Huis kopen in het buitenland: hoe werkt het?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
motormuis
Berichten: 63
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 23:00
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Huis kopen in het buitenland: hoe werkt het?



Bericht door motormuis »

Ik woon in de camper en heb een briefadres in Nederland. Nu wil ik een huis kopen in het buitenland, waar ik de meeste tijd van het jaar ga vertoefen. Raak ik dan mijn Nederlandse nationaliteit kwijt?

Namelijk dit gevonden.
Automatisch verlies Nederlandse nationaliteit
In sommige situaties kunt u de Nederlandse nationaliteit automatisch verliezen. Bijvoorbeeld als u vrijwillig een tweede of andere nationaliteit aanneemt. Of als u 10 jaar buiten het Koninkrijk der Nederlanden (Nederland, Curacao, Aruba en Sint Maarten) of de Europese Unie (EU) woont met een dubbele nationaliteit en u uw Nederlandse paspoort niet op tijd verlengt. Of als u een Verklaring van afstand aflegt. Er zijn ook uitzonderingssituaties, waarbij u wel Nederlander blijft. Zo raken Nederlanders hun nationaliteit niet kwijt wanneer zij vrijwillig de nationaliteit van hun huwelijks- of geregistreerde partner aannemen.

Als u alleen de Nederlandse nationaliteit heeft, raakt u deze nooit automatisch kwijt, omdat u dan staatloos zou worden.

Wie weet hoe het zit?



Groetjes Lidy.
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Hoe werkt het?



Bericht door Toemke »

Ben je Nederlandse en heb je alleen die nationaliteit, dan denk ik dat de laatste zin alles zegt, toch?
Als die tekst van een officiële instantie komt tenminste.
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8601
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Hoe werkt het?



Bericht door seth_space »

Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19104
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Huis kopen in het buitenland: hoe werkt het?



Bericht door Aloys »

De jaren dat je in het buitenland woont tellen niet mee voor de opbouw van je AOW dacht ik.
Daar zou ik wel op letten (of uitzoeken) anders wordt het op je oude dag wellicht "armoe troef"...

Ik bedoel echt de Algemene Ouderdoms Wet, ik heb het niet over pensioen.

Even geGoogled:
Voor een volledige uitkering moet je de vijftig jaar voordat je de AOW-leeftijd hebt bereikt in Nederland hebben gewoond.

Dat komt vrij precies. Ook als je maar een tijdje in het buitenland bent verbleven krijg je in de regel minder AOW. Dat komt doordat je in die periode niet verplicht verzekerd bent. Voor elk jaar dat je buiten Nederland woont, daalt je AOW-uitkering met 2%, schrijft Wijzer in Geldzaken.
Bron: https://www.iexgeld.nl/Artikel/168039/H ... r-AOW.aspx
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Huis kopen in het buitenland: hoe werkt het?



Bericht door appellover »

Ben met 55 jaar naar Frankrijk vertrokken ,in Nederland uit laten schrijven ,ook voor de belasting .Vertrokken met onbekende bestemming en geen adres of bezittingen meer in Nederland .
Wel bankrekening in Nederland en lijfrente polissen laten uitkeren ,had ik nagezocht zijn onbelast in Frankrijk.Moest wel 10 jaar buiten Nederland wonen ivm conserverend vermogen van lijfrente .
Betaalde dus ook geen aow premie meer dus krijg 10 jaar x 2% is 20% minder aow,maar krijg wel gewoon mijn pensioenen ,alles bruto.Je kunt het aanvragen bij svb om wel aow premie door te betalen als je in buitenland woont ,je moet dan je wereldinkomen jaarlijks doorgeven en dan krijg je een aanslag ,als je netjes betaald krijg je 100% aow.Hebben wij niet gedaan ,pas als ik 98 en mijn vrouw 99 wordt maakten we winst.
Pas als je aow krijgt heb je adres nodig ,want dan worden je ziektekosten betaald vanuit Nederland met de zg landenfactor is vaak veel goedkoper dan in Nederland uitzondering is bv Noorwegen ,heel duur.Wij betalen in Spanje 43 € pp en geen eigen risico basisverzekering staatsziekenfonds ( perfect)
Je blijft gewoon Nederlander ,met alle rechten en gaat elke 10 jaar naar een nederlands consulaat om je paspoort te verlengen.
Als je in buitenland oaw en pensioen ontvangt moet je elk jaar naar gemeentehuis oid om “bewijs van in leven zijn” te laten ondertekenen.
Nederlands rijbewijs kun je niet verlengen en krijg je rijbewijs waar je nu woont ,ik heb Frans ,(verloopt nooit) en Spaans rijbewijs.
Aow krijg je gewoon op buitenlandse bank maar dan wat eerder rond de vijftiende .
Heb 12 jaar in Frankrijk gewoond en nu 5 jaar in Spanje.
We wonen hier voor het mooie weer maar bijkomend voordeel is dat het goedkoop wonen is .
Ik hoef niet meer terug hoor ,bevalt prima.
Kan in Nederland bij lange na niet zo leven als hier ,zou naar de voedselbank moeten .


Met vriendelijke groet
Ron
Laatst gewijzigd door appellover op za 18 mei 2019, 18:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Huis kopen in het buitenland: hoe werkt het?



Bericht door hathi »

Appellover ,dat allerlaatste is natuurlijk,,niet zo ,zo leven dat kun je in NL ook,..dat jij dat niet vind,komt natuurlijk omdat je met 55 jaar al vertrokken bent, maar ik wil zeker niet ruilen :cheers:
Hans
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Huis kopen in het buitenland: hoe werkt het?



Bericht door iSonic »

appellover schreef:
za 18 mei 2019, 18:32
Kan in Nederland bij lange na niet zo leven als hier ,zou naar de voedselbank moeten .
Challenger Genesis 388 eb 2016
Uhhh???
motormuis
Berichten: 63
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 23:00
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Huis kopen in het buitenland: hoe werkt het?



Bericht door motormuis »

Dank voor alle vlotte reacties.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Huis kopen in het buitenland: hoe werkt het?



Bericht door appellover »

Vaste lasten en huizenprijzen zijn heel veel hoger in Nederland.
Hier koop je vrijstaande villa met zwembad voor nog geen 200.k.
Geen bpm,wegenbelasting camper 77 € per jaar.
Ziektekostenverzekering 43 € pppm zonder eigen risico.

Belasting : eerste 14.000€ pp is vrij.
Hier kun je met 2000€ in de maand luxe leven en iedere avond uit eten ,als je dat wil .( willen wij niet hoor)
Spanje is heerlijk land om te wonen ,als je niet meer hoeft te werken.

( De nieuwe camper en auto en huis kon ik cash betalen van opbrengst zelfgebouwd huis in Frankrijk)
Wij hebben geen heimwee naar kinderen,kleinkinderen,of familie.
Dat is bij veel mensen het probleem.



Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Huis kopen in het buitenland: hoe werkt het?



Bericht door Joske »

motormuis schreef:
za 18 mei 2019, 14:24
Ik woon in de camper en heb een briefadres in Nederland. Nu wil ik een huis kopen in het buitenland, waar ik de meeste tijd van het jaar ga vertoefen. Raak ik dan mijn Nederlandse nationaliteit kwijt?

Namelijk dit gevonden. ....enz

Wie weet hoe het zit? Groetjes Lidy.
Een redelijk globale vraag.
Het Nederlanderschap raak je niet kwijt. tenzij, maar dat had je zelf ook al gevonden.
Welk land? (binnen de EU, of Europese zone?) welke leeftijd heb je.
Het antwoord van Appelover is goed, maar er is meer: bijv. de auto/camper een lokaal kenteken, waardoor je de NL verzekering ook kwijt raakt. regel je Digid! Hoe zijn je diploma's erkend, heb je nog lopende schulden (studieschuld), heb je in NL nog jaarlijkse medische controles? en zo zijn er nog wel een aantal items.
Google maar eens, of lees rijksoverheid: wat-moet-ik-regelen-als-ik-ga-emigreren
Zelf ben ik ook uitgeschreven in NL en resident in Portugal.
Let op dat uitschrijven in NL inhoudt dat je de in NL verplichte zorgverzekering kwijtraakt.
En belangrijk: ga de taal leren van het land waar je wilt gaan wonen.
Succes
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Huis kopen in het buitenland: hoe werkt het?



Bericht door appellover »

Joske ,dat is het eerste wat ik deed,nederlandse mercedes diesel verkopen en franse auto kopen ,geen wegenbelasting (100€ per maand)meer.
,waarom schrijf je nederlandse verzekering kwijt raken ?
Hier geen noclaim maar direkt lage premie.
Betaal voor mijn camper all risk 480€ pj
Ik kon in Frankrijk ook in staatsziekenfonds voor maar 16€ per maand maar toen ik aow kreeg (65) ging de svb het regelen ,en ging ik 77 € betalen voor dezelfde verzekering,hele discussie gehad maar hielp niks ,is regel als je aow krijgt.
Frankrijk heeft het goed geregeld voor ouderen boven de 70 jaar geen onroerend belasting meer.




Met vriendelijke groet
Ron
Laatst gewijzigd door appellover op za 18 mei 2019, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Huis kopen in het buitenland: hoe werkt het?



Bericht door Zadowolony »

Klinkt aantrekkelijk, Ron, ga mijn cursus Spaans toch maar weer oppakken .

Maar Nederland heeft toch ook heel veel fijne zaken.
Weet niet wat zwaarder weegt.

Wat mij moeilijk lijkt is dat je in een ander land toch altijd een buitenstaander bent. Geen sociale structuur van jaren. In de taal mis je toch vaak de finesses. En accentloos spreken zal ook moeilijk zijn als het je moedertaal niet is.
( ik heb jaren in buitenland gewoond, dus heb ervaring).
Hoe ervaar jij dat?

motormuis
Berichten: 63
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 23:00
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Huis kopen in het buitenland: hoe werkt het?



Bericht door motormuis »

De vraag was inderdaad heel globaal. Ik ben nu bijna 60 en overweeg naar Hongarije te gaan.
Mijn man is 71 en krijgt voor mij een partner toeslag op zijn AOW.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Huis kopen in het buitenland: hoe werkt het?



Bericht door appellover »

Spreek geen woord Spaans,er wonen hier geen Spanjaarden.
Klinkt vreemd maar aan de costa is voertaal Engels ,in alle winkels Engels in staatsziekenhuis alles engels .
Ik woon in Ciudad Quesada ,nieuwe plaats rond een golfbaan ,geloof 5000 vrijstaande villa’s ,95% niet Spaanse bewoners.Veel engels ,noren,zweden,belgen en nederlanders.
Twee keer per week gaan we tennissen bij Nederlandse tennisclub,er zijn Nederlandse supermarkten met in de winter bv boerenkool met hema worst .Nederlandse restaurants.Kapper.
Je hoeft hier geen woord Spaans te leren,wel leuk als je het wel kan maar echt niet nodig.
De moeilijke dingen wordt gedaan door gestor ,bij mij een belg die rijbewijs regelt ,belasting enz.
Een keer per maand is een reis naar Madrid om je paspoort te verlengen ,alles wordt dan voor je geregeld .
Er wonen honderdduizenden Nederlanders in het grote bejaardenhuis Costalgarve.
Wij zijn ingezetene anders kom je niet in goedkope ziektekostenverzekering.


Met vriendelijke groet
Ron
Laatst gewijzigd door appellover op za 18 mei 2019, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Plaats reactie