Ledlamp in de toiletruimte

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Emaricus
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 15 feb 2010, 14:47
Locatie: HEESCH

Ledlamp in de toiletruimte



Bericht door Emaricus »

Vandaag de Tl van de wc in onze Hymer B574 vervangen door een LED-lamp.
.
SAM_1141.JPG
SAM_1141.JPG (114.32 KiB) 1079 keer bekeken
Armatuur" gemaakt van populieren multiplex.
2 ledstripjes met aangesoldeerd contact via Alie...(2x0,85euro)
.
SAM_1145.JPG
SAM_1145.JPG (102.03 KiB) 1079 keer bekeken
Het populieren multiplex keek te grauw,toch maar wit geschilderd, nu kijkt het frisser.
.
SAM_1147.JPG
SAM_1147.JPG (104.29 KiB) 1079 keer bekeken
En ja, hij doet het.

Dit was de laatste lamp die veranderd is naar LED.
Groetjes, Emaricus.

Techniek kan heel leuk zijn, het is handig dat je hierbij geen twee linkerhanden hebt.
Als je het wilt kun je veel. Als je het snapt is het handig.

Het is fijn dat moeder de vrouw ook met de camper mee wil, hoef je niet alleen.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Led lamp in wc



Bericht door javanes »

Leuk stukje huisvlijt. :thumbup:
Maar had je de ledstripjes ook niet gewoon op de plaats van het TL buisje kunnen plakken? :wink:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Led lamp in wc



Bericht door hathi »

Vind ik ook Jaques,ik heb ze op een strookje aluminium strip geplakt en toen in het oude armatuur ( trafo omzeilt) en op de 12V aangesloten
Hans
Gebruikersavatar
Emaricus
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 15 feb 2010, 14:47
Locatie: HEESCH

Re: Led lamp in wc



Bericht door Emaricus »

javanes schreef:
wo 13 feb 2019, 17:28
:thumbup:
Maar had je de ledstripjes ook niet gewoon op de plaats van het TL buisje kunnen plakken? :wink:
Ik ga er vanuit dat je bedoelt: het tl-buisje verwijderen en de rest van het armatuur laten zitten.
Natuurlijk kon dat, nu is het gewicht toch gereduceerd tot de helft van de oude lamp/armatuur.
(Het zijn natuurlijk geen kilo's, slechts één ons, toch mooi meegenomen.)



hathi schreef:
wo 13 feb 2019, 19:47
Ik heb ze op een strookje aluminium strip geplakt en toen in het oude armatuur ( trafo omzeilt) en op de 12V aangesloten
Ik neem aan dat je bedoelt: het complete armatuur verwijderen en 'vervangen' door een plaatje aluminium met een ledstripje erop geplakt.
Dit was wel een goed alternatief geweest, had echter geen aluminium voorhanden.
Wel heb ik genoeg stukjes populieren multiplex waar ik goed mee overweg kan en (sinds mijn pensionering) de beschikking heb op genoeg vrije tijd.
Groetjes, Emaricus.

Techniek kan heel leuk zijn, het is handig dat je hierbij geen twee linkerhanden hebt.
Als je het wilt kun je veel. Als je het snapt is het handig.

Het is fijn dat moeder de vrouw ook met de camper mee wil, hoef je niet alleen.
Gebruikersavatar
Emaricus
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 15 feb 2010, 14:47
Locatie: HEESCH

Re: Led lamp in wc



Bericht door Emaricus »

javanes schreef:
wo 13 feb 2019, 17:28

had je de ledstripjes ook niet gewoon op de plaats van het TL buisje kunnen plakken? :wink:
Ja, nu ik het armatuur goed bekijk had ik ook alleen het kunststof kapje van het armatuur kunnen gebruiken en daarop de Led-stripjes plakken.

Omdat de trafo en metalen ondergrond nu niet nodig zijn had het gewicht nog minder gekunnen.

Het is nu wel zo dat als het niet zou werken ik alles zonder probleem weer terug kan plaatsen zodat alles weer "origineel" is.
Groetjes, Emaricus.

Techniek kan heel leuk zijn, het is handig dat je hierbij geen twee linkerhanden hebt.
Als je het wilt kun je veel. Als je het snapt is het handig.

Het is fijn dat moeder de vrouw ook met de camper mee wil, hoef je niet alleen.
jievie
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 21 jan 2019, 19:13

Re: Led lamp in wc



Bericht door jievie »

Wat is de reden dat je het niet gewoon vervangen hebt door een LED Tl lamp ?

Is maar een vraag, want ik heb ook 3 TL lampen, maar in led versie kosten ze ong. 30/stuk euro en wat je wint qua verbruik is niet geweldig. Een lamp van 11 W vervangen door 1 van 7 watt is voor mij niet meteen de investering waard.







Verstuurd vanaf mijn BLN-L21 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Emaricus
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 15 feb 2010, 14:47
Locatie: HEESCH

Re: Led lamp in wc



Bericht door Emaricus »

jievie schreef:
do 14 feb 2019, 12:42
Wat is de reden dat je het niet gewoon vervangen hebt door een LED Tl lamp ?

Is maar een vraag, want ik heb ook 3 TL lampen, maar in led versie kosten ze ong. 30/stuk euro en wat je wint qua verbruik is niet geweldig. Een lamp van 11 W vervangen door 1 van 7 watt is voor mij niet meteen de investering waard.
Ook ik vind een investering van 30euro per LED-TL te veel. Wil wel alles op LED i.v.m. het lage gebruik.

Had al eerder alle halogeen (G4) vervangen door LED welke bij Alie... niet veel kosten en tot heden goed werken.
Wilde nu ook de TL lampen aanpakken.
Als eerste heb ik in Schijndel één meter LED-strips gekocht voor 15euro en geplakt in het armatuur boven het kookgedeelte. Dit is niet zo moeilijk, na de TL verwijderd te hebben blijft er genoeg ruimte over om de LED-strip te plakken. Heb niks vervangen, de TL kan zo terug.(heb hem netjes bewaard)
Heb hiervan geen foto's gemaakt.

Bij Alie... 0,5 meter LED-strip gekocht voor 0,85euro inclusief verzendkosten en geplakt in het armatuur boven het zitgedeelte. Ook hier blijft na het verwijderen van de TL genoeg ruimte over om de LED-strip te plakken. Ook hier heb ik niks vervangen, TL kan ook hier zo terug.
Heb bij de LED-strips van Alie.. wel dubbelzijdige plakband gebruikt. Volgens de recensies (en ook voor mijn gevoel) plakken deze strips van Alie.. minder goed.

De strips zijn voorlopig niet minder dan de duurdere uit Schijndel. De toekomst zal uitwijzen of hier goedkoop toch duurkoop zal worden. Zoals vermeld ik kan altijd nog de originele lampen terugplaatsen.

In het toiletgedeelte vond ik het niet zo gemakkelijk de TL dusdanig te veranderen met LED-strips en ook hier wil ik toch gemakkelijk terug als het niet bevalt. Daarom dus zelf een armatuur gemaakt van populieren multiplex.

Mijn investering is:
15 euro voor mijn eerste LED-strip van een meter in Schijndel en 3x 0,85 euro van 0,5 meter bij Alie... waarvan ik een hele strip gebruikt heb boven de eethoek en 2 ingekort tot 0,3 meter voor in het toiletgedeelte.

Nogmaals:
De toekomst zal uitwijzen of hier goedkoop toch duurkoop zal zijn. Ik kan altijd nog de originele lampen terugplaatsen.
Groetjes, Emaricus.

Techniek kan heel leuk zijn, het is handig dat je hierbij geen twee linkerhanden hebt.
Als je het wilt kun je veel. Als je het snapt is het handig.

Het is fijn dat moeder de vrouw ook met de camper mee wil, hoef je niet alleen.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Led lamp in wc



Bericht door Atoz »

jievie schreef:
do 14 feb 2019, 12:42
Wat is de reden dat je het niet gewoon vervangen hebt door een LED Tl lamp ?

Is maar een vraag, want ik heb ook 3 TL lampen, maar in led versie kosten ze ong. 30/stuk euro en wat je wint qua verbruik is niet geweldig. Een lamp van 11 W vervangen door 1 van 7 watt is voor mij niet meteen de investering waard.
Lees hierboven hoe je goedkope vervangers kunt plaatsen.
Verder lijkt het verschil tussen 7 en 11 Watt niet heel erg veel, maar als je niet dagelijks aan de paal wil staan maakt elk beetje samen wel een verschil.
Ga je regelmatig aan de paal dan kunt je het ook origineel houden.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Led lamp in wc



Bericht door Janpinz »

Prima actie!
Alleen...als je al die originele spullen mééneemt, blijft er van al de onsjes besparing niet veel over :-B
Gebruikersavatar
Emaricus
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 15 feb 2010, 14:47
Locatie: HEESCH

Re: Led lamp in wc



Bericht door Emaricus »

Janpinz schreef:
do 14 feb 2019, 20:18
als je al die originele spullen mééneemt, blijft er van al de onsjes besparing niet veel over :-B

Het is niet de bedoeling alle originele spullen mee te nemen.
Wat we hiervan niet direct nodig hebben bewaren we thuis en plaatsen het weer terug als het niet werkt of niet bevalt.
De TL lampen vervangen door LED is in de eerste plaats niét bedoeld om gewicht te besparen, (besparing gewicht is meegenomen) wél om het verbruik te verminderen.

Als het goed werkt en goed bevalt kunnen we het nog iets lichter maken door de trafo e.d. alsnog te verwijderen van de overige TL-armaturen.
(Bij de toiletruimte zit deze er niet meer in.)

Elk onsje besparing is natuurlijk meegenomen. (Ook wij nemen te veel mee.)
Groetjes, Emaricus.

Techniek kan heel leuk zijn, het is handig dat je hierbij geen twee linkerhanden hebt.
Als je het wilt kun je veel. Als je het snapt is het handig.

Het is fijn dat moeder de vrouw ook met de camper mee wil, hoef je niet alleen.
Plaats reactie