Wanneer begon jij met camperen?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1121
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Wanneer begon jij met camperen?



Bericht door WiSpi »

Ik was 5 jaar (=1962) en toen kampeerden we al met mijn ouders in de tent. Dat ben ik blijven doen tot 2003, met ons gezin en een paar De Waard tenten. Toen zijn we overgestapt op een vouwwagen, maar de camper begon in 2008 ook wel te trekken. In 2011 hebben we die stap genomen. De kinderen gingen niet meer mee en sindsdien blijven we camperen. Dat betekent ook: dit forum lezen, want er gaat wat kapot aan een camper. Dat heb ik onderschat.
Maar het blijft mooi om te doen.
Laatst gewijzigd door WiSpi op wo 18 sep 2019, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1930
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Wanneer begon jij met camperen?



Bericht door Zadowolony »

Kamperen met de paplepel ingegoten, met ouders vanaf een jaar of 7 denk ik. Eerste eigen tent tijdens de verkering (en nu na 45 jaar nog samen!), 11 jaar een caravan gehad toen dochterlief kwam en nu sinds een jaar met 59 jaar de buscamper nu we niet meer werken.
Gebruikersavatar
Adfur
Berichten: 692
Lid geworden op: zo 07 okt 2012, 19:23
Locatie: Het Gooi

Re: Wanneer begon jij met camperen?



Bericht door Adfur »

38 jaar diverse caravans gehad en 2 jaar geleden overstapt op een camper. Zowel de caravan als de camper hebben voor- en nadelen. Wij hebben ze zorgvuldig afgewogen en uiteindelijk overgestapt. 1 jaar een camper van 2.35 m breed en ruim 7 m lang gehad en vorig jaar overgestapt naar een buscamper. Die bevalt een stuk beter. Gemakkelijker parkeren, aparte bedden (in de vorige hadden we een behoorlijk smal Frans bed) en ondanks dat hij kleiner is meer bagageruimte. Bijkomend voordeel van de overstap naar een camper was dat we nu een kleine personenauto hebben, we hoeven alleen nog af en toe wat fietsen op de trekhaak te hebben. Zo lang we kunnen rondtrekken houden we het bij de camper.
Pössl Globecar Campscout Citroën Jumper 2.2 HDI 150 PK 636cm + Busbiker
PDJ

Re: Wanneer begon jij met camperen?



Bericht door PDJ »

Kamperen doe ik al van kinds af aan. Eerst met m'n ouders mee natuurlijk. Eerst met de tent, daarna een Scout vouwwagen.
In m'n puberjaren altijd op kamp met de scouting, en daarna zelf met m'n eerste auto en eerste vriendinnetje met een tentje naar zuid Frankrijk :D
Toen volgde al snel m'n 1e vouwwagen ( Alpen Kreuzer) , dat beviel goed. Daarna trouwde ik en kwam er een nieuwe André Jamet Louisiana vouwwagen. Die beviel een stuk minder, het frame verboog al bij de 1e keer opzetten. De 1e caravan (Knaus ) volgde en een paar jaar later de 2e ( Sprite musketeer), en weer wat later de 3e (Tec weltbummler).
Sinds 2 jaar onze FFB 570, en dat hadden we veel eerder moeten doen.
Nu zijn we rustig aan aan het kijken hoe en wat de volgende moet worden want ivm de chronische aandoeningen van m'n vrouw is deze eigenlijk te krap.
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1728
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Wanneer begon jij met camperen?



Bericht door Sandor Gora »

camperen avant la lettre...
1984 met eendje op vakantie.jpg
1984 met eendje op vakantie.jpg (122.08 KiB) 556 keer bekeken
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wanneer begon jij met camperen?



Bericht door de Jonckheer »

Ik liep er al een aantal jaren mee rond om een touringcar te kopen en in te richten als camper. Tot die tijd hadden we altijd grote caravans want ja, ik heb nu eenmaal niks met klein spul. Toen ik met 60 jaar van de bus afstapte meteen op zoek gegaan en kort daarna kreeg ik er een aangeboden van Bus & Coach Trade, destijds in Veldhoven. Was meteen raak, Volvo ondervloer, nog in gebruik voor kinder vervoer, moest weg vanwege idiote verplichte aanbestedingen waardoor je, als er iemand 5 cent minder bied je je werk kwijt bent en je het materiaal voor een habbekrats moet verkopen want 1. geen werk meer voor en 2. oud, waardoor niemand het wil hebben en dus goedkoop.
Ik had dus een in uitstekende staat verkerende touringcar voor wel €6000, een bedrag waar je niet eens een redelijk autootje voor kunt kopen, laat staan een camper! Vrouwlief vond het in het begin maar niks want te groot maar wil uiteraard allang niks anders meer. October 2007 aangeschaft, daarna bouwen en begin 2009 onze eerst trip, een anderhalf jaar werk ongeveer. Ik weet het niet precies maar ik schat dat het hele ding, inclusief overspuiten, niet meer dan €25.000 heeft gekost, alweer een bedrag waar je niet een beetje camper voor kunt kopen. Autoambulance aangeschaft om de auto mee te kunnen nemen want met zo'n bus ga je niet even naar de Aldi, toch? Sinds 2009 hebben we al heel wat trips gemaakt waaronder 4 maal 3 maanden overwinteren in Portugal. Hij heeft ons tot nu toe nooit in de steek gelaten want ze zijn super betrouwbaar, die Volvo's. In GB staan ze bekend als "the best bus ever build" dus dat zegt wel iets. Ik ben nu bijna 72 en weet uiteraard niet hoelang we dit nog kunnen maar ik weet 1 ding zeker: dit is onze eerste én laatste camper! :mrgreen:
Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 331
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: Wanneer begon jij met camperen?



Bericht door the kapitein »

Ben wel een beetje benieuwd naar jullie bus camper. Fototje misschien?

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Wanneer begon jij met camperen?



Bericht door Mickel Moen »

Hoe het begon.

Van mijn blog 2009:
Zomer 2009

Aankoop

Al jaren zijn wij Scandinavië-gangers. Altijd met een tent en een bagagewagentje. Was je weer in dat prachtige Noorwegen op een berg, moest je achteruit terug omdat er van de andere kant een grote vrachtwagen kwam en er voor je zo'n grote camper zat. Altijd erg lastig met een aanhangertje. En wat rijden daar veel campers en die zetten'm even in de achteruit. Nu hebben we helemaal niks met van die grote witte campers, (Sorry voor wie er een heeft), maar zijn we wel gecharmeerd van busjes, vooral de oudere WW-bussen zijn toch wel prachtig. Ik had dus al een paar keer tegen mijn vrouw gezegd, dat als de kinderen niet meer mee gaan, ik zo'n campertje wilde. Ook de flexibliteit en niet meer steeds die prachtige de Waard op te hoeven zetten, sprak ons natuurlijk aan.

En toen werd onze Rover minder. De airco ging kaduuk en een dure reparatie is het niet meer waard bij een auto van 1996. Aangezien wij in de zomer niet zonder airco weg willen, moest er dus een andere auto komen. Het idee van een camper kwam toen wel heel dichtbij. Eerst maar eens oriënteren op wat zo'n VW-camper ging kosten. Dat was schrikken. Zelfs de bussen van zo'n 6 jaar oud en meer dan een ton op de teller, waren stevig aan de prijs. Nu was ik een jaar daarvoor in de leer gegaan bij een meubelmaker, hobbymatig. Dus was de keus snel gemaakt. Dat kan ik zelf ook.

Bovendien willen we de bus ook als gewone auto gebruiken.
Ik wist niets van VW-bussen. Ik weet überhaupt niet veel van auto's en autotechniek, maar de typische dingen voor een camper moeten te leren zijn. Gewoon aan de slag gaan.

Kortom op zoek naar een mooie bus. Een paar eisen: Niet te veel km, airco, metallic lak, een mooie kleur (geen zilvergrijs, dat vind mijn vrouw niet mooi) en bij een vertrouwd adres.

Na enig zoeken en eens een proefritje, stond daar ineens de advertentie voor een mooie T5 uit 2004, DC, kombi, 130 pk, gechiptuned, 70.000 op de teller, zwart, airco, stoelverwarming, centrale deurvergrendeling, zwaardere dynamo, cruisecontrol, daglicht en nog wat dingetjes. Ook nog eens bij een garage in de buurt. Hij was van de eigenaar zelf. Er was heel goed op gepast en zag er puntgaaf uit. Een alternatief stond helemaal aan de ander kant van het land in Limburg. Kortom de koop ging door. Achteraf kan ik alleen maar zeggen, dat ik ontzettend veel mazzel heb gehad. Ik had geen idee hoeveel verschillende uitvoeringen er zijn en deze was gewoon erg geschikt voor de ombouw.

Zo stond de bus te koop:

Afbeelding

Het is dus niet een mooie oude T1, T2, of T3 geworden.

De redenatie is eigenlijk simpel. Ik wilde een betrouwbare bus, goed onderhouden, niet te veel km waar ik nog jaren mee verder kan. Je investeert er uiteindelijk behoorlijk in. Daarnaast doet het moderne comfort en techniek natuurlijk ook veel.
Kortom het is een T5 geworden. Hij is daarnaast zo eigen, dat we er nog heel veel jaren van hopen te genieten.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Trudie67
Berichten: 3934
Lid geworden op: zo 05 mei 2013, 21:05
Locatie: Veluwe

Re: Wanneer begon jij met camperen?



Bericht door Trudie67 »

Leuke reacties. Dank je
Pilote r450 1989
Hymer camp 594 1995
Adria Coral s 670 slt 2010

Wie zijn geluk niet kent, leeft arm in rijk bezit.
Gebruikersavatar
Korsou
Berichten: 80
Lid geworden op: do 09 jul 2015, 23:17
Locatie: Drenthe

Re: Wanneer begon jij met camperen?



Bericht door Korsou »

Dit jaar zijn wij, 48 en 50 jaar jong,voor het eerst met een camper op pad geweest. Drie maanden door Europa getoerd en het helemaal naar onze zin gehad. Dus dat smaakt naar meer. De planning is om volgend jaar 3-6 maanden te gaan camperen. We zien er nu al naar uit!
License to chill !!!
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: Wanneer begon jij met camperen?



Bericht door nicolasfirst »

Laatste twee weken van April 2018 een oude Pössl uit 2003 gehuurd om het camperen uit te proberen. De camper beviel voor geen meter, het camperen zelf wel.

Sinds maart van dit jaar in het bezit van een minicamper, omgebouwd op basis van een Opel Combo L2. Inmiddels er, bij elkaar opgeteld, al 2 maanden mee op pad geweest. Bevalt uitstekend.

Groet,

Nico
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
HeraAres
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 09 mei 2012, 6:07
Locatie: Biddinghuizen

Re: Wanneer begon jij met camperen?



Bericht door HeraAres »

12 Jaar geleden toen ik zelf 28 was en mijn vrouw 30 en geen kinderen wel twee honden ,begonnen wij met een J5 en een Burstner opbouw op benzine en LPG,helaas na een jaar kwam er een einde aan te veel gebreken bij de APK.
Twee jaar gespaard en toen een Ducato 244 met een Rollerteam opbouw dit was een beetje een miskoop en had de camper waarschijnlijk al een verleden,toen hebben wij een T4 laten ombouwen en hiermee twee jaar rond gereden maar was toch wat aan de kleine kant de T4 kunnen verkopen en met dat geld en wat we hadden gespaard een Hymer gekocht alkoof een top campertje was dat deze hebben we 5 jaar gehad en hele mooie reizen mogen maken deze camper is nu sinds februari weg omdat de bank wou zien dat we geld hadden staan op de bank voor de tweede hypotheek van het nieuwbouwhuis de keuze werd wel makelijker gemaakt omdat één van de honden heel veel last kreeg van stress tijdens het rijden omdat ze oud was.
Inmiddels 7 maanden zonder camper nu dat valt niet mee,vorige maand de oudste hond moeten laten inslapen omdat het niet meer ging,twee weken geleden de camper geleend van mijn moeder om te kunnen proberen hoe het ging met één hond dit is uitstekend bevallen en wij werden weer helemaal gelukkig van het camperen,
Bij terug komst in Nederland vorige week zijn we bijna elke dag met de auto opzoek gegaan naar onze volgende camper en gevonden een Sunlight uit 2011 over twee weken kunnen we hem ophalen en begint er voor ons een nieuw avontuur.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Wanneer begon jij met camperen?



Bericht door kampo »

Vroeg begonnen met rugzak en trein.
Vervolgens, een paar tenten en wat automobiel kennis later, met 3 kinderen, toch te weinig plaats in die topbox.
Paar stappen overgeslagen en tegen mijn principes in een caravan gekocht. Veel plezier aan gehad maar het was geen zwerfwagen. Bovendien is een sleep van 12 meter erg lang. Na 7 jaar en 7 grote reizen door Europa meteen een vrachtwagen gekocht en die als off road camper ingericht. 2000h en 1,5j later was het project af. Het bouwen was vermoeiend en al even veel plezier als het reizen, naar nog verdere bestemmingen.
Momenteel bezig met een iets kleiner project. Tussendoor doe je een poging om werken en reizen te combineren ...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
knutselaartje
Berichten: 169
Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 22:11
Locatie: Ravenswoud
Contacteer:

Re: Wanneer begon jij met camperen?



Bericht door knutselaartje »

We waren ongeveer 35 jaar oud, moet ongeveer 1979 geweest zijn,dat we de boot verkochten en zonder vakantie middel kwamen te zitten/staan. Mijn werkgever had een hanomagje staan waarvan de mercedes 190 D in de soep was gedraaid. Dit busje kon ik zo voor weinig overnemen. Motor laten reviseren en diverse onderdelen vernieuwd waar onder de remmen fusee pennen etc.De blikschaar in de zijkant van het dak gezet en er een strook aluminium van 25 cm tussen gebouwd voor de stahoogte. Ik had geluk met de overbuurman van het bedrijf waar ik werkte: deze kocht failliete boedel in van caravan bouwers, en zo waren alle professionele materialen voorhanden. Zo ook complete keukenblokjes enz. Uiteindelijk hebben we 5 jaar rond gereden, en toen we een volvo met 2 liter motor kochten kon er ook wel een caravan achter. En zo ruilden we het busje uiteindelijk in op de caravan dus.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wie het kleine niet eert, doet het grote verkeerd.
Plaats reactie