Fon Access Point: gratis WiFi voor iedereen?

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Joop Hinke
Berichten: 253
Lid geworden op: zo 04 jan 2004, 10:43
Locatie: Holwerd



Bericht door Joop Hinke »

Hallo,

Als je buren mee profiteren heeft het nog extra nut.
Is niet alleen de stroom wat een beetje geld kost maar sowieso het idee dat apparatuur onbeheerd een aantal weken aan het draaien is.
Bij vastlopen van de PC zit je dus ook zonder FON WiFi!

Het is natuurlijk niet de bedoeling, maar is het niet te overwegen om als je langer op vakantie bent het Fon accesspoint te delen met 1 of meerdere personen, zodat je niet alles hoeft aan te laten staan als je lang weg bent.
Wel dus gewoon Fon lid worden!

Dat zou me een betere oplossing lijken!

grtz
Joop
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19069
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

MonRoe schreef:Aloys, komt dat kastje in plaats van je bestaande router? Of zet je het ertussen?
Wij hebben zeg maar een kastje van UPC, dan daarachter een router en kan je daaraan nog de FON kast zetten?
Ik heb nog meer rommel... :lol:

In de meterkast het kabelmodem, vandaar naar de router. Die staat ook in de meterkast.
Van daaruit een kabeltje naar de keuken, waar access point nr. 1 ("droadloos") verstopt is.
Die gebruik ik soms zelf, maar hij dient voornamelijk voor de internetverbinding van 2
van mijn meesurfende buren...
Het betreft hier een "kaal" access point zónder ingebouwde router etc.

De kabel die van de router naar boven loopt eindigt op mijn werkkamer in een 8-poorts switch.
Hier heb ik ook het Fonero access point ingeplugd. Het kastje heeft slechts 2 aansluitingen:
eentje voor de netwerkkabel en eentje voor de voedingsspanning. Het is puur een access
point en geen router, zoals hij wel genoemd wordt.

Samenvattend: overal waar je een draad-netwerkaansluiting hebt, kun je het kastje plaatsen.
Super simpel, en het ding is volledig voor-geinstalleerd!
Laatst gewijzigd door Aloys op do 15 mar 2007, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19069
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

@Joop: je hoeft je computer niet aan te laten staan!

Je laat alleen je modem aan, en dit kastje. Maar die dingen zet ik eigenlijk nooit uit,
want dan zitten er 2 buren zonder internet :lol:

Vergelijk het met een draadloos telefoontoestel thuis. Die haal ik ook niet van de spanning,
wanneer we op vakantie gaan. Want dan werkt de beantwoorder niet meer...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Jaconi
Berichten: 765
Lid geworden op: zo 06 jun 2004, 23:52
Locatie: regio Eindhoven - Tilburg



Bericht door Jaconi »

Aloys schreef:Het wordt steeds moeilijker om onbeveiligde AP's te vinden waarop je gratis kunt meesurfen. In Nederland is het nu sinds kort officiëeel verboden!
en om dat te voorkomen doe je onderstaande maar :lol: :lol:
Je laat alleen je modem aan, en dit kastje. Maar die dingen zet ik eigenlijk nooit uit,want dan zitten er 2 buren zonder internet :lol:
lijkt me ook niet toegestaan , zorg maar dat je provider het niet weet :lol: :lol: :lol:
is net "onderverhuren "van kamers :lol: :lol:

Verder ben ik het wel eens over Fon , alleen zouden VEEL meer punten moeten komen

Jan
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19069
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Is wettelijk natuurlijk wel toegestaan, als je er zelf toestemming voor geeft. En ik heb een en ander beveiligd.
Mijn provider heeft het trouwens niet (meer) in zijn voorwaarden staan, dus wat dat betreft...
Maar ik zal niet te hard roepen :lol:

En wat betreft "veel meer punten": wat let je? Vraag aan, zo'n ding!
Fon is trouwens al de grootste WiFi-provider van Nederland, niet één organisatie heeft hier méér access points.

Ik zal me een poosje stil houden, dan kunnen anderen ook reageren. Ik ben wel nieuwsgierig wat men er van vindt.
En of er nog meer "Fonero's" zijn in het forum.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

was wel nieuwsgierig na je betoog Aloys, maar na het stuk in de voorlaatste computer totaal zie ik er van af.
Er werden enkele foto's afgedrukt via google maps, waarop de acces point stonden in een aantal steden.
De gene die actief waren hadden een andere kleur dan de rest van de acces points.
In een stad als groningen waren er slechts 4 actieve fon acces points..

Denk dat je meer onbeveiligde netwerken gevonden krijgt.
Neemt niet weg dat het een leuk alternatief is, maar voorlopig valt aantal acces points nog erg tegen.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19069
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Ik ben toch wel een stukje positiever!
Fon bestaat pas een jaar, en in de korte tijd dat ik lid ben (week of 5) is het aantal leden gegroeid van 285.000 naar 310.000, dat is een groei van ca. 5000 leden per week. Dus het aantal Fonero's neemt snel toe, tegelijk neemt het aantal onbeveiligde WiFi-punten in rap tempo af.

Groningen is een goed voorbeeld. Waren er maar 4 toen ze het artikel schreven? Op het stukje Groningen-stad hieronder tel ik 10 actieve Fon-hotspots (die dus allemaal AAN staan, dat wordt elk uur gecontroleerd!). Voor de duidelijkheid heb ik er cijfers in gezet.
Vijf daarvan hebben een ster, die zijn gepersonificeerd door de eigenaar (voorzien van bijv. een welkomsttekst). Verder 2 inactieve Fon-hotspots (lichtgroen) en 12 leden (nog) zonder hotspot (de oranje rondjes).
Ziet er iets beter uit, nietwaar?

Afbeelding

En met die poi-bestanden in je navigatie-apparaat rijd je er zó naar toe, echt!
Ik moet wel toegeven dat er in Noorwegen verhoudingsgewijs nog maar weinig zijn. Maar ik hoef er ook niet per sé een heleboel, meestal is eentje wel genoeg :lol:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

POI's Europa



Bericht door Schoentje »

Hoi,

Heb inmiddels een verzoek bij FON ingediend om een Europees POI bestand beschikbaar te stellen.
We wachten af.

Groeten,
Twan
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
SunMaster
Berichten: 1421
Lid geworden op: zo 18 apr 2004, 0:31
Locatie: Kleve (D)



Bericht door SunMaster »

Aloys schreef: En of er nog meer "Fonero's" zijn in het forum.
Jawel, die zijn er.
Ik ben sinds 2 weken ook lid van deze club.
Dus als je in de buurt bent Aloys :lol: :lol:

Groeten,
Jaap
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6768
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn



Bericht door janschrik »

Ik ben vorig jaar juni eraan begonnen, toen leverden ze nog de linksys router voor 15 euro en dat sleepte me over de drempel. Ik heb na het kabelmodem een switch zitten voor een (toekomst) Siemens gigaset die gebruik kan maken van alle HD's in huis om video te streamen. Daarna komt de router waarin een 4 poorts switch zit, alle PC's in huis zijn bekabeld. Voor mijn laptop gebruik ik meestal de draadloze verbinding waarvoor ik een familie/vrienden instelling op de router heb. Als het erg snel moet gaat hij toch nog aan de kabel. Printen doe ik op een netwerkprinter.
In de hele periode heb ik nooit een gast gehad, afwachten maar!!
Knaus TI Sport 650 2007
JHV
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 26 jan 2005, 19:58



Bericht door JHV »

Ik heb veel minder ervaring en kennis van zaken als ik jullie zo hoor praten. Misschien dat mijn vraag daarom door jullie te begrijpen is:
ik heb geen draadloos netwerk maar door het huis, vanaf een router in de werkkamer, kabels liggen naar 3 pc's. In enkele buurhuizen stoort het draadloze systeem.
Vraag: kan ik FON aansluiten op mijn router of er anders gebruik van maken?
Johan
Moveo Ergo Sum
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6768
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn



Bericht door janschrik »

Als je mijn verhaaltje leest Johan zie je dat ik vrijwel alles bedraad heb. Je zult dus of een La Fonerageval of een Linksys/Buffalo router er nog tussen moeten zetten.
Knaus TI Sport 650 2007
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19069
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

JHV schreef:Vraag: kan ik FON aansluiten op mijn router of er anders gebruik van maken?
Het is dus heel eenvoudig: je kunt het Fon-kastje gewoon aansluiten op de router. Er zit een
snelstart-handleiding bij, het ding is vrijwel geheel voorgeinstalleerd dus je bent a-la-minute
online ermee. Energiegebruik is 4 watt, vergelijkbaar met (of minder dan?) dat van de router.

Afbeelding

Mijn router zit in de meterkast, een ongunstige plek. Op mijn werkkamer heb ik een 'switch', een
verdeeldoos met aansluitingen voor 8 computers. Dáár heb ik mijn Fon op aangesloten, en ik heb
'm hier op de eerste verdieping (min of meer) voor het raam staan, bovenop mijn boekenkast.

En Jan: je hebt 'm dus nog wel aanstaan? Het is toch een fantastisch systeem?
Als er Kampen-bezoekende-camperaars zijn die van mijn Fon_Aloys gebruik gaan maken,
dan overweeg ik zelfs er een andere, betere antenne aan te hangen. Dat vind ik leuk, dan
wordt het bereik nog groter! :lol:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:



Bericht door Inferno »

Dat laatste is nou precies waar ik een beetje over twijfel.
Stel ik zet zo'n access point neer, ik doe dat dan alleen om zelf gebruik te kunnen maken van de andere accesspoints die voor mij beschikbaar komen.
Ik zie bij mij in de straat echt geen camper voorrijden die even bij mij voor de deur gaat staan internetten... Zullen de buren leuk vinden :?
En als ze iets verder weg gaan staan dan is die fonera vast al niet meer bereikbaar, het ziet er niet uit als een Ap met groot bereik. Dat kleine stompie heeft vast geen hoge db waarde. Als ik hier kijk met een vergelijkbae configuratie als Aloys, incl. de dienstverlening alleen is die bij mij ook bekabelt
Dan kunnen mijn buren slechts op bepaalde plaatsen in huis mijn huidige AP bereiken. Wat doet het op een meter of 25 waar misschien plek is om te staan of op 70 meter waar een betere plek is om te staan.

Ik ben positief over het concept maar ga zelf ook niet midden in een stad bij iemand voor de deur staan internettten denk ik.

En dat is denk ik het zwakke punt van het concept...

Voor jou is het anders Aloys, jij rijd met een compacte onopvallende camper, wendbaar, past op een normale parkeerplaats.
De meeste hier heben toch al gauw wat meer ruimte nodig.
Laatst gewijzigd door Inferno op vr 16 mar 2007, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie