registratie op grijs kenteken of camper?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
pmroadtrip
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 04 nov 2018, 11:44

registratie op grijs kenteken of camper?



Bericht door pmroadtrip »

Ik heb een vraag/dilemma over het registreren van camperbus.
Wij gaan een bestelbus ombouwen tot een camper. Hiermee gaan we rondreizen voor mijn man zijn fotografiebedrijf. Nou is mijn vraag is het slimmer om de bus geregistreerd te houden op grijs kenteken of de bus om laten keuren naar camper. Dit o.a. voor de kosten van bpm e.d. maar ook voor de verzekering. Wie kan mij de voors en tegens benoemen.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80313
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: registratie op grijs kenteken of camper



Bericht door Dafluc »

Bij een bestelbus mag je niet achterin zitten en moet hij blijven voldoen aan de inrichtingseisen voor een bestelbus. Geen zitplaatsen of iets wat daarvoor gebruikt kan worden bijvoorbeeld. Bij een camper mag je wel achterin zitten. Nadeel is dat je bij een klagende buur problemen kunt krijgen omdat je meestal niet langer dan 3 dagen voor je deur mag parkeren met een recreatievoertuig. Ook moet je stahoogte en stromend water hebben, om maar iets te noemen. De inrichtingseisen kun je op internet makkelijk vinden. Kwarttarief of grijs voor ondernemer is ook op te zoeken wat het kost. Het zal dus een kwestie zijn van kijken wat het voordeligste in jullie situatie is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: registratie op grijs kenteken of camper



Bericht door mfellman »

Kijk ook naar de voorwaarden de verzekering. Het kan zijn dat je bepaalde voordelen belangrijk genoeg kan vinden van de ene of de andere verzekering. Voor een camper verzekering moet hij vaak wel ook als camper op kenteken staan.

Binnenkort (weer) onderweg met een 12 meter bus.
PE1RBR

Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: registratie op grijs kenteken of camper



Bericht door Bas vd laar »

Wat is je idee?

Betaal je maar een paar euro BPM ( oudere bus ) en ga je er een duur interieur in zetten?
Dan zou ik hem om laten keuren naar camper en laten taxeren, de verzekering vergoed dan in geval van verlies de taxatiewaarde van de camper.

Andersom kan ook: Betaal je nog veel BPM omdat de bus jong is maar ben je tevreden met een simpel interieurtje van een paar honderd euro, dan heeft het weinig zin om hem om te zetten.

Eigenlijk weten we te weinig.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: registratie op grijs kenteken of camper



Bericht door hathi »

Ik denk dat het voor U weinig uitmaakte,aangezien je hem bedrijfsmatig ook gebruikt,mss zelfs op het bedrijf gekocht? en zodoende heb je het voordeel,van aftrek voor onderhoud,........(...de camper bpm is te verwaarlozen) ..en de maandelijks houderschapbelasing,zal in uw geval zeker niet meer zijn dan het voor camper geldende kwart tarief,een kwartarief lijkt me ook niet zo makkelijk aftrekbaar? Verder schept een grijs kenteken,voor uw fotografiebedrijf minder aandacht bij de belasting dienst dan een geel kenteken met kwarttarief over de event, bijtelling nog maar te zwijgen
Hans
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: registratie op grijs kenteken of camper



Bericht door FrankJC »

Ik rijd in een Partner met grijs kenteken(zzp'er). Ik had de keuze privé kopen of op de zaak, ik heb hem privé gekocht omdat ik geen zin had in de rompslomp van de kilometerregistratie, je mag in een bestelauto niet onbeperkt privé kilometers maken als deze op de zaak staat. Als het een camper is geworden heb je daar geen last van.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: registratie op grijs kenteken of camper?



Bericht door DiffRental »

Wellicht weet iemand het zeker maar ik had een KvK nummer als kleine zelfstandige in Nederland en als ik een "grijs" kenteken voertuig kocht betaalde ik automatisch laag tarief wegenbelasting en geen BPM.
Ik had 3 bestelwagens waarvan 1 prive stond en 2 zakelijk in de boeken maar betaalde voor alle 3 geen BPM en "grijs" wegenbelasting.
(mijn laatste bedrijfswagen in Nederland was 2006 - 2007 dus kan zijn dat het weer veranderd is)

Dus dan zou het in geval van de TS makkelijk zijn, prive rijden en onkosten vergoeding voor de zakelijke km's.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: registratie op grijs kenteken of camper?



Bericht door FrankJC »

Dan heb je toch weer te maken met km registratie als het al mogelijk is om jezelf een onkostenvergoeding toe te kennen. Ik heb de Partner privé gekocht, ik mag niets aftrekken van wat dan ook maar het risico van een bijtelling wegens teveel privé km's heb ik niet. Ik heb de vraag; Privé of op de zaak voorgelegd op het Belastingkantoor, het is mij voorgerekend, onder de streep is het verschil nihil.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: registratie op grijs kenteken of camper?



Bericht door DiffRental »

Jezelf km vergoeding geven is niet zo moeilijk met registreren?
Je gaat werken bij X en dat is Y km's van je huis (of werkplek) aan de hand van de factuur heb je toch het bewijs dat je ergens bent geweest?
En als het mogelijk is belast je de aantal km's door aan de opdrachtgever. Meer waterdicht kan je het niet hebben toch?
Je moet die km's natuurlijk wel rijden.............. anders is het fraude. :silent:
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: registratie op grijs kenteken of camper?



Bericht door Bas vd laar »

@ Frank JC
Zakelijke kilometers mag je gewoon aftrekken, onderhoud ,banden, afschrijving e.d. niet.
Je hoeft dan ook geen kilometerregistratie bij te houden, maar alleen de kilometers die je naar klanten maakt.
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: registratie op grijs kenteken of camper?



Bericht door Japie »

Beste Bas, is dat wel zo?

Ik rijd mijn prive auto 90 % zakelijk, declareer km's naar mijn bedrijf en mag dus ook 90 % BTW van de brandstof zakelijk declareren evenals 90 % van het onderhoud en bijbehorende BTW.

Jakob
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: registratie op grijs kenteken of camper?



Bericht door Bas vd laar »

Klopt, je hebt inderdaad gelijk, voor het deel dat de auto zakelijk gebruikt wordt mag je de genoemde kosten aftrekken.
Afschrijving hoort daar volgens mij dan weer niet bij.

Ik moet het daar eens met de boekhouder over hebben want momenteel verreken ik alleen 19 cent per kilometer...
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: registratie op grijs kenteken of camper?



Bericht door FrankJC »

Bas vd laar schreef:
wo 21 aug 2019, 20:36
Je hoeft dan ook geen kilometerregistratie bij te houden, maar alleen de kilometers die je naar klanten maakt.
De km's naar de klanten registreren is toch ook een km registratie.
Plaats reactie