Een krik verplicht aan boord?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
ChristiaanvB
Berichten: 439
Lid geworden op: di 02 dec 2014, 20:12

Re: Een krik verplicht aan boord?



Bericht door ChristiaanvB »

Ik geloof dat ik wel overtuigd ben door alle reacties en suggesties. Krik en reservewiel blijven aan boord.

Nog steeds zie ik mezelf niet een wiel wisselen. Maar met alle spullen aan boord kan wellicht in noodsituaties wel iemand helpen.

Groet, Christiaan

----------------------
Groet, Christiaan
Roadcar 540
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Een krik verplicht aan boord?



Bericht door Cee Pee »

Een wijs besluit. :thumbup:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Een krik verplicht aan boord?



Bericht door Bob Diesel »

ChristiaanvB schreef:
vr 29 mar 2019, 8:35
Ik geloof dat ik wel overtuigd ben door alle reacties en suggesties. Krik en reservewiel blijven aan boord.

Nog steeds zie ik mezelf niet een wiel wisselen. Maar met alle spullen aan boord kan wellicht in noodsituaties wel iemand helpen.

Groet, Christiaan
Of ander helpt jou
Met je eigen spul
Tenslotte heb je het bij je :wink: :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
marcel-m
Berichten: 894
Lid geworden op: wo 03 feb 2010, 22:59
Locatie: middelburg

Re: Een krik verplicht aan boord?



Bericht door marcel-m »

Kan toch wel eens makkelijk zijn om eea bij je te hebben.
Afgelopen zomer had ik op de peage een klapband.
Anwb gebeld en konden niks daar, advies politie in Frankrijk bellen, nou dat word hem niet spreek geen Frans.
Mezelf in 15 minuten kunnen helpen doordat ik het juiste gereedschap en reservewiel bij had.
Natuurlijk had ik liever dat bv de ANWB dat had gedaan maar ik kon wel verder.
Ondanks het extra gewicht dus toch alles mee nemen en een keer oefenen kan ook geen kwaad.
na gedane arbeid smaakt een goudgele rakker altijd!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Een krik verplicht aan boord?



Bericht door Kroppie »

en aluminium velgen? dan na langere stilstand vlak voor vertrek de velgen eens (laten) de en monteren, en voor weer monteren eens de pasrand op de naaf en in de velg eens goed schoonborstelen en met wat vet insmeren, in de garage al div keren meegemaakt met alu velgen dat ondanks dat de wiel bouten er al uit waren de velg niet van de naaf wilde (door roest op de pasrand zat de velg muurvast, om los te krijgen was een slag met "Henkie" nodig, henkie is bij mij een voorhamer van 5 kg aan een steel van 1,5 meter.
was niet alleen bij personenwagen velgen dat ik het meegemaakt heb.
ter info

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Een krik verplicht aan boord?



Bericht door dieseltje+ »

Even gewogen.
Krik 3.6kg
Reserve wiel 22.8kg incl. inhoud :-B
Wij gaan sowieso niet zonder reserve wiel op pad en ook niet zonder krik. Sterker nog heb er 4 mee. (andere redenen)
Zoeken altijd de rustigere gebieden/omgeving op en daar zitten soms ook de minder onderhouden wegen bij, of gravel/onverhard. Mijden dichtbevolkte gebieden. Als je altijd steden en dichtbevolkte gebieden bezoekt (grotere kans op hulp) kan het miss een overweging zijn om reserve wiel en krik thuis te laten om gewicht te besparen.
In ons geval een no go.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Een krik verplicht aan boord?



Bericht door appellover »

Lees op spanjeweetjes.nl dat reservewiel en gereedschap om wiel te wisselen ,een krik,verplicht is.Ook 2 gevarendriehoek ,maar voor niet spaanse voertuigen is 1 genoeg.
Maar de Spaanse dealer waar ik mijn camper nieuw gekocht heb ,zegt dat sinds paar jaar een reparatieset met compressor ook mag ,die heb ik dan ook.Dealer verhuurt ook en dan is zo’n set voldoende .Brandblusser en ehbo set is niet verplicht,maar heb ik wel bij me.

Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Een krik verplicht aan boord?



Bericht door iSonic »

ChristiaanvB schreef:
vr 29 mar 2019, 8:35
Ik geloof dat ik wel overtuigd ben door alle reacties en suggesties. Krik en reservewiel blijven aan boord.

Nog steeds zie ik mezelf niet een wiel wisselen. Maar met alle spullen aan boord kan wellicht in noodsituaties wel iemand helpen.

Groet, Christiaan
Keertje thuis in alle rust oefenen? En ff zoeken hoe je dat het beste toet.
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Een krik verplicht aan boord?



Bericht door Gino608D »

Als het de standaard krik is die bij je voertuig wordt meegeleverd dan zou ik die thuis laten, want daar kun je in de praktijk weinig mee. Ik zou een goede potkrik meenemen. Die zijn niet eens zoveel zwaarder en bij menig super regelmatig in de aanbieding.

Hetzelfde geldt voor de standaard wielmoersleutel, want daar krijg ik de moeren/bouten niet mee los.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Een krik verplicht aan boord?



Bericht door Cee Pee »

Ik zou niet weten wat er op tegen is om het standaard boordgereedschap voor die klus te gebruiken, bij onze Ducato 244 Maxi van bijna vier ton gaat het in iedere geval prima.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Een krik verplicht aan boord?



Bericht door Gino608D »

Dan zal het wel aan mij liggen, maar ik krijg met die zwengel de camper lastig omhoog en met de wielmoersleutel krijg ik niks los.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 331
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: Een krik verplicht aan boord?



Bericht door the kapitein »

Ik ben zelf Wegenwacht. Ik vind het altijd fijn als mensen zelf een reservewiel bij zich hebben. Een krik en sleutel hoeft dan nog niet eens.
Ik maak dagelijks mee hoeveel gedoe het is om een "passende" band te vinden. Zeker voor een camper.
Vaak klopt de maat niet, of het merk is anders. Of mensen vinden ze te duur. Enz.

Daarnaast kost het erg veel tijd. En levert het gevaarlijke situaties op. En je mooie camper laten afslepen is soms ook lastig ivm de hoogte lengte breedte enz.

Hoop gedoe dus. En dan wil ik niet weten hoe dat ik het buitenland gaat.

Trouwens, het hoeft niet altijd een lekje te zijn. Problemen met ventielen en of aanrijdingen met voorwerpen op de weg komen ook voor. Of ouderdom/overbelading.

Dus ik neem lekker een compleet wiel mee.

Succes.

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk

tessenderlo
Berichten: 211
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 18:21

Re: Een krik verplicht aan boord?



Bericht door tessenderlo »

Wij hadden eens een lekke band op een Spaanse camping, via VAB (de Nederlandse ANWB) kwam er iemand met een depanagewagen en een krik............., alleen de krik deed het niet goed en toen was het wel heel gemakkelijk dat hij de krik van de camper kon gebruiken.
Het was wel helemaal in het zuiden van Spanje, weet niet of het er wat mee te maken heeft maar goed.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Een krik verplicht aan boord?



Bericht door macfocus »

Ik heb campertechnisch last van overgewicht, maar de overweging om het reservewiel thuis te laten is er niet, sterker ik heb een best wel zware potkik in de camper gelegd.

Zoals onze wegenwachter hier al zei, zie maar eens een passend wiel of band te vinden in een land waar je taal niet machtig bent.
Om maar te zwijgen van het gezeur/gedoe en de centen.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Plaats reactie