Oudere navigatiesystemen kunnen na 7 april niet meer werken

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
PaulBng
Berichten: 11439
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Oudere navigatiesystemen kunnen na 7 april niet meer werken

Bericht door PaulBng » vr 15 mar 2019, 10:58

Ik denk dat de klok in de tomtom er niets mee te maken heeft.
Anders zou je ook een foute locatie krijgen wanneer je de tijdzone anders instelt.

Het signaal dat van de satellieten komt, heeft als basis een weeknummer. Dat weeknummer wordt opeens nul. En daarlijk de software van sommige navi's last van te hebben.
Hoe precies, dat weet ik dan weer niet...
Paul
-----
Wie dagdroomt heeft nachtrust ...

Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 146
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Oudere navigatiesystemen kunnen na 7 april niet meer werken

Bericht door zwerf-busje » vr 15 mar 2019, 11:04

ff copy paste uit een van de eerdere linkjes:
Die satellieten verplaatsen zich continu in een baan rond de aarde. Bij de allereerste GPS ontvangers duurde het een minuut of tien voor er een ‘fix’ was (fix = het toestel weet waar je bent). Het toestel moest eerst de hele hemel afturen om te zien waar welke satelliet stond voor hij kon gaan rekenen. Al lange tijd werken we echter met een zogenaamde ‘almanak‘ waardoor het toestel precies weet waar op welk moment welke satelliet te vinden is. Maar ja… dat moet je toestel wel precies weten welke dag het is, en hoe laat, anders kan hij ook niets opzoeken in de almanak.m
De Tom Tom one heeft altijd wel behoorlijk tijd nodig gehad om de 'fix' te krijgen, dus kennelijk heeft die de bewuste almanak niet?
Ik weet het ook niet, eerlijk gezegd.
Groet Ruud

Gebruikersavatar
doov
Berichten: 330
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Oudere navigatiesystemen kunnen na 7 april niet meer werken

Bericht door doov » vr 15 mar 2019, 11:08

PaulBng schreef:
vr 15 mar 2019, 10:58
Ik denk dat de klok in de tomtom er niets mee te maken heeft.
Anders zou je ook een foute locatie krijgen wanneer je de tijdzone anders instelt.

Het signaal dat van de satellieten komt, heeft als basis een weeknummer. Dat weeknummer wordt opeens nul. En daarlijk de software van sommige navi's last van te hebben.
Hoe precies, dat weet ik dan weer niet...
Wellicht is de klok die wij op het toestel zien een andere dan de klok waarmee gerekend wordt?
Iedereen een Hymer!

“Schrijf nooit aan kwade opzet toe wat afdoende verklaard kan worden door domheid.”

Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 755
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Oudere navigatiesystemen kunnen na 7 april niet meer werken

Bericht door TestCase » vr 15 mar 2019, 11:09

Er zit een atoomklok in die satelieten, die geven de tijd door met als referentie het weeknummer. Simpel gezegd 47 uur en 23 min in week 2. Er zit een basis datum in die gps'en daar wordt het weeknr en de tijd bij opgeteld dus weet de gps de datum en tijd. Gaan we opnieuw de weeknr's tellen dan beginnen we weer bij de basis datum en dat is vaak ergens in 1999 of 1998. Dus de datum is dan fout. Dit is een simpele uitleg.

Satelieten verplaatsen zich wel degelijk, ze zijn niet volkomen 'stationair'.

Omdat satelieten zich langzaam verplaatsen is de juiste datum ook belangrijk in het vasstellen waar welke sateliet ongeveer hangt.

Hoop dat het zo een beetje duidelijker is.

//Kees.


Laatst gewijzigd door TestCase op vr 15 mar 2019, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
A good traveler has no fixed plans, and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
Afbeelding EuraMobil ProfilaRS 720EB

jurgenc
Berichten: 1125
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Oudere navigatiesystemen kunnen na 7 april niet meer werken

Bericht door jurgenc » vr 15 mar 2019, 11:11

Wacht tot na 6 april of hij dan nog de juiste plaatst aangeeft.
De werking van satelliet navigatie berust op het volgende principe:
De satelliet kent zijn plaats exact en zendt deze uit, samen met een tijdscode. Jouw ontvanger krijgt die binnen en kan zo berekenen hoe ver hij van de satelliet is. (Snelheid van het signaal en tijdsverschil tussen uitzenden en ontvangst geeft een afstand).
Met het signaal van 1 satelliet weet je enkel hoever je van die ene satelliet bent, beschouw de satelliet als het middelpunt van een bal en jij bent ergens op het oppervlak van die bal. Met drie satellieten bevind je je op het snijpunt van die drie ballen, dit is 1 punt. Als controle heb je minstens 4 of 5 satellieten nodig om zeker te zijn dat de plaatsbepaling voldoende juist is.
Indien de ontvanger het tijdssignaal dat mee werd verzonden, verkeerd leest, dan krijg je een hele andere afstand en kan hij geen snijpunten meer bepalen. Lees geen oplossing vinden.
H20

Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 12146
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Oudere navigatiesystemen kunnen na 7 april niet meer werken

Bericht door Hoofdnoorman » vr 15 mar 2019, 21:09

Over pakweg 3 weken weten we precies wat er aan de hand is.
Het is niet alleen type gebonden, maar ook de combinatie van de Birthdate en bootloader/firmware.

Zodra er op 7 april de boel niet werkt, zal er (met de allergrootste waarschijnlijkheid) op 8 april reeds een modus verschijnen hoe alles op te lossen.
Een van ons zal deze dan zeker ook hier publiceren.

Voorlopig is het alleen maar gissen net als destijds met de Millennium shift.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy.

jurgenc
Berichten: 1125
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Oudere navigatiesystemen kunnen na 7 april niet meer werken

Bericht door jurgenc » vr 15 mar 2019, 22:24

idd, maar daar was ook alleen maar de oude software die een probleem had. Alleen bleek dat er op veel systemen nog van die oude software draaide.

Zoals een oud wijs man ooit zei: ofwel kan je het probleem oplossen en hoef je je geen zorgen te maken ofwel kan je er niets aan veranderen en dan heeft het ook geen zin om je zorgen te maken. Volgens mij kwam hij uit Tibet :-)
H20

jielus
Berichten: 2148
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Oudere navigatiesystemen kunnen na 7 april niet meer werken

Bericht door jielus » za 16 mar 2019, 11:03

Met een driepuntsmeting bepaal je de plaats op een vlak gebied. Met een vierpuntsmeting kun je ook de hoogte bepalen. Simpele wiskunde.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"

Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 975
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02

Re: Oudere navigatiesystemen kunnen na 7 april niet meer werken

Bericht door Ruud-572 » za 16 mar 2019, 11:55

Een hele duidelijke uitleg van GPS, de 4e satelliet is alleen nodig om tot een voldoende nauwkeurige positiebepaling te komen.

De techniek achter GPS
Velen van ons gebruiken een GPS-ontvanger in de auto of camper. Maar hoe werkt die nu eigenlijk?
GPS (Global Positioning System) is een satellietplaatsbepalingssysteem. Met GPS werd het voor het eerst mogelijk om vrijwel overal te navigeren. GPS was oorspronkelijk bedoeld voor Amerikaanse militaire doeleinden. Om te voorkomen dat andere landen gebruik zouden kunnen maken van dit systeem, werd met elk signaal een stukje foutieve informatie verzonden (Selective Availability). Hierdoor was het systeem voor publiek gebruik onnauwkeurig. In 2000 werd de Selective Availability definitief uitgeschakeld, waardoor het nu zelfs mogelijk is om een nauwkeurigheid tot op 1 meter te krijgen.

Waaruit bestaat een GPS-systeem?
Het GPS-systeem bestaat uit 3 segmenten: een ruimtesegment (de satellieten), een controlesegment (de grondstations) en een gebruikerssegment (GPS-ontvanger van gebruiker).Het ruimtesegment bestaat uit 24 satellieten . Hiervan zijn er 21 actief en drie zijn reserve. De satellieten draaien in zes circulaire banen rond de aarde, op een hoogte van ongeveer 20.000 kilometer. Hun banen zijn zo bepaald dat een GPS-gebruiker op elk moment signalen van tenminste vier satellieten kan ontvangen. Elke satelliet stuurt twee signalen uit. Een voor militair en een voor publiek gebruik. De publieke signalen bevatten steeds het satellietnummer, de exacte positie van de satelliet en de exacte tijd van verzending. De signalen die worden uitgezonden reizen met de snelheid van het licht naar de aarde, maar ze zijn zeer zwak. Daarom is de ontvangst in steden minder goed dan in open vlaktes.

Het controlesegment bestaat uit controlestations waaronder een ‘master-control station’. Voortdurend sturen satellieten informatie over hun positie door naar deze controlestations. De satellieten kunnen lichtjes afwijken van hun baan. Op basis van de informatie die het ‘master-control station’ via de controlestations ontvangt, worden afwijkende gegevens aangepast en naar de satellieten teruggestuurd. Ook wordt gezorgd dat steeds minstens 21 satellieten in een optimale ruimtelijke opstelling beschikbaar zijn, zodat elke gebruiker altijd signalen van minimaal vier satellieten kan ontvangen. Het gebruikerssegment bestaat uit de gebruiker en zijn GPS-ontvanger. Hieronder verstaan we dus alle hardware en software die nodig is om de GPS-signalen te ontvangen en in een bruikbaar formaat weer te geven. De hardware omvat een antenne, een ontvanger, een signaalprocessor en een scherm. De software, die in de GPS-ontvanger is opgeslagen, zorgt voor de berekeningen op basis van de ontvangen informatie. Onze huidige positie, bewegingssnelheid, bewegingsrichting en tijd worden berekend en vervolgens op het display getoond.

Hoe werkt GPS?
Het principe van onze plaatsbepaling bestaat uit de driehoeksmeting. Als we onze afstand tot drie satellieten heel nauwkeurig kunnen meten, dan kunnen we ook onze positie afleiden. De GPS-ontvanger moet dus twee gegevens kennen: de locatie van deze satellieten en hun afstand tot de ontvanger. We kunnen de afstand van de satellieten bepalen door te meten hoe lang een satellietsignaal er over doet om de ontvanger te bereiken. De positie van de satellieten kunnen wij bepalen uit de signalen die zij continu sturen over hun exacte positie. Deze informatie wordt opgeslagen in het geheugen van de GPS-ontvanger, zodat deze de banen en de positie van de satellieten kent. Nu de ontvanger de exacte locatie van de satellieten kent, kan hij bepalen hoe ver de satellieten van hem verwijderd zijn. Immers de afstand van de ontvanger tot de GPS-satelliet is gelijk aan de (licht)snelheid van het verzonden signaal vermenigvuldigd met de tijd die het signaal nodig heeft om de ontvanger te bereiken (afstand=snelheid x tijd). Omdat de tijden tussen verzenden en ontvangen van de signalen door de lichtsnelheid zo kort zijn, zullen we heel precieze klokken nodig hebben om de metingen te doen. Een fout van een fractie van een seconde kan een verschil in locatie van enkele honderden kilometers betekenen! Omdat het meten van de reistijd van de signalen zo belangrijk is, gebruiken we nauwkeurige klokken. Ook moeten satellieten en GPS-ontvangers constant signalen met elkaar synchroniseren. Door al deze zaken moeten de klokken van zender en ontvanger exact gelijk staan. Echter de satellieten hebben zeer nauwkeurige atoomklokken en de klok van de ontvanger is een gewone kwartsklok (zoals in kwartshorloges). De kwartsklok is lang niet zo nauwkeurig als de klok van de satelliet. Als de GPS-ontvanger ook over een atoomklok zou beschikken zou die veel groter en duurder zijn. Echter hier is iets op gevonden. De perfecte tijdsmeting schuilt in het toevoegen van een vierde satelliet. Als we met drie perfecte metingen een punt kunnen lokaliseren in een driedimensionale ruimte, dan kunnen we met vier imperfecte metingen hetzelfde doen. Dus met behulp van de vierde satelliet en heel wat wiskundige berekeningen kan een GPS-ontvanger elke mogelijke onjuistheid in de klok wegwerken.

Mogelijke fouten
Toch zijn er nog een aantal invloeden die er voor kunnen zorgen dat het systeem niet zo perfect werkt. Daarom moet een GPS-systeem voortdurend correcties uitvoeren. Een eerste fout zit al onmiddellijk in de basis van het hele GPS-systeem. We hebben gezegd dat de afstand tussen een satelliet en een ontvanger gelijk is aan het product van de snelheid en de reistijd van een verzonden signaal. Echter als een signaal door de atmosfeer reist, zal het een vertraging oplopen, waarvan het effect op de berekeningen te vergelijken is met die van slecht afgestelde klokken. Bovendien stoppen de problemen voor het GPS-signaal niet bij de grond. Het signaal wordt immers teruggekaatst op allerlei storende voorwerpen (zoals hoge gebouwen, brugconstructies). De ontvangers gebruiken speciale technieken om deze fouten tot een minimum te beperken. Zelfs bij de satelliet kunnen zich een aantal problemen voordoen. In de atoomklokken kunnen zich kleine afwijkingen voordoen en de satelliet kan soms licht van zijn baan afwijken (ondanks de strenge bewaking vanuit de controlestations). Elke verandering in de baan kan een fout veroorzaken. Wanneer een GPS-ontvanger satellieten gebruikt uit hetzelfde gedeelte van het luchtruim, dan wordt het moeilijker om de positie te bepalen. Als de gebruikte satellieten beter zijn verspreid, dan wordt de afwijking in de berekening van de positie kleiner.

Bron: https://www.camperclubnederland.nl/de-t ... chter-gps/
Hymer Exsis-572, Ford Duratorq 2.2 TDCi 130pk (euro 4 probleemmotor)
Inmiddels voorzien van een met reïnforced euro 5 zuigers gereviseerd blok

Nooit meer een Ford!

FrankJC
Berichten: 127
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Oudere navigatiesystemen kunnen na 7 april niet meer werken

Bericht door FrankJC » za 16 mar 2019, 12:29

Je had ook alleen de link kunnen posten :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 975
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02

Re: Oudere navigatiesystemen kunnen na 7 april niet meer werken

Bericht door Ruud-572 » za 16 mar 2019, 16:05

Ja, maar dan krijg je weer “had je niet even een stukje kunnen kopiëren?”... maar mensen moeten altijd wat te zeiken hebben, hè. Begrijp ik wel hoor :-B
Hymer Exsis-572, Ford Duratorq 2.2 TDCi 130pk (euro 4 probleemmotor)
Inmiddels voorzien van een met reïnforced euro 5 zuigers gereviseerd blok

Nooit meer een Ford!

hathi
Berichten: 6280
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Oudere navigatiesystemen kunnen na 7 april niet meer werken

Bericht door hathi » za 16 mar 2019, 21:30

Als je banden,zou moeten vervangen na 6 jaar,moet een navigatie na 20 jaar ,toch ook geen probleem zijn :lol3:
Hans

Plaats reactie