Een leermoment, maar wel een hele dure!

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Een leermoment, maar wel een hele dure !!



Bericht door Zadowolony »

@Bas, dat kan ook gebeuren .
Daarom voor ons geen 2ehands auto’s en elektronica meer
Gebruikersavatar
Sprotje Donkers
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 19 apr 2020, 9:28

Re: Een leermoment, maar wel een hele dure !!



Bericht door Sprotje Donkers »

Ik wil hier toch op reageren.

Allereerst geef ik aan dat het geheel mijn eigen verantwoordelijkheid was en is.
Het was een leermoment (noem het verkeerde inschatting) die ik zelf heb veroorzaakt.
De genoemde kosten zijn beraamde totaalkosten van drijfas, gereviseerde bak, werkuren etc.. Die kosten lopen snel op.

Natuurlijk zijn er altijd kosten die onvoorzien zijn.
Natuurlijk loop je een risico als je bij een particulier koopt.
Natuurlijk is er ook zo iets als domme pech.

Maar als je mijn bericht leest; ik wist dat ik bijv. de distributieriem moest laten vervangen, want dat is me ook verteld door zowel de verkoper als de garage waar hij in onderhoud was, toen ik om de historie vroeg. Maar beide wisten ook dat er eerder (nog geen jaar geleden) de versnellingsbak was vervangen en dat is me niet verteld. En het was geen gereviseerde bak, maar een bak die de verkoper via via op de kop had kunnen tikken. En door de genoemde garage houder er in gemonteerd is. Dat heb ik vernomen nadat ik contact hierover met hen heb gehad. En ik als commentaar krijg: "Oja... sorry dat had ik misschien moeten zeggen, maar daar kan ik nu ook niets meer aan doen".En dat vind ik niet zo netjes.

Maar nogmaals... en ik wil hierin duidelijk zijn: ik verwijt niemand behalve mezelf. "Jammer voor mij". Het is ter inspiratie voor aspirant camper kopers. Meer niet.
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Een leermoment, maar wel een hele dure !!



Bericht door Gino608D »

Vervelend, maar wel fijn dat je heel open bent. Misschien is een aankoopkeuring nu nog steeds een goed idee. Je hebt dan een idee hoe de camper er voor staat voordat je er nog meer geld in gaat pompen. Die lekkage kan namelijk ook wel eens heel vervelend uitpakken.

Natuurlijk hoeft het geen officiële keuring te zijn, maar iemand anders met kennis van zaken is ook prima.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Een leermoment, maar wel een hele dure !!



Bericht door pwhooftman »

"En het was geen gereviseerde bak, maar een bak die de verkoper via via op de kop had kunnen tikken. En door de genoemde garage houder er in gemonteerd is. Dat heb ik vernomen nadat ik contact hierover met hen heb gehad. En ik als commentaar krijg: "Oja... sorry dat had ik misschien moeten zeggen, maar daar kan ik nu ook niets meer aan doen".En dat vind ik niet zo netjes"

Daar kun je over twisten. Wat als de camper het afgelopen jaar correct functioneerde? Dan vind ik het niet vanzelfsprekend dat reparaties uit het verleden gemeld worden. Er zal in zijn loopbaan wellicht nog veel meer aan vervangen zijn.

Wat mijns inziens wel een optie was geweest, was hret terugdraaien van de aankoop. Dat wordt wel bemoeilijkt door het een aantal maanden in decstalling staan, maarvals via de km stand aangetoond kan worden dat er slechts 100km mee gereden was, had het wellicht gelukt. Nu lijkt die kans voorbij, omdat er al verder aan is gesleuteld.

Of het ontbreken van onderdelen aan de versnellingsbak echt een serieus manco is, kunnen we alleen beoordelen als we weten welke onderdelen het betreft. Hij reed tenslotte wel.

Al met al lijkt het vooral pech, en de vraag is of het bij een aankoopkeuring er uit was gekomen. Alsnog een keuring is geen gek idee, want stel dat blijkt dat dak/wand/vloer verrot zijn door de lekkage, dan volgt al snel het volgende dilemma.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Een leermoment, maar wel een hele dure !!



Bericht door Janpinz »

Nog een les: hoe jaag ik nieuwe leden weg...
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Een leermoment, maar wel een hele dure !!



Bericht door Cee Pee »

Wat mijns inziens wel een optie was geweest, was hret terugdraaien van de aankoop.
Het was toch een particuliere koop/verkoop dan is het toch koop gesloten en klaar.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Een leermoment, maar wel een hele dure !!



Bericht door EasyBee »

Inderdaad.
Het leerpunt is en blijft dat als je iets wilt kopen zoals een auto, motor of camper en je hebt er zelf niet genoeg kennis over en verstand van, neem een deskundige mee of laat een aankoopkeuring doen. Die kan niet in die versnellingsbak kijken, maar achterstallig onderhoud (distributieriem van 10 jaar oud) en andere manco's als niet werkende zaken aan het licht brengen. Dan bekijk je misschien met iets minder roze bril naar je aankoop. Het gaat om serieus geld.
Los van wat iedereen er van vindt, respect voor openheid van de topicstarter. :thumbup:
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Een leermoment, maar wel een hele dure!



Bericht door seth_space »

Los van de technische staat is het vaak ook zinvol iemand mee te nemen die wat afstand kan nemen van het aan te schaffen object.
Enthousiasme is vaak de oorzaak van ondoordacht genomen beslissingen.
Ook bij oplevering van een object is een vreemd oog erg nuttig.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
R+J
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 23:22

Re: Een leermoment, maar wel een hele dure!



Bericht door R+J »

Een beetje vertrouwen in de mens is mooi, maar het kan helaas niet meer en als op het moment van aankoop alles goed lijkt en je bent op aanschaf gebrand is een, achteraf gezien foute, deal snel gesloten. Verborgen gebreken vallen niet op of je ziet ze helaas over het hoofd.

Wat ik wel bijzonder wrang vind is dat je je bike na 20 jaar bezit ervoor hebt moeten opofferen. Heb je er wat voor terug waar je vanaf dag 1 veel plezier aan beleeft, weet je waarvoor je het gedaan hebt, maar in dit geval is het dubbel zuur.

Ik hoop dat je in de toekomst nog wel plezier aan de camper kan beleven
.
Mijn hele leven nog niet gefaald, wel duizenden manieren gevonden waarop het niet werkt.
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Een leermoment, maar wel een hele dure!



Bericht door isoplus »

Nou ja, hoe dan ook 6000 euro voor een camper , dan weet je dat het ding niet nieuw meer is dat zal TS ook wel begrepen hebben.
Pech is natuurlijk dat je zo'n ding na het seizoen koopt en naar de stalling brengt.
Als je al garantie zou kunnen claimen verloopt de tijd in het voordeel van de verkoper, die kan daar overigens niets aan doen.
Als je iets koopt moet je zelf onderzoeken of het te kopen het geld waard is.
Koop je een camper dan is het handig om een paar duizend euro voor grote tegenvallers direct achter de hand te hebben.
Hoe ouder de camper hoe groter de tegenvallers kunnen zijn en dat is niet merkgebonden :wink:
Een troost, zelfs bij gebruikte jonge campers die weinig gereden hebben en altijd binnen hebben gestaan komen deze tegenvallers ook voor, op dit forum komt nogal eens iets voorbij.
Dan lees je en huiver je soms.
Er is al eens vaker een discussie over geweest maar heus het hebben van een camper, oud of jong, is een aangename maar dure hobby.
We kennen allemaal de verhalen van hen die een oud barrel kochten, er vijf jaar in reden en het ding voor meer dan de aankoopprijs weer verkochten, dat zijn de goudhaantje terwijl TS een pechvogel is, dat is niet de schuld van de verkoper en evenmin van de koper.
De verkoper had de mazzel een overenthousiaste koper te treffen en zo gaat dat dan, soms heet dat gewoon " handel " :cheers:
Gebruikersavatar
zwaailicht
Berichten: 1018
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 21:54
Locatie: Medemblik (NH)

Re: Een leermoment, maar wel een hele dure!



Bericht door zwaailicht »

Gobert schreef:
Camper_01 schreef:
do 21 mei 2020, 9:25
Komen al deze problemen dan bij een aankoopkeuring dan echt ook aan het licht.
Het ware mischien beter geweest om ook een gezond boeren verstand te gebruiken bij aankoop van een zeer oude camper. Jammer voor U.
Waarom deze schandalige opmerking? TS speelt nota bene geheel open kaart en informeert ons allen wat er mis kan gaan. Dat vind ik lovenswaardig.
Ja. Chapeau Afbeelding en nog een trap erna is niet netjes. Ik hoop dat het nog een beetje goed is gekomen!


Greetz Hans ( aka Zwaailicht )

Herseninfarct, maar ik probeer te lezen en spreken AfbeeldingAfbeelding
Winnen kan ik niet meer. Maar ik zal zorgen (proberen) dat ik niet verlies.
Gebruikersavatar
zwaailicht
Berichten: 1018
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 21:54
Locatie: Medemblik (NH)

Re: Een leermoment, maar wel een hele dure!



Bericht door zwaailicht »

Bas vd laar schreef:Klopt, maar we gaan er nu zomaar vanuit dat de verkoper het geweten heeft, daar kan ik niet goed tegen.
Ik kocht ooit een camper, die reed uitstekend.
Ik verkocht hem aan mensen waarvan de man verstand had van auto's, proefrit gemaakt, geen bijzonderheden.
Hij rijdt naar huis, parkeert de camper en plotseling doen de 5 en de achteruit het niet meer.
Gewoon balen, kan gebeuren.
Zij naar Kareltje Cola gereden en die hebben er een paar uur aan gewerkt en alles was weer tip top.
Samen de kosten gedeeld en iedereen tevreden.

Kortom: Ik wist het niet en de koper ook niet.
De vorige eigenaar waar ik hem van kocht wist het ook niet.
Dit soort dingen gebeuren, ik ga hier dan ook geen heel verhaal ophangen dat degene waar ik hem van kocht "het geweten moet hebben"
Gewoon pech hebben komt ook nog voor namelijk, maar dat wil men niet accepteren als het geld kost.
Volgens blijf je janken....... iedereen kan fout doen, iets verkeerd doet, maar dat kan iedereen en iedereen probeert alles goed voor jezelf te zijn.
En jammer is inderdaad, maar blijven gaan met janken.

En ik kan je zelfen dat kan ik ook ........


Greetz Hans ( aka Zwaailicht )

Herseninfarct, maar ik probeer te lezen en spreken AfbeeldingAfbeelding
Winnen kan ik niet meer. Maar ik zal zorgen (proberen) dat ik niet verlies.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Een leermoment, maar wel een hele dure!



Bericht door bupozaanstad »

Een aardig pak negatieve berichten in de richting van Sprotje Donkers, waarom snap ik geen pukkel van. Ik had het meer gewaardeerd als er een aantal forumleden hadden aangeboden dat zodra de wagen weer rijdt om hem te helpen om de camper aan een inspectie te onderwerpen en samen te kijken hoe eventuele andere probleempjes zijn op te lossen in plaats van te zeiken richting TS.

Meer zeg ik er niet over!
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Een leermoment, maar wel een hele dure!



Bericht door Bas vd laar »

Volgens mij valt het allemaal wel mee met die camper Bupo, de versnellingsbak is balen natuurlijk, de rest heeft hij al gezien en ingecalculeerd, het is niet zo dat hij nergens op gelet heeft. Er zijn genoeg mensen die nergens op letten, dat is hier niet het geval.
En hij mag gerust langs komen om eens samen naar de camper te kijken, maar volgens mij is hij technisch genoeg.
Wel vind ik de rekening van 3000 euro, en waarschijnlijk meer, hoog.
Plaats reactie