Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door Arie55 »

Daar zijn een aantal praktische argumenten voor.

Elektrisch douchen, verwarmen en koken:

Stel je wil een vervanging voor een cv ketel. Die zou dan elektrisch moeten worden. Zoals het nu werkt, er is een warm water vraag en dat wordt direct door een gasketel verwarmd. Als dat elektrisch geschiedt, dan bestaan die apparaten ook. Echter die dienen wel op krachtstroom aangesloten te zijn. Op het 3 fasen net. Een sporadische aansluiting is nu wel mogelijk. Wat als een appartementen complex dat wenst, wat dan? Nee, de stroomdraden zijn daarvoor niet uitgerust. Het VVE kan besluiten om dikkere kabels aan te leggen. Maar hoe zit dat met die kabels die in de grond liggen? En hoe zit dat met de hele wijk? Gaat de gemeente 'even' de kabels een update'tje geven? Zie je de bui al hangen?
Ok, en hoe zit dat met verwarming van het huis? Dat is precies het zelfde zo. Verschillende systemen zijn al op de markt.

Warmtepompen: aard warmte
Er bestaat een kaart van Nederland waar en hoe de aardlagen er voor liggen. Echter is er op 'mijn plek' een warmte laag aanwezig? Het een putje slaan kost natuurlijk ook niks en het geldt dat voor de hele wijk/gemeente? Hoe gaat zo'n betaal regeling eruit zien. En voor hoelang zal dat zijn? Huur situatie? Wordt het dan een rest warmte systeem met een gemeenschappelijke warmte voorziening? Ook met dit systeem zal hele grote delen van Nederland 'op de schop" gaan.

Warmtepompen: Airconditioners (warmte uitwisseling met de buitenlucht)
Sommige airconditioners zijn omkeerbaar, d.w.z. dat de gasstroom intern wordt omgekeerd. Buiten het al eerder genoemde elektriteits aanvoer probleem, zijn er nog wat andere zaken aan de orde. Als het buiten ongeveer 7 graden of kouder wordt, heb je niets meer aan dit systeem. Bij ong. 7 graden is het rendement van het systeem heel laag. Immers er zit weinig warmte in 7 graden lucht. Bij 7 graden en lager, zal bevriezingsverschijnselen optreden van de buiten unit. Dat houdt in dat het systeem uiteindelijk stopt met werken.
Dit systeem aanwenden in een appartementen complex is mogelijk. Vragen als: waar staat de buiten unit (plat dak?, balkon?) en wat te denken van de geluidsproductie?

Aanwenden van hoog calorisch gas
Er zou een dure fabriek nodig zijn. Is dat zo? Kunnen er niet meer kleinere fabriekjes gemaakt worden? Kan dat niet lokaal, bv bij de gas reduceer stations? Of kan dat zonder? (JA!) Oplossing is een andere sproeier in elk toestel. Uitwerking hebben we al eerder gezien toen we overschakelde van stadsgas naar aardgas. Er is toen gekozen voor allemaal nieuwe toestellen.

Al met al wordt er 'even' geroepen dat we van het gas af moeten, maar praktisch gezien zijn er meer vragen dan oplossingen. Maar wat te doen als je NU een andere cv ketel nodig hebt? Er wordt beweerd dat elektra goedkoper word. Geloof ik niets van! Gas zal als zekerheid duurder worden.

Mijn oplossing: een elektrisch boiler voor het douchen. In de camper kan ik uit met 10 L heet water, dus een 30 L zal voor 1 persoon voldoen kunnen zijn. Voor het verwarmen van het huis bedacht ik het volgende: een elektrisch kacheltje in de ruimte waar ik verblijf. Net zoals dat gedaan wordt in kantoor complexen. Andere reden is met de kou richting het zuiden rijden. Heb ingeschat dat bij kou zo'n 3 a 4 kuub gas gebruikt wordt, om het huis te verwarmen (appartement). Heb ook berekend, dat als het gas 81 cent is geworden, dat elektrisch warm water of met gas gestookt warm water, het dan energie kosten technisch gezien even duur is. Nu kost een kuub gas 78 cent en normaal tarief stroom net geen 26 cent.
Dus bedacht ik dat de huidige ketel nog even blijft zitten en een el.boiler in het keuken kastje een tussen oplossing is. De cv ketel kan helemaal uit en als er strenge kou is, dat die dan opgestart wordt. Als die het dan nog doet...

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Waarom "van het gas af" voorlopig het niet gaat worden



Bericht door Vertrokken2 »

Ik kocht een gaskookplaat van ATAG. Die ruilen de gaskookplaat gratis om voor inductie als de gaskraan dicht gaat in mijn wijk.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Waarom "van het gas af" voorlopig het niet gaat worden



Bericht door de Jonckheer »

Wij staan nu aan de Moezel in Klusserath. Toevallig hoorde ik van problemen waar de Duitsers mee kampen en dat is dat er hier over 5 jaar geen olie en hout meer gestookt mag worden en dat iedereen aan er gas moet. Nou kan ik mij nog wel een voorstelling van maken want 's winters bij geen wind gaan ze hier kapot van de houtrook. Dat iedereen bij ons van het (superschone) gas af moet terwijl iedereen er hier juist aan moet snapt niemand hier iets van: "zijn ze gek geworden daar bij jullie?" Eh ja, inderdaad.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door Marco Polo »

Wij kunnen ook van de bruinkool af stappen maar dat heeft zo weinig effect :mrgreen:
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door Marco Polo »

Nou nog van die vieze bruine NOx pluimen af van de gascentrales en dan zijn we strak bezig :mrgreen:
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door frank_h »

janmetdoka schreef:Daar zijn we al jaren geleden uitgestapt. Is best mooi geworden:

Afbeelding
Hee dat is Brunssum
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door Japie »

Weet jij wat een centrale uitstoot gezien jou opmerking heel veel, toch?

Een kolen gestookte centrale zoals die in Amsterdam stoot minder uit dan jouw diesel. Er is daar voor een paar jaar terug voor dik 60 miljoen aan filters ingestopt die de uitstoot minder maken als jouw diesel. Dat die dicht moet is allemaal weer politiek en grote volksverlakkerij.
Hoezo kapitaal vernietiging.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door Marco Polo »

Filters halen geen CO2 uit de rookgassen ;-)
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door Marco Polo »

En een centrale werd in het SEP tijdperk voor ongeveer 25 jaar gebouwd.
Betekent dat de centrale in Amsterdam komend jaar einde levensduur zou zijn.
(Volgens mij staat de officiële einddatum iets later, op 2022j
Als die 60 miljoen niet binnen een jaar of 3 terugverdiend had kunnen worden hadden ze de investering niet gedaan :mrgreen:
En het is toch weer een tijdje geleden dat ze een rookgaszuivering achter de centrale hebben gebouwd.
Zal een jaar of 12 geleden geweest zijn.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door PE1OPQ Theo »

Warm water is het probleem niet zo, denk ik.
Ik heb een zonneboiler, gebruik geen andere bron meer voor warm water dan de zon.

Theo
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19104
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door Aloys »

Japie schreef:
vr 03 mei 2019, 18:04
Een kolen gestookte centrale zoals die in Amsterdam stoot minder uit dan jouw diesel. Er is daar voor een paar jaar terug voor dik 60 miljoen aan filters ingestopt die de uitstoot minder maken als jouw diesel. Dat die dicht moet is allemaal weer politiek en grote volksverlakkerij.
Hoezo kapitaal vernietiging.
Kunnen ze die miljoenen tonnen CO2 er tegenwoordig uitfilteren? :crazy:
In april 2017 leverden de nog zeven overgebleven centrales circa 35% van alle stroom en veroorzaakten zij een CO2-uitstoot van 25 megaton oftewel ruim 10% van alle CO2-uitstoot van Nederland
Is 25 miljoen ton van 7 centrales gelijk aan 7 dieselauto's? Kan ik me moeilijk voorstellen... En die centrale in Amsterdam behoort tot de twee oudste kolencentrales van Nederland.

Maar hij stoot minder uit dan mijn dieselcampertje! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door hathi »

Ik vind het niet zo moeilijk, stroom wek ik zelf op, mijn CV ligt er al, ik hoef enkel een elektrische Ketel te kopen en ik ben klaar. Niet dat ik van het gas af wil, maar omdat ik gas moet kopen en stroom heb ik gratis. Zodra mijn vrij nieuwe ketel aan vervanging toe is gaat het gebeuren, de ketels zijn Nu nog ietsje duurder +-1800€ maar terzijnertijd kosten ze maar 1400/1500€, hetzelfde als een gasketel Nu! Zo,n herriepomp komt er Bij mij niet, een kennis van mij heeft er een en de hele winter in de kou gezeten, investering 25.000 €.
Hans
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door Japie »

Aloys,

klopt, de regels voor uitstoot van schadelijke stoffen vangen ze op door het plaatsen van deze filters, ik weet het anders ook niet, maar dat is mij verteld door de verantwoordelijke man daarvoor. Voor dik 60 miljoen kun je beste filters plaatsen. Het schijnt dat de uitsoot Nox en CO vrijwel nihil is.

Daarom is iedereen die er werkt ook zo verbolgen over de sluiting. Eerst kapitalen investeren en dan ben je relatief schoon en dan dicht.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Plaats reactie