Kan mijn laadgewicht maar 10kg zijn?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 2161
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Kan mijn laadgewicht maar 10kg zijn?

Bericht door Bas vd laar » di 13 aug 2019, 21:44

Deze camper weegt rond de 23 a 2400 kg.
Bij invoer is deze gewogen,blijkbaar met alle zooi er gewoon in en is er een leeggewicht uitgekomen van 2990 en 3090 rijklaar.
Tegenwoordig worden moderne campers niet meer gewogen omdat er officiele documenten bijzitten met de gewichten daarop vermeld.
Bij oudere campers ontbreken deze papieren vaak.
kijk voor de grap eens op Marktplaats bij oudere identieke campers, er kan honderden kilo's verschil in kentekengewicht zitten terwijl het exact dezelfde modellen zijn.

Wat ik zou doen: Afspraak maken bij de RDW, kost 60 euro en dan wordt hij opnieuw gewogen, dit nieuwe gewicht komt op je kentekenbewijs.
Uiteraard je tanks legen, huishoudaccu en reservewiel mogen er ook uit, evenals de gasflessen en uiteraard alle persoonlijke spullen.
Als je zo licht mogelijk wil zijn kun je rond de 2300/2400 kg uitkomen met dit model.
Als je de camper net gekocht heb, en die 3090kg is werkelijk het leeggewicht, is dit naar mijn mening een gegronde reden tot ontbinding van de verkoop.
Haha, vergeet het maar, tenzij je zwart op wit kunt aantonen dat de verkoper gelogen heeft over het gewicht heb je geen poot om op te staan, en daarbij, hij weegt dat toch niet, dus maak je geen zorgen, gewoon herwegen zoals ik hierboven heb gezegd en alles komt goed. :thumbup:
Laatst gewijzigd door Bas vd laar op di 13 aug 2019, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.

tonic
Berichten: 191
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Kan mijn laadgewicht maar 10kg zijn?

Bericht door tonic » di 13 aug 2019, 21:53

Wat de camper leeg weegt is alleen maar interessant voor de wegenbelasting.
De toegestane maximum massa is belangrijk. De camper met alles erop en eraan + de aanwezige passagiers mogen bij elkaar niet boven dit gewicht komen.
Ik zie genoeg zogenaamde 6 persoons campers met een ledig gewicht van 2900kg met een toegestane maximum massa van 3300kg.
Tja .…..dat wordt dan een naturisten camping en elke dag uit eten. :lol3:

Gebruikersavatar
janmetdoka
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Kan mijn laadgewicht maar 10kg zijn?

Bericht door janmetdoka » di 13 aug 2019, 22:55

Nee. Niet elke dag uit eten. Dan ben je op de terugweg te zwaar.
Ubi bene, ibi patria.

stefaank
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 25 sep 2016, 21:51
Locatie: zedelgem belgië

Re: Kan mijn laadgewicht maar 10kg zijn?

Bericht door stefaank » di 13 aug 2019, 23:12

''Leeggewicht, laadvermogen en aantal toegelaten personen van een motorhome
Het laadvermogen van een motorhome is het gewicht dat je extra mag bijladen bovenop het "reis"klare gewicht van de motorhome. Het reisklare gewicht is het leeggewicht van uw motorhome, inclusief alle "vaste" accessoires en alle tanks (water, diesel, gas) voor 90% gevuld. Er is momenteel een verschil tussen de Belgische en Europese wetgeving, vermits deze laatste ook een bestuurder van 75 kg meerekent. Op basis van het laadvermogen wordt het aantal toegelaten personen bepaald. Er wordt 75kg + 10 kg bagage gerekend per persoon en er moet altijd op z’n minst 10 kg per lopende meter lengte van uw motorhome in "overschot" zijn. Het aantal technisch toegelaten personen wordt bepaald bij de 1ste technische controle en telkens een motorhome veranderd van eigenaar. Het aantal toegelaten personen kan nooit het aantal personen aangeduid op de COC (Europees gelijkvormigheidsattest) overschrijden. Een ander fundamenteel verschil tussen beide wetgevingen is dat de Europese wetgeving rekening houdt met een foutenmarge van 5%, deze is vooralsnog onbestaande in de Belgische wetgeving.''
... waarschijnlijk gewogen met alles erin.....
Grtn,st

Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 22640
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Kan mijn laadgewicht maar 10kg zijn?

Bericht door javanes » di 13 aug 2019, 23:41

Staat dat toevallig ook niet allemaal in de link in het laatste bericht op de vorige pagina? :wink:

En de regeltjes zijn in Nederland volgens mij toch iets anders.
O.a. niet het geneuzel dat bij een andere eigenaar de zitplaatsen opnieuw worden vastgesteld.
Zodra de auto een kenteken heeft gekregen blijven alle gegevens hetzelfde. Bij de APK (Technische Controle) wordt dat allemaal niet meer gecontroleerd.
Hier is het kenteken ook aan de auto gebonden en niet zoals bij u persoonsgebonden.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.

jurgenc
Berichten: 1337
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Kan mijn laadgewicht maar 10kg zijn?

Bericht door jurgenc » wo 14 aug 2019, 0:28

Hoe oud is dat artikel van pasar? Volgens mij is dat al een ouder doc dat niet meer van toepassing is.
H20

Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 13217
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Kan mijn laadgewicht maar 10kg zijn?

Bericht door Hoofdnoorman » wo 14 aug 2019, 2:01

Ik heb een Hymercamp 59. Ook 6 persoons!
Die weegt leeg 2515 kg.
Afbeelding

De Hymercamp 64 is een halve meter langer. Die zal leeg ongeveer 2560 kg wegen.

Maar, in de prijslijst staat 3100. Hoe dit nu zit is mij een raadsel. Wel is duidelijk dat men gewoon de juiste gegevens nog niet had en er maar gewoon 3100 kg heeft neergezet.
Is dat niet het oorspronkelijke max MTM? De mijne is opgewaardeerd.


Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy.

Dafluc
Moderator
Berichten: 71279
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Kan mijn laadgewicht maar 10kg zijn?

Bericht door Dafluc » wo 14 aug 2019, 7:49

Als dat kan is dat voor topicstarter natuurlijk ook een optie. Opwaarderen naar 3500 kilo.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 29508
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Kan mijn laadgewicht maar 10kg zijn?

Bericht door Kroppie » wo 14 aug 2019, 7:52

eerst maar eens wegen, en horen of ze uit nederland of uit belgie komen, ook niet onbelangrijk.

jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, verbruikt niets en geeft nooit problemen.

too old to worry about anything

Dafluc
Moderator
Berichten: 71279
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Kan mijn laadgewicht maar 10kg zijn?

Bericht door Dafluc » wo 14 aug 2019, 8:27

Klopt Jos.
Bas vd laar schreef:
di 13 aug 2019, 21:44
Haha, vergeet het maar, tenzij je zwart op wit kunt aantonen dat de verkoper gelogen heeft over het gewicht heb je geen poot om op te staan...
In Duitsland is er jurisprudentie hierover. Daar moest een verkoper een nieuwe camper terugnemen. Reden: qua gewicht kon je met die vierpersoons camper niet met vier personen op pad. Zelfs niet zonder bagage. Nou weet ik wel dat dit Duitsland niet is, maar toch.
Afbeelding

Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 22640
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Kan mijn laadgewicht maar 10kg zijn?

Bericht door javanes » wo 14 aug 2019, 9:54

Hoofdnoorman schreef:
wo 14 aug 2019, 2:01
Maar, in de prijslijst staat 3100. Hoe dit nu zit is mij een raadsel. Wel is duidelijk dat men gewoon de juiste gegevens nog niet had en er maar gewoon 3100 kg heeft neergezet.
Is dat niet het oorspronkelijke max MTM? De mijne is opgewaardeerd.
Rudy,

De Ducato 280/290 (type 14)heeft volgens mij oorspronkelijk een Max Toegelaten en Technische massa van 2850kg.
Die is al opgewaardeerd naar 3100kg.
Kijk maar eens op het typeplaatje onder de motorkap. Daar zie je wel gewichten staan die met een slagpen zijn doorgehaald en nieuwe voor zijn ingeslagen. Hoewel bij mijn type 230 er ook nog steeds 3200kg staat op het plaatje.
De Ducato 230 heeft vaak maar een toegelaten massa van 3200kg en de 244 vaak maar 3400kg
De ingevoerde Duitsers zijn meestal opgewaardeerd naar 3500kg. De mijne dus ook.
Is daar een fluitje van cent. Grotere maat banden en hulpluchtvering er onder en de Toegelaten massa ging gelijk met 400kg naar boven. Maar die aanpassingen staat wel in de Fahrzeugbrief vermeld.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.

Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 2161
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Kan mijn laadgewicht maar 10kg zijn?

Bericht door Bas vd laar » wo 14 aug 2019, 10:30

Daar moest een verkoper een nieuwe camper terugnemen
Een nieuwe ja, die ook echt zo zwaar was.
Hier hebben we het over een gebruikte camper van bijna 30 jaar oud, de koper had even de moeite kunnen nemen om de gegevens na te kijken, op de papieren of of internet. Dat je dit nakijkt wordt sowieso van een koper verwacht.
Niet dat het uitmaakt in deze zaak, want deze camper heeft een verkeerd gewicht op kenteken en is dus lichter.

De lijst van Rudy geeft ook verkeerde leeggewichten aan, kijk maar eens bij de Hymercar busjes, ik heb er hier een staan, leeggewicht is 1940 kg en max gewicht 2800 kg, kenteken is 32-VD-TF voor degenen die het zelf na willen kijken.

Gebruikersavatar
janmetdoka
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Kan mijn laadgewicht maar 10kg zijn?

Bericht door janmetdoka » wo 14 aug 2019, 10:37

Die lijst van Rudy vermeldt Tot. gewicht. (totaal gewicht?). Wat is dat dan? Gewicht zoals de wagen de showroom heeft verlaten, of maximaal volgeladen gewicht? Wie zal het zeggen?
Ubi bene, ibi patria.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contact:

Re: Kan mijn laadgewicht maar 10kg zijn?

Bericht door Jadatis » wo 14 aug 2019, 10:40

@ hoofdnoorman

Die 3100 kg is max toegelaten totaalgewicht( MTM) , en de <>2500kg het leeggewicht of rijklaar gewicht. Zo simpel

Maar de europese regels zijn al zo, dat leeggewicht plus personen en gestelde vracht, niet boven MTM en zelfs de aslasten niet boven MTA's mogen komen. Alleen daar is niet genoeg op gehandhaafd in verleden, en mogelijk nu nog steeds niet.

In België is dit dus wel goed opgepakt, want daar werken ze al jaren met die rekenmethode voor personen en vracht, en kan soms lijden tot maar 1 persoon . Opent weer nieuwe vragen , of je dan de overige zitplaatsen onklaar moet maken .

Zelfs op Belgies camperforum gelezen over banden 225 die niet op recreatie uitvoering mocht, en wel op bestel, en ik denk dat dat met de maxload van de mogelijk lichtmetalen velgen op de recreatie, uitvoering ligt, die dan te laag is , lager dan de metalen velgen op de besteluitvoering.
Allemaal vermoedens, maar denk dat ik er niet ver naast zit.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners

Plaats reactie