Een leermoment, maar wel een hele dure!

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Sprotje Donkers
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 19 apr 2020, 9:28

Een leermoment, maar wel een hele dure!



Bericht door Sprotje Donkers »

Als 'nieuwe' camper eigenaar van een oude camper, heb ik een voor mij belangrijk leermoment beleefd en die wil ik graag delen.

Na twee jaar een camper te hebben gehuurd, wisten we het zeker. Dit is een geweldige manier van reizen en vakantie dus we besloten er zelf één aan te schaffen. Omdat wij geen geldboom hebben besloot ik mijn Harley Davidson uit 1991, die ik al bijna 20 jaar had, te verkopen en van dat geld een camper te kopen. Budget € 6000,- Dat is niet veel geld maar daar moesten we het mee doen.

Na veel Marktplaats, particulieren en dealers te hebben bezocht vonden wij, in onze ogen, de juiste camper. De (particuliere) eigenaar wilde eerst veel meer geld maar uiteindelijk kwamen we tot € 6000,-. Hij wilde hem kwijt en dat had ons al een voorgevoel moeten geven. Ik was verblind door het feit dat ik een 'eigen' camper kon aanschaffen. Ik heb er een test-rit meegereden en die voelde goed. Mijn omgeving adviseerde me een zgn. 'aankoop keuring' te laten verrichten. Maar dat hoefde ik niet, het zat wel goed. Dacht ik. Dus in December deze camper gekocht en direct naar de Stalling gebracht.

Eindelijk kwam de dag in Maart dat ik er mee ging rijden. Van Almere naar Amersfoort want de distributieriem moest vervangen worden. Dat wist ik, want die was voor het laatst in 2009 (!) vervangen. Ook dat had eigenlijk een belletje moeten laten rinkelen. Dit liet ik doen bij dezelfde garage (in Amersfoort) waar deze camper al eerder in onderhoud was geweest, dus ik dacht, die kent de camper het beste dus is in goede handen. Tijdens deze rit schakelde de camper al wat stroever. Dus aan de garage houder gevraagd om ook daar es naar te kijken. Maar hij zei dat hij er zo ,op dit moment, niets aan kon doen.

Na reparatie weer terug naar de stalling om hem in april weer op te halen zodat wij hem konden inrichten, kleine reparaties, verfraaiingen etc. Lekker knutselen aan de camper. Het regende de eerste nacht en wat blijkt de volgende ochtend. Er is een lek ! Potverdomme, daar had de vorige eigenaar niets van gezegd. Maar verder ook, achteruit rijlicht doet het niet, verlichting in badkamer is kapot, gas slang is poreus etc. etc. Allemaal onvoorziene 'kleine' dingetjes. Maar goed, dat kan je verwachten, het is immers een wat oudere camper. En dan heb je wat te 'knutselen' en repareren. Ook leuk en hoort er een beetje bij.

Eerste echte rit eind april: nog geen 30 km op weg. Krak ! Krijg hem niet in z'n 3e versnelling ! Doorrijden, Tandjes poetsen... krijg hem niet in z'n 5. gestopt en ik krijg hem ook niet in z'n achteruit ! Lang verhaal kort: ANWB, wegslepen, eerste beste garage wil er niet aan beginnen. Zoektocht naar een garage. Uiteindelijk een bedrijf in Nijkerk gevonden die mij betrouwbaar lijkt. Wat blijkt:

De diagnose van de versnellingsbak na demontage. De lagers en synchomesh ringen zijn helemaal versleten. Helaas is er nog veel meer inwendige schade, de versnellingsbak is al een keer eerder los geweest en niet compleet gemonteerd, er missen namelijk wat onderdelen. Dit was bij hetzelfde Amersfoortse bedrijf waar hij eerder in onderhoud was geweest. Een jaar daarvoor had deze garage namelijk een tweehands bak er onder gezet. Maar dit heeft de verkoper of de garagehouder uit Amersfoort nooit vermeld. Verder moeten de tandwielen set van de 2de 3de en 4de versnellingen vervangen moeten worden ivm schade. Ook zijn de schakel vorken van de 1e, 2e en 3e versnelling beschadigd en moeten vervangen worden. Verder is de aandrijfas versleten / kapot en is een wiellager aan vervanging toe. Enige oplossing een geheel 'nieuwe' gereviseerde bak.

Moraal van het verhaal:

Op dit moment heeft het bedrijf (in Nijkerk) waar hij nu in reparatie is, gelukkig een gereviseerde bak op de kop kunnen tikken met alle daarbij behorende overige onderdelen. Dit bedrijf heeft mij tot nu toe fantastisch geholpen en geadviseerd. Kosten kunnen misschien oplopen tot wel € 3000 of meer (wat ik niet heb). Het is mijn eigen schuld en verantwoordelijkheid, dat weet ik. Ik was verblind door mijn enthousiasme en mijn koppigheid want ik had natuurlijk een 'aankoop keuring' moeten laten verrichten. Ik kan alleen mezelf hiervoor kwalijk nemen. Maar ik vind wel dat ik misleid ben door de 'particuliere' verkoper en wellicht dat ook de 'oude' Amerfoortse garagehouder, die de camper kent, me had moeten inlichten. Maar daar verandert uiteindelijk niets aan en ik ga ervan uit dat het uiteindelijk helemaal goed gaat komen. Daar heb ik alle vertrouwen in.

Een dure les die wellicht andere aspirant camper kopers waarschuwt.

Groet

Paul
Laatst gewijzigd door Sprotje Donkers op do 21 mei 2020, 9:55, 3 keer totaal gewijzigd.
Camper_01

Re: Een leermoment, maar wel een hele dure !!



Bericht door Camper_01 »

Komen al deze problemen dan bij een aankoopkeuring dan echt ook aan het licht.
Het ware mischien beter geweest om ook een gezond boeren verstand te gebruiken bij aankoop van een zeer oude camper. Jammer voor U.
CasaGarage
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 17 nov 2019, 15:58

Re: Een leermoment, maar wel een hele dure !!



Bericht door CasaGarage »

Dingen als lampen en gasslang komt wel in een keuring naar boven, zijn kleinigheidjes.
Maar ts weet goed wat’ie gedaan heeft, natrappen is niet lief!
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Een leermoment, maar wel een hele dure !!



Bericht door Jan en Simonne »

O man... :-?
Wat zonde van al je geld.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Een leermoment, maar wel een hele dure !!



Bericht door Vertrokken2 »

Camper_01 schreef:
do 21 mei 2020, 9:25
Komen al deze problemen dan bij een aankoopkeuring dan echt ook aan het licht.
Het ware mischien beter geweest om ook een gezond boeren verstand te gebruiken bij aankoop van een zeer oude camper. Jammer voor U.
Waarom deze schandalige opmerking? TS speelt nota bene geheel open kaart en informeert ons allen wat er mis kan gaan. Dat vind ik lovenswaardig.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
c.westerman
Berichten: 1109
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
Locatie: Zeist

Re: Een leermoment, maar wel een hele dure !!



Bericht door c.westerman »

Gobert :thumbup:
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Een leermoment, maar wel een hele dure !!



Bericht door Bas vd laar »

3000 euro voor een revisiebak is inderdaad schandalig ja.
Tweedehands bak koop je voor rond de 500 tot 750 euro, een revisiebak kost max 1000 euro.
Dit betekent dat ze je 2000 euro laten dokken voor een bakwissel. :crazy:

Verder: De camper reed goed op het moment dat je hem kocht, ook als je iemand had meegenomen die er verstand van had had deze niks opgemerkt.
Hij kan immers niet in de bak kijken.

Gewoon pech gehad, voor hetzelfde geld had de bak het nog jaren goed gedaan.
Ik vind het altijd bijzonder dat wanneer het geld kost iemand anders de schuld krijgt, je impliceert in je verhaal ook dat de vorige eigenaar dit kon voorzien "want hij wilde er graag vanaf".
Dat hij er graag vanaf wilde kan best, maar dat kan 100 redenen hebben, misschien wilde hij wel een boot kopen, een andere auto of met zijn kinderen naar een resort, weet jij veel.
Maar in jouw beleving heeft hij er van geweten terwijl dit gewoon maar een aanname is.

En de veel te dure garage is nu ineens je vriend omdat hij veel verstand van zaken heeft. Dat mag ook wel als hij je 3 rooitjes laat dokken...
Laatst gewijzigd door Bas vd laar op do 21 mei 2020, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
leenjose
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 14:28
Locatie: Steenbergen (Nbr)

Re: Een leermoment, maar wel een hele dure !!



Bericht door leenjose »

Wat een teleurstelling maar wel eerlijk en dapper dat je dit met ons deelt, hier kunnen ook andere potentiële kopers een les uit leren.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Een leermoment, maar wel een hele dure !!



Bericht door Bas vd laar »

hier kunnen ook andere potentiële kopers een les uit leren.
Welke les dan?
Dat je voortaan eerst de bak eraf laat halen om hem inwendig te laten nakijken alvorens tot aankoop over te gaan?

En wat is er zo "dapper" aan?
Dat woord wordt ook altijd maar te pas en te onpas gebruikt, kom op zeg.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Een leermoment, maar wel een hele dure !!



Bericht door Zadowolony »

Dat is balen. Vind het altijd schandalig als men iets verkoopt terwijl men weet dat het niet in orde is!

Wij hebben toen we jong waren onze eerste auto gekocht van een oude man in een bejaardenhuis. Tijdens de rit naar huis bleken de ruitenwissers het al niet te doen tijdens de regenbui. Accu Polen moesten we los halen bij het parkeren. Was ook van alles mee mis. Maar hij zag er uit als een goud haantje (oude Audi ).
Na twee weken ingeruild bij de garage voor een echte auto.
Sinds die tijd hebben we nooit meer een 2ehands auto gekocht. Ook de camper hebben we om die reden nieuw gekocht. Betekent dus altijd langer sparen en andere keuzes maken.
Of er verstand van hebben dat je het zelf kan oplossen.
Hebben wij dus niet!
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Een leermoment, maar wel een hele dure !!



Bericht door Bas vd laar »

Vind het altijd schandalig als men iets verkoopt terwijl men weet dat het niet in orde is!
Er bestaat ook nog zoiets als gewoon pech hebben.
Als jij je camper verkoopt kan hij ook stuk gaan bij de nieuwe eigenaar.
Wat zou je er van vinden als ze je dan een oplichter noemen terwijl hij bij jou goed reed?

Het is altijd weer een centenkwestie: Kost het geld dan is de ander altijd de gebeten hond, gewoon bad luck bestaat dan ineens niet.
Grappig hoe dat werkt in het hoofd van mensen.
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1715
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Een leermoment, maar wel een hele dure !!



Bericht door Sandor Gora »

Een les kan misschien zijn: niet je hele budget uitgeven bij de aankoop. Dat je wat geld in je zak houdt voor onvoorziene reparaties.
Overigens: herkenbaar verhaal van TS, waarvoor dank.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Een leermoment, maar wel een hele dure !!



Bericht door Zadowolony »

@ Bas , Klopt, maar er is een verschil tussen normale slijtage die hoort bij de leeftijd van een product, en weten dat er gewoon iets niet in orde is (verborgen gebreke). Dat laatste hoor je te melden.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Een leermoment, maar wel een hele dure !!



Bericht door Bas vd laar »

Klopt, maar we gaan er nu zomaar vanuit dat de verkoper het geweten heeft, daar kan ik niet goed tegen.
Ik kocht ooit een camper, die reed uitstekend.
Ik verkocht hem aan mensen waarvan de man verstand had van auto's, proefrit gemaakt, geen bijzonderheden.
Hij rijdt naar huis, parkeert de camper en plotseling doen de 5 en de achteruit het niet meer.
Gewoon balen, kan gebeuren.
Zij naar Kareltje Cola gereden en die hebben er een paar uur aan gewerkt en alles was weer tip top.
Samen de kosten gedeeld en iedereen tevreden.

Kortom: Ik wist het niet en de koper ook niet.
De vorige eigenaar waar ik hem van kocht wist het ook niet.
Dit soort dingen gebeuren, ik ga hier dan ook geen heel verhaal ophangen dat degene waar ik hem van kocht "het geweten moet hebben"
Gewoon pech hebben komt ook nog voor namelijk, maar dat wil men niet accepteren als het geld kost.
Plaats reactie