Vrachtwagens langs de snelweg

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Vrachtwagens langs de snelweg

Bericht door AadenAnke »

Leuke opsomming. Maar mis nog het compenseren van de verkorte wekelijkse rust. Over het aantal nachtdiensten/uren is natuurlijk ook zat te doen en dan nog minimaal 13 vrije zondagen per jaar. Overtreding is in Nederland een economisch delict. Boete zonder rechterlijke tussenkomst iets in de 20.000 euro Max voor chauffeur Max 1750. Eigenrijders kunnen beide krijgen heb ik ooit begrepen. Gelukkig heb ik als OV chauffeur er geen last van! Overlegregeling en goed gekeurd rooster en diensten pakket. Gek hè dat ze liever 200 betalen voor het stilstaan op de vluchtstrook.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Vrachtwagens langs de snelweg

Bericht door Dafluc »

Vooropgesteld dat ik voor vrachtwagenchauffeurs net zoveel respect en begrip heb dan voor andere hardwerkende mensen. Maar jullie maken er wel bijna een onmenselijke baan van met deze opsomming van regels. Laten we niet vergeten dat deze regels er nou net zijn om de chauffeur te beschermen. Zodat hij niet uitgebuit kan worden door zijn baas en niet uit concurrentie-overwegingen door blijft gaan waar hij al lang had moeten stoppen. En dat deze regels ook de overige weggebruikers beschermen tegen grote jongens waarbij een chauffeur niet meer fris achter het stuur zit.
Het is misschien te snappen waarom ze op een vluchtstrook stoppen, maar de boete blijft terecht. En als door dat stoppen een gevaarlijke situatie ontstaat komt de mantra van onze Bob weer om de hoek. Iets met rijbewijs en chauffeur.
Afbeelding
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Vrachtwagens langs de snelweg

Bericht door AadenAnke »

Daar heb je helemaal gelijk in Luc! Eigenlijk is het gewoon een hondenbaan maar deze opsomming van regels brengt misschien wel de gedachte omzet dat ze rustig 30 achter elkaar zitten te sturen en nooit gecontroleerd worden en boetes op overtredingen een lachertje zouden zijn.

Gr. Aad
Uitgeschreven

Re: Vrachtwagens langs de snelweg

Bericht door Uitgeschreven »

Julli kunnen dan wel oordelen,zoals gewoonlijk staan de beste stuurlui aan wal. hier letterlijk!
Meine
Berichten: 4746
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Vrachtwagens langs de snelweg

Bericht door Meine »

De tachograaf dwingt de chauffeur bij files keuzes te maken die geen van alle de juiste zijn.
Veel erger dan bij vrachtwagens gaat het er tegenwoordig bij de lange afstand lijnbussen, zoals bijvoorbeeld een Flixbus, aan toe. Ritten als Amsterdam/Berlijn worden uit kostenoogpunt enkelbemand gereden. Passagiers die Berlijn via Bremen en Hamburg gekozen hebben zijn beter af, die rit is dubbelbemand.

Als er bij veel filerijden ten gevolge van het bereiken van de maximale rijtijd eigenlijk een 9 of 12 uurs pauze genomen zou moeten worden wordt doorgaans voor doorrijden gekozen, omdat zolang stilstaan met tot 90 passagiers geen optie is. Veel van die lijndienst chauffeurs hebben meerdere rijtijdenoverschrijdingen per maand op de digipas staan. Feitelijk zijn dit misstanden waarbij ook passagiers een risico lopen. Maar ja, wie wil er niet voor 14,95 euro naar Berlijn?
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Vrachtwagens langs de snelweg

Bericht door Dafluc »

on4avt schreef:
ma 18 mar 2019, 8:39
Julli kunnen dan wel oordelen,zoals gewoonlijk staan de beste stuurlui aan wal. hier letterlijk!
Tuurlijk joh. Alleen vrachtwagenchauffeurs mogen een mening hebben over vrachtwagenchauffeurs.
Afbeelding
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Vrachtwagens langs de snelweg

Bericht door B1gcheese »

Ik weet nog goed dat ik mijn C1 rijlessen deed. De instructeur liet me langs de bloemenveiling van Aalsmeer rijden, dat deed hij ook altijd met de jongens die voor C gingen en een bepaald romantisch beeld hebben van het chauffeursvak. Nou daar ben je snel van genezen als je ziet hoe de chauffeurs daar in hun trailer leven terwijl ze wachten op een vrachtje. En al die regeltjes, tja die zijn er niet voor niets. Gelukkig mocht ik ze weer snel vergeten maar het is inderdaad ingewikkeld.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
DafDolf
Berichten: 7
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 20:56

Re: Vrachtwagens langs de snelweg

Bericht door DafDolf »

Dafluc schreef: .....maar de boete blijft terecht. En als door dat stoppen een gevaarlijke situatie ontstaat komt de mantra van onze Bob weer om de hoek. Iets met rijbewijs en chauffeur.
Even een voorbeeld uit de praktijk.

Op de Maasvlakte pak ik mijn pauze en mag dan weer 4,5 uur rijden.
Op de terminal is het druk, en met al het aanschuiven voor ik onder de kraan sta ben ik al een halfuur rijtijd kwijt. Tot Rotterdam rijdt het redelijk vlot, maar verder naar Utrecht is het druk en doe er met alle files toch 2,25 uur over. Ik heb nu nog 1,75 rijuren over en rij door naar Amersfoort om daar te gaan eten. 35 kilometer nog, dus geen probleem denk ik.
Helaas gebeurt en net nu een ongeval bij Leusden, waardoor de weg vrijwel volledig versperd is. Wanneer ik afrit Den Dolder voorbij ben is er ondertussen al een uur voorbij en het rijdt nog steeds niet door. Kort voor Soesterberg heb ik nog maar 3 minuten rijtijd over en nog steeds file. Ik besluit op de vluchtstrook te stoppen op het brede stuk, zodat de hulpdiensten er eventueel nog door kunnen.

Ik weet het het mag niet en ik loop het risico om een boete van €240 te krijgen, maar die zal gezien de situatie geen agent uitschrijven.

Wanneer ik door zou rijden, loop ik de komende 4 weken een groot risico op een dikke bekeuring wegens het overschrijden van de rijtijden wet

Aangezien ik vrij vaak met gevaarlijke stoffen naar Zwitserland moet, en daarbij de kans op een controle aan de grens rond de 80% ligt neem ik dat risico niet. Ooit heb ik daar een boete gehad voor 3 minuten te lang rijden, en die kostte mij toen 600F.

De politie zegt dan je had gewoon eerder een parkeerplaats moeten zoeken, maar ik kan hem echt niet aan het verstand brengen dat er tussen Harmelen en Amersfoort geen parkeerplek is.

Je hebt dus maar te kiezen tussen twee kwaden en op de vluchtstrook gaan staan is dan verreweg de beste oplossing.

Ik ben namelijk onderweg om geld te verdienen, niet om de staatskas van een willekeurig land te spekken.
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Vrachtwagens langs de snelweg

Bericht door Jan en Simonne »

Eerlijk gezegd had ik nooit zo over nagedacht.
Maar sinds ik ben gaan lessen voor C1, ben ik dit soort zaken echt met heel andere ogen gaan bekijken.
Ik ben voor mijn plezier onderweg, en de vrachtwagenchauffeurs zijn aan het werk.
Van mij krijgen ze alle ruimte en ik heb geen oordeel over het al dan niet parkeren op vluchtstroken.
Als het nodig is, dan is het nodig.
Ze staan daar echt niet lekker en dus ook niet voor hun lol, denk ik maar zo.
Volgens mij staan ze liever op een grote P, dan kunnen ze tenminste hun cabine nog even uit.
Laatst gewijzigd door Jan en Simonne op ma 18 mar 2019, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Uitgeschreven

Re: Vrachtwagens langs de snelweg

Bericht door Uitgeschreven »

Dafluc ,alleen vrachtwagens chauffeurs weten hoe het is. Ik weet ook niet hoe het in een restaurant aan toe gaat en heb daar geen mening over.Al de rest is gissen. En wat voor zin heeft dit topic eigenlijk? Tijdverdrijf?
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Vrachtwagens langs de snelweg

Bericht door dieseltje+ »

Jan en Simonne schreef:
ma 18 mar 2019, 11:21
Eerlijk gezegd had ik nooit zo over nagedacht.
Maar sinds ik ben gaan lessen voor C1, ben ik dit soort zaken echt met heel nadere ogen gaan bekijken.
:thumbup: :thumbup: Dat zouden er meer mensen moeten doen. (gejatte slogan)
Is eigenlijk met heel veel dingen zo, eerst zelf mee in aanraking komen, levert doorgaans meer wederzijds begrip en respect op.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
DafDolf
Berichten: 7
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 20:56

Re: Vrachtwagens langs de snelweg

Bericht door DafDolf »

De zin van dit topic is volgens mij het kweken van wederzijds begrip. Nu ben ik weer met een vrachtwagen onderweg in het weekend en in de vakanties weer met de camper.
Dit zijn twee totaal andere manieren van onderweg zijn en ik merk van beide kanten dat er veel onbegrip is voor de andere partij.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Vrachtwagens langs de snelweg

Bericht door Dafluc »

Ik heb zeker begrip en respect. Maar net zoals ik van mening ben dat in een restaurant het eten niet bedorven mag zijn (zonder verder verstand te hebben van de bedrijfsvoering) ben ik van mening dat gevaarlijk stilstaan op een vluchtstrook ongewenst is (zonder zelf vrachtwagenchauffeur te zijn).
Maar ze krijgen van mij alle ruimte. Ik heb geen haast of stress, dus waar het kan hou ik rekening met ze.
En ja, wat voor zin hebben alle topics hier? Dit hele forum is een vorm van tijdverdrijf, toch?
Afbeelding
Uitgeschreven

Re: Vrachtwagens langs de snelweg

Bericht door Uitgeschreven »

Je hebt wel gelijk, dit hele forum is een vorm van tijdverdrijf Maar slecht eten vergelijken met de uitvoering van een beroep is ook geen vergelijk .Dat is het net. De meeste zien het eindresultaat, maar niet wat er intussen gebeurd. Die vrachtwagen staat daar. Allee beziet dat nu, wat een chauffeur is me dat.Er is altijd een reden. En er is veel verkeer,ongelooflijk wat er op de baan is in West Europa, het word al minder als je naar de Balkan gaat enz.
Ik begon te rijden wanneer we de rijtijden nog moesten met een reliëf invullen op een boekje . Nu zijn de laatste systemen mij ook niet meer bekend. Maar zeker is de de controle gemakkelijker is en er rap een verbaal volgt voor een paar minuten overtime. Ik kan me niet inbeelden dat een arbeider die 3 minuten te laat uit de fabriek komt,daarvoor beboet wordt. En voor de camperaars die een C opleiding volgen kan ik alleen maar zeggen. bravo, je leert erbij. Maar dan heb je nog de beroeps opleiding, gevaarlijke stoffen enzo. Heb ik nu allemaal achter de rug.met gevaarlijke stoffen, mag je dan nog niet op gelijk welk uur, door gelijk welke tunnel. mag je niet parkeren waar je wil etc. Nog een gans pak erbij.
Maar de profs hier hebben wel al alles uitgelegd. Waar ik moeite mee heb is, dat er dan beginnen zwaaien met regeltjes, net alsof die moedwillig worden overtreden. En niemand kan aanvaarden dat chauffeurs veelal voor de keuze staan nl; een grote boete of een kleine boete oplopen. Kiezen tussen de colera en de tyfus .
Goede dag verder , ik ga mijn siësta doen . :cheers:
Gesloten