Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door Cee Pee »

Er hoeft alleen maar een kacheltje achter :wink:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Uitgeschreven

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door Uitgeschreven »

Een kolonne campers die 40 km uit elkaar rijdt? Wat willen jullie eigenlijk?
het ging om te communiceren tussen een aantal campers achter elkaar wat heel handig is.
Maar waar leidt dit naartoe,?
Camper_01

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door Camper_01 »

Cee Pee schreef:Er hoeft alleen maar een kacheltje achter :wink:
Een kacheltje wel wat van de RCD of tegen woordig bureau telecom min van v en w.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door Cee Pee »

Ik kon de radio controle dienst altijd goed mis peilen :lol3:
Het was altijd heel snel op het eiland bekend meestal al voor ze de boot af reden.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door Aloys »

Waarom mobiele telefoon wel verboden en portofoons, handmicrofoons etc. niet?
In de wet staat een heel gedetailleerde beschrijving van wat er wordt verstaan onder een mobiele telefoon.
En die andere dingen voldoen niet aan die definitie, dus vallen ze niet onder het mobiele-telefoon-artikel.

Ik heb speciaal daarvoor een A4-tje in de camper liggen, voor het geval ik word aangehouden met een
microfoon of portofoon in de hand. Mag de agent even rustig lezen... :mrgreen:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door kampo »

Ik zit me af te vragen of je naar de gevangenis gaat bij overtreding, en in welk land dan wel.
Beperk het zich tot een kleine boete en eventueel inleveren van de gebruikte apparatuur ?
Ik ken er verder niets van maar zo een draagbare VHF of marifoon zonder de juiste vergunning heb je vanaf 50€.
Hoe groot is de pakkans eigenlijk of wordt er zelfs nooit op gecontroleerd ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door Schoentje »

Heb ooit jaren geleden (dacht 2001 of 2002) bij het overgaan van de grens tussen Kroatië en Bosnië opmerkingen gekregen over mijn 27mc en toenmalige 446 porto (Midland) die op het dashboard lag.

Ze moesten papieren zien maar na het zwaaien met mijn Vaarbewijs en Marifoonbewijs (welke beide natuurlijk helemaal niets met een 27mc of 446 Porto van doen hebben) was het goed en mocht ik doorrijden. Verder nooit enige vraag of controle meegemaakt.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door AadenAnke »

De wetgeving is krom, maar dat wisten wij toch al. Ik mag niet met mijn mobiel bellen vast houden terwijl ik aan het verkeer deelneem! Maar als chauffeur in het OV heb ik een soort van 27mc kortverkeer genoemd in de bus. Op een vestiging met 46 bussen de spreekknop op 3verschillende plaatsen. Dan nog een beeldscherm waar ik allerlei handelingen op in moet toetsen. In de nabije toekomst zelfs bezettingscijfers. Al die handelingen zouden dus mijn aandacht voor het verkeer niet doen verslappen! Laat me niet lachen als ik naar mijn collega zit te roepen dat ik vertraging heb en een overstapper en tegelijk mijn beeldscherm om een handeling vraagt en de passagier vraagt wacht de andere bus nu wel of niet op mij.
Wel als ik dan nog 30% aandacht voor het verkeer heb is dat dus echt veel. Dus als je een OV bus ziet met een chauffeur die zoals het lijkt in zig zelf zit te lullen en dat ook nog met zijn armen over het dashboard zit te zwaaien kijk dan maar uit!

Gr. Aad
Gebruikersavatar
1934
Berichten: 241
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 5:39
Locatie: Onderweg

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door 1934 »

Lang geleden,bij binnenkomst Slovenië werd je bakkie keurig verpakt in een plastic zak met daar omheen een loodje,het nummer van het loodje werd vermeld op vrachtbrief en in paspoort.
Bij uitrijden van het land kreeg je na vertoon paspoort/cmr je (zakje) bakkie weer terug,was streng verboden ivm spionage ha ha.

Bij binnenkomst Tunesië 2005 grote controle,en kwam de douane op het idee om de 27mc verboden te verklaren,werd terstond in beslag genomen en moest afstand tekenen,meegelopen naar gebouwtje waarin zeker 300 honderd bakkie,s en mobi,s en andere zend apparatuur lag.
De daar opvolgende reis in 2006 gewoon een kapot bakkie meegenomen gelijk ingeleverd,en afstand getekend,vervolgens je bakkie naar de douane gewoon weer onder de stoel uit en gemonteerd.
Jaren later,ergens op een markt in Kasserine een kraam vol met zendapparatuur met Duitse stickers op verscheidene bakkie,s ra ra waar komt dat vandaan.

Groet
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door Cee Pee »

Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
ErikO
Berichten: 12
Lid geworden op: za 08 aug 2009, 19:19
Locatie: Beek en Donk

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door ErikO »

De boete zal dan wel aardig op kunnen lopen, maar ik heb door de jaren heen geen boetes en controles gehad terwijl ik vroeger toch met 1 kilowatt zat te zenden.

Tegenwoordig ben ik braaf met een 20 watt export bakkie.
alraydt
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 09 okt 2011, 13:59

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door alraydt »

Er bestaat een communicatie systeem voor motoren van het merk Uclear type HBC200 welke gebaseerd is op militaire technologie, en waarbij het mogelijk is om van apparaat naar apparaat naar apparaat naar apparaat enz te verbinden waarbij de afstand in principe onbeperkt is daisy-chain.
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door jmkoole »

Begrijp niet zo goed wat je tegenwoordig nog met dat soort zendapparaat moet? Binnen de EU is het vanaf volgend jaar overal bellen binnen je bundel of eventueel tegen nationaal tarief, een centenkwestie. In Marokko zou ik even naar de buurman Whatsappen... Volgens mij is het jeugdsentiment wat hier speelt... :-B
Groeten,
Hans

Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door Aloys »

rijschoollucassen schreef: Telefoons leiden veel meer af, omdat er een antwoord kom en ook gegeven wordt. Portofoons zijn korte mededelingen, die korte antwoorden vragen. Hier even tanken? Etc.
Eens. En kort hoeft niet eens, het is gewoon anders: met een telefoon ben je in gesprek, een telefoongesprek eist dat je antwoord
geeft, reageert. Je kunt niet zomaar stilvallen, dat is raar. Je MOET gewoon je aandacht verdelen tussen chauffeuren en het
telefoongesprek.

Een mobilofoon werkt anders: je praat om de beurt, er praat er maar één tegelijk. Ben ik dat, en ik moet een rotonde rond (met de
microfoon in de hand), dan gaat mijn volledige aandacht naar die rotonde. Ondertussen praat ik een soort "in mijzelf" tegen die
microfoon. Iets van: "even wachten, ik rijd nu de rotonde op, even terugschakelen, komt niets aan, ik verlaat de rotonde weer,
wat zie je ook alweer, dat laatste?" en ik laat de microfoon weer los.
Mijn concentratie, ogen en hersens zijn bezig met het verkeer en de rotonde en zolang ik de zendknop vasthoudt kan die anders niets
anders dan even wachten... :D

Een vriend en ik zijn solo (zonder echtgenotes) met onze campers naar Friedrichshafen gereden naar een internationale radiobeurs.
We hebben onderweg meer dan 800km met elkaar zitten kletsen, gewoon de hele route. Geen moment in gevaarlijke situaties
terechtgekomen, trouwens de afgelopen 36 jaar nooit ondanks de mobilofoons in de auto.

http://www.aloys.nl/hamradio-friedrichshafen.html

Het dashboard, onderweg naar Friedrichshafen... Op mijn telefoon de app Glympse, dan kan het thuisfront exact zien waar
je uithangt, een soort life-tracking dus!

Afbeelding

Telefoon is toch wezenlijk anders: afgelopen week zijn Femma en ik bijna van de sokken gereden! Met fiets staken we een weg
over, wij hadden voorrang, bij de vluchtheuvel in het midden riep ik "STOP!!" Femma reageerde gelukkig meteen: er reed een
jongere in een auto voor onze neus langs, pakweg 60km/uur, sturend met één hand, de linkerhand op schoot en de blik daar
volledig op geconcentreerd: WhatsAppen in de stad terwijl je nog te snel rijdt ook! x:@
De jongedame in kwestie heeft ons niet gezien. Gelukkig maar, anders was ze misschien nog geschrokken ook! xroll

Op die plek zijn overigens al meerdere fietsers om het leven gekomen, daarom zoek ik altijd oogcontact met de automobilist. Is
dat er niet, dan vertrouw ik er niet op!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie