Bestelauto BTW/BPM particulier zakelijk

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
spikee
Berichten: 94
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 20:22

Bestelauto BTW/BPM particulier zakelijk



Bericht door spikee »

Beste,

Bij mij heerst wat verwarring omtrent BTW/BPM zakelijk, prive etc.
Als ik het goed begrijp zit het zo:

- INDIEN een bestelbus een particuliere eigenaar heeft gehad, dan is de btw voldaan. Dit is dan niet meer mogelijk voor een zakelijke koper naderhand dit terug te vorderen. Of bij verkoop aan de particulier te rekenen?

i.e. bestelbus is ooit van een particulier geweest, die heeft de BTW al betaald, dealer kan dit niet terugvorderen bij belastingdienst. Bij eventuele verkoop van een ex particulier busje is de prijs per definitie altijd incl. btw?

- Hoe zit het met de BPM (zodra je omkeurt na aankoop) in het bovenstaande verhaal?

I.e. als een bestelbus ooit eens van een particulier is geweest en daarna weer zakelijk, betaal je dan nog bpm als particulier of is dit (gezien het verleden) al gedaan?

Of is bovenstaande weer afh van wanneer de particulier deze bus heeft gekocht (niet ouder dan 5 jaar, gezien dan ex bpm voor bestelbus).

Dit is mij nu niet helemaal duidelijk, mogelijk kan iemand mij hiermee helpen?
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Bestelauto btw / bpm particulier zakelijk



Bericht door hwendt »

Natuurlijk zullen mensen leden je proberen te helpen. Maar...

Als je dit nu even kopieerde en bij de belasting lijn neer legt dan krijg je zwart op wit antwoord. En weet je zeker dat je de juiste antwoorden moet krijgen.

Dat zijn de instanties die het moeten weten. Hier zijn ook vele die het weten maar vaak verschillende antwoorden. :cheers: :cheers: :cheers: :cheers:
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Bestelauto BTW/BPM particulier zakelijk



Bericht door Janpinz »

Eenmaal marge, blijft marge! Aldus mijn boekhouder.
Bpm snap en weet ik niks van
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Bestelauto BTW/BPM particulier zakelijk



Bericht door Duco »

Bij overgaan grijs kenteken naar bedrijf geen BPM en btw kan worden teruggevraagd. Bij overgaan naar particulier moet deze Btw betalen maar kan deze niet terugvorderen tevens zal het grijs kenteken vervallen en omgezet moeten worden naar personenauto hier door komt de BPM erbij die volgens de geldende tabellen zal moeten worden afgedragen. Komt deze auto ooit weer bij een handelaar dan koopt hij deze in als personen auto en kan deze dan ook alleen als zodanig verkopen.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6339
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Bestelauto BTW/BPM particulier zakelijk



Bericht door Bas vd laar »

tevens zal het grijs kenteken vervallen en omgezet moeten worden naar personenauto
Grijs kenteken vervalt uiteraard niet, auto houdt gewoon hetzelfde kenteken.
Er wordt helemaal niets omgezet :crazy:

Ook wordt de auto voor de wegenbelasting NIET aangeslagen als geel kenteken auto, ook een particulier betaalt voor een grijs kenteken auto van bijvoorbeeld 1500 kg minder wegenbelasting als voor een geel kenteken auto van 1500 kg.
Dit komt omdat de Provinciale Opcenten ( een extra belasting bovenop de wegenbelasting ) niet van toepassing zijn op grijs kenteken auto's.
Dus ook niet voor de particulier!
Echter gaat dit niet om grote bedragen,zie het voorbeeld hieronder: 417 euro vs 335 euro, een verschil van 82 euro per kwartaal.

Voorbeeld: Grijs kenteken auto, 1500 kg, diesel, ondernemer: 96 euro per kwartaal
Grijs kenteken auto, 1500 kg, diesel, particulier: 335 euro per kwartaal
Geel kenteken auto, 1500 kg, diesel, particulier: 417 euro per kwartaal

De BPM op bestelwagens is na 5 jaar afgeschreven, dus als je als particulier een bestelauto van 5 jaar of ouder koopt komt er GEEN BPM meer bij.
Op internet staan handige rekentools om te berekenen wat de auto van jouw keuze je gaat kosten indien hij jonger is dan 5 jaar.
Let wel: De verkoper van de auto is verantwoordelijk voor de afdracht van de BPM, niet jij als koper! Normaal gesproken vergeet men dit niet bij de verkoop en wordt dit erbij opgeteld in de verkoopprijs. Als men dat toevallig vergeet heb je geluk!
Een autobedrijf zal deze fout niet maken, maar stel je koopt een auto van een ZZP'er die dit niet weet dan ben je goedkoper uit.
Hij zal de rekening van de rest BPM moeten voldoen.
Komt deze auto ooit weer bij een handelaar dan koopt hij deze in als personen auto en kan deze dan ook alleen als zodanig verkopen.
Klopt ook weer niks van:

De auto blijft gewoon grijs kenteken, wanneer de handelaar en inkoopt en wanneer hij hem weer verkoopt.
Met de bijbehorende wegenbelasting voor grijs kentekenauto's zoals in het voorbeeld hierboven.
Wat er veranderd is is dat de BTW niet meer teruggevorderd kan worden omdat de auto eerder in particuliere handen was.
Zoals Janpinz zei: Marge blijft marge.
Een margeauto kan nooit meer een BTW auto worden.

Als je nog vragen hebt en wel het juiste antwoord wil weten stuur me maar een PB
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Bestelauto BTW/BPM particulier zakelijk



Bericht door moosev »

Wat een perfect en duidelijk antwoord. Dank daarvoor.
Een autobedrijf zal deze fout niet maken,
Niet helemaal waar, het komt echt voor....
😃
Gr
René
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Bestelauto BTW/BPM particulier zakelijk



Bericht door Duco »

Zelfde verhaal ander jasje, geneuzel over opcenten staat los van de BTW/BPM discussie. Kunnen we ook nog wel een verhaal neerzetten over het vervallen van aftrekposten een ondernemer mag over de brandstof en alles wat aan de auto moet gebeuren de BTW terugvragen, tevens mag hij jaarlijks een bedrag aftrekken als afschrijving. Daartegenover staat weer de bijtelling prive gebruik.

Heb het allemaal mogen meemaken en betalen.

Wat betreft de BPM deze is voor een bestelwagen afgeschreven in 5 jaar, gaat deze over naar een "particulier" bijvoorbeeld omdat hij er een camper van wil maken is het 10 jaar.

Maar zoals Bas het stelt wordt het idd wel als verkoopargument gebruikt door snelle verkopers.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... aire_tabel
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6339
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Bestelauto BTW/BPM particulier zakelijk



Bericht door Bas vd laar »

Noem het geneuzel,feit is gewoon dat mijn verhaal volledig juist is en jouw verhaal compleet verkeerd, klepel en klok dingetje.
Wat betreft de BPM deze is voor een bestelwagen afgeschreven in 5 jaar, gaat deze over naar een "particulier" bijvoorbeeld omdat hij er een camper van wil maken is het 10 jaar.
En weer fout: Dat is 17 jaar en 6 maanden

Als je het niet weet en te lui bent om het op te zoeken kom dan maar niet met "advies"
Zo zijn het gewoon verzinsels en daar heeft niemand iets aan.
spikee
Berichten: 94
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 20:22

Re: Bestelauto BTW/BPM particulier zakelijk



Bericht door spikee »

Allen, bedankt voor de reactie. Ik denk dat ik bij eventuele interesse de belastingdienst moet bellen met het kenteken (mis eerdere particuliere eigenaar) of er al bpm is afgedragen. Er lijkt geen eenvoudige manier om dit te controleren.
geeske1
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 20 jul 2020, 16:04

Re: Bestelauto BTW/BPM particulier zakelijk



Bericht door geeske1 »

DAAR KRIJG JE GEEN ANTWOORD OP BIJ DR BELASTINGDIENST, BELACHELIJK!
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Bestelauto BTW/BPM particulier zakelijk



Bericht door KTManiac »

Als je daar de vraag in dezelfde stijl stelt (schreeuwende hoofdletters) waarschijnlijk (en begrijpelijk) niet nee.... :wink:
busjesman
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 07 nov 2018, 16:25

Re: Bestelauto BTW/BPM particulier zakelijk



Bericht door busjesman »

Met belangstelling deze discussie gelezen. Gisteren heb ik als particulier een grijs kenteken busje gekocht van 4 jaar en 11 maanden oud, volgens de verkoper (autodealer) en ook ovi.rdw.nl. Net geen 5 jaar dus. Ik hield er rekening mee dat er BPM bij zou komen, maar omdat ik er de komende maanden toch een camper van wil maken leek me dat niet erg. Je kan op het aangifteformulier eerder betaalde BPM aftrekken (bijlage C).

Maar er kwam geen BPM meer bij, niet op de offerte en niet op de inmiddels betaalde factuur. Verkoper: "we hebben 2 keer in het systeem gekeken, er hoeft geen BPM afgedragen te worden". Wat "het systeem" precies is weet ik niet.

Ik denk niet dat de auto van een particulier is geweest. Ik heb BTW betaald en volgens het onderhoudsboekje was de eerste eigenaar een VOF.

Nieuwsgierig of ik nou echt een meevaller van ca. € 2250 ga hebben, heb ik vandaag (zonder hoofdletters :)) de belastingdienst gebeld. De vriendelijke jongedame moest eerst een minuut of 10 zelf in de computer zoeken of navragen bij collega's maar kon me toch niet vertellen of er eerder BPM betaald is. "De enige manier om daar achter te komen is het formulier in te vullen". Daar heb ik me voorlopig mee laten afschepen, maar na nog eens nalezen denk ik dat dit niet klopt. Het is een off-line (pdf) formulier.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Bestelauto BTW/BPM particulier zakelijk



Bericht door DiffRental »

Onlangs een soortgelijke vraag gehad over o.a. BTW en gesteld aan de RDW.
De kenteken vragen konden ze goed beantwoorden maar ze gingen niet in op de BTW vraag. (ergens logisch want die hoort bij de belasting/douane thuis)
Misschien weet hier iemand het antwoord?

Ik ben opzoek naar een geremde trailer met eigen kenteken en wil die nieuw kopen in het buitenland.
Bij auto's en motoren is het zo dat je in het land van inschrijving de BTW moet betalen.

Dus koop ik in een EU land een aanhangwagen tot 750 kg zonder eigen kenteken dan betaal ik in het land van aanschaf de btw en is alles klaar.
Maar wat nu als ik een trailer koop boven de 750 kg in een EU land waarvoor ik wel naar de RDW moet voor een kenteken?
In Nederland is een aanhangwagen wegenbelasting vrij en ik zou niet weten waarom de belastingdienst op de hoogte moet zijn van de kenteken registratie zoals je wel hebt met motoren en auto's. Ik verwacht eigenlijk dat ik de BTW alleen betaal in het land van aanschaf, weet iemand dit zeker?
Groeten Peter
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2212
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Bestelauto BTW/BPM particulier zakelijk



Bericht door DucatoDolf »

busjesman schreef:
vr 02 okt 2020, 14:05

Nieuwsgierig of ik nou echt een meevaller van ca. € 2250 ga hebben, heb ik vandaag (zonder hoofdletters :)) de belastingdienst gebeld. De vriendelijke jongedame moest eerst een minuut of 10 zelf in de computer zoeken of navragen bij collega's maar kon me toch niet vertellen of er eerder BPM betaald is. "De enige manier om daar achter te komen is het formulier in te vullen". Daar heb ik me voorlopig mee laten afschepen, maar na nog eens nalezen denk ik dat dit niet klopt. Het is een off-line (pdf) formulier.
Er is een situatie van aanschaf en een situatie waarin je de boel gaat veranderen. Grijs kenteken (bedrijfswagen) ombouwen naar camper wordt geel kenteken (personen auto) . Bpm op geel kenteken is anders dan op grijs kenteken. Dus bij ombouw naar camper mag je nog een keer bpm aftikken toch?

Niet dat ik het nodig heb, maar uit interesse.
Lees in je verhaal over formulier van eerder betaalde Bpm, maar waarom betaald dan iedereen alsnog Bpm bij ombouwen?
Plaats reactie