PFAS in de grond

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1859
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: PFAS in de grond



Bericht door Japie »

Links of rechts is het ergste niet maar die versplintering, dat verlamd. Ik heb er nog niet zoveel vertrouwen in, van asbest was ook al in 1900 dat het niet goed voor je was maar pas sinds 1994 is er een verbod.

De openheid naar de burger die zou ik graag een stuk beter zien en de motivatie om een besluit te nemen openbaar maken en ook waarom je er niets aan doet. Die laatste kan ik zelf wel invullen gezien mijn ervaringen.

Ergens heb je altijd het idee dat je belazerd wordt en dat is geen fijn gevoel. Burgers zijn niet dom en die kunnen prima hun eigen conclusies trekken.

Pfas in de grond en GenX in het drink en oppervlakte water zijn een groot probleem. Het RIVM heeft in 2016 een indicatieve richtwaarde afgeleid GenX in drinkwater. Deze waarde ligt op 150 nanogram per liter water. Bij het bepalen van deze waarde heeft het RIVM gekeken naar de dagelijkse toelaatbare inname van de GenX stoffen bij levenslange inname via drinkwater. Er wordt hierbij ook rekening gehouden met inname via andere routes, zoals lucht. Bij een concentratie van 150 nanogram per liter drinkwater zijn er geen negatieve gevolgen voor de gezondheid te verwachten.

Wat is GenX: GenX wordt op steeds meer plekken in Nederland aangetroffen. De stof, ook aangeduid als HFPO-DA of FRD902/FRD903, wordt gebruikt bij de productie van coatings, zoals Teflon. De risicogrens is 100 microgram per kilogram droge grond. De grens is berekend met behulp van een beperkte dataset en heeft daarom een voorlopige waarde. Overschrijding is indicatief voor ernstige verontreiniging van de bodem. Valt in de categorie Zeer Zorgwekkende Stof net als Pfas etc.

Overigens is 150 nanogram evenveel als 0,0001500 milligram terwijl de Pfas norm 0,01 milligram is. GenX is dus miljoenen x erger.
Laatst gewijzigd door Japie op ma 04 nov 2019, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
willemzon
Berichten: 1758
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: PFAS in de grond



Bericht door willemzon »

Mijn zoon is met zijn vriendin 8 maanden lang op wereldreis geweest. Van zuid Amerika t/m Azië.
Ik vroeg hem na afloop wat hem tijdens de reis het meeste was opgevallen.
Hij vertelde dat hem vooral was opgevallen, hoe goed wij het met z'n allen hebben in Nederland.

Laten wij dat dan maar niet vergeten beste forumleden.
Vr Gr willem.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1859
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: PFAS in de grond



Bericht door Japie »

Willem, daar heeft je zoon 100 % gelijk in.

We hebben het niet slecht, aan wie zou dat toch te danken zijn.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27486
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: PFAS in de grond



Bericht door Marco Polo »

Hoekje van het tapijt oplichten en dan zie je het gelijk :P :D
Dupont, DSM, Philips-Duphar ...........etc ;-)
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45235
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: PFAS in de grond



Bericht door thole »

Japie, wellicht ten overvloede:
Pfas is een mengsel van heel veel schadelijke stoffen die uitgestoten worden.
Een van die stoffen is de door jou genoemde stof GenX. Dat is de stof die Chemours in Dordrecht gebruikt als vervanging van PFOA, die bij de productie van Teflon wordt gebruikt.

En zeker , in dit draadje heb ik al eerder aangegeven niet in een ander land dan Nederland te willen wonen. :thumbup:
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1859
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: PFAS in de grond



Bericht door Japie »

Defensie niet te vergeten en nog meer dan 50 andere grootgrutters.

Ik ga er mee stoppen want ik wil niet meer onrust zaaien.

Ik mag niet eens zeggen wat er in de ramp van Tsjernobyl allemaal in lucht zat. Toevalligheid is dat waar die wolk over trok het aantal kankergevallen de laatste jaren onrustbarend omhoog is gegaan. Onderzoek gezien? Nee, ik ook niet.

Gevolgen Chemiepack??????????? Onderzoek gezien naar eventuele gezondheidsschade die betrouwbaar is? Nee, ik ook niet.

Als je weet dat die troep die Chemours uitstoot zo gevaarlijk is waar blijft dan dat onderzoek.

Ga maar door zo.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1859
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: PFAS in de grond



Bericht door Japie »

Thole, het blijkt uit RIVM aannames dat GenX miljoenen keer zo slecht is. Ben ik dan gek of zo, dan kun je toch beter die PFOA gebruiken.
Veel beter is helemaal niets.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: PFAS in de grond



Bericht door hwendt »

thole schreef:
zo 03 nov 2019, 20:57
Milieu is een bedrijfstak en de linkse partijen SP, D66 en Jesse Klaver krijgen reeds aanbiedingen van bedrijven die het allemaal kunnen oplossen

Ja we doen al langer grondreiniging zal wel een bekende slogan zijn aan de Klaver zijde.. Met 1 jaar lopen er weer een aantal millionaires extra bij..
Hugo, je bent toch verstandiger dan een verspreider van fake news?

Er staan veel dingen in jouw schrijven die mij prikkelen om te reageren.
Echter , nog niet al te lang geleden kwamen we weer thuis van vriendenbezoek , tijd om met de beentjes omhoog naar Lubach te gaan kijken.

Een ding dan:
5 weken geleden helemaal niks aan het handje... en nu ??
Dit is al heel lang bij verschillende regeringen bekend, problemen vooruitgeschoven, VVD en CDA moeten hun kiezers te vriend houden. :wave:
In mijn beleving Thole heb ik beide zijde voor mijn gevoel een draai om de oren willen geven. De ene kant omdat ze belang hebben bij milieu zaken omdat daar hun boterham te verdienen valt en aan de andere kant de zakkenvullers die maling hebben aan het milieu zoals ook soms de overheden zich dik vet aan schuldig hebben gemaakt. Zoals Philips Duphar als de rechtse kant van het verhaal.
Oorzaken zijn altijd een zaak van plussen en minnen in in deze gevallen spelen deze zeer vaak mee. Aankoop verkoop van grond, bouwbedrijven, investering maatschappijen gemeentes betrokken bij verkoop grond ,advies bureau's , onderzoekbureau's allemaal zijn ze radar in het geheel. Met voor allen de zelfde motivatie GELD.. Je komt ze overal tegen in de corruptie schandalen linksen, rechtsen. Bij de rechtsen stelen ze van de massa en linker houd zich soms op met strafbare feiten om hun gelijk te halen denk aan het in de brand steken van veevervoerders en hun vrachtwagens. Dat is nu en dat was 30 jaar geleden en 20 jaar 50 jaar geleden.. en nu nog steeds.

Dus ik probeer mijn mening te geven over beide zijden. En natuurlijk is gelukkig het grootste deel van links en rechts gewoon deugdelijke burgers met een verschillende gedachten gang. Laat ik dat duidelijk even melden.. Ik heb trouwens meer linkse vrienden dan rechtse ha ha ha


Hugo die door onze vriendschap toch wel een heel andere blik heeft gekregen toch..? Moet jij alles van weten..:cheers: :cheers: :cheers:
:cheers:

Dag vriend.. heerlijk dit soort gesprekken.. :hug: :hug: :hug: :hug:
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45235
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: PFAS in de grond



Bericht door thole »

Zeker Hugo, stonden we 40 jaar geleden tegenover elkaar, nu staan we meestal naast elkaar, schouder aan schouder zou ik bijna zeggen. :cheers:
Maar dat wil niet zeggen dat we elkaar bij iedere opmerking in de armen hoeven te vallen :lol:
Thole, het blijkt uit RIVM aannames dat GenX miljoenen keer zo slecht is. Ben ik dan gek of zo, dan kun je toch beter die PFOA gebruiken.
Veel beter is helemaal niets.
Beide stoffen vallen onder de Pfas, GenX is inderdaad veel schadelijker . Het zure is dat PFOA vervangen is door GenX bij de productie van Teflon.
De gemeente Dordrecht lijkt ook van het gevaar doordrongen, zit hier mee in de maag.
https://cms.dordrecht.nl/Inwoners/Overz ... _en_DuPont
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: PFAS in de grond



Bericht door doov »

willemzon schreef:
ma 04 nov 2019, 13:19
Mijn zoon is met zijn vriendin 8 maanden lang op wereldreis geweest. Van zuid Amerika t/m Azië.
Ik vroeg hem na afloop wat hem tijdens de reis het meeste was opgevallen.
Hij vertelde dat hem vooral was opgevallen, hoe goed wij het met z'n allen hebben in Nederland.

Laten wij dat dan maar niet vergeten beste forumleden.
Vr Gr willem.
:thumbup:
Dat mag gezegd worden.
Er zijn ontkenners genoeg.
Zelfs op een camperforum...….
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: PFAS in de grond



Bericht door Kroppie »

laten we dan ook zorgen dat het zo goed blijft en streven naar nog beter, voor iedereen, dat is het doel waarvoor we bezig moeten zijn

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: PFAS in de grond



Bericht door Navigator »

Japie schreef:
ma 04 nov 2019, 13:39

Ik mag niet eens zeggen wat er in de ramp van Tsjernobyl allemaal in lucht zat.
Van wie niet?

Complete lijsten zijn overal te vinden en vooral de Duitsers hebben e.e.a. goed onderzocht. Daarnaast zijn er tal van geografische kaarten te vinden met waar welke ziekte het meest voorkomt. In Nederland kun je dit zelfs nazoeken via het postcodegebied.
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1859
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: PFAS in de grond



Bericht door Japie »

Nou die onderzoeken en lijsten zijn niet erg betrouwbaar

Even ter info: Een Belgische weerman wilde bekend maken wat er precies in die wolk zat op d etelevisie, kreeg staatsgeheim opgelegd.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
PE1OPQ Theo
Berichten: 4590
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: PFAS in de grond



Bericht door PE1OPQ Theo »

Een dorps weerman wilde dat ook doen, hij is verdwenen.
En nu wil men het dorp ook laten verdwijnen, is net niet gelukt in Groningen.

Theo
Plaats reactie