bergje op bergje af

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: bergje op bergje af



Bericht door FrankJC »

:clap:
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: bergje op bergje af



Bericht door de Jonckheer »

seth_space schreef:
wo 06 mar 2019, 8:27
Als je niet meer vanuit stilstand de heuvel op kunt komen zou je een dergelijke helling beter kunnen mijden.
Je staat behoorlijk voor paal als je moet stoppen voor een overstekende feit, koe, etc.. En dan niet meer verder kunt.
Accepteer dat die hellingen dus niet geschikt zijn voor jouw motorisering.
Om op een steile helling vanuit stilstand weg te rijden is een aanslag op de koppeling, al heb je 1000 pk. Je moet ten allen tijden veel meer slippend wegrijden dan op een vlakke weg. Ook maakt het veel uit of je een korte of lange 1 hebt. Met wegrijden op een helling ben je met een korte 1 in het voordeel.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8654
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: bergje op bergje af



Bericht door seth_space »

Daar is dan ook de koppeling voor uitgevonden :cheers:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5663
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: bergje op bergje af



Bericht door Camperic »

..... maar de koppeling van een Ducato bedrijfswagen is niet berekend om het gewicht van een camper op een helling in beweging te kunnen zetten :wink:
Meine schreef:
di 05 mar 2019, 9:41
Wat is dat toch met die angst voor die sliert achter je? Moet je dan tegen heug en meug veel geld investeren om dat angstgevoel af te kopen met een camper met veel motorvermogen?
Geen angst, maar ik wil niet graag de reden van een file zijn.
Je hoeft wat mij betreft niet veel geld te investeren in motorvermogen, maar wel de routeplanning aanpassen op wat je hebt (redelijkerwijs kunt).
jurgenc schreef:
wo 06 mar 2019, 0:15
Wie interesseert zich voor gemzen onderweg als die met de moto is (behalve zorgen dat je er niet mee botst). Bochten, daarvoor rij je met de moto. Als ik gemzen wil zien, doe ik wel wat anders. :-)
Zelfde weg, andere behoeften.
:clap: :thumbup:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8654
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: bergje op bergje af



Bericht door seth_space »

@camperic, natuurlijk kan die ducato dat aan. Heel veel bedrijfsauto's zoals bijv storingsdiensten en klussenbussen zijn structureel overbeladen en werken vele jaren probleemloos.
Koppeling gebruik is meer een kwestie van vaardigheid en daar gaat het weer wel eens mis.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Meine
Berichten: 4738
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: bergje op bergje af



Bericht door Meine »

Ik herken hier een stuk intolerantie bij Camperic. (Heb ik zelf namelijk ook wel). Het schijnt bij deze tijd te horen. Gehaastheid en ergernis. Ergenis over de camper die in de eerste versnelling een berg op rijdt. Ergernis met de touringcar bergaf. Dankzij de retarder kun je lekker opschieten, maar die veel te zwaar beladen camper voor je moet in z'n twee blijven. Pas toch je route aan man! Ergernis op de motor, jij wilt in de bochten de steppen laten krassen maar er zit weer zo'n camper voor. Kruipend door bochten in verband met servies en glaswerk. Pas je route toch eens aan, wegwezen hier! Ook een camper met 200 pk is een ergernis voor anderen.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Ik heb als vrachtwagen verkoper de tijd meegemaakt dat vrachtwagens ook met 10 km/h de helling op kropen. En iedereen vond dat vroeger normaal. Geen enkele wanklank.
Anno 2019 is de tolerantiegrens tegen het kookpunt, opzij, opzij, ik kom er aan. Leasebakken jakkerend op de linkerbaan. Met lichten knipperen, kettingbotsingen veroorzakend, zodat je uren in de file staat. Dat is de vooruitgang. Wat een idiotie! Houd je een beetje in en laat je niet gek maken, is ook veel beter voor de gezondheid.
Laatst gewijzigd door Meine op wo 06 mar 2019, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7140
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: bergje op bergje af



Bericht door dedruivenplukker »

de Jonckheer schreef:
wo 06 mar 2019, 11:43
Ook maakt het veel uit of je een korte of lange 1 hebt. Met wegrijden op een helling ben je met een korte 1 in het voordeel.
Hoewel ik nu de combinatie heb van weinig vermogen/ veel gewicht/ achterwielaandrijving/ korte eerste versnelling waar je veel steile hellingen mee kan bedwingen heb ik het voorheen ook zonder korte eerste versnelling gered.
Gewoon zo veel mogelijk gewicht er uit en dan achteruit de helling op. :cheers:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: bergje op bergje af



Bericht door Kroppie »

en als je dan met de camper boven bent, dan te voet weer naar beneden, en te voet je spullen naar boven brengen, ja dat kan ook natuurlijk,zou alleen niet mijn hobby zijn dat gesleep. :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7140
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: bergje op bergje af



Bericht door dedruivenplukker »

Dat is ook niet meer van deze tijd.
Ik heb in Europa tot nu toe alle hellingen en passen kunnen nemen met mijn oude campertje. Vorige herfst nog een onverhard en zeer steil trekkerpaadje op weg naar een plekje van park4night dat verkeerd stond aangegeven.
Dat gesleep was jaren tachtig met een personenbusje op weg naar de top van Nemrut Dağı in Turkije. Ik zie op de foto's bij de site van dangerous roads dat die weg ondertussen ook een mooi plaveisel en vangrail heeft gekregen. :thumbup:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
jaccoh
Berichten: 1220
Lid geworden op: vr 22 feb 2019, 13:36
Locatie: Lunteren NL

Re: bergje op bergje af



Bericht door jaccoh »

Ik lees veel herkenbare dingen uit de tijd dat ik nog een laro lightweight reed.

Kallempjes aan en niet overdrijven.
de weg om de berg heen nemen kan ook (bij het door mijn genoemde voorbeeld rest ons dan niets dan de snelweg)

tussendoor stoppen om het "snellere verkeer" voorbij te laten doe ik zonder problemen
bij de laro was dat ook wel om het achterop komend verkeer uit mijn dampen te houden :)

Ik vind het wel mooio om te zien dat ieder zijn eigen beleving heeft.
Daar waar de een zonder nadenken rijdt zweet de ander peentjes...
Groet
Jacco
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5663
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: bergje op bergje af



Bericht door Camperic »

seth_space schreef:
wo 06 mar 2019, 16:25
@camperic, natuurlijk kan die ducato dat aan. Heel veel bedrijfsauto's zoals bijv storingsdiensten en klussenbussen zijn structureel overbeladen en werken vele jaren probleemloos.
Koppeling gebruik is meer een kwestie van vaardigheid en daar gaat het weer wel eens mis.
Uiteraard moet je ook weten hoe met koppeling om te gaan, net als met (niet) remmen tijdens afdaling :wink:
Wanneer die echter niet is berekend op de belasting van (over)gewicht in beweging brengen tegen een steile helling dan is vaardigheid niet voldoende.

Meine schreef:
wo 06 mar 2019, 16:32
Ik herken hier een stuk intolerantie bij Camperic. (Heb ik zelf namelijk ook wel). Het schijnt bij deze tijd te horen. Gehaastheid en ergernis.

Ergernis op de motor, jij wilt in de bochten de steppen laten krassen maar er zit weer zo'n camper voor. Kruipend door bochten in verband met servies en glaswerk. Pas je route toch eens aan, wegwezen hier!
Intolerantie, gehaastheid en ergernis? :wtf:
Ik schrijf dat ík niet de reden van de file wil zijn en vind dat je de routeplanning aan moet passen op de (on)mogelijkheden van de camper om het overige verkeer zo min mogelijk te hinderen. Wat u niet wilt dat u geschiedt .....

Mijn motor is geen "Japanse race raket" waarmee je in bochten de steppen laat krassen, dus heb niet zo snel last van langzamer verkeer :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: bergje op bergje af



Bericht door AadenAnke »

Alweer bijna 3 jaar terug met Tokkie (onze oude camper MB307D met 70pk) Engeland hellingen van meer dan 25% en erg smal, lekker in de kruip versnelling naar boven langzaam maar geen probleem. Tot voor ons een Ducato 180 pk stoppen moest. Stukje achteruit bijna dwars op de weg en met veel gas/toeren en slippende koppeling lukte het hem om toch weer opgang te komen. Mijn vrouw en ik keken elkaar aan met een blik van nu zullen we het beleven, met protest maar stukken makkelijker dan de Ducato reedt Tok weg. Heb nu zelf een Ducato met 130 pk merk wel dat de kracht zonder toeren minder is dan van de oude Tok. Lekker gaan langzaam maar zeker en daar waar het kan ff aan de kant voor de snelle jongens! Zorg ook dat je niet dicht op je voorganger zit. Als je eenmaal boven bent en stopt laat de motor nog een paar minuten draaien.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27442
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: bergje op bergje af



Bericht door Marco Polo »

Doen we netjes; stoppen er een paar Franse wielrenners naast ons en proberen ons met veel misbaar duidelijk te malen dat die motor uit moet omdat het de rust verstoord :D

Terzijde natuurlijk ;-)
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5663
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: bergje op bergje af



Bericht door Camperic »

Over fietsers hadden we het hier nog niet gehad inderdaad :lol:
Die naderen in een afdaling soms razendsnel van achteren om er vervolgens "levensgevaarlijk" voorbij te zoeven :crazy:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Plaats reactie