Gestoorde GPS!!?? Invloed antenne?

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Anneke F
Berichten: 1461
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:46
Locatie: Friesland/Zweden

Gestoorde GPS!!?? Invloed antenne?



Bericht door Anneke F »

Wij gebruiken in onze camper een iPaq met Navmansleeve.
Afgelopen zomer dirigeerde TT2 ons prima de weg, maar voor de wintervakantie had ik Navman SmartST Professional geinstalleerd.
Fix ging prima................dus klaar dacht ik.

Helaas toen we gingen rijden na een paar minuten vertoonde hij vreemde dingen en sloeg vast.

Nu hadden we een andere Brodithouder in de camper, die dichter bij het raam zat. (Fiat met opklap geval voorin op dashboard)
Vlak daar boven zit de interne autoradio antenne.

Is het mogelijk dat deze de boel verstoord?
:cry:
Frodo
Berichten: 4717
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 18:56
Locatie: Heberg, Zweden
Contacteer:



Bericht door Frodo »

Dat zou heel goed kunnen ja, zelfs en zonneband bovenaan het voorrraam kan al problemen geven in sommige gevallen.
Germ Wentink
Berichten: 225
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:19
Locatie: Wenum Wiesel



Bericht door Germ Wentink »

Hoi Anneke,

Ik had je onlangs nog een mailtje gestuurd met vraag om wat meer info. Langs deze weg gaat het ook prima. Welke Brodit houder gebruik je en heeft deze soms een externe GPS aansluiting? Gebruik je nog de RA-45 antenne? GPS signaal en radio frequentie liggen te ver uit elkaar om te storen. Wel geldt dat de GPS "vrij zicht" op de satelieten wil hebben. Dus alles wat daar tussen zit kan storen. Zelfs getint glas.

Groten Germ Wentink
Germ Wentink
Afbeelding
Lid commissie Techniek Camper Club Nederland
Gebruikersavatar
vwbusje
Berichten: 777
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:45
Locatie: Amersfoort
Contacteer:



Bericht door vwbusje »

GPS signalen gaan moeiteloos door allerlei materialen heen, polyester, textiel, glas enzo maar als je een voorruit hebt met een (zonwerende) coating of ingebouwde verwarmingsdraadjes creeer je een kooi van Faraday en is de ontvangst slecht of helemaal weg.

ik vrees dat er niets anders opzit de antenne ergens anders te plaatsen of eventueel een GPS re-receive kitje te kopen. Dat is een setje waarbij het GPS signaal van buiten binnen weer opnieuwe wordt uitgezonden.

succes

Leo[/code]
inloggen lukt niet

antwoord is niet bij je gekomen



Bericht door inloggen lukt niet »

Germ Wentink schreef:Hoi Anneke,

Ik had je onlangs nog een mailtje gestuurd met vraag om wat meer info. Langs deze weg gaat het ook prima. Welke Brodit houder gebruik je en heeft deze soms een externe GPS aansluiting? Gebruik je nog de RA-45 antenne? GPS signaal en radio frequentie liggen te ver uit elkaar om te storen. Wel geldt dat de GPS "vrij zicht" op de satelieten wil hebben. Dus alles wat daar tussen zit kan storen. Zelfs getint glas.

Groten Germ Wentink
Wat er mis is gegaan weet ik niet. Navman 2.61.03
Geen externe GPS aansluiting Brodithouder. RA-45 gebruik ik nog.
Op deze plaats zeker vrij zicht (dat was ook de reden van deze plaats)
Geen getint glas, afgelopen zomer immers geen probleem.
Toen gebruikten we TT2, maar ik dacht dat Navman stabieler zou zijn en dus ......... :evil:
Je mag je antwoord wel per e-mail versturen en eventueel, wanneer je wilt ook de volgorde van installeren (updates en drivers)
Ik denk dat ik toch TT weer ga gebruiken.
raadsels

bovenstaande heb ik 3 keer geschreven



Bericht door raadsels »

maar ................ :roll:

en het p.b. is ook nooit bij je gekomen..........een postduif??? :D
Germ Wentink
Berichten: 225
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:19
Locatie: Wenum Wiesel



Bericht door Germ Wentink »

Hoi Anneke,

Ik ga dit weekend stoeien met de Tomtom en zal dan ook eens kijken wat nu precies het verschil is tussen de Navman instellingen en software en de Tomtom software. Ik verdenk de Brodit ervan een andere com poortte gerbruiken en daar is de PDA-software heeeel gevoelig voor. Heb het zelfde resultaat met en zonder Brodit?


Groet'n,
Germ Wentink
Afbeelding
Lid commissie Techniek Camper Club Nederland
Ne logje pas

Brodithouder



Bericht door Ne logje pas »

Germ Wentink schreef: Ik ga dit weekend stoeien met de Tomtom en zal dan ook eens kijken wat nu precies het verschil is tussen de Navman instellingen en software en de Tomtom software. Ik verdenk de Brodit ervan een andere com poortte gerbruiken en daar is de PDA-software heeeel gevoelig voor. Heb het zelfde resultaat met en zonder Brodit?
Hallo Germ

Ik gebruik dezelfde kabel als anders, en de Brodithouder heeft geen aansluiting.De invloed hiervan snap ik dan niet. De Navman hangt er alleen in, maar daar boven zit de binnen antenne van de radio en ????
Anneke
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen



Bericht door Peter A7 »

De PDA-houder heeft geen invloed op de werking van de com-poort. Het enige dat 'ie doet is de kabel die naar de GPS-muis loopt ook van spanning voorzien.
En als de instellingen van de COM-poort fout zijn lukt het helemaal niet, dan is er simpelweg geen communicatie tussen de twee onderdelen (PDA-GPS).

Wat de verwarmde voorruit betreft, ik kan dit inderdaad bevestigen, m'n auto is daarmee uitgerust en dit heeft duidelijk invloed. Echter wanneer ik de GPS helemaal in het hoekje leg werkt het weer prima.

Als eens terug met TT2 geprobeert ?
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
CaroLen
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 24 dec 2003, 9:35
Locatie: Essen(be) Alfaz del Pi (es)

Gps antenne



Bericht door CaroLen »

De inbouwer van mijn VDO 5000 navigatie heeft gezien het feit dat mijn opbouw iets oversteek waarin kastruimte met spullen en magnetron en we getint en veiliheidsglas hebben de GPS ontvanger in de richtingaanwijzerunit gemonteerd, hier zat veel plaats in
( Mercedes Sprinter 316cdi) en werkt goed.

Misschien een idee!
Leonard AutoTrail E720
Anneke F
Berichten: 1461
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:46
Locatie: Friesland/Zweden

antenne en GPSontvangst



Bericht door Anneke F »

frodo schreef:Dat zou heel goed kunnen ja, zelfs en zonneband bovenaan het voorrraam kan al problemen geven in sommige gevallen.
Ik denk dat het toch aan de radioantenne (op vooruit aan de binnenkant, binnen) moet zitten.
Vanmorgen met de gewone auto een testrit gemaakt, en geen probleem.

Dus zal ik een andere plaats voor de Brodithouder moeten zoeken.
Jammer, want dit was voor ons een fijne plaats en de antenne zat vlak bij het voorruit.
Frodo
Berichten: 4717
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 18:56
Locatie: Heberg, Zweden
Contacteer:



Bericht door Frodo »

Mits je een polyester dak hebt, leg heb dan voor de grap is in een van de kastjes bovenin boven de bestuurders/bijrijdersstoel.
An Tenne

Navman heeft vaste antenne



Bericht door An Tenne »

frodo schreef:Mits je een polyester dak hebt, leg heb dan voor de grap is in een van de kastjes bovenin boven de bestuurders/bijrijdersstoel.
Inloggen wil waarschijnlijk niet, maar .........ik ben het.
Wij hebben een Navmansleeve om de iPaq en deze heeft een vaste antenne. Dus samen op dezelfde plaats en dat is dus nu onder de radiobinnenantenne........
In de gewone auto dus geen probleem. Zou het dan toch van de antenne van de radio kunnen komen??
We gebruiken ook nog een reradiating antenne, maar die zit op dezelfde plaats(rechts voor op dashboard). Deze gebruikten we in de gewone auto niet. Marsmannetjes!!!!!!!! :evil:
Frodo
Berichten: 4717
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 18:56
Locatie: Heberg, Zweden
Contacteer:



Bericht door Frodo »

Is er geen mogenlijkheid om een normale externe gps antenne hierop aan te sluiten?
Plaats reactie