Vanaf vandaag veel vrijheid

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Vanaf vandaag veel vrijheid



Bericht door Zadowolony »

Gecondoleerd.

Hier ook mantelzorg naar twee kanten: moeder van 90 nog wonend in eigen huis maar kan nog weinig en dochter met verstandelijke beperking nog thuiswonend. Beiden zwaar leunend op mijn man en mij.
Ik vind het ook zwaar. Je hebt altijd het gevoel dat je te kort schiet, maar je eigen lijf zegt dat je teveel doet.
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Vanaf vandaag veel vrijheid



Bericht door kampertjes »

Ja, herkenbaar. Moeder in augustus begraven, dat was de laatste. Ja, nu kunnen we hopelijk!! weer eens echt weg met de camper en ja, het geeft veel vrijheid. Maar.... ik zou ook nog verrekte graag een potje scrabble met haar doen. Enzovoort. Het is zo dubbel....
Herkenbaar voor velen hier denk ik
Sterkte!
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1715
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Vanaf vandaag veel vrijheid



Bericht door Sandor Gora »

Heel herkenbaar. Hier afgelopen 2 jaar allebei de moeders overleden: 101 jaar en 94 jaar. En ja, dat is een gemis én het geeft vrijheid. De moeders en wij waren er aan toe...
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Vanaf vandaag veel vrijheid



Bericht door jansloos »

Dank voor jullie reacties.

Ik zie hier veel her- en erkenning. Logisch misschien als het merendeel van de camperaars in dezelfde leeftijdscategorie zit.

En ja, het is moeilijk en bevrijdend te gelijk.
Bevrijdend voor haar, omdat de opkomende dementie dingen moeilijk maakt en bevrijdend dat ze die worsteling niet meer mee hoeft te maken.
Hoewel goed verzorgd in het (te)huis is het een eenzaam bestaan. Afhankelijk van iemand die je in je rolstoel ergens mee naartoe wil nemen. de verzorging die je helpt met eten, enz.
De hele brede band aan familie, vrienden, buren en kennissen, is weg.
Wat overblijft ben jij. Als enige aan de top van de piramide, met daaronder de kinderen, kleinkinderen, en nog een enkele "tante" zegger.

Ook voor ons inderdaad een "bevrijding" hoewel ze altijd zei : " gaan jullie maar" was dat toch met een naar gevoel.

Ik sluit het af. Ik hoef het verder niet uit te leggen. Er zijn hier veel ervaringsdeskundigen.

Tijdens de reizen die we hopelijk nog gaan maken zullen we ze beiden zeker niet vergeten.
Misschien nemen we ze beiden mee op onze reizen, en laten hier en daar wat as achter.
Maken ze alsnog de reis die ze zelf nooit gemaakt hebben.
Mogen we wel opschieten. het is maar twintig jaar voor wij net zo oud zijn.

Dank voor de steun.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Vanaf vandaag veel vrijheid



Bericht door PaulBng »

Jan,
Eén detail in je relaas dat wel belangrijk is! Wanneer de laatste in de generatie boven je wegvalt, ben je wellicht de volgende die je familie bij elkaar moet houden...
Dus er valt een taak weg, maar misschien heb je er wel één bij!
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Vanaf vandaag veel vrijheid



Bericht door hurktoilet »

Sluit me aan bij voorgaande reacties, met daarbij één aanvulling.
Ik erger me aan de vaak gedane suggestie dat mantelzorg vrijwilligerswerk is. Dat is het niet. Het komt op je pad, omdat iemand die je lief is je nodig heeft. Een ander doet het niet. En vervolgens heeft de overheid veel professionele zorg wegbezuinigd onder het motto dat het toch normaal is dat er mantelzorg is en moeten hulpbehoevende ouderen uit gaan leggen dat de kinderen aan de andere kant van het land wonen en dus niet even snel dat verband kunnen wisselen (ik noem maar iets).
Ben zelf in meerdere rollen ook mantelzorger geweest, met liefde. Heb er geen moment spijt van. Maar ik weet ook hoe zwaar het kan zijn en weet dat het een bevrijding is als het niet meer nodig is. En als ik dan lees dat de overheid 11 miljard euro per jaar (of was het meer?) overhoudt van ons belastinggeld, dan denk ik dat het anders moet kunnen.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Vanaf vandaag veel vrijheid



Bericht door PaulBng »

+1
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Vanaf vandaag veel vrijheid



Bericht door Zadowolony »

@hurktoilet sluit ik mij bij aan.
Ik ben inmiddels ook redelijk allergisch geworden voor woorden als “participatie maatschappij “ , “ vrijwilliger” , “ eigen kracht” en dat soort termen.
Allemaal woorden om te zeggen: zoeken jullie het maar uit, als het maar niets kost.

Mijn dochter gaat medio 2020 naar een woongroep.
En moeders...het duurt inmiddels al 5 jaren. Drukt op mijn nek. En ik slaap amper......
Ben toe aan verandering.
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Vanaf vandaag veel vrijheid



Bericht door Jan en Simonne »

@Jansloos: zo herkenbaar.
Nu is het jullie tijd, geniet zonder schuldgevoel!

@Hurktoilet: volkomen mee eens.
We hebben hier kennelijk een "zorgstaat".
Vergeet het maar.
Ruim 20 jaar mantelzorg voor een kind (en eigenlijk kom je er nooit van los, ook al wonen ze niet meer bij je thuis) en daarbij nog 10 jaar voor ouders.
Gesloopt zijn we.
"participatie maatschappij", jaja...
Als het ze maar geen geld kost.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Plaats reactie