bergje op bergje af

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
jaccoh
Berichten: 1220
Lid geworden op: vr 22 feb 2019, 13:36
Locatie: Lunteren NL

bergje op bergje af



Bericht door jaccoh »

Even een vraagje om de chef gerust te stellen/mezelf niet te overschatten.

Ik heb nu een hymercamp 46 met maar liefst 70 paardekrachten.
Welke hellingen zijn nog te nemen?
15% moet gaan denk ik, maar wil ook wel tot 25% doen, is dat veilig of moet ik halverwege omkeren?

Groet
Jacco
Groet
Jacco
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: bergje op bergje af



Bericht door Kroppie »

ik zou eerst maar eens goed kijken hoe steil een helling van 15 en 25% werkelijk is, voor dat je gaat zeggen dat wil ik met zo,n ding, en hoeveel van die pony,s zijn er nog over na al die jaren?

https://www.google.nl/search?q=helling+ ... XjDmpLxrvM:

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op zo 03 mar 2019, 16:55, 3 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: bergje op bergje af



Bericht door dedruivenplukker »

Bedoel je naar boven of naar beneden?

Naar beneden zou ik meer over inzitten.

Omhoog?

Belangrijk is dan je eerste versnelling, ik heb maar 90 PK bij ruim 3500 kg maar met een kruipversnelling ben ik tot nu toe altijd boven en beneden gekomen.


Maar waar ga je heen? Hellingen van meer dan 20% zijn dun gezaaid.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: bergje op bergje af



Bericht door de Jonckheer »

Je moet gewoon geen haast hebben en desnoods in z'n 1 naar boven. Wel een beetje op toeren houden maar dat nou ook weer niet overdrijven.
jaccoh
Berichten: 1220
Lid geworden op: vr 22 feb 2019, 13:36
Locatie: Lunteren NL

Re: bergje op bergje af



Bericht door jaccoh »

blijkbaar weet ik altijd de leuke hellinkjes te vinden. In oostenrijk bijvoorbeeld de turracher höhe, vanaf kärnten 25%.
Naar boven "kruipen" in 1 vindt ik geen probleem (stiekum wel leuk)

Gewoon maar rijden denk ik en zien waar we uitkomen.
Terug kan altijd :-B
Groet
Jacco
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: bergje op bergje af



Bericht door Janpinz »

jaccoh schreef:
zo 03 mar 2019, 17:07
Terug kan altijd :-B
O ja? Als je in 1 niet boven komt, kom je ook niet zo leuk terug in zn (veel hogere) achteruit! Op dergelijke hellingen is keren niet altijd simpel.
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: bergje op bergje af



Bericht door kampertjes »

Paar jaar geleden was een Nederlanders met een oude camper gestrand bovenaan een hele steile helling in Engeland. Hij moet halverwege ergens stoppen en daarna was het heel lastig geweest om weer op gang te komen. Heb samen met hem er een uur aan besteed maar het beestje was echt overleden. Water er uit, olie ook. Toch jammer want het was verder best nog een leuk campertje. En daar sta je dan. Voor ons was het met 180 pk peuleschil.
Moraal van het verhaal; je neemt behoorlijke risico’s als je zo de grenzen op zoekt. En waarom zou je dat willen?
Hans en Henny
Berichten: 211
Lid geworden op: vr 16 feb 2007, 0:53
Locatie: Enkhuizen

Re: bergje op bergje af



Bericht door Hans en Henny »

Ik moest een keer halverwege omkeren omdat de camper het niet redde. Het zweet niet alleen in mijn handen.....hoop ik nooit meer mee te maken!
Groet, Henny Reese
Wij genieten van onze Hymer B534, bj.1995
We kochten hem op 14 Februari 2002 en noemen hem sindsdien liefdevol "VALENTIJN"
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6059
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: bergje op bergje af



Bericht door TestCase »

25% is flink steil, keren is een ramp want deze wegen zijn vaak niet erg breed. Wel eens geprobeerd hier tegenop te lopen?

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: bergje op bergje af



Bericht door Vertrokken4 »

Kom op zeg, 30-40 jaar geleden hadden we alleen tussen 60 en 90 PK en reden we overal heen en nu zou dat niet meer gaan? Ja er was een beetje meer rijtechniek voor nodig en wat strakker monitoren op temperatuur, maar verder ging dat toch allemaal prima.

JP
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: bergje op bergje af



Bericht door bupozaanstad »

Met mijn Ducato, 27 jaar oud zonder turbo en stuurbekrachtiging geen probleem in de bergen. We rijden alle hoge Cols in Frankrijk zonder probleem, het enige verschil met een turbo geblazen wagen is dat je wat sneller terug moet schakelen. Waar een turbo in zijn 3 naar boven gaat zal ik met mijn oude hok in zijn eerste naar boven gaan. Heeft ook een voordeel: Je ziet meer :lol3: :lol3:
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: bergje op bergje af



Bericht door bently »

Jervig, Je vergeet wel 1 ding en dat is dat de Fiat Ducato vóóraandrijving heeft. Naar beneden géén probleem. Maar zie maar weer boven te komen. Wielen slippen door. Ik heb dat een keer in Griekenland meegemaakt met een Bürstner T615. ( Was niet voor herhaling vatbaar ).
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: bergje op bergje af



Bericht door de Jonckheer »

Dat kan dan ook een kwestie van verkeerd beladen zijn dus te weinig gewicht op de vooras. Met voldoende gewicht op de vooras is de kans op doorslippen niet zo groot. Maar stoppen kun je idd beter niet doen op een helling, dat vind in ieder geval je koppeling niet fijn.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: bergje op bergje af



Bericht door Kroppie »

en keren op zo,n steile helling als je niet verder komt, al is de weg breed genoeg , hoeveel hangt zo,n topzwaar ding over op die schuinte als je op de breedte van de weg staat.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie