Zelf fotoalbum maken: niet via albummakers

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Zelf fotoalbum maken: niet via albummakers



Bericht door jansloos »

Zijn er leden die zelf op hun PC fotoalbums ala de bekende leveranciers maken?

Dus zelf selecteren ( met welk programma) en dan printen?

Op welk papier. Meeste papier kan maar aan een kant geprint worden.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Zelf fotoalbum maken. En niet via albummakers.



Bericht door hurktoilet »

Dacht dat veel moderne printers tweezijdig konden printen.
Maar zelf een foto-album maken, tja. Aan papier kun je wel komen, al is dat prijzig.Wil je aan de afdrukkwaliteit van een centrale komen, moet je wel echt een goede printer hebben. Dan zitten er in de albumprogramma's layout-opties en voorgedefinieerde sjablonen, die maken dat het er allemaal net wat gelikter uitziet (tenzij je echt zelf een vormgever bent natuurlijk). En dan moet je het geheel nog (laten) binden, tenzij je genoegen neemt met een ordner of een multomap.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1715
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Zelf fotoalbum maken: niet via albummakers



Bericht door Sandor Gora »

jansloos schreef:
di 08 okt 2019, 19:33
Zijn er leden die zelf op hun PC fotoalbums ala de bekende leveranciers maken?
Nee, dat kan (haast) niet. Wat ik weleens doe als cadeautje, is foto's printen en die in een gekocht boekje plakken of zelf een boekje maken van bijv. geschept papier.
Dan gaat het om niet te veel foto's en een eigen vormgeving.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Zelf fotoalbum maken: niet via albummakers



Bericht door annoh »

Ik maak zelf fotoalbums, formaat A3.
Papier keuze hangt af van kleur of zwart wit. In kleur vaak Epson Lustre. Zwart wit Gold Fibre Silk.
Daar kan geen centrale tegen op.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Zelf fotoalbum maken: niet via albummakers



Bericht door hurktoilet »

A3-formaat is wel heel mooi, als in ieder geval een deel van de foto's het waard is op dat formaat afgedrukt te worden (past wellicht alleen lastig in je boekenkast, maar doet het geweldig als inkijkboek op de salontafel).
Met Epson Luster zit je op folio (fractie groter dan A4) al op 35 dollar voor 50 vel. En dan heb je nog niet verteld welke printer je gebruikt. En als jij dergelijke materialen gebruikt, heb je wellicht ook een achtergrond die het jou mogelijk maakt dit soort dingen goed te doen.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
mvdp100
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 11 mar 2018, 20:54

Re: Zelf fotoalbum maken: niet via albummakers



Bericht door mvdp100 »

Via foto.com of albelli dan kunt ge kiezen wat formaat je wilt en ook de grote van boek kunt ge kiezen. Je moet denken de foto's op de juiste plaats zetten. Ik hoop dat ge hier iets aan hebt. Ps: mijn vrouw maakt hiermee ook haar fotoboeken van onze uitstappen. Altijd mooi om achteraf nog eens te bekijken anders komt het er toch niet van.en als ge dacht wanneer ze promotie geven dan valt de prijs ook nog mee aub.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Zelf fotoalbum maken: niet via albummakers



Bericht door macfocus »

Zelf opmaken kan prima, mits je de kennis en de software hebt. (Adobe InDesign voor de opmaak + Photoshop voor de beeldcorrectie. DxO voor automatisch correctie is ook heel gaaf en kan in de trail van 30 dagen prima functioneren voor een éénmalige actie)
Ik als halve graficus kan dat. Heb zelf een boek gemaakt van 240 pagina's van mijn reis naar Zuid-Afrika.
Maar zelf drukken, nee dat word lastig. Dat besteed ik ook uit. Voor als het echt goed moet "Blurb.com". Voor simpel werk idd de Albelli oid.

En wat iemand anders al zei, zelf printen op een goede inkjet met het jusite papier is fantastisch mooi en fantastisch duur. Daarbij heb je dan losse prints.

Voorbeeldje:
IMG_3403.JPG
IMG_3403.JPG (101.69 KiB) 455 keer bekeken
IMG_3413.JPG
IMG_3413.JPG (117.25 KiB) 455 keer bekeken
IMG_3399.JPG
IMG_3399.JPG (67.56 KiB) 455 keer bekeken
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Zelf fotoalbum maken: niet via albummakers



Bericht door FrankJC »

Als je het goed wilt doen heb je toch wat spullen nodig zoals; Professionele printer met 12 kleuren inkt, diverse soorten software, een zeer goede monitor die gekalibreerd kan worden, dit moet zeer goed/perfect op elkaar zijn afgestemd(kleurruimte/papier), dit om een print te krijgen met dezelfde kleur(en) als op het scherm. Heb je wat pecunia's en tijd dan is alles mogelijk maar laten doen is goedkoper.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Zelf fotoalbum maken: niet via albummakers



Bericht door annoh »

Jarenlang heb ik printers, printerinkt, fotopapier en fotoboeken getest voor diverse organisaties. Niet alleen voor (consumenten) websites en een fototijdschrift maar ook voor importeurs en fabrikanten. In die tijd was de Epson 4900, een A2 printer, min of meer de 'benchmark'. Die had ik dus gekregen. Ik ben gestopt met testen en publiceren artikelen, die printer is hier blijven staan.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Zelf fotoalbum maken: niet via albummakers



Bericht door macfocus »

FrankJC schreef:
wo 09 okt 2019, 0:42
Als je het goed wilt doen heb je toch wat spullen nodig zoals; Professionele printer met 12 kleuren inkt, diverse soorten software, een zeer goede monitor die gekalibreerd kan worden, dit moet zeer goed/perfect op elkaar zijn afgestemd(kleurruimte/papier), dit om een print te krijgen met dezelfde kleur(en) als op het scherm. Heb je wat pecunia's en tijd dan is alles mogelijk maar laten doen is goedkoper.
Voor de gemiddelde persoon hier op het forum is 4 kleuren meer dan zat. Er is geen drukker die drukt in 12 kleuren.
En gekalibreerde monitoren, daar ken ik ook nog wel een paar verhalen over. Barco monitoren van 20.000 gulden per stuk die nadat de monteur was geweest om ze te kalibreren, nog steeds serieuze kleurzwemen vertoonden. Zoals mijn collega lithograaf het zei: "Zolang de afwijking maar stabiel is is het goed".
Dat gezegd hebbende, ja colorsync is zeer nuttig, maar staar je er niet op blind.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Zelf fotoalbum maken: niet via albummakers



Bericht door FrankJC »

macfocus schreef:
wo 09 okt 2019, 11:14
Voor de gemiddelde persoon hier op het forum is 4 kleuren meer dan zat. Er is geen drukker die drukt in 12 kleuren.
Uit een 4 kleuren printer komen nooit goede foto's qua kleur. Een professioneel lab drukt altijd met 12 kleuren printers.
Zie de links van 'sky2000' .
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Zelf fotoalbum maken: niet via albummakers



Bericht door jansloos »

Dat is een lijvig werk geworden, Macfocus.

Mooi gebonden, harde kaft, tekst megedrukt. Vele uren werk.

Voor de opmaak, of advies kan ik wel bij mijn zoon terecht, en tegenwoordig ook bij z'n dochter. Hij doet grafisch werk, en zij zit er voor op school.


Alleen ik heb hier wel fotopapier, uit een erfenis,
Epson Stylus Pro xl A3
Epson A3b
zelfs A2 en Panoramic.

Een Brother A3 printer,
Ik kan wel op A3 printen, en dan vouwen tot A4 maar?? blijft een beetje geklungel
Op het gangbare fotopapier kun je maar op 1 kant printen.

En om nou zo'n flatbed printer aan te schaffen?? Ik zal mn zoon eens polsen :-B
Laatst gewijzigd door jansloos op wo 09 okt 2019, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zelf fotoalbum maken: niet via albummakers



Bericht door veetee »

Als je een beetje feeling met grafisch ontwerp hebt en goed met de computer overweg kunt, kun je ook met de standaard albumdrukkers een mooi fotoalbum maken. Ik ben ook maar amateur, maar kan met vrij simpele middelen toch - voor mij althans - een mooi resultaat bereiken met de standaard albummakers.
.
BC1B5631-F3E7-4515-9029-2567D885FFFE.jpeg
BC1B5631-F3E7-4515-9029-2567D885FFFE.jpeg (321.62 KiB) 331 keer bekeken
Plaats reactie