Elektrische fiets advies

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Elektrische fiets advies



Bericht door gsm »

Het is zo ver en ik ga aan de elektrische fiets maar welke ?
Ik wil hem voornamelijk thuis gebruiken maar ook meenemen met de camper.
Ik denk daarom aan een lichtgewicht elektrische fiets die ik achter op de Ducato buscamper op een fietsdrager kan vervoeren.
Wat is jullie advies ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31960
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Elektrische fiets advies



Bericht door Bob Diesel »

Vorige maand een test in de Kampioen van dure fietsen
deze maand van goedkope,

heb je al iets te lezen :wink:

https://www.anwb.nl/nieuws/fiets/2020/m ... ecial-2020
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Sun
Berichten: 543
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 18:35
Locatie: Boven Leeuwarden

Re: Elektrische fiets advies



Bericht door Sun »

Mijn eega had al een lichtgewicht fiets, daar heb ik via www.ebike-kit.nl een elektrisch voorwiel in gezet. Daarna ook in mijn eigen lichtgewicht gedaan.

Gr Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
marcel-m
Berichten: 894
Lid geworden op: wo 03 feb 2010, 22:59
Locatie: middelburg

Re: Elektrische fiets advies



Bericht door marcel-m »

Beste advies dat ik als fietsenmaker kan geven is ga naar de vakman en probeer zo veel mogelijk verschillende fietsen uit!
Staar je niet blind op ,ik wil een middenmotor, voorwiel of achterwiel motor.
Ze hebben allemaal een ander rijgedrag en wat de een geweldig vind vind de ander helemaal niets.
Neem de grootste accu die je kan betalen want een accu loopt in de jaren terug en je wil ook over 3 of 4 jaar nog een ruime aktiradius hebben.
Vaak word er extra garantie afgesloten en in mijn ogen is dat een goede aanvulling, echter niet bij alle merken zijn de voorwaarden even gunstig.
Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag.
Gr Rob
na gedane arbeid smaakt een goudgele rakker altijd!
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Elektrische fiets advies



Bericht door gsm »

@Bob, bedankt dat ga ik even lezen

@Sun, ik heb nu een oude stationsfiets die het niet waard is om daar wat in te investeren

@Rob, voor ik naar een handelaar ga wil ik voorbereid zijn zodat ik georiënteerd kan zoeken.
Ik denk zelf aan een voorwielmotor maar middenmotor sluit ik niet uit, in ieder geval geen achterwielmotor.
Als motor denk ik aan een 500w, ik weet niet of je dat als een grote accu bedoeld.
Ik spits me nu op het gewicht i.v.m. de fietsdrager achter op de buscamper en ik lees dat de meeste tussen de 21 en 27kg wegen zonder accu die ±3kg weegt. Dat is toch al zwaar ? Liefst wil ik onder de 20kg willen blijven maar ik weet nog niet welke dat zijn.
Laatst gewijzigd door gsm op wo 03 jun 2020, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Elektrische fiets advies



Bericht door Hoofdnoorman »

Allereerst zou ik dus eerst even uitzoeken welk model/type aandrijving.

Daarna zou ik graag een universele accu willen hebben.
Ik zou nooit een fiets kopen waar de display op één of andere manier dan ook gekoppeld is aan de fiets, motor of accu.

Over 5, 6, 7 jaar is misschien de accu gaar. Dan kun je zelf nieuwe packs monteren.
Een accu van 15 Ah bij 36 Volt zou niet meer mogen kosten dan ongeveer 350 euro. Is dit wel zo, zou ik het merk fiets niet kopen.

Ach en mijn Aldi fiets van € 350,- is nu in zijn 7 de jaar met de originele accu. De fiets is geen schoonheid om te zien, maar hij is licht en eventuele defecten zijn snel te maken.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1930
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Elektrische fiets advies



Bericht door Zadowolony »

Wij hebben elektrische vouwfietsen van Shinga/lacros met grote accu die prima fietsen, we gebruiken ze vaak ook gewoon thuis. Zijn niet superduur, omdat wij liever over aantal jaren de nieuwste ontwikkelingen aanschaffen, dan jaren met een fiets moeten doen omdat die zo duur was. Fietsjes zijn zo stabiel dat we er zelfs een hondenkar achter kunnen trekken. Zijn er erg tevreden over.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dancing Wind
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 18 nov 2018, 22:05
Locatie: Zwolle, Stadshagen

Re: Elektrische fiets advies



Bericht door Dancing Wind »

Vorige maand heb ik een Cube Town Hybrid 2020 aangeschaft. De accu,s van mijn 9 jaar oude Giant Twist waren bijna op, en ben altijd bang dat ik onderweg met die zware fiets met lege accu,s kom te staan. Deze keer een duits merk omdat dit frame uit 1 stuk is gemaakt, een robuuste fiets omdat wij ook graag “off road” willen fietsen (echtgenoot heeft mountainbike, geen elektrische). Je voelt het verschil door aan het stuur te schudden. Standaard hebben deze fietsen 500 watt, bij veel fietsen is de accu 350 en bijbetalen voor meer.
De Cube staat op bredere banden, heeft 8 versnellingen. Die 8 schijnen beter te zijn dan de 7, door een andere techniek. Het is een Bosch middenmoter, de high preformance nogwat. Er zitten 4 standen op, de hoogste een turbo (wouw !). Hier fiets ik normaal op tour, brug op even in de turbostand.
Ik wilde graag de sterkste motor omdat we ook in de bergen fietsen. Met de giant had ik nogal moeite om een steile helling op te komen, maar oudere fiets, hond achterop in mandje en fietsentassen vol boodschappen.
Ik fiets nu een maand op de Cube in nederland, ook hoge bruggen op, maar jeetje, hoef de trappers nauwelijks aan te raken in turbo stand of ik vlieg al, bij wijze van. Dus dat zit wel goed in de bergen, ook met boodschappen en hond achterop in mand. Spannende bospaadjes gaat ook prima op een lage versnelling, en soms de motor even op sport om door wat zand te komen.
Gewicht is zonder accu ongeveer 20 kg, accu is 3,5. Zonder accu is de fiets licht te befietsen.
Voorwiel kan er makkelijk en snel uit - snelkoppeling - omdat onze fietsen in de garage van de camper staan.

Succes met de zoektocht.
Pura Vida !

Edwin & Marian
Jesse

Knaus Sky Ti 700 Meg, 180 pk, verzwaard chassis
Gebruikersavatar
Dancing Wind
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 18 nov 2018, 22:05
Locatie: Zwolle, Stadshagen

Re: Elektrische fiets advies



Bericht door Dancing Wind »

Toevoeging op Cube: op de tourstand kan ik ruim 100 km fietsen bij normaal weer met zuchtje wind. Met stevige wind kun je er 20 km af halen. Op turbostand 70 km bij normaal weer en platte wegen.
Bergen gaan we dit jaar uitproberen.
Pura Vida !

Edwin & Marian
Jesse

Knaus Sky Ti 700 Meg, 180 pk, verzwaard chassis
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27445
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Elektrische fiets advies



Bericht door Marco Polo »

https://www.cube.eu/nl/2020/e-bikes/urb ... asy-entry/

Gewicht 26.1 kg!?
Verbaasde me al over je opgave.
Cubes staan volgens mij niet echt bekend als lichtgewichten.
(Heb zelf een ATB zonder e-aandrijving van dat merk; prima fiets verder ;-))
Gebruikersavatar
Dancing Wind
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 18 nov 2018, 22:05
Locatie: Zwolle, Stadshagen

Re: Elektrische fiets advies



Bericht door Dancing Wind »

Ja, ik zie het, je hebt gelijk ...
Pura Vida !

Edwin & Marian
Jesse

Knaus Sky Ti 700 Meg, 180 pk, verzwaard chassis
marcel-m
Berichten: 894
Lid geworden op: wo 03 feb 2010, 22:59
Locatie: middelburg

Re: Elektrische fiets advies



Bericht door marcel-m »

Hoofdnoorman schreef:
wo 03 jun 2020, 21:24
Allereerst zou ik dus eerst even uitzoeken welk model/type aandrijving.

Daarna zou ik graag een universele accu willen hebben.
Ik zou nooit een fiets kopen waar de display op één of andere manier dan ook gekoppeld is aan de fiets, motor of accu.

Over 5, 6, 7 jaar is misschien de accu gaar. Dan kun je zelf nieuwe packs monteren.
Een accu van 15 Ah bij 36 Volt zou niet meer mogen kosten dan ongeveer 350 euro. Is dit wel zo, zou ik het merk fiets niet kopen.

Ach en mijn Aldi fiets van € 350,- is nu in zijn 7 de jaar met de originele accu. De fiets is geen schoonheid om te zien, maar hij is licht en eventuele defecten zijn snel te maken.
Dat van die universele accu kan ik wel bevestigen maar dat komt meestal voor bij de wat eenvoudigere fietsen met meestal een voorwielmotor.
Een accu van de fabrikant zal meer (veel meer) als de genoemde 350 euro kosten ,echter bij zo een fiets kun je ook een accu met drager van bv Alie express of wish monteren en dan ben je soms al voor minder als 250 euro klaar.
Is een beetje geluk hebben met bestellen.
Je hebt het over 500w maar in nl mag de motor maar 250watt nominaal leveren, piekvermogen is vaak ongeveer 500watt.
Als je het over de accu hebt is 500wh de eenheid en dat is op dit moment een middenklasse accu.
Voor de meeste mensen genoeg.
Vergeet niet dat als je zwaarder bent of sneller wil fietsen je aktiradius snel achteruit gaat.
Gr Rob
na gedane arbeid smaakt een goudgele rakker altijd!
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Elektrische fiets advies



Bericht door gsm »

Wat zijn de lichtste fietsen ? Iemand een model met kg of wat dan ook ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1930
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Elektrische fiets advies



Bericht door Zadowolony »

Zie mijn eerdere bijlage, 18 kg ex accu en zadel.
Plaats reactie