Uitstoot: waar zijn we mee bezig?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
metatoon
Berichten: 9690
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Uitstoot: waar zijn we mee bezig?



Bericht door metatoon »

Top Jos goed bezig.

Gr. Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Uitstoot: waar zijn we mee bezig?



Bericht door Autocaravana »

Voor degenen die nog denken dat Tesla's en andere EV's op kolenstroom rijden is het goed om te bedenken dat 2/3 de eigenaren van elektrische auto's die oplaadt met eigen zonnepanelen.

Subsidies op elektrische auto's hebben dus veel nut. De handel in emissierechten ook, want die stimuleert andere autobouwers ook meer elektrische auto's te produceren.
Dat gebeurt langzamerhand ook. Binnenkort kun je alleen nog maar een elektrische Fiat 500 kopen.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Uitstoot: waar zijn we mee bezig?



Bericht door seth_space »

Jan en Simonne schreef:
ma 03 aug 2020, 13:09
De hoeveelheid energie, die de hele planeet met alle inwoners nodig heeft is niet op een groene manier te leveren.
Daar zullen toch echt andere bronnen voor moeten worden verzonnen.
Alleen al van de zonne-energie, gesteld dat we die optimaal kunnen verwerken zou dat probleemloos kunnen.
De huidige generatie zonnepanelen heeft een erg beroerd rendement. Het is dat de zon niks kost, dat er een zinvol gebruik van gemaakt kan worden.
De hoeveelheid energie die de aarde bereikt, is ca. 9000 maal groter dan de energiebehoefte van alle 7 miljard aardbewoners samen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zonne-energie
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Uitstoot: waar zijn we mee bezig?



Bericht door Kroppie »

een modern zonnepaneel heeft een rendement van 17-19%, niet erg hoog, maar nog altijd 17-19x meer dan wanneer je ze niet gebruikt, en als je ze toch koopt heb je dus profijt , en de verkoop EN de ontwikkeling van die dingen gaat dan door.

ik heb 1200Wp panelen(solarex) in een deel van de tuin staan, op het zuiden, op een ander deel van de tuin staan 875Wp (jasolar) ook op zuid, die 1200Wp zijn nu bijna 30 jaar oud, en die 875 Wp <5jaar, als de 1200wp van de 30 jaar oude panelen zeg 600Wp op een moment leveren, dan leveren de 875Wp van die 5 jaar oude panelen op hetzelfde moment zeg maar 550Wp, een duidelijk verschil dus, zal ook met de leeftijd te maken hebben, maar die oudere panelen heb ik nu 12 jaar staan en nog geen teruggang in opbrengst gemerkt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Uitstoot: waar zijn we mee bezig?



Bericht door seth_space »

En de gratis zon zorgt ervoor dat je na je aanschaf investering heel lang kunt genieten van dat vooralsnog beroerde rendement.
Het is nog even wachten op de nieuwste generatie die het dubbele aan rendement haalt.
Het is Australische wetenschappers gelukt om uit de huidige zonnecellen een ruim 2 keer zo hoog rendement te halen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45224
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Uitstoot: waar zijn we mee bezig?



Bericht door thole »

Toevallig vanmiddag een offerte ontvangen voor zonnepanelen.
Gezien mijn leeftijd wil ik niet langer wachten tot er beter renderende panelen zijn of is er op korte termijn al zicht op dat ze op de markt komen?
We hadden het al veel eerder willen doen ,maar gezien ons geringe energieverbruik omdat we 14 jaar lang door camperreizen maar ongeveer 4 maanden thuis zijn geweest, hebben we daar mee gewacht.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Uitstoot: waar zijn we mee bezig?



Bericht door Kroppie »

:thumbup: :thumbup:

en het zal je niet tegenvallen, je maakt dan voor +-19% gebruik van iets wat niets kost(de zon) [buiten de investering, maar b.v. een hr ketel kost ook]

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Uitstoot: waar zijn we mee bezig?



Bericht door seth_space »

thole schreef:
ma 03 aug 2020, 17:30
Gezien mijn leeftijd wil ik niet langer wachten tot er beter renderende panelen zijn of is er op korte termijn al zicht op dat ze op de markt komen?
Niet op wachten lijkt me. Bij zonnepanelen spreek je eigenlijk vooral over economisch rendement. Zelfs als het technisch rendement stijgt is de vraag hoeveel duurder die betere panelen worden.
Op dit moment is investeren in zonnepanelen veruit de beste investering die je kunt doen. Zeker als het geld is dat anders op de bank staat.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45224
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Uitstoot: waar zijn we mee bezig?



Bericht door thole »

Oké, bedankt :thumbup:
We hebben nog 30 dagen om te reageren op de offerte.
Het zijn 8 panelen van 340 wp.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
PE1OPQ Theo
Berichten: 4580
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Uitstoot: waar zijn we mee bezig?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Laat het merk solar egde heel erg links liggen, is heel slecht gemaakt en storen als een grote.
Alles is er bij dit merk op gericht om te besparen op onderdelen, die jij wel betaald.
Niet doen, maak je vrienden mee bij vele zendamateurs.

Theo
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2428
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Uitstoot: waar zijn we mee bezig?



Bericht door pepon »

@thole Ik neem aan dat ze in het pakket zitten maar een regeling per paneel met power-optimizers is tegenwoordig standaard en onmisbaar.
@Theo Ja die heb ik er op liggen, maar ik denk dat de omvormer de boosdoener is.
Essent heeft ze er opgelegd.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45224
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Uitstoot: waar zijn we mee bezig?



Bericht door thole »

Ron, we hebben inderdaad een offerte voor power optimizers.

@Theo , het merk is LG.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
PE1OPQ Theo
Berichten: 4580
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Uitstoot: waar zijn we mee bezig?



Bericht door PE1OPQ Theo »

In het spraak gebruik noemen het zonnepanelen, maar die dingen zelf storen natuurlijk niet :D
Het is wat er daarna aan komt, dat is de boosdoener plus het ondeskundig aansluiten van de panelen.
Geen getwiste draden gebruiken en geen ringkernen.
SMA of Enphase zijn (bewezen) prima merken.

Theo
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10164
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Uitstoot: waar zijn we mee bezig?



Bericht door Peter LMC »

PE1OPQ Theo schreef:
ma 03 aug 2020, 19:12
Laat het merk solar egde heel erg links liggen, is heel slecht gemaakt en storen als een grote.
Alles is er bij dit merk op gericht om te besparen op onderdelen, die jij wel betaald.
Niet doen, maak je vrienden mee bij vele zendamateurs.

Theo
Had bij mijn vorige woning een veld met zonnepanelen met Solaredge omvormers.
Trouwens de gehele straat heeft Solaredge.
Super spul en zeer goede ondersteuning van de fabrikant.
En de zendamateurs :?: :?:
Die wonen niet in mijn straat. :-B
Plaats reactie