Hoes bij gebrek aan garage..?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Caroline en Willem
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 08 mei 2019, 15:28

Hoes bij gebrek aan garage..?



Bericht door Caroline en Willem »

Hallo, om onze Vanagon met 34 jaar oude lak mooi te houden, zoeken we een garage in de wijk maar dat valt niet mee.
Nu kwam ik dit tegen https://www.afdekmaterialen.nl/product/ ... chermhoes/

Heeft iemand hier ervaring mee? Is het wat?

dank, groet, Caroline
T3 Vanagon special edition & Westfalia inbouw
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Hoes bij gebrek aan garage..?



Bericht door iSonic »

Geen ervaring maar als ik het zie denk ik altijd: wordt dat niet heel vochtig daaronder? Zou goed kijken of die dinghen veel ventilatie hebben en regelmatig binnen checken in het begin.
Caroline en Willem
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 08 mei 2019, 15:28

Re: Hoes bij gebrek aan garage..?



Bericht door Caroline en Willem »

ja, dat was mijn gedacht ook. Deze is drielagig en ademend, maar toch..

Caroline
T3 Vanagon special edition & Westfalia inbouw
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Hoes bij gebrek aan garage..?



Bericht door Camperic »

Vocht inderdaad en mogelijk krassen a.g.v. schurende zandkorreltjes door wind. Ik zou het niet doen :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Hoes bij gebrek aan garage..?



Bericht door bupozaanstad »

Mijn keuze zou zeker geen hoes zijn. Er ontstaat vocht onder zelfs bij een zogenaamd "ademende" hoes.
Ik zou de camper voor het stallen goed wassen, beter nog wassen en polijsten, en hem daarna behandelen met Collinite 845. Dit is een insulator wax en slechts een paar druppels per vierkante meter is voldoende. Je brengt dit aan met een foampad en na 30 minuten wrijf je het uit met een goede microvezeldoek. Hoe dunner je het aanbrengt hoe beter. De wax wordt ook gebruikt op isolatoren in hoogspanningsnetwerken om te voorkomen dat er vuil op blijft plakken en het blijft minimaal 6 maanden zitten. Vuil hecht niet meer en na de stalling is het voldoende de camper te wassen en hij is weer als nieuw. Echt een super wax en geen hoes nodig.
Collinite-845-Wax.jpg
Collinite-845-Wax.jpg (25.98 KiB) 833 keer bekeken
Omdat mijn camper mat legergroen is gebruik ik het niet maar mijn vorige wagen een Volvo 855R behandelde ik 2 maal per jaar met Collinite 845 en die stond er met zijn 22 jaar als nieuw bij.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Caroline en Willem
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 08 mei 2019, 15:28

Re: Hoes bij gebrek aan garage..?



Bericht door Caroline en Willem »

dank je, das een goeie tip. Kan dat ook als je de bus altijd buiten hebt staan, hoe vaak zou je dat dan moeten doen?
T3 Vanagon special edition & Westfalia inbouw
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1118
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Hoes bij gebrek aan garage..?



Bericht door Karelkaywa »

Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Hoes bij gebrek aan garage..?



Bericht door bupozaanstad »

Collinite kan je zeker toepassen als je de camper het hele jaar buiten hebt staan en 2 maal per jaar is voldoende. Ik deed mijn wagen in het voorjaar en de herfst en de water en vuil afstootbaarheid was het hele jaar perfect.

Zo ziet het er uit ongeveer 4 maanden na de behandeling na een regenbui
druppels_2.jpg
druppels_2.jpg (145.19 KiB) 784 keer bekeken
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hoes bij gebrek aan garage..?



Bericht door Kroppie »

en enkel een dak van tentstof , stukje groter dan de camper en stukje er boven , zie je ook vaak op campings in het zuiden, bescherming tegen zon en regen en voldoende ventilatie, en geen kans op krassen.

die van mij staat zonder enige maatregelen al 29 jaar buiten, ja hij glimt niet meer zoals ie nieuw was , maar dat doe ikzelf na 71 jaar ook niet meer hoor, leeftijd mag gezien worden vind ik, als ie technisch maar in orde is .


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Hoes bij gebrek aan garage..?



Bericht door bupozaanstad »

En hier een filmpje van de Volvo in een echt hevige regenbui waar duidelijk is te zien hoe het water er letterlijk vanaf stroomt door de Collinite.

https://www.youtube.com/watch?v=s6W76A1PO8A
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Caroline en Willem
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 08 mei 2019, 15:28

Re: Hoes bij gebrek aan garage..?



Bericht door Caroline en Willem »

Bedankt zeg, ik dacht echt dat we een garage moesten gaan huren, maar misschien hoeft dat dan niet.
Let wel, ik heb het over een Vanagon special edition met al 34 jaar oude lak.. Bovenop de klep, het horizontale deel, is de lak nogal bobbelig, geen roest maar weer en wind schade, verder is ie strak.
T3 Vanagon special edition & Westfalia inbouw
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Hoes bij gebrek aan garage..?



Bericht door bupozaanstad »

Ik zou gewoon een fles kopen en het uitproberen op je lak, die 2 tientjes zullen je kop ook niet kosten en bij de eerste de beste regenbui zie je het resultaat. Het komt voor dat de Collinite in de fles redelijk dik is, zet deze dan even 10 minuten in warm water en dan even goed schudden en hij is klaar voor gebruik. Een indicatie van gebruik ik wax ongeveer 75 auto's met 1 fles. Filmpje laat zien hoe spaarzaam je het moet aanbrengen en vergeet niet alles wat je er weer moet afwrijven is weggegooide wax ;-) En NEEN ik heb geen aandelen maar wel jaren lange ervaring met het product.

https://www.youtube.com/watch?v=TEUcDlxe20U
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Hoes bij gebrek aan garage..?



Bericht door EasyBee »

Kroppie schreef:
vr 10 mei 2019, 12:54
en enkel een dak van tentstof , stukje groter dan de camper en stukje er boven , zie je ook vaak op campings in het zuiden, bescherming tegen zon en regen en voldoende ventilatie, en geen kans op krassen.
die van mij staat zonder enige maatregelen al 29 jaar buiten, ja hij glimt niet meer zoals ie nieuw was , maar dat doe ikzelf na 71 jaar ook niet meer hoor, leeftijd mag gezien worden vind ik, als ie technisch maar in orde is .
jos
Die van ons is van 1995 en staat al sinds 2009 buiten. Wat de vorige eigenaar deed, weet ik niet.
Al een aantal jaren gebruiken we een afdekking voor alleen het dak. Scheelt een flinke hoeveelheid troep op het dak tijdens stilstand en een heleboel zon en met name UV licht op kit en naden. Bevalt ons prima. Wel goed vastzetten, zodat het niet kan schuiven en schuren.
Afbeelding
Komt bij de zelfde leverancier vandaan als link in eerste bericht.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Caroline en Willem
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 08 mei 2019, 15:28

Re: Hoes bij gebrek aan garage..?



Bericht door Caroline en Willem »

mooi, maar een moderne camper is heel ander materiaal dan onze bus uit 1985!
T3 Vanagon special edition & Westfalia inbouw
Plaats reactie