PFAS in de grond

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: PFAS in de grond



Bericht door Cee Pee »

Heb jij dat spul overal uitgestrooid dan.? :crazy:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27445
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: PFAS in de grond



Bericht door Marco Polo »

Volgens mij geeft ie Máxima de schuld.
Maar zo goed is mijn Grieks ook weer niet :D
metatoon
Berichten: 9686
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: PFAS in de grond



Bericht door metatoon »

Nou ik geef haar niet alleen de schuld.
Maar is wel een hele grote speler in het spel.
En voor de duidelijkheid maxima word in deze woorden combi niet bedoeld !!!!! :-B
Gr. Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: PFAS in de grond



Bericht door Cee Pee »

Marco Polo schreef:
vr 01 nov 2019, 18:58
Volgens mij geeft ie Máxima de schuld.
Maar zo goed is mijn Grieks ook weer niet :D
Is Latijns.😏
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1855
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: PFAS in de grond



Bericht door Japie »

In tegenstelling wat ik eerder schreef willen de bouwers en grondverzetters de norm op 1 microgram (Mu) per kg ipv 0,001 Mu.

Raad eens wat, de norm wordt gewoon bepaald op 1 Mu, daar blijft 99 % van de grond in nL onder. Echter komt er wel een extra kostenpost dmv grondonderzoek moet aangetoond worden dat er minder dan 1 Mu in de grond zit tegen een vermoedelijk kostenplaatje van rond de € 400.

Ik heb veel te maken met het plaatsen van ondergrondse containers en dat betekend voor gemeenten een flinke som extra geld want elke plek zal onderzocht moeten worden, je kan je niet verschuilen achter historische gegevens. Gelukkig krijgen alle gemeente ruim geld van rijk. :bang:

Ik ben voor plaatsingen in vervuilde grond de DLPer, KVPer en HVKer voor plaatsingsbedrijf.

Overigens moeten gemeenten nu ook al voor die containers grondonderzoek doen als men op basis van historische gegevens verontreiniging uit kan sluiten, nu moet Pfas meegenomen worden maar het probleem is dat er veel te weinig laboratoria zijn om vast te kunnen stellen.

Als ze volgende week de norm op 1 Mu stellen dan is het probleem nog niet opgelost want de grond zal wel moeten worden geanalyseerd.

Bouwbedrijven mogen weer bouwen als de stikstof uitstoot 0 is. Dat betekend dat 1 bouwvakker al te veel is, mensen stoten ook stikstof uit, lucht bestaat al uit > 75 % stikstof. Hoe gaan we dat doen?. Hebben we nog niet eens het materiaal meegerekend.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45208
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: PFAS in de grond



Bericht door thole »

Bouwbedrijven mogen weer bouwen als de stikstof uitstoot 0 is.
Eigenlijk wilde ik niet reageren omdat er geen hout van klopt, maar heb je misschien een bronvermelding? :roll:
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: PFAS in de grond



Bericht door KTManiac »

Bron: "Gisteren nog gehoord op een verjaardag" of zo denk ik... :wink: :-B
AadenAnke
Berichten: 13241
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: PFAS in de grond



Bericht door AadenAnke »

Ik mis nog steeds de nuance bij vele in deze discussie. We stellen klimaatdoelen vast die we als we zo doorgaan niet gaan halen. Waarom niet? Kan het niet offfff durven we het niet. Om het te halen moeten we erg strikt worden maar dan beginnen Jan en alleman te mouwen dus doen we minder en halen we het doel niet. Is het doel fout of het niet durven/treuzelen om de knoop door te haken. Is het doel vast gesteld zonder het nadenken over de consequentie of heeft men mis gerekend met het draagvlak? Is het de hang naar het pluche of de achterban of nog erger de belofte om later een goed betaalde job te krijgen bij de grote economische spelers (lees Shell, Unilever, ABN en nog een paar van dat soort) deze spelers zorgen natuurlijk ook voor het eten van vele onder ons dus niet te kritisch zijn als linkse rakker. Ik draag een flees vest heb een pan met antiaanbaklaag en 2 diesels en wat benzine voertuigen. Zou dus eigenlijk een rechtse bal moeten zijn. Maar ik heb zonnepanelen op het dak dus verzachtende omstandigheden en mag dus wel links zijn. Met links bedoel ik dan echt links SP er met trots. Maar toch, ik doe ook mee met de slechte gewoonte om mijn eigen leefmilieu te verzieken. Geef alleen daar niet alleen andere de schuld van maar de bekende hand en boezem zijn mij dus niet vreemd! Als we allemaal eens nadenken hoe en waarom wendingen doen en of het anders kan?

Mijn laatste bijdrage aan dit topic denk na en wees verdraagzaam!

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1855
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: PFAS in de grond



Bericht door Japie »

thole schreef:
vr 01 nov 2019, 20:02
Bouwbedrijven mogen weer bouwen als de stikstof uitstoot 0 is.
Eigenlijk wilde ik niet reageren omdat er geen hout van klopt, maar heb je misschien een bronvermelding? :roll:
Dat heeft de minister gezegd in haar toespraak op de manifestatie woensdag.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Meine
Berichten: 4738
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: PFAS in de grond



Bericht door Meine »

metatoon schreef:
vr 01 nov 2019, 13:33
Meine schreef:
vr 01 nov 2019, 13:06
Helemaal waar natuurlijk. Ook de ecological footprint van het hebben van een camper, en erger nog, van het er mee rijden, is iets wat je eigenlijk niet op je geweten zou moeten willen hebben toch? :wink:

En even een stiekeme tip aan onze politici: dat wegenbelasting kwarttarief is eigenlijk dus een verkapte vervuilingssubsidie.
Zo ook het belastingvrije systeem van electrisch rijden ( tot 2025 zoals het er nu voorstaat)
En ik zit te wachten op subsidie op een NIET electrisch ondersteunde fiets. :bow:

Gr. Toon
Het voortbewegen op eigen spierkracht is zooo 19e eeuws, daar kan geen subsidie op gegeven worden. Spierkracht is natuurlijk oneindig schone energie.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: PFAS in de grond



Bericht door Cee Pee »

thole schreef:
vr 01 nov 2019, 20:02
Bouwbedrijven mogen weer bouwen als de stikstof uitstoot 0 is.
Eigenlijk wilde ik niet reageren omdat er geen hout van klopt, maar heb je misschien een bronvermelding? :roll:
Dat was op het NOS journaal.
Die uitspraak werd tijdens een toespraak door een minister/staatssecretaris op de demonstratie van de bouw gedaan.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27445
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

PFAS in de grond



Bericht door Marco Polo »

@meine
Hangt van de brandstof af.
Gaan we voor biefstuk dan wordt het plaatje toch al gelijk wat stikstofachtig ;-)
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8656
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: PFAS in de grond



Bericht door seth_space »

Volgens diverse media heeft de minister dit gezegd:
Volgens de bewindsvrouw volgt er heel snel een aangepaste milieunorm, een zogenoemde drempelwaarde voor stikstof die soelaas moeten gaan bieden. De demonstrerende bouwers gaat dat niet snel genoeg. Zij schreeuwden „nu, nu”.

Bij projecten die geen stikstof uitstoten, is er geen probleem. Als er tijdens de bouw wel stikstof vrij komt, komt er een drempelwaarde waarmee „de meeste projecten” worden geholpen. Bouwprojecten die minder dan het maximum aan stikstof uitstoten, kunnen gewoon doorgaan.
Ah, stukje gevonden waar ze die gewraakte opmerking maakt.
op 40:28 en verder..
https://youtu.be/0f1cRNmQHVE?t=2409

het gaat na het overschreeuwen eigenlijk om haar vervolgopmerking van hierboven!
Laatst gewijzigd door seth_space op vr 01 nov 2019, 21:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45208
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: PFAS in de grond



Bericht door thole »

Dat heeft de minister gezegd in haar toespraak op de manifestatie woensdag.
Dat was op het NOS journaal.
Die uitspraak werd tijdens een toespraak door een minister/staatssecretaris op de demonstratie van de bouw gedaan.
Ook al wordt fake news vaak herhaald, het blijft fake news.
het moet toch niet zo moeilijk zijn om de gewraakte zin van minster Schouten te citeren.

Ik geef vast een voorzet:
Op het podium kwamen naast VNO-NCW-voorman Hans de Boer en Maxime Verhagen van Bouwend Nederland ook verantwoordelijk minister Carola Schouten de verzamelde demonstranten toespreken. Volgens de minister gaat Nederland ‘niet op slot’ en kunnen bouwprojecten doorgaan. “We zorgen ervoor dat jullie ook aan de slag blijven”, verzekerde Schouten haar toehoorders. Ze wees erop dat de verlening van vergunningen weer op gang is gekomen.

Ik ben zeker geen fan van dit kabinet maar nog minder van fake news.

Ik zie dat Seth space de toespraak van you tube geplukt heeft, hier is duidelijk wat ze gezegd heeft.
Laatst gewijzigd door thole op vr 01 nov 2019, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Plaats reactie