Fiets omgebouwd naar elektrisch
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Fiets omgebouwd naar elektrisch
Als we in Nederland en Belgie op stap zijn, hebben we vrijwel altijd onze fietsen mee. We plannen dan met het fietskooppunt netwerk vaak een mooie route. Nu had ik wel eens aan elektrisch gedacht, maar het bleef bij een gedachte. Nu had mijn vrouw als suprise voor Sinterklaas een maand lang een elektrische fiets op proef. Voordat mijn vrouw er een meter mee gefietst had was ik om. Ik wil ook een elektrische fiets.
Ik heb een mooie Koga Miyata. Al ongeveer 20 jaar oud maar zeer gehecht aan dat oude beestje. Hij had echter groot zeer groot onderhoud nodig. En toen werd 1 + 1 twee. Dus mijn oude Koga is omgebouwd naar elektrisch en een beetje meer.
Zo stond hij in 1998 in de folder. En dit is het resultaat. Super stijve fiets en mooi licht. Met een gewicht van 20,5kg inclusief accu verslaat deze Koga de meeste in de handel verkrijgbare elektrische fietsen.
Het hele verhaal staat op mijn blog:
https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... emont.html
Ik heb een mooie Koga Miyata. Al ongeveer 20 jaar oud maar zeer gehecht aan dat oude beestje. Hij had echter groot zeer groot onderhoud nodig. En toen werd 1 + 1 twee. Dus mijn oude Koga is omgebouwd naar elektrisch en een beetje meer.
Zo stond hij in 1998 in de folder. En dit is het resultaat. Super stijve fiets en mooi licht. Met een gewicht van 20,5kg inclusief accu verslaat deze Koga de meeste in de handel verkrijgbare elektrische fietsen.
Het hele verhaal staat op mijn blog:
https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... emont.html
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op wo 26 dec 2018, 17:16, 2 keer totaal gewijzigd.
- Zadowolony
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14
Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch
Zijn inderdaad geweldige fietsen. Ik heb er ook één.
Wat voor uitvoering cq accu heb je.
Wat ik even mis is de site waar naar verwezen wordt is de prijs.
Dat lijkt me toch een belangrijk criterium.
Wat voor uitvoering cq accu heb je.
Wat ik even mis is de site waar naar verwezen wordt is de prijs.
Dat lijkt me toch een belangrijk criterium.
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraken zonder uitzicht
Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch
Met schoonzoon samen en die is fietsenmaker.
Maar een mooi karretje
Maar een mooi karretje
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch
Ik heb hem zelf niet omgebouwd hoor. Een bus naar camper ombouwen draai ik mijn hand niet voor om. Fietstechniek is echter een vak apart, dus mijn schoonzoon heeft de ombouw gedaan. Wel met hem de onderdelen uitgezocht.
De ombouwset van Veldia kost zo’n €750,— Je vindt op hun site inderdaad geen prijzen, aangezien ze leveren aan de vakhandel.
De rest is natuurlijk afhankelijk van wat je wilt vervangen, omdat het versleten is en vervangen moet worden of omdat het niet mooi meer is. Verder kun je het budget houden of kiezen voor wat luxer. Ik heb voor premium onderdelen gekozen, zoals een Brooks leren zadel en leren handvatten.
Alle technische details vind je op mijn blog: https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... emont.html
De ombouwset van Veldia kost zo’n €750,— Je vindt op hun site inderdaad geen prijzen, aangezien ze leveren aan de vakhandel.
De rest is natuurlijk afhankelijk van wat je wilt vervangen, omdat het versleten is en vervangen moet worden of omdat het niet mooi meer is. Verder kun je het budget houden of kiezen voor wat luxer. Ik heb voor premium onderdelen gekozen, zoals een Brooks leren zadel en leren handvatten.
Alle technische details vind je op mijn blog: https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... emont.html
Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch
Een paar jaar geleden heb ik dat ook gedaan, onze Batavus Comanche fietsen van 1994 omgebouwd naar e-bikes.
Omdat wij regelmatig in de bergen fietsen heb een speciale achterwiel motor genomen, een Xiongda XD.
Dit is een motor met dubbele tandwielvertraging; 1:4,4 en 1:8.
Op een vlakke weg, bij normale belasting schakelt de motor automatisch over naar de overbrenging van 1:4,4.
Bij hogere belasting, bijvoorbeeld tegen een berghelling op, schakelt hij automatisch over naar 1:8.
Daarnaast hebben de fietsen 21 versnellingen, samen met de motor vermogen genoeg om de steilste hellingen op te gaan.
Bij normaal gebruik levert deze motor maximaal 250 Watt.
Bij de overbrenging 1:8 en de hoogste ondersteuningsstand (5) levert de motor echter ca. 500 Watt.
Deze ondersteuning (1:8) werkt echter maar tot maximaal 12 km/h, kom je daar boven dan schakelt de motor automatisch over naar 1:4,4.
Voor de accu's heb ik gekozen voor Duits fabricaat; 10 Ah LiFePo4.
De motor heb ik door een specialist laten inbouwen in Ryde Heavy Duty Sputnik velgen.
Deze velgen zijn o.a. bedoeld voor e-bikes.
De rest van de ombouw heb ik zelf uitgevoerd.
Omdat wij regelmatig in de bergen fietsen heb een speciale achterwiel motor genomen, een Xiongda XD.
Dit is een motor met dubbele tandwielvertraging; 1:4,4 en 1:8.
Op een vlakke weg, bij normale belasting schakelt de motor automatisch over naar de overbrenging van 1:4,4.
Bij hogere belasting, bijvoorbeeld tegen een berghelling op, schakelt hij automatisch over naar 1:8.
Daarnaast hebben de fietsen 21 versnellingen, samen met de motor vermogen genoeg om de steilste hellingen op te gaan.
Bij normaal gebruik levert deze motor maximaal 250 Watt.
Bij de overbrenging 1:8 en de hoogste ondersteuningsstand (5) levert de motor echter ca. 500 Watt.
Deze ondersteuning (1:8) werkt echter maar tot maximaal 12 km/h, kom je daar boven dan schakelt de motor automatisch over naar 1:4,4.
Voor de accu's heb ik gekozen voor Duits fabricaat; 10 Ah LiFePo4.
De motor heb ik door een specialist laten inbouwen in Ryde Heavy Duty Sputnik velgen.
Deze velgen zijn o.a. bedoeld voor e-bikes.
De rest van de ombouw heb ik zelf uitgevoerd.
- Bijlagen
-
- Detail XD motor.jpg (157.56 KiB) 1541 keer bekeken
Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch
Heb zelf als ex rijwielhersteller 2 fietsen omgebouwd met de Veldia set, set is in meerdere configuraties verkrijgbaar, zie
http://www.e-fietsspecialist.nl/pakketten/
Voor meer info stuur maar berichtje
http://www.e-fietsspecialist.nl/pakketten/
Voor meer info stuur maar berichtje
Het gaat niet om wat je doet ! , maar hoe je het doet !
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch
@Marinus.
Ook prachtig. Wij fietsen sowieso niet in de bergen. Jouw oplossing is ook helemaal afgestemd op jouw wensen. Dat vind je bij een fiets zo uit de winkel niet.
Ook prachtig. Wij fietsen sowieso niet in de bergen. Jouw oplossing is ook helemaal afgestemd op jouw wensen. Dat vind je bij een fiets zo uit de winkel niet.
Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch
Wij hebben ook zo'n 6 jaar geleden onze Batavus Jakima fietsen laten ombouwen bij een rijwielzaak in Geleen.
Setje kwam van https://www.rat-holland.nl/ Accu's zijn ook 10 Ah LiFePo4. Voor 2 x 1000 euro ( incl. ombouw ) waren we klaar.
We zijn er nog steeds heel goed tevreden mee.
Setje kwam van https://www.rat-holland.nl/ Accu's zijn ook 10 Ah LiFePo4. Voor 2 x 1000 euro ( incl. ombouw ) waren we klaar.
We zijn er nog steeds heel goed tevreden mee.
Groeten, Henk Geurts
Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008
http://mooimooimoi.blogspot.nl/
http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008
http://mooimooimoi.blogspot.nl/
http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch
Ook wij hebben jaren geleden ( 8?) onze gewone Gazelle fietsen laten ombouwen met een R.A.T
En zijn er nog steeds heel tevreden mee.
Groet Lia
En zijn er nog steeds heel tevreden mee.
Groet Lia
Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch
En dan nu de hamvraag.
Is dat ombouwen prijstechnisch interessant?
Als ik de bedragen zo lees, zou ik denken dat een nieuwe ebike per saldo voordeliger is.
Is dat ombouwen prijstechnisch interessant?
Als ik de bedragen zo lees, zou ik denken dat een nieuwe ebike per saldo voordeliger is.
-
- Berichten: 1098
- Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58
Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch
Dat hangt er natuurlijk ook vanaf wat je wensen zijn! Zelf geef ik de voorkeur aan een middenmotor en dat lukt met zelfbouw niet mooi.
De fiets van Mickel Moen ziet er overigens fraai uit en het oog wil toch ook wat niet?
Zelf rijden wij op Cannondale Mavaro fietsen en dan kom je toch wel in een andere prijsklasse terecht.
De fiets van Mickel Moen ziet er overigens fraai uit en het oog wil toch ook wat niet?
Zelf rijden wij op Cannondale Mavaro fietsen en dan kom je toch wel in een andere prijsklasse terecht.
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch
Ik vond het - vijf jaar geleden - zeker de moeite waard, prijstechnisch. We hadden hele mooie Gazelle fietsen, met vering in de voorvork én zo’n schokdempersysteem boven de trapas (volgens onze fietsenmaker/handelaar super en zeldzaam), en ik vond het zonde om ze weg te doen. Dus om laten bouwen (E-bikekit) voor - toen - ik meen ongeveer € 750 voor de set plus een klein bedrag voor het laten doen (per fiets).
Geen spijt van gehad, we gebruiken ze nog steeds naar volle tevredenheid. Enig nadeel is dat de combinatie redelijk zwaar is (28 kg incl. accu), maar daar staat wel degelijkheid en comfort tegenover.
Volgende maand wordt er een elektrische fietsendrager/lift achterop geïnstalleerd, en dan is mijn rug ook weer tevreden.
Geen spijt van gehad, we gebruiken ze nog steeds naar volle tevredenheid. Enig nadeel is dat de combinatie redelijk zwaar is (28 kg incl. accu), maar daar staat wel degelijkheid en comfort tegenover.
Volgende maand wordt er een elektrische fietsendrager/lift achterop geïnstalleerd, en dan is mijn rug ook weer tevreden.
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch
Technisch gezien heb ik nu weer een nieuwe fiets met een hoogwaardig frame. Het frame heeft een dubbele onderbuis en is zeer stijf. Zeer geschikt voor ombouw naar elektrisch dus.
Het gros van de ebikes is zwaarder. Deze weegt inclusief accu 20,5 kg. Een lichte fiets heeft zo z’n voordelen. Makkelijker op de fietsendrager te zetten (18kg excl. accu) Fietst ook uitstekend zonder trapondersteuning. Grotere actieradius.
De fiets is helemaal naar eigen wens en smaak afgemonteerd. De orginele styling van eind 90er jaren vonden wij wat suf geworden. Door voor zwarte velgen, spatborden, achterdrager en kettingkast te kiezen heeft de fiets weer een eigentijdse uitstraling gekregen. Het Brooks zadel met bijpassende handvatten geeft luxe en past weer in de huidige retrotrend.
Natuurlijk. Er zijn zat ebikes te koop in de opruimimg, in de aanbieding, voor aantrekkelijke prijzen. De meeste vind ik er overgens nogal lomp uitzien. Zoek ik op ebikes die ik wel mooi vind, dan kom ik toch in een geheel andere prijscategorie.
Het is dus vooral persoonlijk.