Vrachtwagens langs de snelweg

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Vrachtwagens langs de snelweg

Bericht door ellan vannin »

Ook ik heb e.e.a. aan de lijve ondervonden tijdens mijn jaren partime baan als touringcarchauffeur en daarna een 15 tal jaren als zelfstandig touringcar uitbater. Om een voorbeeld aan te geven hoe idioot die wetgeving hieromtrent is en hoe ze door sommige controlerende instanties geinterpreteerd worden: Een chauffeur van mij onderweg met een dubbeldekkerbus in Zuid-Spanje voor een meerdaagse reis wordt voor controle door de Esquadros Mossos (verkeerspolitie) van de weg gehaald voor een controle. Alles in orde tot de vraag om een reserve rolletje voor de digi tachograaf te tonen. De chauffeur kon dit niet onmiddelijk en wist ook niet dat ik speciaal voor dit soort ''noodgevallen'' ergens enkele rolletjes in de bus had liggen. Had hij nu even mij gebeld was er geen probleem geweest, maar waarschijnlijk niet aan gedacht. De chauffeur in kwestie gaat na een tijdje uit de bus naar een vrachtwagenchauffeur en vraagt om een rolletje te lenen. Hij krijgt er een mee en toont dit aan de controlerende agent, waarop deze zegt dat hij het niet kon tonen toen erom gevraagd werd. Boete 4000 € :bang: Toen kreeg ik natuurlijk wel telefoon want welke chauffeur heeft zoveel geld bij zich ! Uiteindelijk heb ik iemand via een service op een van de tankpassen het geld laten brengen (waarvoor dan nog een flinke commissie en bezorgkosten betaald moesten worden) en toen pas (na ± 2,5 uur) mocht de bus verder rijden. Je kunt dan wel gaan procederen maar dan gaan de zwarte raven (advocaten) hun zakken weer vullen. Hoeveel ritten denk je dat er weer gereden moesten worden eer dat goed was gemaakt :crazy:
Wanneer ik met auto / camper / motor onderweg ben krijgen beroeps chauffeurs ALTIJD vrij baan !
All4dogs
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vrachtwagens langs de snelweg

Bericht door Kroppie »

als ik zie hoeveel vrachtwagens er op de weg rijden kan ik maar 1 ding concluderen:
de meeste rotzooi ligt op de verkeerde plek.

zal wel een verkeerde conclusie wezen :wink:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Vrachtwagens langs de snelweg

Bericht door janmetdoka »

Nou sorry hoor. Maar deze verhalen bewijzen alleen dat in een aantal landen de sterke arm niet deugt. Daarmee is er met die regels nog niks mis.

In de tak van sport waar ik mijn brood verdien veranderen er elke maand wel een aantal spelregels. Aan mijn collega's en mij eveneens de nobele taak te allen tijde binnen de lijntjes te kleuren. Bij ons gaan de mogelijke sankties tot en met vrijheidsstraffen.

Het is overal wel wat. :wink:
Gebruikersavatar
Maranopreis
Berichten: 1687
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 23:39
Locatie: Rheden
Contacteer:

Re: Vrachtwagens langs de snelweg

Bericht door Maranopreis »

Beroepschauffeurs krijgen van mij respect en vrij baan. Ook ik schrok van de hoeveelheid regeltjes die ik voor mijn kiezen kreeg bij het behalen van C1, waaraan beroepschauffeurs zich moeten houden. En mee eens bijna ondoenlijk.
Toch een kanttekening, ik zie toch ook heel vaak onderweg, op wegen waar het totaal niet verkeers-druk is, chauffeurs maar een plekje zoeken op de vluchtstrook. En niet 1 maar soms tientallen zo aanschuiven, waardoor behoorlijk onveilige situaties ontstaan. En dat beeld is zeker niet uniek.

Naar mijn mening moeten chauffeurs ook op tijd een plek gaan zoeken en niet wachten tot het laatste moment.
Greetz André & Marjos

ONE LIFE, LIVE IT !

zie onze reisverslagen op https://www.maranopreis.nl
Uitgeschreven

Re: Vrachtwagens langs de snelweg

Bericht door Uitgeschreven »

Eigenlijk moeten ze wel wachten tot het laatste moment. Hoe geraak je anders aan uw uren? Je mag maar 1 keer per dag een pauze nemen tussen 4.30 h
je kan niet achteraf nog eens 10 opgespaarde minuten oprijden. Dat is al 1 probleem dat buitenstaanders niet zien
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Vrachtwagens langs de snelweg

Bericht door de Jonckheer »

Naar mijn mening moeten chauffeurs ook op tijd een plek gaan zoeken en niet wachten tot het laatste moment.
Dat is heel makkelijk praten met een baas die in je nek staat te hijgen (via de telefoon) dat je liefst gisteren op je adres had moeten zijn. Ik had in mijn vrachtwagen tijd eens een kapotte tachograaf. Dat tig keer op kantoor gemeld maar er werd niks aan gedaan.Tot ik controle kreeg en een wijsneus van een pet een bekeuring uitschreef ook voor mij want ik mocht niet zo rijden en had maar moeten weigeren. Ja ja, ook zo makkelijk praten. Ik vroeg hem of hij dan voor een andere baas voor mij kon zorgen want die zou ik dan wel nodig hebben als ik zou weigeren te rijden.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80393
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Vrachtwagens langs de snelweg

Bericht door Dafluc »

on4avt schreef:
ma 18 mar 2019, 16:48
Eigenlijk moeten ze wel wachten tot het laatste moment. Hoe geraak je anders aan uw uren? Je mag maar 1 keer per dag een pauze nemen tussen 4.30 h
je kan niet achteraf nog eens 10 opgespaarde minuten oprijden. Dat is al 1 probleem dat buitenstaanders niet zien
En dat is afdoende uitleg als je iemand moet gaan vertellen dat zijn –vul maar iets in– zich te pletter heeft gereden op een op de vluchtstrook stilstaande vrachtauto?
Afbeelding
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Vrachtwagens langs de snelweg

Bericht door B1gcheese »

Beroepschauffeurs krijgen van mij net zo veel respect als ieder ander. Want er zitten ook minder professionele types tussen. Ik rij 50.000 km per jaar met de lease-auto en zie ook regelmatig de grote jongens de fout in gaan. Kleven, afsnijden, etc. Dat ze aan alle kanten aan regels onderhevig zijn wil niet zeggen dat het allemaal topchauffeurs zijn. Maar sinds ik mijn C1 heb behaald heb heb ik wel meer begrip voor het feit dat ze soms net wat meer ruimte nodig hebben, en die krijgen ze dan ook van me.

Overigens heb ik wel altijd haast als ik in de auto zit. In de camper is dat het tegenovergestelde :-B
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
DafDolf
Berichten: 7
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 20:56

Re: Vrachtwagens langs de snelweg

Bericht door DafDolf »

Maranopreis schreef:.....ik zie toch ook heel vaak onderweg, op wegen waar het totaal niet verkeers-druk is, chauffeurs maar een plekje zoeken op de vluchtstrook. En niet 1 maar soms tientallen zo aanschuiven, waardoor behoorlijk onveilige situaties ontstaan. En dat beeld is zeker niet uniek.
Dit heeft een hele andere reden.

Probeer een ‘s avonds na 19:00 uur een parkeerplek te vinden.
Er zijn in heel Europa veel te weinig parkeerplaatsen voor vrachtwagens.

Voor een jaar of 15 terug reed je dan gewoon naar een industrieterrein in de buurt en parkeerde je daar, maar dat is ook bijna nergens meer toegestaan.

Wanneer je als buitenlander ergens rijdt weet je ook niet precies waar je wel of niet mag staan. Wanneer je aan het zoeken moet tikt de tijd wel gewoon door en dan zou he alsnog over de rijtijd gaan.

Ik heb in Duitsland wel eens anderhalf uur lang elke parkeerplaats geprobeerd, maar nergens plaats.
De vrachtwagen in je broekzak stoppen gaat ook niet lukken, dus dan maar zo veilig mogelijk op de vluchtstrook aanschuiven.
erichendri
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 13 feb 2013, 19:36

Re: Vrachtwagens langs de snelweg

Bericht door erichendri »

Dat van die volle parkeerplaatsen in Duitsland kan ik beamen maar hoeveel van die parkings staan wel
niet vol met overnachtende Oostblok rijders die maanden van huis zijn.
En daar door de weeks wachtend op ritjes, al kokend en slapend in de trailers of daarin bij elkaar zitten.
Bij de lokale bedrijven zijn de meeste chauffeurs wel weer terug op vrijdagavond op wat uitzonderingen na.


Eric
Met je rubber door de blubber.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Vrachtwagens langs de snelweg

Bericht door de Jonckheer »

En dat is afdoende uitleg als je iemand moet gaan vertellen dat zijn –vul maar iets in– zich te pletter heeft gereden op een op de vluchtstrook stilstaande vrachtauto?
Op een stilstaand voertuig knallen (kan ook een wegenwerk wagen zijn) is altijd super stom en is nooit te verwijten aan het stilstaande voertuig. Beter is het om niet met de telefoon bezig te zijn en vooruit te kijken onder het rijden.
Uitgeschreven

Re: Vrachtwagens langs de snelweg

Bericht door Uitgeschreven »

Dafluc, je bewijst nogmaals dat je er geen bal van snapt. Ik heb gezegd dat men moet kiezen,tussen 2 boetes. Wanneer wordt je nu eens wakker? Op de pechstrook word er niet gereden,waarom zou daar dan iemand opknallen? En ze staan aan het begin van de parking of aan de uitrit van de parking. Niet in het midden van de autoweg he.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80393
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Vrachtwagens langs de snelweg

Bericht door Dafluc »

Vooral niet toegeven dat het niet slim is om op een vluchtstrook te gaan staan. Dat ze daar niet voor bedoeld zijn. Dat dat gewoon gevaarlijk is. Niet alleen voor de andere weggebruikers maar ook voor de chauffeur zelf. En bovendien simpelweg verboden. Ook voor vrachtwagens. Vooral niet doen. Over bal van snappen gesproken.
Afbeelding
Uitgeschreven

Re: Vrachtwagens langs de snelweg

Bericht door Uitgeschreven »

Ik geef het op. Door mensen als jij zit de wereld vol onbegrip voor elkaar .
Misschien moeten we eens beginnen over de campers en de caravans die op de parkeerplaatsen staan van de vrachtwagens, die daardoor dan op de pechstrook moeten gaan slapen.Kunnen we nog een tijdje doorgaan.
Gesloten