Foto's drogen na wateroverlast

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Plaats reactie
luc
Berichten: 155
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 6:36
Locatie: Kortemark - België

Foto's drogen na wateroverlast



Bericht door luc »

Wij zijn een van de vele slachtoffers van de overstromingen.
Heel ons huis en atelier hebben ondergestaan.
Daarbij zijn al onze foto's van nat geworden. Ze zaten nog bijna allemaal in de omslag zoals we ze van de fotograaf kregen. Tine is nu begonnen met ze voorzichtig een voor een los te trekken en te drogen. Zolang de fotos nog vochtig zijn gaat dit zonder al te grote schade. We vrezen echter dat we geen tijd genoeg zullen hebben : als het pakje droog is trekken we ze kapot. Hoe kunnen we ze vochtig genoeg houden zonder ze nog meer te beschadigen. Ook andere tips zijn welkom.
zomaar zwerven zonder zorgen.... zalig
Frodo
Berichten: 4717
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 18:56
Locatie: Heberg, Zweden
Contacteer:



Bericht door Frodo »

wat een ellende zeg.............
en tsjah................als zoon van een fotograaf denk ik dan:
waar zijn de negatiefen :?: , deze hebben de watervloed ongetwijfeld wel overleefd, niet echt een man overboord dus, al is het gegeven opzich al triest genoeg :cry:
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6768
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn

Re: foto's drogen na wateroverlast



Bericht door janschrik »

luc schreef:Wij zijn een van de vele slachtoffers van de overstromingen.
Heel ons huis en atelier hebben ondergestaan.
Daarbij zijn al onze foto's van nat geworden. Ze zaten nog bijna allemaal in de omslag zoals we ze van de fotograaf kregen. Tine is nu begonnen met ze voorzichtig een voor een los te trekken en te drogen. Zolang de fotos nog vochtig zijn gaat dit zonder al te grote schade. We vrezen echter dat we geen tijd genoeg zullen hebben : als het pakje droog is trekken we ze kapot. Hoe kunnen we ze vochtig genoeg houden zonder ze nog meer te beschadigen. Ook andere tips zijn welkom.
Vriesdrogen is ook een optie, de fotos schijnen dan niet te verkleven.
Knaus TI Sport 650 2007
luc
Berichten: 155
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 6:36
Locatie: Kortemark - België



Bericht door luc »

Frodo schreef:wat een ellende zeg.............
en tsjah................als zoon van een fotograaf denk ik dan:
waar zijn de negatiefen :?: , deze hebben de watervloed ongetwijfeld wel overleefd, niet echt een man overboord dus, al is het gegeven opzich al triest genoeg :cry:
De negatieven zijn ook nat. Ze zijn gezwollen en kleven volledig aan elkaar. Lostrekken doet de emulsie kapot. Het water dat we binnengekregen hebben bevatte blijkbaar heel wat chemie : een zwarte zilveren schaal die een 12-tal uren onder water zat blinkt weer als nieuw. Idem voor voorwerpen in koper.
zomaar zwerven zonder zorgen.... zalig
Frodo
Berichten: 4717
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 18:56
Locatie: Heberg, Zweden
Contacteer:



Bericht door Frodo »

Oops :shock:
peter sprinter
Berichten: 1673
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 12:38
Locatie: tilburg



Bericht door peter sprinter »

misschien zomaar een idee bij wateroverlast.

Veel wonigen hebben een kruipruimte onder de begaande grond,
en zou het geen goed idee zijn om het huis rondom met houten
schotten dicht te maken en dan 3 of 4 dompelpompen in de
kruipruimte te gooien? je blijft nattuurlijk wel met binnenstromend
water zitten, maar dat loopt dan in de kruipruimte, en zolang de cappaciteit van de dompelpompen hoger is dan het water dat er binnenstroomt, blijf je hooguit met een natte vloerbedekking zitten,
en volstaat het om je meubels een paar cm omhoog te zetten.

een stuk of 4 dompelpompen kosten hooguit 250 euro, en dan voor
100 euro wat slangen erbij en wat hout om het huis af te timmeren,
en lijkt me dat goedkoper dan te wachten op een verzekeraar die je
amper of nooit schadeloos steld.

hoe dan ook, tis maar een idee en goed bedoeld. :wink:
Gebruikersavatar
vim
Berichten: 1089
Lid geworden op: zo 10 okt 2004, 11:47
Locatie: ff onder rotterdam



Bericht door vim »

Advies van mijn vrouw met 45 jaar profesionele fotografie ervaring waarvan o.a. 20 jaar in de donkere kamer.
Losweken in lauw water en hopen dat de lijm loslaat (misschien een beetje helpen)
dan de foto's op een vlakke ondergrond gewoon laten drogen.
Bij het afdrukken van foto's komt water te pas en is daarom niet schadelijk voor de foto's.
Ik wens jullie veel sukkes
wim
Adriatik Vision 1 707 SG metallesderopenderaanenderinenderachter
luc
Berichten: 155
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 6:36
Locatie: Kortemark - België



Bericht door luc »

Dank voor de tips. We hebben alles in de vriezer gestopt. Dat geeft ons wat meer tijd. Losweken onder stromend water gaat meestal wel maar is een tijdrovende bedoening : het gaat over meer dan 1500 foto's.
Als er nog tips zijn : graag.
zomaar zwerven zonder zorgen.... zalig
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 6401
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:21
Locatie: Kamerik
Contacteer:



Bericht door Stef »

Geen tip, alleen succes gewenst Luc.

Gr,
Stef.
Olof en Belinda
Berichten: 1371
Lid geworden op: za 31 jan 2004, 16:18



Bericht door Olof en Belinda »

Jeetje, dat is balen zeg. En dat is waarschijnlijk nog zwak uitgedrukt. Ook van deze kant geen tips sorry, wel veel sterkte!
Gr. Belinda
Hank-B

Re: Foto's drogen na wateroverlast



Bericht door Hank-B »

luc schreef:Wij zijn een van de vele slachtoffers van de overstromingen.
Heel ons huis en atelier hebben ondergestaan.
Daarbij zijn al onze foto's van nat geworden. Ze zaten nog bijna allemaal in de omslag zoals we ze van de fotograaf kregen. Tine is nu begonnen met ze voorzichtig een voor een los te trekken en te drogen. Zolang de fotos nog vochtig zijn gaat dit zonder al te grote schade. We vrezen echter dat we geen tijd genoeg zullen hebben : als het pakje droog is trekken we ze kapot. Hoe kunnen we ze vochtig genoeg houden zonder ze nog meer te beschadigen. Ook andere tips zijn welkom.
Sorry ik zie nu pas uw verdriet. U hebt slechts een oplossing: Foto's in een bak met water leggen. Een beetje neutrale afwasmiddel toevoegen. of beter bij de Fotohandel een flesje "Wetting Agent" voor negatieven halen( een neutrale waterverzachter). Daar wat van bij het water in de bak toevoegen. Uw foto's rustig laten weken. Na enkele uren rustig van elkaar afhalen maar als het vast zit niet lostrekken. Gewoon elke keer een stukje verder. Als het vastzit en u trekt het los beschadig u de foto emulsie. Foto'kunnen echt wel een week in het water liggen. Alleen de randen zwellen dan misschien wat en geeft op de achterzijde een groezelig aanzien. Op de voorzijde een beetje kringelig randje. Al foto's los zijn nog een uur in vers water met weer wat verzachter laten liggen. Af en toe wat roren zodat het water de emulsie gelijkmatig nat maakt. Dan Theedoeken op de grond uitleggen. Foto's met de emulsie kant naar beneden er op liggen. Afdekken met een theedoek. NIET afdeppen maar rustig laten drogen. Alternatief in een emmertje water naar een fotograaf met een minilab gaan en vragen of hij het door bad P3 (Stabilizer) en droger wilt halen. Uw foto's zijn dan weer zo goed als nieuw.
De Negatieven eigenlijk precies het zelfde. De emulsie zwelt, maar komt alleen van elkaar af als het echt goed door en door nat is. Nu strippen met haarspeld aan een lijntje hangen. Onderaan een knijper voor gewicht voorzichtig aan de rand vastzetten. Ze zullen wel beschadigen. Echter als er toch nog van afgedrukt moet worden en de originele afdrukken zijn niet te beschadigd, gewoon op een fotoscanner inscannen en digitaal af laten drukken.
Ik heb eens duizenden foto's na een overstroming in ons gebied kunnen redden.
Foto's opgeplakt in een fotoalbum pagina's uit album scheuren als mogelijk, anders hele album in de bak met water. De pagina's zijn papier en lossen op, Foto's hebben aan beide zijde plastic, (PVC) en lossen dus niet op.
Maar neem vooral de tijd en scheur niet.
Succes
luc
Berichten: 155
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 6:36
Locatie: Kortemark - België



Bericht door luc »

Hallo Hank,

Dankjewel voor je professioneel advies. Ik heb het uitgeprint en aan mijn vrouwtje gegeven. Ze begint er terug in te geloven dat niet alles reddeloos verloren is.

Groetjes
Luc

Dankzij zoontje Bruno kan je foto's over de wateroverlast bekijken op :
http://www.drukkerijvandenbergheonderwater.tk
zomaar zwerven zonder zorgen.... zalig
Hank-B



Bericht door Hank-B »

luc schreef:Hallo Hank,

Dankjewel voor je professioneel advies. Ik heb het uitgeprint en aan mijn vrouwtje gegeven. Ze begint er terug in te geloven dat niet alles reddeloos verloren is.

Groetjes
Luc

Dankzij zoontje Bruno kan je foto's over de wateroverlast bekijken op :
http://www.drukkerijvandenbergheonderwater.tk
Als ik deze plaatjes zie staat m'n hart even stil. Ik kan echt niets zeggen om je verdriet te verlichten. Hartverscheurend hoe je bedrijfsvoorraad verpest is.
Hoe rot ook , het leven gaat verder en je doet wat je kan, Zo sorry als ik toch probeer het van de lichte kant probeer te zien, ik kan je wel helpen die flessen voorraad schoon te maken. Maar alleen aan de binnenkant :D :D :D :cheers:
En Luc je moet een schat hebben als je met een volwassen zoon nog steeds over je "vrouwtje" praat
Hans Schalk
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 11 aug 2004, 15:49
Locatie: Geersdijk

Foto's drogen na wateroverlast



Bericht door Hans Schalk »

Ik ben het met Hank-B eens. De "wetting agent" (of afwasmiddel) in het spoelwater zorgt er ook voor dat er geen of minder kalkvlekken overblijven op foto's en negatieven na droging, doordat het de oppervlaktespanning van het water verminderd en het er daardoor makkelijker afloopt. Foto' afgedrukt op PE-papier kun je ook uitstekend drogen (eerst even weken in de "wetting agent") met een fohn (niet te heet) alhoewel dit met zo'n hoeveelheid natuurlijk een "hell of a job" is. De negatieven niet lostrekken, maar na weken in water met "wetting agent" voorzichtig van elkaar halen en "aan de lucht" laten drogen in een (als het enigzins kan) stofvrije ruimte. Niet neerleggen maar ophangen aan de waslijn.

Sterkte,

Hans.
Plaats reactie