Weet dat we bij de keuze voor onze huidige fietsen ook specifiek zochten op het gewicht.
We hebben daarbij ook voor de keuze bestaat tussen derailleur en versnellingsnaaf.
Iets staat me bij dat daarbij verschil zat in gewicht in het voordeel van een derailleur.
Ik zie op de site van Koga dat er tussen hun fietsen met derailleur en versnellingsnaaf een kleine 3 kg verschil zit.
Moet daarbij wel opmerken dat de types met naafversnelling van Bosch motoren zijn voorzien en degene met derailleur van een Shimano motor.
(Die laatste schijnt trouwens stiller te zijn dan een Bosch motor).
Qua levensduur van de ketting ga je bij een zwaar belastte ATB ketting die regelmatig modder en andere ongein van dichtbij ziet uit van een levensduur van ongeveer 2000 km.
Na 2 kettingen is dan vaak ook de tandwielcassette aan de beurt.
Voor een toerfiets zal deze levensduur een stuk hoger liggen.
Heeft wat liefde nodig in de vorm van af en toe een lapje erover en indruppelen met goede kettingolie.
(Hoe minder en gerichter hoe beter; dus niet met de sprayflacon teflonolie aan de gang
).
Ook weer keuzes