Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Abri079
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 21:38
Locatie: Fryslân

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden

Bericht door Abri079 » wo 08 mei 2019, 18:09

U wordt heel vriendelijk bedankt. :D

Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 14616
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden

Bericht door Cee Pee » wo 08 mei 2019, 18:12

:cheers:
Met vriendelijke groet,
AfbeeldingWe zijn weer onderweg, nu met een Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD

Gebruikersavatar
CrniB
Berichten: 58
Lid geworden op: di 07 aug 2018, 14:59
Locatie: EU
Contact:

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden

Bericht door CrniB » vr 17 mei 2019, 9:32

blizard schreef:
zo 05 mei 2019, 17:27
Aloys: 5 jaar geleden heeft Kamp de bouw van een omwerkingsfabriek (Zuidbroek) afgeblazen. Deze was bedoeld om Noors en Russisch gas geschikt te maken voor onze huishoudens.
Daarnaast heeft de overheid/shell nooit serieus naar waterstof gekeken als alternatief, Holthausen in Hoogezand is daar al jaren succesvol mee.
De bedrijfsvoertuigen producenten mikken daar nu ook op, zie je steeds meer.

Dat olieproducten hun langste tijd gehad hebben, is natuurlijk duidelijk.
Waterstof geloof ik ook zelf veel meer in, alles elektrisch gaat hem gewoon niet worden. De huidige gasleidingen staan moeten dan economisch versneld afgeschreven worden, terwijl deze in de boeken voor 30 jaar staan.

Buiten dat als je alles elektrisch wilt gaan doen zul je op een gegeven moment het hele netwerk zo moeten verzwaren dan de pieken goed opgevangen kunnen worden, en dus veel zwaardere kabels voor een groter transport. Dit gaat miljarden kosten. De buizen die dan in de grond liggen zijn dan op papier 'waardeloos', terwijl de huidige nieuwe buizen die in de grond liggen geschikt zijn om waterstof doorheen te vervoeren. Daar zijn meerdere pilots momenteel voor aan het lopen en dat gaat goed. Dus ik ben er meer van overtuigd dat waterstof veel betere papieren heeft en op dit moment nog veel te ondergewaardeerd is.

Zag ook op NOS een artikel over waterstof: Op waterstof door Europa rijden, hoe ver kom je dan? En ook Audi is flink aan het expertimenteren met waterstof als energidrager/brandstof Grote actieradius, snel tanken, sportieve prestaties - Een actieradius van 600 km
Wilt graag de Adria Sonic, houdt wel van een Merlot & Chardonnay

Gebruikersavatar
Abri079
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 21:38
Locatie: Fryslân

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden

Bericht door Abri079 » vr 17 mei 2019, 18:47

@ Crnib
Fijn dat Audi ook aan de weg timmert.
BMW had 15 jaar geleden al een 7 serie die volledig in staat was om op waterstof te rijden.
Het zou mij niet verbazen als Shell de technologie/octrooien klaar heeft en wacht tot de fossiele brandstof op zijn eind loopt.

Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 557
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden

Bericht door frank_h » za 18 mei 2019, 13:34

Die 7 serie van BMW had geen brandstofcel maar een verbrandingsmotor op waterstof. Het concept werkte, maar ze hebben inmiddels ingezien dat het hem niet ging worden met een verbrandingsmotor.

Er loopt ergens in Nederland een proef met een aantal woningen die verwarmd worden mwt waterstofgas, dat via zonnepanelen door het jaar heen wordt opgewekt. Dat zou best toekomst kunnen hebben.

hathi
Berichten: 6847
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Waarom "van het gas af" het voorlopig niet gaat worden

Bericht door hathi » za 18 mei 2019, 20:05

Klopt alleen Mercedes ,had hem toen al veel langer, en nog steeds ,,maar eerst nu consument klaar,omdat er nu pas tank mogelijkheden zijn ,en steeds bij komen .
Hans

Plaats reactie