Nieuw versus oud

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Nieuw versus oud



Bericht door djurre1980 »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Nieuw versus oud



Bericht door Cee Pee »

En waarschijnlijk goedkoper op de tolwegen 😉
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 331
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: Nieuw versus oud



Bericht door the kapitein »

Zal de linker het net zo lang uithouden als de rechter?

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk

Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Nieuw versus oud



Bericht door pepon »

Deze vraag lag ook al een tijdje in de week bij mij.

Kan ik hier naadloos bij plaatsen.
Als ik uit ga van een camper vanaf 1985, die ik hier toch nog vaak tegen kom, dan is die nu 34 jaar.

Als ik mijn eigen camper neem, die is van 2009, dan zou ik theoretisch er tot 2043 mee kunnen rijden.
Is dat realistisch?

Milieu wetgeving hier even buiten gelaten.
Het gaat mij om het technische aspect, motorisch en camperdeel met normaal onderhoud.

Met andere woorden zijn oudere campers van voor laten we zeggen 2000 beter dan die van na 2000.


Leg er niet wakker van, maar toch.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 331
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: Nieuw versus oud



Bericht door the kapitein »

Ik denk dat de huidige "beter" zijn. Vermogen is beter, remmen beter, comfort beter. Minder roestgevoelig Enz.

Maar door de technische vooruitgang ook een stuk complexer. En dus duurder in aanschaf, gebruik en onderhoud. Daardoor ook sneller economische afgeschreven.

Dat is wat ik denk.

Rij zelf een 1992 Mercedes 711

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk

Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Nieuw versus oud



Bericht door Vertrokken2 »

Die 711, maar ook de kleinere broertjes zijn m.i. motorisch beter. Ik moet de eerste Vito of Sprinter nog zien waar een miljoen plus km op het klokje zijn gezet. Bij de jouwe is dat appeltje/eitje.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Nieuw versus oud



Bericht door iSonic »

Dat voordeel wordt nooit aan gehaald als het om electrische auto's en camper gaat. Die hebben nauwelijks onderhoud nodig en gaan ook nog eens heel lang mee. BOVAG raadt auto bedrijven nu al aan andere bronnen van inkomsten te zoeken want aan electrische auto's kun je niks verdienen.
Gebruikersavatar
Trudie67
Berichten: 3934
Lid geworden op: zo 05 mei 2013, 21:05
Locatie: Veluwe

Re: Nieuw versus oud



Bericht door Trudie67 »

Wij zijn van 1995 naar 2010 gegaan.
Motorisch meer power maar langere levensduur??? De tijd zal het leren. We hebben hem pas 2 weken
Pilote r450 1989
Hymer camp 594 1995
Adria Coral s 670 slt 2010

Wie zijn geluk niet kent, leeft arm in rijk bezit.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Nieuw versus oud



Bericht door EasyBee »

iSonic schreef:
zo 21 jul 2019, 18:55
Dat voordeel wordt nooit aan gehaald als het om electrische auto's en camper gaat. Die hebben nauwelijks onderhoud nodig en gaan ook nog eens heel lang mee. BOVAG raadt auto bedrijven nu al aan andere bronnen van inkomsten te zoeken want aan electrische auto's kun je niks verdienen.

En kilometers vreten kunnen ze ook
https://www.ad.nl/auto/deze-tesla-heeft ... ~a3d6fd73/

Ondertussen Djurre : Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. :cheers:
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nieuw versus oud



Bericht door Kroppie »

iSonic schreef:
zo 21 jul 2019, 18:55
Dat voordeel wordt nooit aan gehaald als het om electrische auto's en camper gaat. Die hebben nauwelijks onderhoud nodig en gaan ook nog eens heel lang mee. BOVAG raadt auto bedrijven nu al aan andere bronnen van inkomsten te zoeken want aan electrische auto's kun je niks verdienen.
veel storingen zijn nu ook electronisch, en wielophangingen en veren, schokbrekers en banden e.d hebben ook in die auto,s niet het eeuwige leven, en vergeet 1 ding niet een fabrikant zal het niet nalaten te zorgen dat ie ook met de elektrische auto,s genoeg aan het onderhoud kan verdienen, iets fabriceren voor een lang leven is niet zijn doelstelling, al zal ie dat nooit zeggen.
en het ouwe spul word gerecycled, dus je krijgt troep gemaakt van ouwe troep, en dat zal steeds minder lang meegaan, begint bij de accu,s

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80319
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Nieuw versus oud



Bericht door Dafluc »

Maar wacht even. Is de oude dan nu verkocht? Nee toch.
Afbeelding
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Nieuw versus oud



Bericht door djurre1980 »

Nee hoor.. de oude blijft zolang het economisch gezien haalbaar blijft.
Dit jaar voor het eerst wat kosten eraan, radiateur lek... maarja, neem dat zo'n oudje eens kwalijk.

Vond het gewoon leuk ze beiden op de foto te zetten.

Ik denk dat een nieuwe camper ook wel heel oud kan worden, maar je er wellicht meer moeite voor zal moeten doen.
Zo'n oudje is nog in elkaar gezet vanuit het oogpunt een leven lang mee te gaan.
Milieutechnisch maakte het ook geen drol uit, dus het hoefde geen licht gewicht te zijn, diesel koste toen nog maar weinig, en emissiemeuk waar moderne motoren hedendaags onder te lijden hebben bestond toen nog niet eens.

Ik heb bij de camperdealer weer eens wat nieuwe campers van binnen bekeken, echt prachtig allemaal maar wel alles licht gewicht en dus minder sterk.
Niet gebouwd voor het leven zeg maar.

Daar staat wel tegenover dat je een veel beter (ik zeg niet leuker :lol: ) rijdende camper krijgt.
In die van mij moet je soms behoorlijk werken om van A naar B te komen, terwijl een nieuwe camper soms beter rijdt dan een goede personenauto.
Ik zou de charme van mijn oudje niet willen missen, maar ik geef toe dat het me soms wel fijn lijkt om een vakantie in een camper te beginnen waarvan je niet toch altijd eerst even denkt: ik hoop maar weer dat hij de eindstreep haalt, niet omdat hij in slechte conditie is, maar wel heel oud :lol:
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Nieuw versus oud



Bericht door isoplus »

Nou, jij hebt een prachtige stoere camper waarvan ook nog het interieur tegen een stootje kan.
Ik had ooit eens zo'n bak op een 4,5 ton Fiat met luchtvering gebouwd bij Knaus, daar kon een blind paard geen schade aanrichten, prima.
Maar ja, ik ging met pensioen en dus meer tijd en meer reizen, laten we eens gek doen!
Ik kocht in 2007 een nieuwe Hymer integraal op Fiat, een ding uit de nieuwe fabriek en de nieuwe serie.
Een hoofdpijn ding waarin wij pas na 5 jaar zonder allerlei ongein op reis konden en toen kon ook de gereedschapskist eindelijk thuis blijven.
In het laatste en elfde jaar begon er weer allerlei gedonder met sloten, scharnieren, houtrot, tocht, kranen enzovoorts.
Ik heb alles weer keurig in orde gebracht en er een lijst bij gemaakt van wat er allemaal aan gebeurd was, ook alle rekeningen van onze periode heb ik erbij gedaan en het ding ingeruild voor een nieuwe Clever 640 op Fiat.
Ik wordt nu 78 en heb voor het eerst 10.000 km in een nieuwe camper gereden zonder ook maar een enkel probleem.
In onze Clever is dan ook niets luxe of overbodigs te ontdekken, het campergedeelte zal ongetwijfeld lang meegaan en de Fiat ook wel met de nodige aandacht.
Maar het is een gewone bestelbus en niet te vergelijken met een moderne integraalcamper natuurlijk.
Ik durf te betwijfelen of moderne campers erg lang meegaan, let maar eens op hoe snel het toegepaste kunststof veroudert en hoe vaak er lekkage is.
Enfin als je hier dagelijks leest leer je dat zelfs een fatsoenlijk slot maken er al niet meer bij is :wink:
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Nieuw versus oud



Bericht door djurre1980 »

Tsja, je hebt wel gelijk denk ik.
En als je dan ziet wat je voor een nieuwe neer moet leggen en wat je soms voor aftersales service krijgt... :crazy:

Net wat je zegt, na 32 jaar en bijna 3 ton is alles nog heel en in bijna nieuwstaat in mijn ouwetje.
Alle kastjes sluiten nog als nieuw, alles werkt nog.
Ik moet nog zien of dat bij een hedendaagse camper nog gaat lukken.
Ik hoop heel erg van wel, want de nieuwe van nu koop ik tegen de tijd dat ik met pensioen ben. :bow: :lol:
Plaats reactie