Driefasen-aansluiting?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2426
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Driefasen-aansluiting?



Bericht door pepon »

Mijn vrouw krijgt een elektrische auto van de zaak.
En ik heb begrepen dat er hier ook wat elektrische rijders zijn.

Nou krijgen wij een laadpunt aan de muur, de vraag is, is een 2 fase aansluiting voldoende laadvermogen of moeten wij een 3 fase aansluiting laten aanleggen.
Dat betekend een nieuwe meter, stoppenkast en hoofdschakelaar.

Wat zijn de ervaringen hier.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: 3 fase aansluiting



Bericht door Kroppie »

dat ligt aan het laadvermogen van de lader

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
PE1OPQ Theo
Berichten: 4574
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: 3 fase aansluiting



Bericht door PE1OPQ Theo »

Heb je dat niet v/d zaak erbij gekregen dan?
Mijn schoonzus heeft de paal plus installatie v/d zaak, voor haar auto v/d zaak :D
Is 3 fasen met 32 ampère.

Theo
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2426
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: 3 fase aansluiting



Bericht door pepon »

De auto is gratis, de paal met installatie is gratis.
Alle stroom is gratis.
Aanpassingen in huis zijn voor ons zelf.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Driefasen-aansluiting?



Bericht door Janpinz »

Installateur raadplegen...
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2426
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Driefasen-aansluiting?



Bericht door pepon »

Toch ook even met de netwerkbeheerder gesproken.
Een verhoging van de aansluitwaarde van 25 naar 40 amp 1 fase is voor ons gebruik voldoende.

En is kosteloos.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22840
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Driefasen-aansluiting?



Bericht door PaulBng »

pepon schreef:En is kosteloos.
Misschien een andere zekering wel. Maar geen verhoging van het vast recht?
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Driefasen-aansluiting?



Bericht door Cee Pee »

Of je nu één keer 25amp of drie keer 25amp in huis krijgt maakt geen verschil in vastrecht dus één keer 40amp zal ook geen verschil geven.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Driefasen-aansluiting?



Bericht door Gino608D »

Het hangt ook van de auto af. Laadt de auto op 1 of 3 fase? Om welke auto gaat het?

De aansluiting thuis op laten waarderen is mogelijk, maar kost ook wat extra per maand. Het hangt ook af van hoeveel je per dag rijdt. In de praktijk zal je zelden vanaf bijna leeg tot 100% moeten laden en heb je meestal voldoende tijd om 's morgens weer met een volle accu te vertrekken.

Ik zou ook kijken voor een paal met dynamic load balancing. Dat is alleen mogelijk als je een slimme meter hebt. Er kan dan maximaal geladen worden afhankelijk van de belasting op je netwerk thuis.

Ik zou ook even contact opnemen, als ze dat al niet doen, met de partij die de paal komt installeren. Zij kunnen je goed adviseren.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2426
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Driefasen-aansluiting?



Bericht door pepon »

We gaan van 1 naar 3 fase.
Wij betalen standaard al vastrecht voor max 3 fase 25 Amp.
Dus daar veranderd voor ons niets.

Er komt een lader aan de muur van 11 kW die laad de accu van de nieuwe Renault Zoe in 3 uur van 50% naar 100%
Dat is voor ons voldoende.


Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Driefasen-aansluiting?



Bericht door Cee Pee »

:thumbup: :thumbup:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Driefasen-aansluiting?



Bericht door Gino608D »

Dat lijkt me meer dan voldoende.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2426
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Driefasen-aansluiting?



Bericht door pepon »

Renault betaald een groot deel aan de installatie.
Dan nog €4000,00 subsidie op de Zoe van Rutte.
Plus de 17 zonnepanelen die de accu van 55.0 kWh vullen.

Wij zijn redelijk tevreden.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
camperdiksmuide
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: Driefasen-aansluiting?



Bericht door camperdiksmuide »

Het is (de lader in) de wagen die bepaalt met wat max. kan geladen. De installatie ervoor kan wel een beperkende factor vormen. Zoals hier zal de laadpaal de beperkende factor vormen. Voorbeeld voor de Renault Zoë (weet niet of het dit model is):https://ev-database.nl/auto/1164/Renault-Zoe-ZE50-R110 Als je dan naar beneden scrolt tot bij de afbeelding van de mennekens type 2 stekker krijg je de laadtijden afhankelijk van het vermogen van het laadpunt. Hierbij zie je dus dat er in deze auto een 3-fasige lader zit van max.32A. Of men dus de wagen via het stroomnet AC max. kan opladen met 22kW.
Plaats reactie