Code 95 voor ouderen met vrijstelling verloopt 01-01-2020

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Meine
Berichten: 4748
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Code 95 voor ouderen met vrijstelling verloopt 01-01-2020

Bericht door Meine »

Onder ons zijn meerdere (hobby) chauffeurs met "levenslang" Code 95. Met dank aan de Europese Unie wordt dat voorrecht teruggedraaid. De verloopdatum op je rijbewijs is niet meer van toepassing. Vanaf 01-01-2020 zal je Code 95 ongeldig zijn. Als je het wilt behouden zul je een beetje spoedig weer de schoolbanken in moeten.
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Code 95 voor ouderen met vrijstelling verloopt 01-01-2020

Bericht door jansloos »

Wat is code 95?

Zie iets op www.

Staat ook dat het voor prive bus of vrachtwagen niet nodig is?
Laatst gewijzigd door jansloos op vr 22 mar 2019, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Code 95 voor ouderen met vrijstelling verloopt 01-01-2020

Bericht door KTManiac »

Klopt, is een aanvulling op je C rijbewijs voor beroepsvervoer.
Met alleen C mag je boven de 3500kg rijden, maar niet beroepsmatig. Daarvoor heb je die code 95 nodig.
Pedro48
Berichten: 260
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:55

Re: Code 95 voor ouderen met vrijstelling verloopt 01-01-2020

Bericht door Pedro48 »

Lekker belangrijk..
Ik heb het ook, maar doe er al jaren niks meer mee.
Voor een camper heb je het ook niet nodig.
Voor beroepsvervoer moet je elk jaar cursussen doen om het te behouden.
Adria Coral Supreme S 690SC
Meine
Berichten: 4748
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Code 95 voor ouderen met vrijstelling verloopt 01-01-2020

Bericht door Meine »

Inderdaad, het is alleen voor wie het aangaat, er zitten hier op het forum nogal wat (oud) chauffers, die regelmatig nog een ritje doen. Daarom heb ik de kop boven het verhaal ook duidelijk gehouden, zodat je gemakkelijk dit topic kunt overslaan, Dat scheelt ergernis, toch?
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Code 95 voor ouderen met vrijstelling verloopt 01-01-2020

Bericht door jansloos »

O gelukkig :-B

Ik had al zon moeite met mn rijbewijs.

Eigenlijk hadden die examinatoren moeite met mijn ervaren rijstijl! Het lag echt niet aan mij.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Pedro48
Berichten: 260
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:55

Re: Code 95 voor ouderen met vrijstelling verloopt 01-01-2020

Bericht door Pedro48 »

Wil je beroepsmatig blijven rijden, dan is het noodzakelijk om wat cursusdagen per jaar in te plannen.
Ook niet zo heel veel mis mee.
8 uur cursus komt vaak neer op 3 uurtjes serieuze zaken..en de rest gezelligheid :D
Adria Coral Supreme S 690SC
Meine
Berichten: 4748
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Code 95 voor ouderen met vrijstelling verloopt 01-01-2020

Bericht door Meine »

Klopt ik zit er midden in. 4 dagen deze maand. Zinloze prietpraat. Gelukkig zitten aan de andere kant van het glas in het Randstad kantoor een aantal vreselijk mooie vrouwen hun werk te doen. Je moet je een beetje door zo'n dag heenworstelen toch? :lol3:
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Code 95 voor ouderen met vrijstelling verloopt 01-01-2020

Bericht door jansloos »

Dan droom je helemaal gelukzalig weg zeker?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Code 95 voor ouderen met vrijstelling verloopt 01-01-2020

Bericht door de Jonckheer »

Het is een van de grootste onzin geldkloppende dingen die je maar kunt bedenken. Je moet het uitzitten, zakken kun je niet al zit je te slapen. Er is er maar één verplicht en dat is praktijk dus in mijn geval een gezellig ritje met een bus door Noord Holland met betaalde koffie met gebak en later een lunch. Ook heb ik 2 keer EHBO gedaan en heftruck (ook lachen). Mij maakt het verder niet uit, de baas betaald het maar ook dan is het niet voor gratis uiteraard.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Code 95 voor ouderen met vrijstelling verloopt 01-01-2020

Bericht door iSonic »

Meine schreef:
vr 22 mar 2019, 16:32
Onder ons zijn meerdere (hobby) chauffeurs met "levenslang" Code 95. Met dank aan de Europese Unie wordt dat voorrecht teruggedraaid. De verloopdatum op je rijbewijs is niet meer van toepassing. Vanaf 01-01-2020 zal je Code 95 ongeldig zijn. Als je het wilt behouden zul je een beetje spoedig weer de schoolbanken in moeten.
Het is toch ook raar dat je 'iets' hebt waar je niks voor hoeft te doen. Klinkt ook niet logisch dus komt op mij over dat er iets is recht getrokken. En met alle respect maar als je hier wat discussies leest is alles je reinste geld klopperij dus dat is een leeg argument.
Pedro48
Berichten: 260
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:55

Re: Code 95 voor ouderen met vrijstelling verloopt 01-01-2020

Bericht door Pedro48 »

Het punt is, dat iemand verzonnen heeft dat een beroepschauffeur elk jaar een week of meer opleidingen moet gaan volgen.
Vervolgens zitten de opleiders zich suf te prakkezeren wat je iemand nog kan leren die alles al weet over vervoer.
Oh ja..een certificaatje maken dan maar voor het gebruik van een kooiaap..
20 minuutjes rondrijden met dat ding..een paar pallets op elkaar leggen..en met moeite een uurtje vol proberen te lullen over het feit dat je dat ding niet moet gebruiken op een steile helling en zo..
Dan eerst koffie. Dan nog meer koffie.
20 stomme vragen invullen.
Dan weer koffie.
En weer een certificaat rijker.
Ja heren, eigenlijk moeten we deze dag volmaken..maar als er geen vragen meer zijn?
Nee hoor geen vragen. Ja toch eentje.
Wie weet een gezellige kroeg in de buurt ?
Adria Coral Supreme S 690SC
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Code 95 voor ouderen met vrijstelling verloopt 01-01-2020

Bericht door de Jonckheer »

iSonic schreef:
za 23 mar 2019, 9:58
Meine schreef:
vr 22 mar 2019, 16:32
Onder ons zijn meerdere (hobby) chauffeurs met "levenslang" Code 95. Met dank aan de Europese Unie wordt dat voorrecht teruggedraaid. De verloopdatum op je rijbewijs is niet meer van toepassing. Vanaf 01-01-2020 zal je Code 95 ongeldig zijn. Als je het wilt behouden zul je een beetje spoedig weer de schoolbanken in moeten.
Het is toch ook raar dat je 'iets' hebt waar je niks voor hoeft te doen. Klinkt ook niet logisch dus komt op mij over dat er iets is recht getrokken. En met alle respect maar als je hier wat discussies leest is alles je reinste geld klopperij dus dat is een leeg argument.
Code 95 is in de plaats gekomen van CCVB chauffeurs diploma. Het idee om ouderen gewoon code 95 te laten behouden ligt in het feit dat het allemaal oude rotten zijn die geen nascholing nodig hebben. De EU bedenkt vervolgens weer iets waar ze feitelijk niks mee te maken hebben en slappe knieën land NL voert dat gewoon door zonder ook maar een protest aan te tekenen.
Nascholing klinkt leuk maar is het feitelijk niet eens. Praktijk is de enige van de 5 die verplicht is. Wij waren met z'n drieën, 2 "cursisten" en een instructeur. Met een bus de weg op met mij achter stuur. "Rij maar naar Den Helder, dan gaan we daar aan de koffie bij Fort Kijkduin". Veel gepraat onderweg over van alles behalve over bus rijden. Van daar reed de collega naar Medemblik voor de lunch, waarna we nog wat zinloos hebben rondgereden om de tijd vol te maken. Noem dat nou maar geen flauwekul en tijdverspilling. Omdat ik oproepkracht ben krijg ik de uren niet vergoed dus kost hem mij weliswaar geen geld maar wel 5 dagen en geloof me, ik kan die een heel stuk beter besteden dan aan dergelijke onzinnigheid.
jaccoh
Berichten: 1220
Lid geworden op: vr 22 feb 2019, 13:36
Locatie: Lunteren NL

Re: Code 95 voor ouderen met vrijstelling verloopt 01-01-2020

Bericht door jaccoh »

De huidige vorm valt te verbeteren, ik ben alleen niet tegen een periodieke test..

Ik heb onlangs de test van de ANWB gedaan en had toch wel meer fouten dan vooraf gedacht.

https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/verkeersquiz
Groet
Jacco
Gesloten