Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door Marco Polo »

Totdat ze dat ook weer de nek omdraaien vanwege fijnstof :mrgreen:
En gecentraliseerde biomassainstallaties zijn gewoon veredelde huisvuilovens.
Je stoot een partij CO2 uit waar een blind paard de hik van krijgt - kortgebonden zeggen ze dan - en je moet een hoop toeren uithalen om de rookgassen relatief schoon te krijgen.

Alternatief is echte restwarmte of power to heat gebruiken.
Zet je hoogspanning om in warmte ten behoeve van stadsverwarming.
Ook niet ideaal qua installatie, onderhoud, verliezen etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door Kroppie »

nu nog straalkacheltjes op 380kv :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Guus&Marjatta
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 15:50
Locatie: Nijmegen

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door Guus&Marjatta »

Ik proef in dit topic een uitermate negatieve ondertoon t.a.v. een toekomst waarin we, links of rechtsom, geconfronteerd zullen worden met een grootschalige energietransitie. Dat heeft gevolgen voor ons allemaal. De toekomst wordt langzaamaan duidelijk, maar er zal nog heel lang over gesproken moeten worden voor alle neuzen de goede kant uit staan. En de goede kant is m.i. een schonere maatschappij. Dus bewaar uw negatieve geluiden voor andere fora en "vervuil" er het camperforum niet mee.

En dat het ook impact zal hebben op onze dieselcampers is duidelijk. Signalen en berichten daarover lees ik graag.

vriendelijke groet en plezierige zondag
VW California Freestyle..........en de dagen na nu worden héél anders
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door blizard »

Dat negatieve komt misschien omdat veel leden hier een praktisch inzicht hebben, en weten dat de voorgestelde maatregelen alleen maar een hoop geld gaan kosten en de werkelijke vervuilers buiten schot blijven.
Ik woon zelf in Groningen, en zie in de praktijk hoe de overheden met mensen solt.
Dus niet negatief, maar realistisch..
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door Vopper »

Toch worden er wel degelijk reëele bedenkingen geuit door sommigen, ikzelf ben ook erg kritisch en volg diverse fora en nieuwsbulletins over dit gebeuren. Vooral bij het massaal van het gas af moeten zet ik grote vraagtekens, dit riekt veel naar geldklopperij om maar veel dure warmtepompen e.d. te verkopen en installeren. Terwijl de industrie, luchtvaart en scheepvaart worden ontzien moet de burger dan maar bloeden. Zolang er c.v. ketels op gas leverbaar zijn, blijf ik gas stoken, geen herriepomp in mijn achtertuin :bang:

:wave: Vopper
ps; blizzard was me net voor, goede samenvatting :thumbup:
1mei dag van het pensioen🤓
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door appellover »

EU verhuizen naar Afrika ,is het kachelprobleem opgelost ,nu de rest nog.Of moet dan de airco weer aan.
“Elk voordeel hep zn nadeel”



Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door appellover »

Hier in ons dorp in Spanje waren ze ook bezig met gasaansluiting ,maar zie ze niet meer .Denk dat ze er mee gestopt zijn ,veel tweede huizen en die komen met mooi weer dus geen kachel nodig.
Wij hebben in de winter ,als we tenminste thuis zijn ,alleen s’avonds kachel aan ( zibro) en wiilen niet hele jaar vastrecht betalen .
Nu zijn ze begonnen met glasvezel ,maar of ze daar nou op zitten te wachten ,4G a la casa werkt prima .



Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door frank_h »

Ik ben al heel lang aan het kinaar mogelijkheden. Qua stroom was het jaren geleden al mogelijk met zonnepanelen, maar nog niet rendabel. Toen ik mijn huidige huis 11 jaar geleden kocht wist ik dat het schuine dak aan de voorzijde recht op het zuiden ideaal lag voor zonnepanelen. Na wat informeren bleek toen dat het rond de 20.000 euro zou kosten om genoeg panelen te plaatsen om mijn verbruik te dekken. Geen optie dus. 5 jaar geleden begon onze gemeente met het zonnepanelenproject en daar was ik als een van de eerste bij. Nu was het ongeveer 1/4 van die 20.000 euro en dan ook nog met een heel gunstige financiering inclusief lange garantie en toen was ik ineens iets minder kwijt dan voorheen aan stroom. Zo snel kan het dus gaan.

Naar mijn idee is de huidige elektrische oplossing voor verwarming met warmtepompen niet de definitieve oplossing. Mijn huis is inmiddels goed geïsoleerd maar ik wacht nog met vervangen van mijn bijna afgeschreven cv. Ik verwacht meer van warmte opslag. Ik heb al gelezen over mensen met een ondergrondse warmwatertank die door zonnewarmte opgewarmd wordt. Om dat het hele jaar te kunnen doen heb je echter een enorm warmwatervat nodig. Er loopt een project waarbij dit met zouten in eem vacuüm gebeurt en dat lijkt me misschien iets. Als er iets dergelijks betaalbaars op de markt komt zal ik dat dan ook gaan installeren. Naar mijn idee is het nu gewoon te vroeg om te weten wat de definitieve oplossing wordt dus voorlopig doe ik niks.

Ik ben ook al jaren aan het lezen over mensen die in Amerika hun auto's zelfs ombouwen naar elektrisch. Hier ook niet te doen. Het komt langzaam zover dat er goede en betaalbare elektrische auto's op de markt komen. Helaas heb ik geen baan waarbij ik een leaseauto krijg en als particulier is het bijna niet te doen om een redelijk formaat auto nieuw te kopen. Ik moet dus nog even geduld hebben. Mogelijk ga ik voor een gebruikte Volvo v60 hybride. Die zou ik voor de meeste ritten elektrisch kunnen rijden.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door Aloys »

Kijk, een positieve reactie! :thumbup:

Waar ik hier niets over lees is waaróm we van het gas af moeten. De gaswinning is Groningen
is inmiddels voor een groot deel gestopt of sterk verminderd en elders hebben we niet veel
gasvelden meer.
Door dat probleem van bodemdaling en aardbevingen in Groningen kunnen we ons eigen gas
niet meer opmaken (hadden we niet tot 2050?) en komt er versneld een eind aan onze eigen
gaswinning.

Dat betekent dat we op termijn afhankelijk worden van de import van gas uit Rusland, waar
ze grote gasreserves hebben. Afhankelijk dus, en dát willen we niet. Dat is (volgens mij) de
belangrijkste reden dat we van het gas af moeten. Ons winbare gas is bijna op.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door appellover »

Weet nog dat mijn ouders stonden te juichen in 59 ,we krijgen gas voor een dubbeltje ( 0.045 €)per kub.We kunnen stoppen met die rot kolen.
Mijn ouders zijn er al lang niet meer maar wat is het anders gelopen ,hij draait zich om zijn graf.
Nu worden we afhankelijk van Poetin.




Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door appellover »

Nou ik er over nadenk,het was een crematie .Komt er dan weer co2 vrij?
Gaan ze dat ook verbieden in NL.
Heel Nederland was in jubelstemming,in de gereformeerde kerk werd bedankt voor dit geschenk herinner ik me.
Minstens 100 jaar gas,als de kosten van leidingen enz. terugverdiend waren was het bijna gratis.
Later bleek dat de prijs van gas gekoppeld werd aan olieprijs .



Ron


Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door blizard »

Aloys: 5 jaar geleden heeft Kamp de bouw van een omwerkingsfabriek (Zuidbroek) afgeblazen. Deze was bedoeld om Noors en Russisch gas geschikt te maken voor onze huishoudens.
Daarnaast heeft de overheid/shell nooit serieus naar waterstof gekeken als alternatief, Holthausen in Hoogezand is daar al jaren succesvol mee.
De bedrijfsvoertuigen producenten mikken daar nu ook op, zie je steeds meer.

Dat olieproducten hun langste tijd gehad hebben, is natuurlijk duidelijk.
Gebruikersavatar
Erich
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 18 mar 2013, 17:51
Locatie: Zutphen

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden



Bericht door Erich »

Op het forum zijn veel mensen met een grote kennis van zaken aanwezig. Ik ben vaak erg verbaasd als iemand een vage klacht kan duiden en met een oplossing komt waarbij tot in detail wordt beschreven wat je moet doen om e.e.a. weer aan de praat te krijgen.
Maar op het gebied van millieu en energie is die kennis niet altijd aanwezig terwijl er wel sterke uitspraken worden gedaan.
Ts stelt dat warmte pompen op het dak maar tot 7 graden rendabel zijn. Dat is onzin, tot vorig jaar was het omslagpunt 4 graden, nu het gas duurder is geworden is dat omslagpunt nog verder omlaag gegaan.
Als je daarbij, zoals ik, ook nog zonnepanelen hebt kun je blijven verwarmen terwijl het 10 graden vriest. Ik heb de afgelopen winter alleen verwarmd op de Elga warmtepomp.
Dankzij de warmtepomp heb ik vanaf 1 augustus maar 80 kuub gebruikt voor douchen ed. Dat gebruikte ik vorig jaar februari in nog geen anderhalve week.
Vopper heeft het over een “herriepomp”, ook onzin. Dat ding staat bij mij op het dak ( bungalow) en is op straat niet te horen.
Een ander misverstand waar Arie op lijkt te wijzen is de aardwarmtepomp. Aardwarmte betekent niet dat je boven een warmwaterlaag moet zitten, dan zou je wel erg diep moeten boren. Toegang tot een waterlaag van 10 graden is ruim voldoende. Daar zit voldoende energie in.
Zoals Aloys al zegt, we zullen minder gas moeten gaan gebruiken, er moet dus iets gebeuren.

Grt, erich
Plaats reactie