Gezondheidszorg in Frankrijk

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
kloppie
Berichten: 268
Lid geworden op: ma 06 mar 2006, 16:31
Locatie: 3 B

Gezondheidszorg in Frankrijk



Bericht door kloppie »

Hallo allemaal,
Zou toch eens dit onderwerp bespreken. Ben op dit moment in Frankrijk vanwege ski ongeluk schoonzoon . Werd naar Gap ziekenhuis gebracht maar vanwege zijn rugletsel moest hij naar Marseille. Daar ben ik nu. Snel vanuit Nederland daarheen gereden, ondersteunen 2 kleinkinderen en dochter.
Ik spreek behoorlijk frans, maar wat is het een drama de juiste informatie te krijgen, als je die ‘überhaupt krijg .
Ook interne communicatie tussen dokters en verpleging slecht, mijn schoonzoon werd zowat met rolstoel opgehaald voor mri terwijl hij twee rugbreuken heeft. Ik kon dit voorkomen door franse communicatie. We wachten nu al twee dagen, operatie of repatrieren? Nog geen uitsluitsel.
Zelf heeft mijn schoonzoon zich al drie keer mentaal voorbereid op operatie, omdat dit door verplegend personeel werd gezegd. Hij had operatiejurk al aan. Maar nu nog steeds geen uitsluitsel na drie dagen.
Ik heb als camperaar 66 jaar oud met echtgenote welke geen frans spreekt, nooit aan deze situatie gedacht.
Zorg altijd voor mensen als backup die de taal machtig zijn, want anders veel frustratie naast verdriet. Het blijft op de franse slag
Wie niet weg is, is gezien
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3260
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Gezondheidszorg in Frankrijk



Bericht door B1gcheese »

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt in Duitsland. Ik ben zelf verpleegkundige en heb daarom wat meer kijk op zaken, maar ook daar was communicatie niet eenvoudig. En alles gaat anders dan we gewend zijn in Nederland. Ik heb veel moeten schakelen met de alarmcentrale van de zorgverzekeraar maar ook daar werd ik niet vrolijk van.

Hele veel sterkte daar en hopelijk zijn jullie snel weer thuis!
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 331
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: Gezondheidszorg in Frankrijk



Bericht door the kapitein »

Heftig om te lezen. Voor hem hoop ik dat operatie in Nederland mag/kan gebeuren.

Persoonlijk gaan wij nooit naar Frankrijk op vakantie. Voornamelijk vanwegen de taal. Die spreken wij helemaal niet. We gaan wel naar Zweden. Ook die taal spreken we niet. Maar daar zijn ze wel bereid om Engels te praten. In Frankrijk vaak minder of niet. Duitse taal zijn we ook aardig machtig dus dat lukt ook nog wel hopen we dan. Al is medische taal andere koek.

Sterkte. Hoop op een goede uitkomst.

Grt.

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk

PE1OPQ Theo
Berichten: 4585
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Gezondheidszorg in Frankrijk



Bericht door PE1OPQ Theo »

Je zou verwachten dat het daar prima op orde is, ze staken daar ook bijna nooit :lol3:
En als je de taal dan ook niet spreekt, ja dan ben je afhankelijk van anderen.
Het blijft wel Frankrijk hé?

Theo
Foofer
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 08 nov 2019, 20:32

Re: Gezondheidszorg in Frankrijk



Bericht door Foofer »

Marseille is een beetje kl...stad en de ziekenhuizen aldaar scoren niet zo hoog maar de gezondheidszorg in het algemeen daar scoort Frankrijk als beste van de EU

https://sirelo.nl/frankrijk/gezondheids ... frankrijk/

Erg belangrijk is het aanmelden en op de hoogte houden van de reisverzekering/zorgverzekering om straks extra kosten te voorkomen. Met je eigen reisverzekering kun je deels de kosten die je maakt claimen, ook hier geld dat je dat meteen moet melden bij het S.O.S. alarmnummer.

Veel sterkte en de beste wensen voor je schoonzoon en mooi dat je hun in deze barre tijd bijstaat, super.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Gezondheidszorg in Frankrijk



Bericht door Zwerfsteen »

Zojuist was op het journaal een item over de fouten die door het enorme personeelstekort in Nederlandse ziekenhuizen worden gemaakt.
Hetzelfde zal dus in veel landen aan de hand zijn.

Hoe anders is onze ervaring in Frankrijk.
We schrijven 1976 en we waren net getrouwd en op kampeervakantie.
Een accute blindedarmontsteking bij Leny zorgde voor een opname in een kliniek in Brive la Gaillarde.
Ze is daar prima geholpen en verpleegd en ik mocht daar zelfs mee eten!
Communicatie ging met een paar woordjes schoolfrans en een woordenboek.

Je zou bijna zeggen dat vroeger alles beter was. ;;-)
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80405
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Gezondheidszorg in Frankrijk



Bericht door Dafluc »

Iemand achter de hand hebben die de taal spreekt is natuurlijk een goede tip. Al zal dat niet voor alle landen lukken. Het is heel vervelend, maar wel iets wat iedereen in elk land kan overkomen. Ik zal er geen land voor links laten liggen. Ik wens jullie heel veel sterkte en hoop dat de schoonzoon in goede gezondheid weer snel thuis is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7486
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Gezondheidszorg in Frankrijk



Bericht door ducati 900 »

Sterkte.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8265
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Gezondheidszorg in Frankrijk



Bericht door hurktoilet »

In zijn algemeenheid is de gezondheidszorg in Frankrijk uitstekend. Lang geleden had familielid hartproblemen, in het Dijkzigt konden ze toen alleen zeggen dat hartklep lekte, maar niet hoeveel. Bij nieuwe problemen konden ze nog geen jaar later in een dorpsziekenhuis in de Cevennen wel tot op de ml nauwkeurig zeggen hoe hart die klep lekte.
Daarbij passen twee opmerkingen:
- Franse artsen schrijven ontzettend veel medicijnen uit. Wie bij een consult niet minimaal twee recepten meegeeft, wordt niet serieus genomen. Niet voor niets heeft elk zichzelf respecterend Frans dorp behalve een bakker ook een apotheek (off topic tip: heb je paddenstoelen geplukt? In Frankrijk loop je even bij de apotheek binnen om te laten checken of ze echt niet giftig zijn). Tetanusprik? Niet alleen bij een flinke schaafwond, gewoon elke vijf jaar preventief!
- Veel artsen (om over verpleegkundigen maar te zwijgen) spreken inderdaad nog altijd geen Engels of Duits. Je kunt een voor vijftien euro een Frans medisch woordenboek kopen. Veel goedkoper en beperkter: meen me te herinneren dat het taalgidsje Wat en Hoe Frans ook een medische rubriek heeft, compleet met anatomische kaart. Praktischer: bij de medewerkers van de alarmcentrale van je reisverzekering zitten altijd wel mensen die Frans. Bel die gerust op als je er zelf niet uitkomt in het Frans (waarschijnlijk heb je ze toch al nodig), dan kunnen zij vertalen. Heb ik zelf afgelopen jaar gedaan bij autopech in Spanje, toen mijn Spaans roestig bleek en mijn technisch Spaans nihil was.
Foofer schreef:Marseille is een beetje kl...stad en de ziekenhuizen aldaar scoren niet zo hoog
Marseille is een stad met twee gezichten. Het is een mooie stad, met geweldige cultuur en een gezellige oude haven. Maar het is ook de stad met de ernstigste banlieue-problemen buiten Parijs. In noord is een kalashnikov bij wijze van spreken net zo gewoon als bij ons een zakmes.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 884
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Gezondheidszorg in Frankrijk



Bericht door FrankdB »

Foofer schreef:
za 04 jan 2020, 20:08
in het algemeen daar scoort Frankrijk als beste van de EU

https://sirelo.nl/frankrijk/gezondheids ... frankrijk/
Het is maar wie je het vraagt.

De sirelo website refereert aan de World Health Organisation als bron voor deze bewering. Op wikipedia is inderdaad een lemma te vinden met de uitkomsten van een WHO onderzoek waar Frankrijk bovenaan staat (https://en.wikipedia.org/wiki/World_Hea ... ms_in_2000).

Dit onderzoek is 20 jaar oud.

Het Health Consumer Powerhouse (https://en.wikipedia.org/wiki/Health_Co ... Powerhouse) maakt ieder jaar een vergelijking van de zorgstelsels in 36 landen. In de 2018 publicatie komt Zwitserland op de eerste plaats en Frankrijk elfde.

Nederland was in deze vergelijking tweede met daarbij de aantekening "The Netherlands is the only country which has consistently been among the top three in the total ranking of any European Index the Health Consumer Powerhouse has published since 2005."

Frank
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Gezondheidszorg in Frankrijk



Bericht door de Jonckheer »

Het zal veel uitmaken waar je terecht komt. Voorjaar 2018 brak mijn vrouw haar bovenarm in Zittau (D). Dat is voormalig DDR en dat hebben we geweten! Ongeïnteresseerd en heel veel uren wachten voor onderzoek en foto. De volgende dag weer de halve dag gewacht voor controle en hoefden we niet meer terug te komen. Ik heb toen besloten na een aantal dagen te gaan rijden. 500 km richting huis gingen we op de cp van Wolfhagen staan. De beheerder vertelde ik van het ongeval en hij raadde ons aan naar het ziekenhuis te gaan. Wat een verschil! Geen wachttijden, een onderzoek en een arts die kwam vertellen over een verkeerde diagnose en dat een operatie nodig was. Na overleg met de verzekering is die meteen de volgende dag uitgevoerd. Over dat ziekenhuis en personeel niets dan lof! Uiteindelijk helemaal goed gekomen.
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45233
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Gezondheidszorg in Frankrijk



Bericht door thole »

Allereerst sterkte gewenst met de schoonzoon en hopelijk wordt het snel duidelijk wat er nu moet gebeuren.
Belangrijk is om ook contact te hebben met de ziektekostenverzekering in Nederland, dit om niet voor ongewenste financiële verrassingen komen te staan. Maar wellicht is dit ook gebeurd.

We hebben in Nederland over het algemeen een goede gezondheidszorg, zoals al eerder opgemerkt een van de beste, in ieder geval in Europa.
Daarom is het moeilijk om het met 'onze' situatie te vergelijken als je in het buitenland in het ziekenhuis beland.
Aangezien we al bijna 15 jaar zo'n 8 maanden per jaar in het buitenland met de camper zijn, hebben we ook ervaringen in buitenlandse ziekenhuizen. In Frankrijk, Griekenland, Italië, Spanje en Marokko.
Overal best goed geholpen waarbij gezegd moet worden dat in Spanje we in een particuliere kliniek zijn geweest, anders staat de gezondheidszorg daar wat minder aangeschreven dan in Nederland.
Marokko is totaal niet te vergelijken, daar moet je zeker niet met een westerse bril kijken. Zet je die af dan kom je gewoon aardige verpleegkundige tegen, net zo als in andere landen.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Andor
Berichten: 200
Lid geworden op: do 06 apr 2017, 20:36

Re: Gezondheidszorg in Frankrijk



Bericht door Andor »

Heb niet alles door gelezen
Maar met mijn zoon vorig jaar een ernstig ski ongeval gehad eerst in een ander ziekenhuis geweest en toen door
Uit eindelijk ook in Marseille terecht gekomen
Mijn ervaringen zijn niet zo goed
En als hij terug kan zeker doen
De mijne is daar geopereerd en ze zouden er eigenlijk 2 operatie's tegelijkertijd doen
De 2 durfde ze niet aan .
Die is in Duitsland gebeurt na transport naar huis op ons verzoek
Heb geen kijk op hoe alles verloopt ,maar het in een buitenlandse ziekenhuis met vreemde taal vondt ik lastig ook met afhandeling van de kosten achteraf
Andor
Berichten: 200
Lid geworden op: do 06 apr 2017, 20:36

Re: Gezondheidszorg in Frankrijk



Bericht door Andor »

Het ziekenhuis in Marseille waar wij waren heten timone
En zelf je reisverzekering bellen en je wensen kenbaar maken en er achteraan blijven lopen want de communicatie tussen het ziekenhuis in Marseille en onze reisverzekering was een drama
Veel sterkte en hoop op een goede afloop voor jullie
Plaats reactie