Fiets omgebouwd naar elektrisch

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door Kroppie »

gewoon links laten liggen, nooit op reageren.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Premiumliner
Berichten: 1093
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door Premiumliner »

Premiumliner schreef:
do 27 dec 2018, 14:56
Dat hangt er natuurlijk ook vanaf wat je wensen zijn! Zelf geef ik de voorkeur aan een middenmotor en dat lukt met zelfbouw niet mooi.
De fiets van Mickel Moen ziet er overigens fraai uit en het oog wil toch ook wat niet?
Zelf rijden wij op Cannondale Mavaro fietsen en dan kom je toch wel in een andere prijsklasse terecht.
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door Hoofdnoorman »

Het maakt geen ene sodemieter uit welk type aandrijving men neemt. Een ieder zal zijn eigen ervaring en gebruik als beste overweging nemen en, desnoods, een reëel alternatief aanschaffen.

De discussie is al, sinds jaar en dag, ook bij auto's van toepassing. Motor voor in, aandrijving voor- motor voor aandrijving achter, motor achter aandrijving achter, motor in het midden en aandrijving achter. En dan hebben we het nog niet over de 4x4.
Met snelle motorboten idem. De zware buitenboordmotoren of toch bijvoorbeeld een Boesch met hek of middenmotor.

Wil je een bestaande en geliefkoosde fiets aanpassen, is misschien de voorwielmotor wel het beste en voordeligste. Vrijwel alles blijft in de originele staat en voor de accu zou je een soort Bidonsysteem kunnen nemen. Je hebt, een deel van je leven op die fiets gereden en dan is het beetje extra vermogen voor jou het einde van de wereld.

De discussie is dus gewoon zinloos, evenals het eeuwige gezwam over de actieradius. Om een massa te verplaatsen is energie nodig. Er zit een deel energie in de accu's en de rest komt uit je benen. Welke aandrijving je ook hebt, voor elk type is vrijwel dezelfde energie nodig om de massa te verplaatsen. Misschien kleine fluctuaties qua rendement en eventueel extra interne wrijving, maar dat verschil zal minimaal zijn. En, als we mogen stellen dat alle soorten dan dezelfde accu zullen hebben, dan zal die "bergbeklimmer" het misschien wel beter gaan doen het heuveltje op, maar zal dan ook meer vermogen gaan gebruiken met als gevolg dat de accu sneller leeg is.
Dat er mensen zijn die zitten te zwammen dat die accu zo lang mee gaat, zal wellicht alleen maar het gevolg zijn dat zij meer eigen energie op de pedalen zetten en niets anders.

Ik persoonlijk rijd volop de motor en beweeg gewoon mijn pedalen om hem op gang te houden. Heerlijk, en ik doe dan 35 km met een 650 W accu. Vorig jaar, en zelf 38 kilo zwaarder, hield die accu het maar 22 km vol. Dat zijn dus ook al grote verschillen alleen al door het gewicht van de berijder en aanhanger(in mijn geval dan).

Er zijn ook nog mogelijkheden om het remvermogen te regenereren. Dat zal de actieradius soms vergroten. Soms fietsen deze zwaar als men vergeet om de elektra uit te schakelen als de accu leeg is.


De titel van dit topic is duidelijk.
De bedoeling is om de, geliefkoosde en vertrouwde, fiets te behouden en alleen wat extra ondersteuning te hebben.
Dat heeft Geert gewoon netjes gedaan, zijn doel is bereikt en hij heeft alles perfect gemotiveerd. Hij is beslist mijn vriendje niet, maar ik neem mijn petje af. :thumbup:
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door Mickel Moen »

Mooi verwoord Rudy,

Zo denk ik er ook over.

Ik kom toch nog even terug op de WCeend. Veldia, die overigens zelf ook nieuwe fietsen levert, laat naar mijn mening een tegengeluid horen. Ik heb de indruk, dat veel bedrijven, leveranciers, fietsenwinkels momenteel de middenmotor propageren. Veldia geeft aan dit juist niet de meest vanzelfsprekende keus te vinden, maar dat de keus zeker ook afhankelijk is van het beoogde gebruik en wensen.

Wat dat betreft is een fiets net een camper.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door Kroppie »

zoveel mensen , zoveel wensen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door Transitje »

Het maken van een proefrit om er achter te komen welke plaats van de motor je het plezierigst vind is natuurlijk aan te bevelen, het nadeel is dat dat vaak over een goed stukje weg is in de buurt van de winkel. Een krappe bocht maken in los grint is een andere zaak, dan merk je gelijk dat de voorwielmotor je best in de problemen kan brengen.
Wij hebben grint op de oprit en als je thuiskomt maak je dus altijd een bocht, ondanks dat ik de ondersteuning eigenlijk altijd op laag of iets hoger heb staan moet ik dan echt wel mijn best doen om overeind te blijven, daarom valt voor mij deze plaats van de motor voor een eventuele volgende fiets af.
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door Mickel Moen »

Hoi Klaas,

Alle begrip voor jouw overwegingen, maar wat ik mij afvraag is waarom je de motor niet uitzet als je thuiskomt, wetende dat dit in jouw grind wat lastiger is.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door Mickel Moen »

Ruud Guldemond heeft nu de fiets van mijn vrouw ook omgebouwd.
Als extra een mandje van het Amerikaanse merk Wald.

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door joske501 »

Beste,

Ik heb de mijne ook omgebouwd deze week. De fiets voor thuis, want ik heb er nog een in de mobi zitten.

Afbeelding

Met een pakket van: https://fon.bike/product/ombouwset-met- ... 2/#montage
Accu van 470 W 13 Ah op 36 volt en voorwielmotor 250 watt. Dat ding rijdt nu nog veel beter dan voorheen. Eigenlijk was het niet echt nodig maar als er een strakke wind staat of bergop is gaat het nu wel heeeeeel vlot.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door Mickel Moen »

Geinig ding :thumbup:

Controler in de stuurtas?
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door joske501 »

Beste,

De controler zit ingewerkt in de slede van de batterij, en van daar uit vertrekken slechts 3 kabeltjes, een naar de motor, een naar het stuur die bovenaan opsplits in 4 aansluitingen (gashendel, display en 2 remcontacten (die ik niet gebruikte)) en een dun kabeltje naar de trapsensor. Het is een prachtig systeem van Bafang, waterdichte fiches in elkaar drukken en klaar, geen geknoei met losse draadjes.

Afbeelding

Afbeelding

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
de toren
Berichten: 996
Lid geworden op: zo 25 feb 2007, 16:14
Locatie: Lienden

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door de toren »

Heb al diverse fietsen omgebouwd in het begin met voorwielmotor was iets goedkoper en vond het prettig om 2 wiel aandrijving te hebben met bv mountainbikes . De laatste 3 echter met achterwielmotor die voelen wat zekerder aan ivm wegslippen in zand maar vooral ook voor het geluid wat dan achter je zit en je dat minder hoort . Heb eigenlijk dus nu meer plezier van achterwielmotor . Midden motor vind ik er persoonlijk bij een sportieve fiets raar uitzien maar dat past ook op mijn fietsendrager niet maar dat schijnt het meest neutrale te zijn ,behalve dat het slecht is voor de ketting .
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door mMario »

Zijn er onder de fiets ombouwers hier die ook zelf de batterij van 36 V of 48V gebouwd hebben met 18650 batterijen en een spot-welding apparaat en een BMS er in gebouwd hebben.
Lijkt mij wel een leuke hobby klus om zoiets te bouwen.
Hoor graag ervaringen.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door Hoofdnoorman »

Hoofdnoorman schreef:
do 27 dec 2018, 23:44
Mickel Moen schreef:
do 27 dec 2018, 16:50

Natuurlijk. Er zijn zat ebikes te koop in de opruimimg, in de aanbieding, voor aantrekkelijke prijzen. De meeste vind ik er overgens nogal lomp uitzien. Zoek ik op ebikes die ik wel mooi vind, dan kom ik toch in een geheel andere prijscategorie.
Hier heb je helemaal gelijk.
Ik heb een e-bike van de Aldi. Hij is nu bijna 6 jaar in gebruik en er staat nu iets over de 2000 km op de teller. Ja, wordt alleen gebruikt voor boodschappen als ik ergens met de camper van de bewoonde wereld ben.
Het is inderdaad een lomp model. Wel heeft hij gedurende 1900 km met een gemiddeld gewicht van 135 kg en, bijna altijd een karretje er achter met Hockey II er in, het al 5 jaar goed gedaan. De originele accu is nu een beetje versleten. De extra accu die ik van Aldi voor garantie heb gekregen is goed voor 32 km (met mijn huidige gewicht) zonder te trappen.
Fiets destijds gekocht voor € 350,- en nu, afgelopen zomer voor bijna € 80,- aan verbouwd. Bredere spatborden, jasbeschermers, kettingkast, tweepoot standaard, zadel, schakelhandvat en nog een paar kleine dingen.
Er is veel kapot geweest. Bijna alles door het vallen van de fiets. Ik geloof dat ik 3 keer nieuwe remhendels heb gehad en 1 spiegel. Ook de versnellingshendel is afgebroken door vallen. ( Doordat de fietskar aan één zijde aan de achteras zit en de hand er dan in gaat, drukt hij de fiets omver). Ik had dus jaren eerder die tweepoot standaard moeten kopen.
Oh ja, ook van de zomer even twee achterkleptelescopen van mijn oude auto aan de voorvork geschroefd. Dat is een echt succes, vooral bij de verkeersdrempels.
Maar lomp is mijn fiets inderdaad, overigens nu ook maar 23 kg.

Ach en, ik vind zelf dat ik mij er best mee kan vertonen. Hier is hij klaar, alleen moet het frame nog gespoten worden, daar had ik geen tijd meer voor omdat ik met de camper aan de slag moest.
Afbeelding


Voortgangsbericht:

Nu, na dik 7 jaar en 2254 km, doet de fiets het niet meer helemaal goed. :(
Anderhalf jaar geleden dus opgeknapt met de bedoeling om hem nog even te demonteren en het frame in een mooi kleurtje te spuiten. Tevens had ik al een paar jaar een andere controller met display en gashandle klaar liggen om te monteren. Daar was het niet meer van gekomen.
Nu sta ik in Albir en de fiets heeft vanaf 12 november, in weer en wind, buiten aan een hek vastgezeten. Een paar weken geleden moest ik al even het doosje waar alle kabels waren gekoppeld losdraaien en droog spuiten. Daarna werkte alles weer normaal.
Helaas is het nu zover dat het drogen niet meer geholpen heeft.
Dus zal nu eindelijk, als ik thuis ben, het nieuwe spul gemonteerd moeten worden omdat ik toch wel graag mijn ondersteuning wil kunnen aanpassen. Hij doet het nog wel, maar staat nu in de noodstand. D.w.z. hij staat in stand 2 (van 3) en gaat dus nu niet harder dan 18 km/h.
De nieuwe controller is helemaal (in een speciaal "secret" menu) in te stellen voor de 6 verschillende standen en de bijbehorende snelheden. Dan krijg ik ook een gashandel met loopfunctie en Cruise Control. Meetrappen kan dan ook uitgeschakeld worden, naar believen.
Nu gebruik ik de fiets hier enkel om water te halen en af en toe een gasfles. Hockey vertikt het om in de aanhanger te zitten, dus doen we verder alles lopend.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie