Garmin kaartentip

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vwbusje
Berichten: 777
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:45
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Garmin kaartentip



Bericht door vwbusje »

Het is vast al eens langsgekomen maar toch, wil je een mooie fietskaart op je Garmin:
https://sites.google.com/site/openfietsmap/
Afbeelding

Heb je een garmin maar ontbreekt nou net dat ene land of zijn je kaarten gewoon te oud...
http://garmin.openstreetmap.nl/

Het vergt wat handigheid maar het werkt wel en wat ons Hollanders misschien het meeste aanspreekt het kost niets...

succes en navigeer ze!

Leo
Gebruikersavatar
gvas
Berichten: 322
Lid geworden op: zo 07 aug 2011, 20:44
Locatie: /dev/null

Re: Garmin kaartentip



Bericht door gvas »

De fietskaarten werken goed. Bij ons staat de Garmin tijdens het camperen op het dashboard. Als je wil fietsen even een ander SD kaartje erin met de fietskaart van het land waar je bent en je kan zo 'de lanen in en de paden op'.... of was het andersom?

--Ge
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Garmin kaartentip



Bericht door MonRoe »

Wij een groot sd kaartje er in zitten en daar kaarten opstaan, wel ingedeeld op land. Zo kunnen we er vantevoren al aardig wat opzetten bijv. tijdens een vakantie, maar ook kiezen om alleen de landen direct om ons heen er op te hebben staan.
Verder enkele profielen aangemaakt in de garmin voor bijv. wandelen, autorijden binnendoor, autorijden snelweg, motor, fiets, geocaching
Bij elk profiel de juiste kaarten en instellingen ingesteld en nu hoeven we alleen maar het juiste profiel te kiezen.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
gvas
Berichten: 322
Lid geworden op: zo 07 aug 2011, 20:44
Locatie: /dev/null

Re: Garmin kaartentip



Bericht door gvas »

In de Zumo die wij gebruiken hebben we helaas niet de luxe om van kaart te wisselen zonder een ander kaartje erin te proppen. Bij mijn weten kan er maar een gmapsupp.img per kaartje gebruikt worden.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Garmin kaartentip



Bericht door MonRoe »

Nee hoor, je kan je gmapsupp.img namelijk hernoemen naar bijv. nederland.img en als je dan de duitse kaarten kiest, die zet die er ook weer op als gmapsupp.img, maar na het uploaden hernoem je die naar duitsland.img etc etc

Dit doe ik zowel met de nuvi, maar ook met de gpsmap en voor deze twee ook al met de andere garmin gps'en.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
gvas
Berichten: 322
Lid geworden op: zo 07 aug 2011, 20:44
Locatie: /dev/null

Re: Garmin kaartentip



Bericht door gvas »

Dat heb ik op m'n zumo al geprobeerd maar alleen de gmapsupp.img wordt gezien.
De poging is al weer een tijdje, en updates, geleden dus misschien is het nog eens het proberen waard.

--Ge
Gebruikersavatar
vwbusje
Berichten: 777
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:45
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Garmin kaartentip



Bericht door vwbusje »

Als je meerdere versies kaarten op je PC hebt dus bijvoorbeeld een Open Street Map en een Garmin Mapsource en nog een fietsmap kan je die ook in een keer op een apparaat zetten doormiddel van Mapinstall van Garmin die maakt er een img bestand van.

http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=3291

Mapinstall werkt zelfs om een fietskaart op een oude streetpilot 2610 te krijgen..

succes

Leo
Gebruikersavatar
gvas
Berichten: 322
Lid geworden op: zo 07 aug 2011, 20:44
Locatie: /dev/null

Re: Garmin kaartentip



Bericht door gvas »

Meerdere .img bestanden op de sd kaart werkt echt niet, althans op de Zumo 550 niet.
Dus toch maar met losse kaartjes blijven werken of inderdaad met mapinstall een nieuwe kaart maken. Nadeel van mapinstall is dat het een eeuwigheid duurt voordat het bestand aangemaakt is en bij elke update moet je weer opnieuw beginnen.
Gebruikersavatar
vwbusje
Berichten: 777
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:45
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Garmin kaartentip



Bericht door vwbusje »

gvas schreef:Meerdere .img bestanden op de sd kaart werkt echt niet, althans op de Zumo 550 niet.
Dus toch maar met losse kaartjes blijven werken of inderdaad met mapinstall een nieuwe kaart maken. Nadeel van mapinstall is dat het een eeuwigheid duurt voordat het bestand aangemaakt is en bij elke update moet je weer opnieuw beginnen.

Ja dat het lang duurt is inderdaad jammer maar ik laat het de pc gewoon 's nachts doen. Overigens een complete update van europa duurt toch ook uren maar ja het hoeft gelukkig niet dagelijks.

Leo
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Garmin kaartentip



Bericht door VAN-tastique »

Open Fietsmap werkt geweldig op mijn Garmin MAP60CSx, al zijn de buitenlandse kaarten nog niet zo gedetailleerd als de kaart van Nederland, daar staan zelfs de Knooppunten op vermeld.
Ik ben vorige week van Zwolle naar Breda gefietst en hoefde alleen maar te stoppen om de bidons te vullen (en een ijsje, punt appeltaart en de nodige cola etc. etc. naar binnen te werken), ben Nederland schuin over gefietst en geen enkele keer misgereden!
Ik ben over de mooiste binnenweggetjes gereden, zonder tijdens de rit te hoeven zoeken.
Dan zet ik hem niet op navigeren, maar dan rij ik op een van tevoren getekende track, vind ik veel prettiger en kost minder batterijen.
Op zo'n fietstocht zet ik vaak alle kaarten uit, zodat ik alleen de track in beeld heb, vooral in steden kom je anders gauw in de war omdat de track door alle wegen op de kaart niet zo goed opvalt.

Bij het installeren van kaarten klick ik gewoon alle verschillende kaarten aan in Mapsource en en stuur het dan naar de GPS.
En met "instellen kaart" kies ik tijdens het fietsen of wandelen op de gps welke kaart ik er voor wil hebben.
Op dit moment heb ik delen van City Navigator, Topo Frans, Open Fietsmap en Topo Duitsland tegelijk verstuurd naar de GPS en dat pakt hij prima.
Je kunt ook de SD kaart in de pc steken en de kaarten direct naar de SD kaart sturen, dat gaat stukken sneller dan naar je GPS sturen.

Groet,

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 130
Lid geworden op: do 01 sep 2011, 15:58

Re: Garmin kaartentip



Bericht door Len »

Ik vind OFM een geweldig initiatief van Ligfietser.
Ik probeer een beetje thuis te raken in de editor van OSM, dan kan ik de kaart van mijn omgeving up to date maken maar dat kost wel wat oefening heb ik gemerkt.

Ik heb m'n 8 jaar oude eTrex Vista kort geleden vervangen door een GPSMAP62st, met nmm indrukwekkende prestaties. Om alle kaarten beschikbaar te krijgen zonder kaartjes te wisselen, heb ik de img bestanden allemaal een andere naam gegeven met JDM, JaVaWa's Device Manager. Ze staan op een 16gB SD card (class 4).
Maar JDM is dus een aanrader:
http://www.javawa.nl/jdm.html
Er staan trouwens nog meer goodies op die site.

Groet, Len.
Plaats reactie