Is Duitse camper automatisch gekeurde Nederlandse camper?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Is Duitse camper automatisch gekeurde Nederlandse camper?



Bericht door bertusjan »

hallo ik ben dus nog steeds op zoek en kom op b.v. mobile.de een duitse site met duitse campers wel wat campers tegen die op zich aantrekkelijk zijn ( ik zoek een kleine buscamper ook voor dagelijks gebruik ) maar nu zie ik ook vw transporters en ford transits die b.v. geen hefdak hebben nu is dit volgens mij wel een nederlandse eis om door de keuring te komen als zijnde camper dus mijn vraag stel ik koop zo een vw transit t4 b.v. zonder hefdak maar wel op duits camper ( wohnmobil ) kenteken neemt de rdw dit klakkeloos over of moet ik bij de rdw komen en kijken hun dan alles na volgens Nederlandse regels en dan zou ( denk ik dan) zo een camper uit duitsland worden afgekeurd , ja of ik moet voor veel geld b.v. een hefdak laten plaatsen
klopt mijn redenering of is het zo dat een Duitse buscamper op duits camper kenteken altijd gewoon op nederlands camper kenteken word gezet ??
vr gr hr middelburg
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: is duitse camper automatisch gekeurde ned camper



Bericht door javanes »

Je zal moeten voldoen aan de Nederlandse regeltjes.

En een auto met de RDW aanduiding kampeerauto op het kenteken komt ook niet automatisch in aanmerking voor het kwarttarief voor de Belastingdienst.
Dat moet voor een ingevoerde auto aangevraagd worden en er moeten foto's als bewijs meegestuurd worden.

En houd er ook rekening mee dat je met een kampeerauto onder een bepaald artikel van de APV van de gemeente valt.
Dus aparte regels voor parkeren.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Is Duitse camper automatisch gekeurde Nederlandse camper?



Bericht door Joske »

Hier de inrichtingseisen (kampeerauto/camper) van de belastingdienst, om voor het kwarttarief MRB in aanmerking te komen
Klikkerdeklik
En hier nog meer leesvoer
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Is Duitse camper automatisch gekeurde Nederlandse camper?



Bericht door Hoofdnoorman »

Als ik mij niet vergis, moet er in Duitsland om in aanmerking te komen om als Wohnmobil geregistreerd te zijn, voor het aanrecht stahoogte zijn. Die mag vanaf 60 cm breed zijn. Maar dan kan het dus wezen dat het Nederlandse "fictieve" blok er niet past.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Is Duitse camper automatisch gekeurde Nederlandse camper?



Bericht door Dafluc »

Het fictieve blok gaat om de beschikbare binnenruimte. Alles wat in de camper staat staat niet in de weg van dat fictieve blok.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Is Duitse camper automatisch gekeurde Nederlandse camper?



Bericht door Hoofdnoorman »

Sorry, ik bedoel eigenlijk dat ik ergens gelezen had dat een dakluik boven de staruimte gelijk voor het aanrecht, voor de Duitse toelating genoeg is en dat die minimaal 90 x 60 moet zijn. Ik was al aan het zoeken, maar kan het niet vinden.

M.a.w. in Duitsland is een dakluik schijnbaar genoeg, maar in Nederland kan dat soms niet toegelaten worden.

Iets gevonden:
Der TÜV hat folgende Kriterien als Entscheidungs-Kriterien zu Grunde gelegt, nach denen ein Wohnmobil als solches zugelassen werden kann:

Es muss eine Sitzgelegenheit mit einem Tisch vorhanden sein. Dieser Tisch darf klapp- oder auch abnehmbar sein.
Es müssen Schlafplätze eingebaut sein. Schlafplätze gelten auch dann als Schlafplätze, wenn es sich um Sitzplätze handelt, die, zum Bett umgebaut, eine Mindestliegefläche von 1,8 Metern x 0,7 Metern ergeben.
Es müssen im Camper Schränke oder zumindest Stauraum vorhanden sein. Ein Verstauen der Kleidung und des Proviantes muss während der Fahrt gewährleistet sein. Übliche Staufächer wie das Handschuhfach in Pkw oder Lkw gelten nicht als ausreichender Stauraum.
Im Wohnmobil muss eine Küche verbaut sein. In dieser müssen sich sowohl ein fest eingebauter Kocher als auch die Einrichtung für Frisch- und Abwasser befinden. Ein Kocher gilt nicht als fest eingebaut, wenn er mit Flügelmuttern befestigt ist. Ist ein Kocher nicht fest eingebaut, muss sich im Wohnbereich ein entsprechend sicherer Raum befinden, in dem der Kocher benutzt werden kann.

Alle Einrichtungen mit Ausnahme des Tisches müssen fest eingebaut sein. Gleichwohl gilt, dass die verbauten Teile in der Art eschaffen sein müssen, dass bei Unfällen keine Gefahr von ihnen ausgeht. Insbesondere müssen die Kanten abgerundet sein. Es ist vorgeschrieben, dass ein Wohnmobil einen begehbaren Raum von mindestens einem Quadratmeter aufweist. Die Mindesthöhe an der Spüle musste bis Ende 2013 1,70 Meter betragen. Ab dem Jahr 2014 wurde diese Regelung etwas gelockert: die Stehhöhe spielt nun wohl keine Rolle mehr für eine Zulassung als Wohnmobil.
Vooral die laatste regel is dus belangrijk voor een kleine camper. In Duitsland dus prima, in Nederland niet.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Frans-K
Berichten: 634
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 14:37
Locatie: Veenendaal

Re: Is Duitse camper automatisch gekeurde Nederlandse camper?



Bericht door Frans-K »

8 jaar geleden heb ik hier, in Nederland een geïmporteerde camper gekocht. Gewoon een Knaus. Maar het RDW registreerde hem als personenwagen. Zwaar, dus duur. GEEN kwart tarief. Na de eerste factuur contact opgenomen met de RDW, en na papieren invullen werd het omgezet naar kwart tarief. En zoek op internet. Je krijgt niet altijd, direct, een kwart tarief. Terug betalen doen ze tegenwoordig ook niet meer, mocht je toch aangeslagen zijn voor het normale tarief.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Is Duitse camper automatisch gekeurde Nederlandse camper?



Bericht door Marco Polo »

Is een hele makkelijke regel voor.
Nieuw op kenteken (dus af fabriek, import ed) = zelf kwarttarief aanvragen.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8260
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: is duitse camper automatisch gekeurde ned camper



Bericht door hurktoilet »

javanes schreef:
do 17 jan 2019, 20:24

En houd er ook rekening mee dat je met een kampeerauto onder een bepaald artikel van de APV van de gemeente valt.
Dus aparte regels voor parkeren.
Standaard apv heeft een parkeerverbod voor grote voertuigen, vaak met uitzondering industrieterreinen. Norm is hoogte boven 2,4 meter, weet zo snel even niet of er qua lengte en breedte ook normen zijn. Anyway, daarop is dus (opnieuw volgens de model-apv van de Vereniging Nederlandse gemeenten, die door 99 procent van de gemeenten gevolgd wordt) een uitzondering van drie dagen voor recreatievoertuigen.
Let wel, dit is een uitzondering voor het parkeren. Overnachten blijft verboden (al zal dit buiten de toeristische recron no-go areas zelden een probleem zijn).
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Is Duitse camper automatisch gekeurde Nederlandse camper?



Bericht door javanes »

Sommige gemeentes hebben de artikelen onder hoofdstuk 5 nog wat verder onder verdeeld.
Zo zijn o.a soms ook aparte artikelen specifiek voor "Kampeermiddelen (waaronder ook aanhangwagens)". "Parkeren van reclamevoertuigen". "Parkeren van uitzicht belemmerende voertuigen".
Even de APV van je Gemeente opzoeken en je weet waar je aan toe bent.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Is Duitse camper automatisch gekeurde Nederlandse camper?



Bericht door Dafluc »

Om terug te komen op de vraag, stahoogte is verplicht als je kwarttarief wil. Je kunt zelf uitrekenen hoe lang het duurt voordat je een hefdakje er weer uit hebt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Is Duitse camper automatisch gekeurde Nederlandse camper?



Bericht door bupozaanstad »

APV is hier in de gemeente duidelijk: Recreatie voertuigen dus campers en caravans mogen maximaal 3 dagen aan de straat staan. Voor campers die ook als dagelijks vervoer worden gebruikt is deze regeling niet van toepassing. Wel kijkt men of er op het woonadres nog een 2de auto is geregistreerd op naam van de bewoner / bewoners. Is dat het geval dan geld de 3 dagen regel.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Is Duitse camper automatisch gekeurde Nederlandse camper?



Bericht door Kees_S »

Je voert hem eerst in via de RDW-keuring en BPM-aangifte. Dan wordt hij personenauto vol tarief houderschapsbelasting. Dan kun je een aanvraag doen voor kwarttarief kampeerauto belasting. Daarvoor moet je bewijsstukken (foto's) meesturen. Gelooft de ambtenaar het niet dan komen ze kijken of wijzen ze het af.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8461
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Is Duitse camper automatisch gekeurde Nederlandse camper?



Bericht door EasyBee »

En voldoet de kampeerauto op dat moment wel en wordt het kwarttarief toegekend, dan moet je het volgende bedenken. Als je daarna aanpassingen doet aan je kampeerauto waarbij je afwijkt van de bepalingen van de Benlastigdienst, dan loop je bij controle het risico dat je met terugwerkende kracht alsnog voltarief moet betalen incl een boete/verhoging. Mijn broer had een T3 als kampeerauto. Verkocht en de nieuwe eigenaar (woonde in het zelfde dorp) haalde "keuken" voorziening er uit en maakte er in feite weer een gewoon busje van. Rijdt zo'n twee jaar later een verkeerscontrole in waarbij alle diensten (dus ook de Benlastigdienst) aanwezig zijn. Dat is een heel dure grap geworden.
Frans-K schreef:
do 17 jan 2019, 22:24
Maar het RDW registreerde hem als personenwagen. Zwaar, dus duur. GEEN kwart tarief. Na de eerste factuur contact opgenomen met de RDW, en na papieren invullen werd het omgezet naar kwart tarief. En zoek op internet. Je krijgt niet altijd, direct, een kwart tarief. Terug betalen doen ze tegenwoordig ook niet meer, mocht je toch aangeslagen zijn voor het normale tarief.
Dat moet de Belastingdienst zijn geweest, want de RDW kan helemaal niets bepalen tav belastingen. RDW gaat alleen over verkeersdeugdelijkheid van voertuigen. RDW kan wel bepalen dat een personenauto een inrichting als kampeerauto heeft (op kenteken), maar de Belastingdienst bepaald of zij zelf dat ook vinden. Ze hebben beide hun eigen eisen. Verkeersveiligheid en Belastingplicht.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie