Infuusklem?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2434
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Infuusklem?



Bericht door bently »

Hoofdnoorman schreef:
ma 08 jul 2019, 10:11
De volgende vraag is bestemd voor mensen die weten waar ze over praten.

Er is ruimte genoeg om een vat met bv 10 liter water boven de plant te zetten en vandaar af een slang (eventueel met een paar wollen/katoenen draadjes) in de pot te hangen.
De plant moet ongeveer een halve liter water per week hebben.
Rudy, misschien kun je met een boormachinepompje en een stroom-timerklokje iets maken dat vanuit een emmer een bepaalde hoeveelheid water afgeeft.
zie https://www.hornbach.nl/shop/WOLFCRAFT- ... swQAvD_BwE
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Infuusklem?



Bericht door de Jonckheer »

Je kunt bij ome Ali een vochtsensor bestellen en die steek je in de aarde van de plant. Het dingetje heeft een relais waarmee je een pompje kunt inschakelen wat water geeft tot de sensor zegt dat het genoeg is. Dat zou goed moeten werken want de gevoeligheid is instelbaar.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Infuusklem?



Bericht door Hoofdnoorman »

Weer een paar goede ideeën. :thumbup:
Ik moet er even mee wachten want er zijn plotseling wat andere dingen tevoorschijn gekomen die erge haast hebben.
Dus de aankomende reis moet mijn buurvrouw hem maar begieten en ga ik in augustus even verder kijken.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Infuusklem?



Bericht door Vertrokken2 »

gjvonk schreef:
di 09 jul 2019, 12:09
@Gobert: verdiep je eens in het systeem. Vanuit de hevelwerking wordt een hol keramisch 'voorraad vaatje' gevuld. De keramische buitenkant is poreus en laat watermoleculen door. De buitenkant van het keramische voorrad vat (ziet er uit als een kegel) 'zweet' als het ware. Zo wordt het water afgegeven aan de drogere grond er omheen. Is de grond vochtig genoeg, stopt het zweten, daalt de waterspiegel in de kegel niet verder en stopt het hevelen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Ik heb het over de stortbak.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Infuusklem?



Bericht door gjvonk »

@Gobert: ook al hang je het aanvoerslangetje van zo'n kegel in een groot hoger gelegen voorrad vat, dan zal de doorgifte door de kegel iets groter zijn, maar de stortbak loopt echt niet ineens leeg en plant verzuipt niet...


Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Infuusklem?



Bericht door veetee »

gjvonk schreef:
do 11 jul 2019, 21:21
@Gobert: ook al hang je het aanvoerslangetje van zo'n kegel in een groot hoger gelegen voorrad vat, dan zal de doorgifte door de kegel iets groter zijn, maar de stortbak loopt echt niet ineens leeg en plant verzuipt niet...


Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Nee, maar als je een lekke aansluiting of slangbreuk hebt, loopt in het ene geval je 10 l vat leeg, in het andere geval (stortbak) blijft de boel stromen tot je weer thuiskomt... :shock:
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Infuusklem?



Bericht door B1gcheese »

Nog even terugkomend op de oorspronkelijke vraag, deze verpleegkundige (niet langer praktiserend overigens) kan je vertellen dat een infuus niet gaat werken. Een infuus in de laagste stand is een 'waakinfuus', 1 liter per 24 uur. Dat is nog redelijk met de hand in te stellen, nog iets minder lukt waarschijnlijk ook wel (0,5) maar met dat vat van 10 liter gaat het niet lukken om het 3 maanden vol te houden. Idee was leuk trouwens :-B
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Infuusklem?



Bericht door gjvonk »

@Gobert: aha, nu snap ik wat je bedoelt.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Infuusklem?



Bericht door Hoofdnoorman »

B1gcheese schreef:
vr 12 jul 2019, 8:41
Nog even terugkomend op de oorspronkelijke vraag, deze verpleegkundige (niet langer praktiserend overigens) kan je vertellen dat een infuus niet gaat werken. Een infuus in de laagste stand is een 'waakinfuus', 1 liter per 24 uur. Dat is nog redelijk met de hand in te stellen, nog iets minder lukt waarschijnlijk ook wel (0,5) maar met dat vat van 10 liter gaat het niet lukken om het 3 maanden vol te houden. Idee was leuk trouwens :-B
Helemaal Top :thumbup:
Nu kunnen we dit project laten vervallen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Infuusklem?



Bericht door isoplus »

Ruitewisserpompje ophangen in de spoelbak en met een tijdschakelaar laten werken, nog makkelijker is natuurlijk zo'n klunzig dompelpomp uit de camperwereld. Kan niet stuk(bijna).
De spoelbak lijkt een goed idee maar Rudy heeft al eens waterschade gehad dus moet er toch eens per week iemand even de boel controleren, die kan dan ook wel even de plastic jerrycan an in de kamer bijvullen.
Ergens ligt nog wel iets om van 220 wissel 12 volt gelijk te maken en een tijdklokkie is er ook wel denk ik.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Infuusklem?



Bericht door veetee »

isoplus schreef:
ma 15 jul 2019, 21:53
dus moet er toch eens per week iemand even de boel controleren, die kan dan ook wel even de plastic jerrycan an in de kamer bijvullen.
:shock:
Beetje goed doseren, en dan kunnen de meeste planten ook wel overweg met 1 x per week bewateren...
Plaats reactie