Vrachtwagens langs de snelweg
Vrachtwagens langs de snelweg
Vanavond zaten we helaas in de file op de rondweg in Bordeaux.
Het was een zeer langzaam rijdende file ivm een ongeval
Wat ons opviel is dat er vrachtwagens langs de kant gaan staan (allerlei nationaliteiten).
Heeft iemand hier een verklaring voor? Rijtijdenbesluit? Tachograaf?
Het was een zeer langzaam rijdende file ivm een ongeval
Wat ons opviel is dat er vrachtwagens langs de kant gaan staan (allerlei nationaliteiten).
Heeft iemand hier een verklaring voor? Rijtijdenbesluit? Tachograaf?
Rob Zeijen | Hymer S660 | 1993 | MB 410 D | automaat |
Info over de retro S-serie van Hymer: www.beremooiehymers.nl
Info over de retro S-serie van Hymer: www.beremooiehymers.nl
- Bob Diesel
- Berichten: 31862
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Vrachtwagens langs de snelweg
Yep
als ze door rijden kunnen ze weken later bij controlle op het bedrijf
alsnog achter af bekeurd worden,die boete,s zijn niet misselijk
als ze door rijden kunnen ze weken later bij controlle op het bedrijf
alsnog achter af bekeurd worden,die boete,s zijn niet misselijk
- Marco Polo
- Berichten: 27412
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Vrachtwagens langs de snelweg
Is niet helemaal waar. Als je doorrijd naar de eerstvolgende parking en je print de tacho uit kun je aantekenen waar en hoelang je in de file hebt gestaan. Als dat klopt krijg je geen bekeuring. Het is mij meerdere keren overkomen dat ik in Duitsland door wegwerkzaamheden en/of een ongeval behoorlijk over mijn tijd heen ging maar ik ga echt niet met een bus vol mensen op de vluchtstrook staan hetgeen trouwens ook verboden is.
Vrachtwagens langs de snelweg
Dit is de theorie.de Jonckheer schreef:Is niet helemaal waar. Als je doorrijd naar de eerstvolgende parking en je print de tacho ....
De praktijk is helaas anders.
Bij controle onderweg worden de rij en rusttijden van de laatste 28 dagen gecontroleerd. Ook al heb je een print gemaakt met de vermelding van de reden krijg je gewoon een boete.
Je had namelijk ook ruim voor het verstrijken van de rijtijd een rustperiode kunnen beginnen.
In Nederland en Duitsland zijn ze nog wel redelijk meegaand in zo’n situatie, maar in vrijwel alle andere landen is het gewoon betalen.
Het op de vluchtstrook staan is inderdaad strafbaar, maar zo’n boete is veel minder duur en de pakkans is voorbij zodra je weer rijd. De pakkans voor de rijtijden blijft 28 dagen bestaan.
Re: Vrachtwagens langs de snelweg
Veel langer als 28 dagen !
De meeste controles gebeuren achteraf op het bedrijf.
De meeste controles gebeuren achteraf op het bedrijf.
Groeten Kampo
Re: Vrachtwagens langs de snelweg
Ik hoor eigenlijk nooit dat een chauffeur nog aangepakt wordt op basis van de rijtijden administratie op het bedrijf.
Het bedrijf heeft zich dan wel te verantwoorden als rijtijd overschrijdingen een breed probleem is daar.
Het bedrijf heeft zich dan wel te verantwoorden als rijtijd overschrijdingen een breed probleem is daar.
- nicolasfirst
- Berichten: 258
- Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
- Locatie: Westerbork
Re: Vrachtwagens langs de snelweg
Ik zag toevallig recent een programma op de Duitse zenders waarin controles op vrachtwagens werd uitgevoerd. Probleem in de rittenadministratie? Het bedrijf krijgt een boete die in de honderden euro’s loopt, maar ook de chauffeur kreeg een flinke boete. Ds ze worden beiden gepakt.
Ik weet niet of dit alleen voor Duitsland geld of misschien daar zelfs per bundesland.
Groet,
Nico
Ik weet niet of dit alleen voor Duitsland geld of misschien daar zelfs per bundesland.
Groet,
Nico
Laatst gewijzigd door Dafluc op do 21 feb 2019, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..
Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Re: Vrachtwagens langs de snelweg
Wat je schrijft klopt. Kampo en ik hebben het echter over de controles op het bedrijf nadat de digipas daar is uitgelezen. Periodiek of steeksproefgewijs wordt het bedrijf gecontroleerd. Dat valt bijna altijd buiten de 28 dagen periode.
Vrachtwagens langs de snelweg
De bedrijfscontroles vinden bij mijn weten alleen in Nederland plaats.
Er wordt dan niet gekeken naar incidenten, maar naar het totaalplaatje.
Er wordt dan niet gekeken naar incidenten, maar naar het totaalplaatje.
Laatst gewijzigd door Dafluc op do 21 feb 2019, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Re: Vrachtwagens langs de snelweg
En wij maar denken dat jullie in Marokko zijn/waren....al op de terugweg via een omweg?.... lees net dat jullie ook nog pech met de koelkast gehad hebben erg vervelend....we horen wel hoe het was....roze schreef: ↑wo 20 feb 2019, 19:58Vanavond zaten we helaas in de file op de rondweg in Bordeaux.
Het was een zeer langzaam rijdende file ivm een ongeval
Wat ons opviel is dat er vrachtwagens langs de kant gaan staan (allerlei nationaliteiten).
Heeft iemand hier een verklaring voor? Rijtijdenbesluit? Tachograaf?
trevE….Evert en Ine
Re: Vrachtwagens langs de snelweg
Beste mensen
Bedankt voor jullie antwoorden.
@evert: We zijn inderdaad op de terugreis van ons Marokko avontuur.
We hebben het fantastisch gehad.
De ijskast heeft het na de vervanging van het thermokoppel weer perfect gedaan en de camper heeft even de hik gehad, maar na de vervanging van een brandstof filter perfect gereden. Super!
Bedankt voor jullie antwoorden.
@evert: We zijn inderdaad op de terugreis van ons Marokko avontuur.
We hebben het fantastisch gehad.
De ijskast heeft het na de vervanging van het thermokoppel weer perfect gedaan en de camper heeft even de hik gehad, maar na de vervanging van een brandstof filter perfect gereden. Super!
Rob Zeijen | Hymer S660 | 1993 | MB 410 D | automaat |
Info over de retro S-serie van Hymer: www.beremooiehymers.nl
Info over de retro S-serie van Hymer: www.beremooiehymers.nl
- lindy 1981
- Berichten: 258
- Lid geworden op: za 23 jan 2016, 12:23
- Locatie: sprundel
Re: Vrachtwagens langs de snelweg
Beetje laat..maar allee
Klopt wat hiervoor gezegd wordt.
Bij extreme file..gaan veel vrachtwagend op vluchtstrook stilstaan wegens de rijtijdenwet.
Deze is zeer streng.
Om een voorbeeld te geven.
Max.9rijuur per dag.
Mag 10rijuur in 1week toegestaan.
9.01=1 rijdag van 10uur weg
Minimaal 9uur rust per dag(nacht).
Moet 1x 11uur rust in een week zitten.
8.59uur?=overtreding
Max 56rijuur per week
Max 90rijuur per 2weken
Minmaal 24 weekendrust
Weekend daarna minimaal 45uur rust.
Maximaal 6werkdagen.
Na maximaal 4.5rijuur=45min rust
Te splitsen in 1x15min..1x30min
Niet andersom
Dus met andere woorden.
Vrijdag met 9.59rijuur stranden op een kwartier rijden van huis.
Is aan de kant,minimaal 9uur stilstaan.
En zaterdag weer verder.
Boetes gaan in de honderden euros.
Uitdraai van tachograaf is meestal zinloos in zuiderlijke landen.
Tja..ik sta nooit stil op vluchtstrook.
Maar stel,er gebeurd een groot ongeval.
Dan heb je geen keus.
Liever 45min risico lopen.
Dan 28dagen met samengeknepen billen moeten rondrijden.
(Begrijp me niet verkeerd,rijtijdenwet is uiterst nuttig)
Maar nu snappen jullie dat sommige wel moeten stoppen op soms onmogelijke plekken
Klopt wat hiervoor gezegd wordt.
Bij extreme file..gaan veel vrachtwagend op vluchtstrook stilstaan wegens de rijtijdenwet.
Deze is zeer streng.
Om een voorbeeld te geven.
Max.9rijuur per dag.
Mag 10rijuur in 1week toegestaan.
9.01=1 rijdag van 10uur weg
Minimaal 9uur rust per dag(nacht).
Moet 1x 11uur rust in een week zitten.
8.59uur?=overtreding
Max 56rijuur per week
Max 90rijuur per 2weken
Minmaal 24 weekendrust
Weekend daarna minimaal 45uur rust.
Maximaal 6werkdagen.
Na maximaal 4.5rijuur=45min rust
Te splitsen in 1x15min..1x30min
Niet andersom
Dus met andere woorden.
Vrijdag met 9.59rijuur stranden op een kwartier rijden van huis.
Is aan de kant,minimaal 9uur stilstaan.
En zaterdag weer verder.
Boetes gaan in de honderden euros.
Uitdraai van tachograaf is meestal zinloos in zuiderlijke landen.
Tja..ik sta nooit stil op vluchtstrook.
Maar stel,er gebeurd een groot ongeval.
Dan heb je geen keus.
Liever 45min risico lopen.
Dan 28dagen met samengeknepen billen moeten rondrijden.
(Begrijp me niet verkeerd,rijtijdenwet is uiterst nuttig)
Maar nu snappen jullie dat sommige wel moeten stoppen op soms onmogelijke plekken