Nieuw versus oud

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Nieuw versus oud



Bericht door macfocus »

Ik rij zelf ook een oudje uit ‘92 en ja een nieuwe heeft voordelen.
Die zie ik in het rijcomfort en dat je makkelijker meters kunt maken als je dat wilt.
Maar..., oude campers zijn inderdaad veel degelijker gebouwd.
Onderdelen zoals schakelaar, kachelelschakelaar en noem maar op liggen overal in de rekken, maar blijven het ook jaren doen.
Als dan nieuwe spul gaan veel te vaak stuk binnen 10jaar en dan zijn er ook geen vervangende delen meer, want er is weer wat nieuwers. Terwijl mijn zwarte truma kachel en boiler schakelaars overal zo te halen zijn of in ieder geval in grote hoeveelheden tweedehands te verkrijgen zijn.
De motorische complexiteit, bijkomende ongein zoals EGR e.d. hebben we het dan maar niet over.

Dus (even het financiële aspect daar gelaten), het antwoord op de vraag:
Wil ik een nieuwe?
Ja
En het antwoord op de vraag:
Wil ik een nieuwe?
Nee
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80381
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Nieuw versus oud



Bericht door Dafluc »

djurre1980 schreef:
zo 21 jul 2019, 20:35
Nee hoor.. de oude blijft zolang het economisch gezien haalbaar blijft.
Zal eerlijk bekennen dat ik dacht 'nee, hij zal hem toch niet verkocht hebben'. Want zo'n beauty zal je niet snel meer vinden. Ik had zelfs al op OVI gespiekt omdat ik het wilde weten. Maar ben weer gerustgesteld :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Nieuw versus oud



Bericht door dieseltje+ »

Zou mij verbazen als er over 25 jaar nog net zoveel campers op de huidige ducato versie onderstel rond rijden dan de 280/290 type's.
En dito voor de opbouw merken.
Leven in een vervangings maatschappij.
Kocht laatst een nieuwe slijptol. Was bijna 30 jaar oud. Word nagenoeg dagelijks gebruikt. Dus ik zeg biij de balie graag dezelfde kwaliteit weer. Sorry meneer. Dat was vroeger, die kwaliteit word niet meer gemaakt.

E.e.a. gaat natuurlijk samen met gebruik van de eigenaar (s).
Onze camper is 27 jaar oud. 3de eigenaar. 2de eigenaar heeft hem 21 jaar gehad.
Bij aankoop was er duidelijk technisch/mechanisch achterstallig onderhoud aan het onderstel.
Bij het interieur twijfelde je of de camper wel gebruikt was. Bijzonder netjes en goed onderhouden. Superstaat. En nog.

Voor ons helemaal prima. Kan bijna alles zelf doen aan de camper. In grote steden komen we sowieso niet. Geen last van dieselweerende zones dus.

En ja een nieuwe (nieuwere) rijdt heerlijk en vlotter.
Voor ons past dit oude bij ons. Moment dat we weggaan kijken we niet meer op de klok :-B

@the kapitein.
Je camper is ook een beauty. Bijzonder zeldzaam mooi.
Nooit wegdoen. Wel te koop...dan mij bellen :P
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Nieuw versus oud



Bericht door djurre1980 »

Dafluc schreef:
zo 21 jul 2019, 22:27
Zal eerlijk bekennen dat ik dacht 'nee, hij zal hem toch niet verkocht hebben'. Want zo'n beauty zal je niet snel meer vinden. Ik had zelfs al op OVI gespiekt omdat ik het wilde weten. Maar ben weer gerustgesteld :wink:
Nee hoor, ik ben veel te gehecht eraan geraakt ben ik bang.
Ik heb nu net alles zoals ik het hebben wil dus hoop er nog wat jaartjes van te mogen genieten :angel:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80381
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Nieuw versus oud



Bericht door Dafluc »

:thumbup:
Afbeelding
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Nieuw versus oud



Bericht door iSonic »

Kroppie schreef:
zo 21 jul 2019, 19:52
veel storingen zijn nu ook electronisch, en wielophangingen en veren, schokbrekers en banden e.d hebben ook in die auto,s niet het eeuwige leven, en vergeet 1 ding niet een fabrikant zal het niet nalaten te zorgen dat ie ook met de elektrische auto,s genoeg aan het onderhoud kan verdienen, iets fabriceren voor een lang leven is niet zijn doelstelling, al zal ie dat nooit zeggen.
en het ouwe spul word gerecycled, dus je krijgt troep gemaakt van ouwe troep, en dat zal steeds minder lang meegaan, begint bij de accu,s
Tsja je kan proberen er een discussie van te maken maar het is gewoon een feit. Een Tesla hoeft maar eens in 80.000km naar de garage en zon beurt stelt niks voor vergeleken met een kleine beurt bij een brandstof auto.

https://www.ad.nl/auto/geen-cent-te-ver ... ~a396188f/
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Nieuw versus oud



Bericht door henk en lila »

Het is even afwachten wat er tussen die beurten in gaat gebeuren (zoals bij alle auto's).
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Nieuw versus oud



Bericht door iSonic »

De onderdelen die het meeste onderhoud nodig hebben zijn eruit... Zo moeilijk is het niet.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Nieuw versus oud



Bericht door hathi »

Isonic,mijn Mercedes hoeft nooit naar de garage,er verslijt bijna niets ,normaal olie,banden,en accu/ schokbrekers( nu 2e set), maar de remblokken en schijven zijn nog steeds 1e montage,wiellagers koppeling of schakelaars,nooit van gehoord !..allemaal nog origineel,toevallig dit jaar de centrale stuurstang vernieuwd,niet dat er speling op zat,maar stuurde niet meer soepel €100) dus de onderdelen slijten niet en kosten daarom ook geen drol ...Mercedes 40 jaar oud , hij heeft (nog ) niet de km van mijn vorige bedrijfsauto 460.000, maar pas 165000 km,,natuurlijk niet veel,maar toch ,de kwaliteit van vroeger zal nooit meer geëvenaard worden,kwaliteit heeft nog steeds een prijs,maar dat geld niet alleen voor Campers
Hans
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Nieuw versus oud



Bericht door willemzon »

Ik rij zelf een hymer uit 2015. Rijdt prima maar waarom al die indirecte verlichting en al die ledlampen. Ik heb er in mijn camper 23 geteld. Ik gebruik er nog geen derde van. Ik had eerder een hymer uit 1997. Gewoon met functionele binnenverlichting. Niet te veel en niet te weinig.

Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Nieuw versus oud



Bericht door hathi »

Willem precies de spijker op zijn kop,er word teveel naar uiterlijk vertoon gekeken,maar de kwaliteit loopt achter,mss wel expres,anders stagneert de verkoop,wie zal het zeggen :oops:
Hans
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Nieuw versus oud



Bericht door djurre1980 »

Dat viel me bij die nieuwe camper die ik zag ook op ja.
Verlichte spiegel, overal contourverlichting, zelfs rond alle kastjes.
Een beetje een overdaad maar aan de andere kant wel weer :bow: :thumbup:
Led verbruikt natuurlijk nauwelijks energie dus kunnen ze het te pas en te onpas toepassen tegenwoordig.
Gebruikersavatar
Trudie67
Berichten: 3934
Lid geworden op: zo 05 mei 2013, 21:05
Locatie: Veluwe

Re: Nieuw versus oud



Bericht door Trudie67 »

Al die frutsels in nieuwere campers hielden mij lange tijd tegen een jongere camper te kopen. Soms zag je hooglans kastjes of veel wit. Zelfs vitrinekastjes
Reden toen pilote met j5 motor 1989
Mijn man wou graag een wat jongere. Toen kwam de hymer camp 594 1995
Helaas een auto ongeluk gehad en daardoor de wens van mijn man om enkele bedden te nemen
Dus sinds 2 weken een adria coral in ons bezit
Een heel fijne camper. Ook degelijk vergeleken bij sommige merken. En kastjes "ouderwets" houtkleur
Maar diep in mijn hart mis ik de pilote.
Dat lawaaierige motortje. Het langzaam een berg op. Nee dat oudje had ook z'n charme
Pilote r450 1989
Hymer camp 594 1995
Adria Coral s 670 slt 2010

Wie zijn geluk niet kent, leeft arm in rijk bezit.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Nieuw versus oud



Bericht door iSonic »

Al die lampen in een nieuwere camper hoeven van mij ook niet. En de lampjes in het alkoof bed zijn weer zo fel dat het niet prettig is.
Plaats reactie