Fiets omgebouwd naar elektrisch

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Frankia FF2

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door Frankia FF2 »

doov schreef:
do 27 dec 2018, 14:07
En dan nu de hamvraag.

Is dat ombouwen prijstechnisch interessant?
Als ik de bedragen zo lees, zou ik denken dat een nieuwe ebike per saldo voordeliger is.
Dat is heel persoonlijk.
In ons geval wel, de Gazelles waren indertijd nog vrij nieuw, en bevielen ons heel goed.
En na meerdere knieoperaties verder, was ik toe aan extra ondersteuning, vandaar de R.A.T ombouw.
Wij fietsen vrijwel dagelijks, en zijn er nog heel tevreden mee.
Maar ik weet ook, het is geen vergelijk qua kwaliteit/prijs met de e-bikes die nu op de markt zijn.

Groet Lia
Pedro48
Berichten: 255
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:55

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door Pedro48 »

Wij hebben ook Koga Myata's.
Zo'n jaar of 5 geleden ook zelf omgebouwd.
Mijn eigen fiets met de motor (500 watt Bafang) in het achterwiel. Dat had best wat voeten in de aarde, de achtervork moest breder worden, en van de tandwielset moest ook wat af.
De fiets van mijn vrouw heeft dezelfde motor in het voorwiel.
Dat was binnen een uur gefixt.
Alleen verviel daardoor de dynamo, daarvoor in de plaats heb ik ledlampen op batterijen gemonteerd.
Beide fietsen hebben geen trapsensor. Die heb ik vervangen door een gashandvat. Hiermee is de mate van ondersteuning heel mooi traploos te regelen.
Alle spullen kwamen rechstreeks uit China.
De accu's zijn van hoogwaardige kwaliteit in Lifepo4 techniek.
Per fiets betaalde ik incl verzendkosten ca € 450.
De accu's zijn na 5 jaar nog steeds uitstekend.
Het ombouwen stelt niet veel voor, zeker met een voorwielmotor.
Die kreeg ik compleet gespaakt met velg binnen.
Koste 10 euro meer t.o.v. de losse motor...
Adria Coral Supreme S 690SC
Gebruikersavatar
Ponytail52
Berichten: 272
Lid geworden op: do 03 sep 2015, 21:19

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door Ponytail52 »

Pedro48 schreef:
do 27 dec 2018, 18:56

Alle spullen kwamen rechstreeks uit China.
Hallo Pedro,

Heeft U hier nog een links van?
Campergroetjes,
Willem en Alie
Mclouis Lagan 252
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door Hoofdnoorman »

Mickel Moen schreef:
do 27 dec 2018, 16:50

Natuurlijk. Er zijn zat ebikes te koop in de opruimimg, in de aanbieding, voor aantrekkelijke prijzen. De meeste vind ik er overgens nogal lomp uitzien. Zoek ik op ebikes die ik wel mooi vind, dan kom ik toch in een geheel andere prijscategorie.
Hier heb je helemaal gelijk.
Ik heb een e-bike van de Aldi. Hij is nu bijna 6 jaar in gebruik en er staat nu iets over de 2000 km op de teller. Ja, wordt alleen gebruikt voor boodschappen als ik ergens met de camper van de bewoonde wereld ben.
Het is inderdaad een lomp model. Wel heeft hij gedurende 1900 km met een gemiddeld gewicht van 135 kg en, bijna altijd een karretje er achter met Hockey II er in, het al 5 jaar goed gedaan. De originele accu is nu een beetje versleten. De extra accu die ik van Aldi voor garantie heb gekregen is goed voor 32 km (met mijn huidige gewicht) zonder te trappen.
Fiets destijds gekocht voor € 350,- en nu, afgelopen zomer voor bijna € 80,- aan verbouwd. Bredere spatborden, jasbeschermers, kettingkast, tweepoot standaard, zadel, schakelhandvat en nog een paar kleine dingen.
Er is veel kapot geweest. Bijna alles door het vallen van de fiets. Ik geloof dat ik 3 keer nieuwe remhendels heb gehad en 1 spiegel. Ook de versnellingshendel is afgebroken door vallen. ( Doordat de fietskar aan één zijde aan de achteras zit en de hand er dan in gaat, drukt hij de fiets omver). Ik had dus jaren eerder die tweepoot standaard moeten kopen.
Oh ja, ook van de zomer even twee achterkleptelescopen van mijn oude auto aan de voorvork geschroefd. Dat is een echt succes, vooral bij de verkeersdrempels.
Maar lomp is mijn fiets inderdaad, overigens nu ook maar 23 kg.

Ach en, ik vind zelf dat ik mij er best mee kan vertonen. Hier is hij klaar, alleen moet het frame nog gespoten worden, daar had ik geen tijd meer voor omdat ik met de camper aan de slag moest.
Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Pedro48
Berichten: 255
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:55

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door Pedro48 »

Ponytail52 schreef:
do 27 dec 2018, 22:24
Pedro48 schreef:
do 27 dec 2018, 18:56

Alle spullen kwamen rechstreeks uit China.
Hallo Pedro,

Heeft U hier nog een links van?
Jawel, maar of het nog wel werkt weet ik niet.
Het was elifebike.com vlgs mij.
Steven Deng was de eigenaar.
Adria Coral Supreme S 690SC
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door Mickel Moen »

@ hoofdnoorman.

Ik ben overtuigd van het plezier wat je van jouw ebike hebt.
Ongetwijfeld heb je jouw ebike in de superopruiming van de Aldi gekocht.

Nu heb ik niet zoveel met de consumentenbond, maar ik wil de lezers dit artikel toch niet onthouden.

https://www.consumentenbond.nl/elektris ... ecult-aldi
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door Kubo »

Je kunt ook een tweede hands merk E-bike kopen heren modellen zijn niets meer waard.
Deze dan opknappen kreeg voor mijn Sparta ion van 7 jaar met achter aandrijving 250 euro.
Dan heb je in ieder geval voor vering.
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door Hoofdnoorman »

Mickel Moen schreef:
vr 28 dec 2018, 1:41
@ hoofdnoorman.

Ik ben overtuigd van het plezier wat je van jouw ebike hebt.
Ongetwijfeld heb je jouw ebike in de superopruiming van de Aldi gekocht.

Nu heb ik niet zoveel met de consumentenbond, maar ik wil de lezers dit artikel toch niet onthouden.

https://www.consumentenbond.nl/elektris ... ecult-aldi
Tsja Geert,
Ik heb even die test gelezen.
Nu is dit een heel andere dan die ik heb. Die van mij is een Curtis, welke al drie keer eerder in de aanbieding is geweest en gebouwd wordt door MIFA in Duitsland.
En, juist dat eenvoudige display maakt dat de fiets wel bedrijfszeker is. Allereerst, zit hij vast en stelen heeft geen zin. Ten tweede, mocht hij ooit kapot gaan, bijna alle fietsenmakers hebben een vervanger in huis, en anders volstaat een eenvoudige 5 kOhm potmeter.
En dat het contact tussen de accu en drager verloren gaat? Ach, 4 weken geleden was er zoiets op RADAR. Een fiets van 3000 euro. Van een bekend, Japans klinkend, merk. Drie keer terug geweest met hetzelfde probleem.
Inderdaad, ik heb ook zo'n accu probleem gehad. De oorzaak zat in de bagagedrager. Daarop is een plastic geleider gemonteerd waar je de accu overheen schuift. Na een paar weken deed hij het dus niet meer. Oorzaak? Nu, ik reed veel in grasvelden met de WC cassette achterop. Dat dendert en het gevolg was dat de bagagedrager doorgezakt was. Hierdoor kwam de boel scheef te zitten. Nieuwe accu en drager gekregen van Aldi. Deze is van het merk Phylion. Overigens dezelfde accu als Marinus heeft en deze staan als erg goed bekend.

En het "neukend" rijden in de hoogste snelheid, is inderdaad aanwezig. Hij doet dit als de accu geheel vol is en dan gedurende de eerste 5 kilometers. Het euvel zit in de begrenzer van de controller. Het later reageren op de trapbeweging is de sensor. Deze is slechts met 5 magneten uitgerust. Bij mij zitten er nu 12 magneetjes onder en reageert hij nu snel. Ik heb al 5 jaar een andere controller met luxe display klaar liggen die ik zelf kan programmeren.

Na de eerste twee weken heb ik een kleiner achtertandwiel er op gezet. Daar zat 21 tands en dat is nu 17 tands. Fietst prettiger en koste 3,25.

Van één ding ben ik wel vrijwel zeker. Als ik die 6 jaar met een dure merkfiets had gereden met mijn 135 kilo en die kar met Hockey er achter, dan was daar ook niet veel van over geweest.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door Mickel Moen »

Hoi Rudy,

Ik begrijp jou keuze en redenatie volkomen. Zo zijn er hier nu al een aantal varianten voorbij gekomen. Wij hebben onze Koga’s ooit tweede hands gekocht van een echtpaar waar de man van was overleden. Twee mooie fietsen met de kop eraf. Nu is deze fiets dus een tweede leven gegeven. Het is ook de visie van mijn schoonzoon:
Duurzaamheid staat hoog in het vaandel. De tijd dat je om de paar jaar nieuwe producten koopt om ze vervolgens weg te gooien is voorbij. In een circulaire economie worden onderdelen hergebruikt en producten zo ontworpen dat ze makkelijk opnieuw te gebruiken zijn. Dus misschien fiets jij straks op een refurbished fiets die anders op de oud ijzer hoop was beland
Technisch gezien is mijn fiets weer als nieuw. Alle versleten onderdelen zijn vervangen. Ook zonder de trapondersteuning fietst hij weer als nieuw. Daarbij komt, dat het met 20,5kg voor een elektrische fiets een zeer lichte fiets is. Kortom ik heb weer een topfiets helemaal gemaakt naar mijn wens.

Nu is de fiets van mijn vrouw aan de beurt.

Overigens vandaag een fietstas binnengekregen die mooi met het geheel matcht.De stuurpen is nog vervangen door een ander model welke ik prettiger vind. De volgende foto’s zijn dus van het uiteindelijke resultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op za 29 dec 2018, 0:26, 4 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door Hoofdnoorman »

Nou, ik vind jouw fiets best mooi om te zien. Zelf wil ik ook niet op een wrak rijden, dus moet alles er wel een beetje behoorlijk er uit zien.
Voor de rest is mijn fiets een noodzakelijk kwaad. Ik geniet niet van fietsen. Mijn fiets is gelukkig ook erg licht en ik schuif hem altijd in de alkoof. Alleen, als ik langer op één plek sta, gaat hij er uit en pas wanneer ik snel (of iets verder) boodschappen moet doen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door Transitje »

Dit soort ombouw is natuurlijk het simpelst wanneer er een motor in het voorwiel wordt geplaatst. Zelf heb ik een elektrische fiets met voorwielaandrijving, waarbij de motor pakt door te trappen en dat betekent dat je in grind eigenlijk altijd slippend wegrijd. Ook als ik weer thuis kom en de oprit oprij, waarbij je niet voorkomt dat je enigszins schuin hangt, moet je heel goed oppassen om niet onderuit te gaan, of in de herfst als er veel blad op het fietspad ligt, ook dan moet je bij scherpere bochten heel goed opletten.
Daarom lijkt mij de tegenwoordig veel toegepaste middenmotor aanzienlijk veiliger, maar bij ombouw zal dat wel veel ingewikkelder zijn.
Ook de manier van aanpakken van de motor maakt nogal verschil, bij mijn vorige fiets pakte de motor na een paar meter terwijl de huidige fiets meteen vol in de aanval gaat. Ik kan mij best redden met deze configuratie maar kom af en toe best een beetje in de problemen, ik kan mij voorstellen dat iemand die wat minder controle over z'n lichaam heeft, door wat voor oorzaak dan ook, daar echte problemen mee krijgt.
Een eventueel volgende moet heel zeker een middenmotor hebben.
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
staal571
Berichten: 313
Lid geworden op: vr 04 dec 2015, 21:10
Locatie: Twente

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door staal571 »

Hoofdnoorman schreef:
do 27 dec 2018, 23:44
Mickel Moen schreef:
do 27 dec 2018, 16:50

Natuurlijk. Er zijn zat ebikes te koop in de opruimimg, in de aanbieding, voor aantrekkelijke prijzen. De meeste vind ik er overgens nogal lomp uitzien. Zoek ik op ebikes die ik wel mooi vind, dan kom ik toch in een geheel andere prijscategorie.

Oh ja, ook van de zomer even twee achterkleptelescopen van mijn oude auto aan de voorvork geschroefd. Dat is een echt succes, vooral bij de verkeersdrempels.

Afbeelding
Die ""Achterklep telescopen moet je omdraaien dus de zuigerstang naar onderen, er zit namelijk een klein beetje olie in de gasveer en die olie zorgt ervoor dat de afdichting gesmeerd blijft en er een beetje demping geeft, ik heb 30 jaar gasveren geproduceert en verkocht dus ik weet waarover ik het heb, ben nu lekker met pensioen.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door Mickel Moen »

Transitje,

Ik vermoed dat jouw motor toch anders is dan die van mij.
In stand 1 is de ondersteuning minimaal. Een uitspraak als “gaat de motor vol in de aanval” herken ik helemaal niet.
Ja in stand 5. Ja dan trekt hij je zo een nogal steile brug op, maar die stand heb ik eigenlijk nog niet gebruikt in de kilometers die ik tot nu toe gemaakt heb. Enkel om even te proberen. In de 40 km die ik er nu mee gereden heb, stond hij meestal in stand 1. Met tegenwind stand 2. Bij harde tegenwind zal ik wellicht voor 3 kiezen. In stadse ritjes in het centrum gebruik ik de ondersteuning niet eens.

Ik veronderstel dat ook hier de techniek niet heeft stil gestaan. De leverancier Veldia zegt er dit over in de vergelijking:
Er wordt vaak beweert dat de middenmotor ‘natuurlijker’ aanvoelt omdat de fiets niet getrokken wordt maar geduwd. Het rijcomfort is echter niet beter of slechter, maar een kwestie van persoonlijke smaak. Wij laten fietsers wel eens fietsen op een testfiets met zowel voor als middenmotor. Vaak kunnen ze dan nauwelijks het verschil merken.

Het verschil in rijcomfort heeft ook te maken met het verschil tussen een kracht sensor en een rotatie sensor. Vroeger had een middenmotor altijd een krachtsensor en een voorwielmotor meestal een rotatiesensor. Bij een rotatiesensor wordt vaker beweert: ‘de fiets gaat er te snel van door’. Tegenwoordig worden midden- en voorwiel motoren zowel met kracht als rotatie uitgerust.
Verder kan ik zeggen, dat ik eigenlijk nooit vertrek met de ondersteuning. Ik start meestal in stand 0.
Dit lijkt mij ook het meest veilig als het wat glad is. Ik kan mij zelfs voorstellen, dat ik bij gladheid de motor helemaal niet gebruik. Dan fiets je toch voorzichtiger en met een matige snelheid. Aangezien mijn fiets ook zonder de ondersteuning prima fietst, want licht (20,5kg) is de ondersteuning dan helemaal niet nodig.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door Hoofdnoorman »

staal571 schreef:
za 29 dec 2018, 16:39
Die ""Achterklep telescopen moet je omdraaien dus de zuigerstang naar onderen, er zit namelijk een klein beetje olie in de gasveer en die olie zorgt ervoor dat de afdichting gesmeerd blijft en er een beetje demping geeft, ik heb 30 jaar gasveren geproduceert en verkocht dus ik weet waarover ik het heb, ben nu lekker met pensioen.
Helaas, dat gaat niet passen zonder dat ik aparte steunen moet maken. Ik weet dat ze andersom langer goed blijven werken. Ik heb ook mijn hele leven met die veren gewerkt.
Maar de fiets ligt regelmatig plat en een tijdje houden ze wel vol. over een jaar denk ik dat ze er weer af kunnen. Dan hoop ik zelf een acceptabel gewicht te hebben.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie