Fon Access Point: gratis WiFi voor iedereen?

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
clemens
Berichten: 659
Lid geworden op: zo 22 aug 2004, 23:17
Locatie: Wijk en Aalburg
Contacteer:



Bericht door clemens »

Dag Marius,
Dank voor de suggestie. Ik heb er meteen gebruik van gemaakt.
Lappland

Re: nog leuker .....



Bericht door Lappland »

Marius HRL schreef:Dat heb je prima begrepen. Bovendien mag je ook nog bij alle andere Fonero-bezitters op deze aarde kosteloos gebruik maken van hun breedband verbinding.

Nog leuker.......... ;-)

Groeten,
Marius
Marius,

In theorie luid dit fantastisch, maar de andere zijde van de medaille is geheel anders. Ben net terug van een kleine 9000 km reisje door het Noorden van Scandinavie en heb door de reis heen GEEN ENKELE Fon aansluiting gevonden dus de werkelijkheid is anders.

Van mij vliegt de FON eruit en gebruik terug de duurdere GPRS waar ik OVERAL (waar GPRS vertegenwoordigd is) terug op lijn kan zonder het zoeken naar een persoon die mogelijk een FON aansluiting heeft om dan na enkele uren de persoon gevonden te hebben en te konstateren dat die persoon zijn FON niet aangesloten is :-( Met dank ik heb er genoeg van van die zinloze reklame.
Arie.
Berichten: 50
Lid geworden op: do 12 jul 2007, 22:10
Locatie: Enschede, Twente



Bericht door Arie. »

Oeps, dat is niet zo mooi dus, ik heb ook via de link van computertotaal een Fon besteld, ik weet echter nog niet waneer die wordt bezorgt ?

Ik ben trouwens al wel even aan het zoeken geweest naar FON aansluitingen hier in de buurt ( Gronau ), maar die werken allemaal naar behoren, en sommige hebben een goed bereik.

Zijn er trouwens mensen die aan hun FON router een externe antenne hebben aangesloten, en dan bedoel ik niet de FON antenne maar een richtantenne ?
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:



Bericht door MonRoe »

Arie. schreef: Zijn er trouwens mensen die aan hun FON router een externe antenne hebben aangesloten, en dan bedoel ik niet de FON antenne maar een richtantenne ?
Nee, niet aan de FON, wel aan de computer die het FON signaal moet opvangen en dat werkt een stuk beter dan de usb stick die daar eerder op zat.
Lappland



Bericht door Lappland »

Arie. schreef:Zijn er trouwens mensen die aan hun FON router een externe antenne hebben aangesloten, en dan bedoel ik niet de FON antenne maar een richtantenne ?
Arie,

Dat is het nu juist, de majoriteit hebben GEEN externe antenne hetzij een richt of omnidirectionaal in praktijk wil dit zeggen dat men bijna in de living moet zitten om enig signaal op te vangen. Heb eerder een test gedaan met iemand uit Brugge en ik stond in de hall van het huis dan pas had ik een signaal dat gebruikt kon worden, de reden hiervoor was omdat de antenne aan de achterzijde van het gebouw geplaatst was dichtbij de computer.

De meeste onder ons geven geen geld uit aan een antenne om beter bereikbaar te zijn voor andere FON gebruikers, het voornaamste voor hun is dat ze een goedkope draadloze verbinding in het huis hebben. Helaas is de ideologie van het systeem geheel anders opgebouwd, ik geef toegang tot het netwerk maar wens ook de mogelijkheid om ergens ook gebruik te maken van het systeem, dat is toch de bedoeling met "delen van een netwerk", of niet soms ?

De eind vraag is natuurlijk, wie heeft er interesse om een antenne aan te schaffen zodanig dat andere FON gebruikers gemakkelijker kunnen gebruik maken van het netwerk. Ik wil hier met geen cijfers beginnen te bollen maar volgens mij is die percentage erg laag.
Lappland



Bericht door Lappland »

Arie. schreef:Ik ben trouwens al wel even aan het zoeken geweest naar FON aansluitingen hier in de buurt ( Gronau ), maar die werken allemaal naar behoren, en sommige hebben een goed bereik.
Arie,

Het is altijd zo, thuis in de buurt zijn er altijd voldoende FON netwerken maar daar is het niet waar men gebruik van wenst te maken maar wel wanneer men zich bevind buiten stad of op vakantie ... maar dan zijn er geen FON beschikbaar. Heb dit reeds genoeg meegemaakt op reizen doorheen Frankrijk en Duitsland.

Een ander aspect van het systeem. Kijk maar hoeveel er niet zijn die zelfs de co-ordinaten niet juist hebben ingesteld en hun netwerk staat ergens rond de evenaar dus voor iedereen onbekend, blijkbaar wensen die FON leden wel dat ze van uw systeem wensen gebruik te maken maar helaas is dit niet wederzijds want hun adres is onbekend :evil:

Sorry maar ik kan helaas geen goede reklame maken voor FON zoals eerder vermeld.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Dag Lappland
Jij schreef: Kijk maar hoeveel er niet zijn die zelfs de co-ordinaten niet juist hebben ingesteld en hun netwerk staat ergens rond de evenaar dus voor iedereen onbekend, blijkbaar wensen die FON leden wel dat ze van uw systeem wensen gebruik te maken maar helaas is dit niet wederzijds want hun adres is onbekend.
Ik ben het met je eens, dat het jammer is dat van veel Fonera's de lokalisatie op de kaart onjuist is. Ik betwijfel of dat altijd/meestal opzet is. Ik meldde dat al eerder. De lokalisatie op Fon-Maps gebeurt door de FON-organisatie; aan de hand van de postcodegegevens van het adres waar zij ze Fonera naar hebben verzonden. Kennelijk werkt hun programmatuur voor de conversie van postcode naar coördinaat niet altijd even goed.
In een aantal gevallen zijn de coordinaten verwisseld.

Wat betreft toegankelijkheid van het FON-point: zeker voor camperaars is een gevoelige Wi-Fi-adapter een must. Over de mogelijkheden op dat gebied is al heel wat gepost.
Het lijkt mij wat overdreven om van alle Fonero's te verwachten dat zij een externe (richt)antenne plaatsen. Overigens is de signaalsterkte en gevoeligheid van een Fonera hoger dan die van veel gewone AP's/Wi-Fi-routers.

Ik heb zelf veel plezier van mijn Wi-Fi-finder (plus TomTom) voor het lokaliseren van Fonera's en andere Wi-Fi-toegangen
Maar misschien ben ik ook wel eerdere tevreden, gezien de filosofie achter FON (community / low budget)


Groet,

Marius
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

Mijn fon_ap werkt.. :)
Installatie ging er makkelijk:
Stekkers er in laptop aan, draadloos FON_AP selecteren en inloggen/aanmelden.
En klaar.
Heb nu wel 2 draadloze netwerken thuis, wat betreft signaal sterkte maken mijn eigen wifi router en de fon wifi router elkaar niks.

Dus in Eindhoven is er weer een mooie fon spot bei gekomen, met ruime parkeer ruimte binnen het bereik van de fon router.

Heb de "map" bestanden voor onze vakantie (oostenrijk) al vast een bekeken en in Slazburg stikt het van de fon spots, dat moet dus wel goed komen.
Helaas in St. Wolfgang en Fusl am See geen eentje... :cry:
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
DUTCHKIWI
Berichten: 139
Lid geworden op: za 24 mei 2003, 16:37
Locatie: Helmond
Contacteer:



Bericht door DUTCHKIWI »

Lappland schreef: Het is altijd zo, thuis in de buurt zijn er altijd voldoende FON netwerken maar daar is het niet waar men gebruik van wenst te maken maar wel wanneer men zich bevind buiten stad of op vakantie ... maar dan zijn er geen FON beschikbaar. Heb dit reeds genoeg meegemaakt op reizen doorheen Frankrijk en Duitsland.

Sorry maar ik kan helaas geen goede reklame maken voor FON zoals eerder vermeld.
Ik heb op mijn reis door Duitsland een paar maal succesvol gebruik kunnen maken van FON-adressen. Inderdaad ook een paar maal geen Fon gevonden ondanks opgave op de FON-map. Nou ja dan rij je gewoon naar de volgende, er zijn er genoeg. Ik vind het trouwens wel spannend.
Om nou anderen die mijn FON-hotspot willen bezoeken niet teleur te stellen, heb ik de FONERA-antenne aan de voorkant van het huis op het raam gemonteerd.
Afbeelding
Ik heb nu op de oprit, als ik in mijn camper ga zitten sterk signaal, zeker in vergelijking met alleen het kleine stompie op de router, ofschoon dat ook niet slecht was.
Hoezo duur??? Voor € 7,- kan je bij Fonero deze antenne bestellen.
Ik ben nog steeds enthousiast.
Groeten van Dutchkiwi.NL
Gebruikersavatar
wimb
Berichten: 1360
Lid geworden op: do 15 apr 2004, 17:26
Locatie: Heeze



Bericht door wimb »

Dutchkiwi wat die prijs betreft € 7.00 denk ik dat je bedoelt € 17.20 dat is wel een groot verschil.
Gr. Wim.
Gr. Wim.

Een zwerver is nooit thuis, maar altijd onderweg.
DUTCHKIWI
Berichten: 139
Lid geworden op: za 24 mei 2003, 16:37
Locatie: Helmond
Contacteer:



Bericht door DUTCHKIWI »

Ik kreeg hem als Fonera lid aangeboden voor € 7,- inclusief vrachtkosten.
Groeten van Dutchkiwi.NL
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

koers van de Fontenna hoger dan 7 euro



Bericht door Marius HRL »

Dag Wim,
Jij schreef:Dutchkiwi wat die prijs betreft € 7.00 denk ik dat je bedoelt € 17.20
Er is bijna twee maanden geleden een actie geweest van de FON-organisatie, waarbij Fonero's een Fontenna kon bestellen voor zeven euro incl. porto. Helaas kreeg maar een beperkt deel van de Fonero's die aanbieding en bovendien kon iedereen er slechts één voor die prijs bestellen.
Nu is die Fontenna inderdaad een stuk duurder.

Ik weet niet of je de Fontenna wilde gebruiken aan de Fonera of aan je Wi-Fi-adapter?
In een gisteren gestart draadje heb ik melding gemaakt van de vergroting van het bereik van een Wi-Fi-adapter indien gecombineerd met diverse typen externe antennes;
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8399207


Groeten,

Marius
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Wim Wientjes
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 30 apr 2007, 23:00
Locatie: Emmen



Bericht door Wim Wientjes »

Ik heb pas fonero besteld, kreeg voor 2 euro een antenne erbij.

Wim
An other day, an other road.
Gebruikersavatar
wimb
Berichten: 1360
Lid geworden op: do 15 apr 2004, 17:26
Locatie: Heeze



Bericht door wimb »

Marius, kan je me nog wat uileggen? ik heb me aangemeld met mijn E- mail adres en een wachtwoord, hoe kan ik nou in het buitenland of Nederland bij een fonera abonnee op internet komen, is dat door mijn E-mail adres en wachtwoord, of krijg ik een inlog nr. van fonera?
Gr. Wim.
Gr. Wim.

Een zwerver is nooit thuis, maar altijd onderweg.
Plaats reactie