Voorsorteren

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Voorsorteren



Bericht door rijschoollucassen »

Altijd weer geweldig dit soort discussies. Termen en definities vliegen over en weer. Zaken op hilarische wijze door elkaar gehaald en verkeersregels uit hun verband getrokken. Gelukkig dat Koos Spee (bij mijn weten) niet op dit forum zit, want dan was de chaos helemaal compleet.

Artikel 5 wordt te pas en te onpas uit de kast gehaald, terwijl dat echt een uiterste maatregel is. Vraag een willekeurige politieman hoe vaak hij dit artikel het bijna afgelopen jaar gebruikt heeft, en hij kan het met de vingers van één hand af.

Fietspaden, fietsstrook en suggestiestrook zijn ook van die onderwerpen. Een fiets(bromfiets)pad herken je aan het blauwe, ronde bord. Het bord met de tekst fietspad is een niet- verplicht fietspad, waar je gebruik van MAG maken, hoeft niet. Snorfietsen alleen met uitgeschakelde of elektromotor.

Een fietsstrook bevat ten alle tijde een afbeelding van een fiets op het wegdek, die bij elk kruispunt herhaald dient te worden. Stilstaan en parkeren zowel op als langs de strook is verboden. Is de strook voorzien van een onderbroken streep, mag je deze gebruiken om voor te sorteren, mits daarbij de fietsers niet geblokkeerd worden.

Een suggestiestrook is bedoeld als snelheidsremmer. Doordat de weg smaller lijkt, gaat de snelheid omlaag. Op een suggestiestrook mag je stilstaan en zelfs parkeren.

Uiterst rechts rijden, is zeker niet de bedoeling. Zo rechts mogelijk is de officiële term. Verschil is dat je niet elke ruimte tussen twee geparkeerde auto's hoeft te benutten, maar in een redelijk vloeiende lijn kan doorrijden.

Over het verkeer kan ik nog wel een uurtje doorgaan, maar inmiddels is in Nederland de hoofdregel: geef je verstand voorrang.

Ik ga binnenkort voor langere tijd met de camper op stap, maar als we met elkaar een bijscholing willen organiseren, wil ik daar best aan meewerken.

Groet,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
AadenAnke
Berichten: 13183
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Voorsorteren



Bericht door AadenAnke »

Marco Polo schreef:
za 12 okt 2019, 8:55
Je hebt internet dus je hebt ook een actueel wetboek Aad :P :-)

https://wetten.overheid.nl/zoeken

Dit even terzijde ;-)
Ja maar ik ben niet handig met internet en heb er ook een hekel aan!
Eigenlijk heb ik er ook niet de interesse meer voor gebruik mijn "gezond" verstand met de 15% dagelijkse regels en dat gaat prima. Het ouderwetse anticiperen doe ik wel veel :-B

Gr. Aad
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Voorsorteren



Bericht door iSonic »

Wou net zeggen ik ken denk ik ook lang niet al die regels maar het gaat altijd goed.
Abri079
Berichten: 1035
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 21:38
Locatie: Fryslân

Re: Voorsorteren



Bericht door Abri079 »

Het rijbewijs is een eens verkregen diploma waarna er geen verplichte bijscholing is.
Hoe zouden wij ons voelen bij een arts, fysio, tandarts, internist, longarts etc. die de afgelopen 40 jaar geen bijscholing heeft gehad op zijn vakgebied?
Hoe zouden wij ons voelen bij een automonteur, cv monteur, elektricien, loodgieter etc. die de afgelopen 40 jaar geen bijscholing op zijn vakgebied heeft gehad? Vult u zelf andere beroepsgroepen aan?

Zelf heb ik decennia lang voortgezette verkeersopleidingen aan diverse beroepsgroepen en daar buiten mogen verzorgen. De mensen die de training het hardst nodig hebben zag je nooit. Terwijl er heel veel verzekeraars een korting geven op de premie die zodanig is dat na drie jaar de training zichzelf terug betaald.
Vaak heb je een leuke dag, je leert weer wat en komt leuke mensen tegen.
AadenAnke
Berichten: 13183
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Voorsorteren



Bericht door AadenAnke »

Ach ik heb in de jaren dat ik rijles gaf de eer gehad 3 kinderen van verschillende examinatoren te mogen opleiden in kring 42en 47 waar toch een ruim aanbod was en is. Ik denk daaruit op te mogen op maken dat ik het best aardig deed. Verdien het dagelijksbrood nog steeds op de weg en ook dat doe ik nog steeds aardig. Zelden een prent en schade meer dan een spiegel of zo eigenlijk nooit en die spiegel is ook een zeldzaamheid. Die nascholingen en gevorderden opleidingen heb ik er ook van gegeven. Mijn A leerlingen hebben allemaal de bremvlucht moeten oefenen ja ik ging zeker voor die tijd best ver zeker met het beheersen van het voertuig. Maar de mentaliteit en gewoon geen haast hebben is voor mij de grote factor in het veilig rijden en daar hoort voorsorteren (zeker naar rechts) ook bij.

Gr. Aad
Plaats reactie