Fon Access Point: gratis WiFi voor iedereen?

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6768
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn



Bericht door janschrik »

Aloys schreef:En Jan: je hebt 'm dus nog wel aanstaan? Het is toch een fantastisch systeem?
Jazeker, ik vond het van het prille begin af een leuk idee en het groeit steeds meer.
BTW zou je die antennes die Fon aanbiedt ook op een Linksys kunnen hangen of ben je dan aangewezen op de produkten van Linksys?
Knaus TI Sport 650 2007
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19069
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Er bestaan verschillende maten van die antenne-aansluitingen.
Ik heb ook nog een Linksys, maar die antenne heeft een grotere aansluiting
dan die van deze nieuwe Fonera. Heb net even geprobeerd, maar die antennes zijn
niet uitwisselbaar.
Volgens mij heeft de Linksys een SMA-connector, zie http://en.wikipedia.org/wiki/RP-SMA

Afbeelding

De Fonera-connector is kleiner...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19069
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Inferno schreef:Ik zie bij mij in de straat echt geen camper voorrijden die even bij mij voor de deur gaat staan internetten... Zullen de buren leuk vinden :?
En als ze iets verder weg gaan staan dan is die fonera vast al niet meer bereikbaar, het ziet er niet uit als een Ap met groot bereik. Dat kleine stompie heeft vast geen hoge db waarde.
Gebruik je nu een AP in huis? Voor je eigen laptop? Vervang die dan door zo'n Fonera, die kun je gewoon zelf gebruiken (met WPA-beveiliging) en het biedt je gratis toegang tot alle Fon-AP's ter wereld! En bij mij heeft de afgelopen 5 of 6 weken ook nog niemand staan te internettten...
En dat 'stompie' geeft een beter signaal dan mijn oude access point. Ik heb de indruk dat er redelijk wat zendvermogen uit het kleine kastje komt...
Inferno schreef:Ik ben positief over het concept maar ga zelf ook niet midden in een stad bij iemand voor de deur staan internettten denk ik.
Niet? Maar dat doe je toch ook wanneer je een "open" (onbeveiligd) access point van iemand gebruikt? Alleen voel ik me dan wel eens wat "lullig", zo midden in een woonstraat. Mensen op het trottoir kijken naar binnen en denken "wat doet die vent daar, achter zijn laptop?" En in Nederland ben ik nu nog strafbaar ook! :oops:
Als Fonero daarentegen is het volkomen legaal wat ik doe, word ik ook niet gearresteerd. Ik sta gewoon bij een mede-Fonero voor de deur om even te internetten.

Parkeren kan een probleem zijn. Mijn eerste ervaring in Bremen was in een buurt met veel te smalle straatjes, overal geparkeerde auto's. "Ik zie 'm!" riep Femma enthousiast met de laptop op schoot. Maar ik kon nergens parkeren, en na enkele tientallen meters ben je het signaal weer kwijt. We hebben toen de navigatie gebruikt om een Fonero te vinden in een andere buurt, met bredere straten en pleinen. Dat is prima gelukt!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:



Bericht door Inferno »

M'n eigen AP zit in de modem/router en doet het prima dus als ik die Fonera ga neerzetten is het alleen voor de buitenwereld en om gebruik te kunnen maken van de andere FON APs.

Ik kan ook nogal wat beveiliging issues verzinnen die misschien wat paranoia
op de rest van internettend nederland overkomt Ik zal dat hier dan ook niet ongevraagd (en ongefundeerd) neerpennen om de andere Fon aanhangers niet te ontmoedigen.
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

De fon ap's zijn niet publiekelijk toegankelijk, je moet er op inloggen.
In de log bestanden kun je dus als "beheerder" van een dergelijk fon ap terug zien wie wanneer, en hoelang er ingelogd is geweest.
Mocht er iets gebeuren wat niet door de beugel kan kun je dus altijd terug zoeken welke gebruiker er op dat moment ingelogd was.

Daarnaast is het een acces point wat buiten het reguliere al aanwezige thuis netwerk loopt, naar ik begrepen heb kun je dus niet het interne netwerk van de openstaande fon ap op..??
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:



Bericht door Inferno »

Marius schreef: Daarnaast is het een acces point wat buiten het reguliere al aanwezige thuis netwerk loopt, naar ik begrepen heb kun je dus niet het interne netwerk van de openstaande fon ap op..??
Dat zal best maar wat denk je dat er aan beveiliging in een kastje van 10 bij 7 van 39 euro zit?

Er zijn duurdere apparaten gehacked. En daar zit hem net de crux van dit verhaal, er zijn straks 100 duizenden van diezelfde kastjes dan wordt het net windows, er leuk om te kraken.
Maar ook lekker lucratief om als niet Fon deelnemer mee te fietsen op alle Fon ap's die er zijn en dus niet alleen diegene die zich hebben opengesteld. En wat te denken van de ontzettend handige tool op internet met alle fon gebruikers al voor je in kaart gebracht. Je hoeft niet te zoeken of te gokken je rijd ernaartoe en je upload je informatie op die verkeerde website die door de amerikaanse overheid gemonitord wordt.
Kill, shoot, bomb, president, hate, bush, 9-11, en je hebt ze zo voor de deur staan of in ieder geval is jou adres weer even op de kaart gezet. Leuk als je nietsvermoedend uit het vliegtuig stapt aan de andere kant van de oceaan...
Zegt de naam Guantanamo Bay je iets?

Ik vond een hoop leuke informatie na het invoeren van "hacking fon Ap" bij Google.
Dit was er een waar de engels lezenden onder jullie je voordeel mee kunnen doen.
http://bjorck.com/fon-security-scenarios.htm
Gebruikersavatar
Gerhans
Berichten: 697
Lid geworden op: di 15 jun 2004, 23:37
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Gerhans »

Ben sinds gisteren ook Fonera. Nu nog afwachten hoe lang het duurt tot het Access Point wordt afgeleverd. En wat de beveiliging betreft: zo paranoia als Inferno is wat dit betreft hoop ik niet te worden. :D :D
Groeten, Gerard

Peugeot Boxer 435 L4H2 3.0 HDI, 116 kW, 400 nm. bwjr: 2008
Tom Tom Go 750 Live

De Camper is weer een TRAVELBUG

Afbeelding
JHV
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 26 jan 2005, 19:58



Bericht door JHV »

Hallo, binnenkort in Assen ook een FON punt erbij!
Johan
Moveo Ergo Sum
berriaaf
Berichten: 211
Lid geworden op: vr 18 jun 2004, 8:06
Locatie: Veenoord
Contacteer:



Bericht door berriaaf »

Sinds vandaag ook Fonera lid. Nu maar afwachten hoe lang het duurt tot dat het Access Point kastje wordt afgeleverd.


Berriaaf
Onze Camper site : http://www.camper-freaks.nl
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Ik maak geen fouten.
Ik beperk mij tot blunders.
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Gerard vH
Berichten: 1086
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 7:12
Locatie: Leek en Andalusië



Bericht door Gerard vH »

Wat ik nog niet heb gelezen is de afstand waarbinnen je bereik hebt(of kan hebben).
Is deze afstand afhankelijk van zender of ontvanger of beide?
Gerard en Cobi , Sunlight Cliff 600 Adventure RT Model 2024(verwacht eind maart 2024)
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19069
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Zoals altijd bij zenders en ontvangers: beide. Mijn kastje staat op de eerste verdieping
voor het raam. Het bereik beslaat de gehele parkeerplaats, de straat opzij en de voorkant
van het huis, meerdere tientallen meters. Dat heb ik getest door rond te lopen met een
WiFi-ontvanger.
Als je je bereik wilt vergroten dan zijn er verschillende mogelijkheden, daar is al veel
over geschreven in andere topics.

En Jos (Inferno): je ziet wel erg veel 'beren op de weg'! Als je zo paranoide bent
kun je beter de computer de deur uit doen :wink: . Wie weet of jij niet besmet bent met spyware
die elke toetsaanslag op je toetsenbord registreert en doorstuurt? De internet-gevaren
zijn talloos. Maar daar ga ik me écht niet druk over maken, want dan moet ik weer
terug naar vroeger: postzegels verzamelen, of luciferdoosjes... :lol:

Trouwens, dat hele stuk van die link van je heb ik gelezen, de auteur besluit met:
Conclusion
The fon initiative is a good one. The idea is great, and hopefully Fon will learn that security is imperative in this kind of project.'
En bij Fon zitten natuurlijk ook de nodige beveiligingsexperts, die organisatie groeit
als kool. Dus ik vertrouw erop dat dat wel goed komt!
Laatst gewijzigd door Aloys op za 17 mar 2007, 1:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19069
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Marius schreef:Daarnaast is het een acces point wat buiten het reguliere al aanwezige thuis netwerk loopt, naar ik begrepen heb kun je dus niet het interne netwerk van de openstaande fon ap op..??
Nee Marius, dat kan niet.
Het werkt zo: het ding zendt een dubbel signaal uit. Op je laptop zie je 2 access points: de ene heet Fon_AP en de andere MySpace. Die twee systemen zijn volledig gescheiden van elkaar.
Het Fon_AP-gedeelte staat open voor 'buitenstaanders' (die dan een inlogscherm krijgen, anders komen ze niet verder!). Het MySpace-gedeelte is voor privé-gebruik en standaard beveiligd met WPA. Heel slim: het serienummer van het kastje (staat op de onderkant) is de WPA-code, die je éénmalig moet invoeren op je laptop om toegelaten te worden.

Het Fon_AP-deel gaat volledig buiten je eigen netwerk om. Lijkt me net zo veilig als een normaal access-point uit de winkel, of een router met firewall.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Lex
Berichten: 758
Lid geworden op: vr 05 sep 2003, 23:18
Locatie: Koewacht

Zeeland ook!!



Bericht door Lex »

Ook sinds vandaag is er in Zeeland een Fonera lid bij gekomen.
Ben benieuwd hoe het een en ander uitpakt.
Lex
gijsenbep
Berichten: 2608
Lid geworden op: za 24 jan 2004, 13:09
Locatie: genemuiden
Contacteer:



Bericht door gijsenbep »

hoi allemaal, even een vraagje is fonera ook al beurs genoteerd of nog niet ,er word zovel reclame gemaakt dat het tijd wordt er aandelen van te gaan kopen :lol: :lol: :lol: zal bep nog eens een keer diep in de oogjes kijken lijkt mij ook wel wat :wink: groetjes gijs en bep uit genemuiden
groetjes gijs en bep uit de parel van n.w overijssel {en gijs kletst graag}
https://www.flickr.com/photos/gijsenbep/
Plaats reactie