denken dat 27MC passé is, dit is echter niet het geval. Het wordt wereldwijd nog veel gebruikt en er worden nog steeds door bekende merken als President, Alan-Midland, CRT, Ranger, etc, nieuwe apparatuur op de markt gebracht met de modernste technieken.
Ik denk dat 27MC een prima bijdrage kan leveren naast het gebruik van bijvoorbeeld mobiele telefoon.
Het is het enigste vergunningsvrije middel waarmee grote afstanden gehaald kunnen worden.
Je bereik valt of staat met een goede antenne die ook goed afgesteld moet zijn. (SWR waarde) Het bereik is heel verschillend en hangt van meerdere factoren af, zoals lengte van de antenne, het terrein en atmosferische condities spelen ook een rol. Een bereik van 10km (mobiel-mobiel) en wel meer is zeker wel mogelijk.
Is 27MC perfect? Nee, dat is het zeker niet, een mobieltje heeft zo ook zijn nadelen en beperkingen.
Is het handig? Nou en of! Ik zou niet meer zonder willen. Het is een ideaal middel om gewoon erbij te hebben.
Sneller kun je niet met één of meerdere voertuigen communiceren, je pakt de microfoon, knijpt en praat. Zo snel gaat dat niet met een mobieltje.
Een mobiele 27MC antenne bevestigen op een kunststof camper geeft massa-problemen, vanwege het feit dat deze antennes een massa oppervlak nodig hebben om goed te kunnen werken. Deze massa noemt men ook wel ground en moet van metaal zijn. Dit is de tegencapaciteit van de antenne.
Een metalen plaat bevestigen kan een prima oplossing zijn, maar speciaal voor kunststof oppervlakken zijn er de 'no-ground' antennes ontworpen die hier prima voor geschikt zijn. Het rendement is echter iets minder (rond de 80%) maar over het algemeen werken ze prima.
Vaak zie je mensen hiermee de fout ingaan. Een mobiele antenne die niet geschikt is voor kunststof werkt hier niet op en je vernield je zender er ook nog eens mee.
Ik kan nog veel dieper ingaan op de stof, maar wil afsluiten met een stukje wat ik zelf geschreven heb.
Het heet 'Retro-Communicatie', gratis communiceren met 27MC' en is hier te bekijken vanaf mijn google-drive:
https://drive.google.com/file/d/13-OfEb ... sp=sharing
Met vriendelijke groet,
Abt
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door marjasjaak »

Abt, 27Mhz is zeker vintage communicatie, maar voor korte afstanden (mobiel) bruikbaar.
Leuk dat je daar nog actief mee bent, heb mijn eerste Hycom 22 kanalen 0,5 watt zender nog op de kast liggen.
Het nadeel is dat je toch wel een redelijke antenne op je camper moet hebben om grotere afstanden tussen bijv. 2 campers te overbruggen.
Heb zelf met 27Mhz gebruik in vakantielanden geen ervaring. Na behalen van een licentie heb ik wel gebruik gemaakt van 145mhz (radiozendamateur frequentie) voor communicatie tussen 2 voertuigen (camper/caravan) tijdens vakanties. Voordeel was dat je met een kleine antenne 1/4 golf (circa 50 cm) afstanden tot 10 kilometer in berggebied makkelijk haalde (zendvermogens 5 / 50 watt). Was wel makkelijk als je op een single trackroad in Schotland met een caravan van 7 meter reed, kon de voorganger waarschuwen voor tegenliggers. Met een PMR portofoon heb je een storingsvrij mobiel bereik wat vergelijkbaar is met 27MHZ, een kilometer of 5, het is alleen iets handzamer.
.
DSC_3429 kl.JPG
DSC_3429 kl.JPG (52.84 KiB) 419 keer bekeken
Mijn eerste GSM woog 25 kg :-B gelukkig zijn ze nu handzamer. :wink:

Zelf ben ik nog aan het bekijken waar ik in onze camper nog een HF/50mhz/144mhz zender kan inbouwen. Dat is dan niet voor gebruik tijdens rijden, maar voor het maken van verbindingen als we ergens staan camping/camperplaats.
Groet Sjaak PB9P
Plaats reactie