Fiets omgebouwd naar elektrisch

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door frank_h »

Ik kan me voorstellen dat een voorwielmotor soms rare reacties geeft. Ik heb pas een nieuwe e-bike gekocht met achterwielmotor en dat vind ik net zo natuurlijk fietsen als een middenmoter. Zal natuurlijk ook persoonlijk zijn.

Ik heb een keer een elektrische cube mountainbike met middenmoter en krachtsensor getest. Erg sportief ding maar niet gemaakt voor gemakkelijk woon-werk/recreatie verkeer. Die ondersteunde alleen flink als je zelf ook flink op de pedalen trapte. Ik gebruik de mijne voor woon-werkverkeer en de bedoeling is dan juist dat ik zonder te zweten op mijn werk aankom zodat ik niet hoef te douchen of omkleden, er zit namelijk flink wat hoogteverschil op mijn route.

Bafang verkoopt trouwens ook ombouwsets met middenmotor. Ik overweeg de "trendy" damesfiets met voordrager van mijn vrouw nog om te bouwen. Ik denk dat daarbij een achterwielmotor de beste optie is omdat zij een naafdynamo in het voorwiel heeft, en een middenmoter niet past met de gesloten kettingkast.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door Mickel Moen »

Hoi Frank,

De keuze die gemaakt wordt bij ombouw is afhankelijk van een aantal factoren. Ieder systeem heeft voor en nadelen.

Afbeelding
https://www.veldia.nl/motor-kiezen/

Mijn keuze voor de voormotor was eigenlijk snel gemaakt. Een proefritje op een fiets met dezelfde ombouwset heeft mij overtuigd.
Meest simpel in ombouw. Het karakter van de fiets wordt het minst aangetast. De ketting, deraileur enz worden niet door de motor belast.
De lichtste oplossing. Ook zonder ondersteuning fietst de fiets daarom ook prima. Prettig voor stadsgebruik en mocht de accu bij een lange rit toch leeg raken, kun je nog prima thuiskomen. Ik heb al gemerkt, dat ik Met de wind mee de ondersteuning niet nodig heb.
Het fietst uitstekend. Het enige minpunt kan zijn, het fietsen met gladheid. Nu hoef ik voor woonwerkverkeer maar een paar kilometer te fietsen, dan kan het ook prima zonder ondersteuning. Overgens laat ik hem dan denk ik staan. Ik heb nog wel een oude reserve fiets.
Een tweede argument voor een ander systeem is, dat de voorwielmotor minder geschikt is voor heuvellandschap en bergen. Nu nemen wij de fietsen nooit mee naar het buitenland. Het grootste deel fietsen wij dus in het vlakke Nederlandse landschap. Zijn we al in Limburg, dan is het natuurlijk ook nog zo, dat de fiets met de 8 versnellingen daar zeker nog prima uit de voeten kan. Dat gaan we dus nog ervaren.

En die naafdynamo. Tja, het is prettig, dat je helemaal geen dynamo meer hebt. Ook dat scheelt bij deze fiets weer in gewicht. Deze Koga heeft oorspronkelijk een Union roldynamo op het achterwiel. Niet zo’n mooi systeem en ook redelijk zwaar. Die zat er dus al niet meer op. Zo is de verstelbare stuurpen, die je toch nooit verstelt, vervangen door een lichter vast exemplaar. Ook de voorderaileur hebben we o.a. om die reden laten vervallen.

Het is allemaal afhankelijk, van wat voor fiets je hebt en hoe je de fiets wilt gebruiken.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Premiumliner
Berichten: 1093
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door Premiumliner »

Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend!
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door Kubo »

Zit er bij zo’n ombouw set ook remhandels bij met contact zodat de ondersteuning stopt bij remmen ?
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door Mickel Moen »

@premiumliner.
Flauwe opmerking! Maar ja, je hebt van die mensen op dit forum die altijd wel iets negatiefs bij te dragen hebben.

@kubo

Bij de set die ik heb zit een sensor die in de achterremkabel wordt gebouwd. De orginele shimano remhandels zijn behouden.
652D3820-147A-412A-BAA5-20B7908815E9.jpeg
652D3820-147A-412A-BAA5-20B7908815E9.jpeg (197.3 KiB) 770 keer bekeken
Komt ook in het display te staan.
C68359FA-D822-4B09-AC13-0A8A75606971.jpeg
C68359FA-D822-4B09-AC13-0A8A75606971.jpeg (96.22 KiB) 770 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op zo 30 dec 2018, 12:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door Kubo »

Bedankt slimme oplossing ziet er verder keurig uit :thumbup: .
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Premiumliner
Berichten: 1093
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door Premiumliner »

Hoezo flauwe opmerking? Duidelijk is dat de leverancier de middenmotor eigenlijk de beste keuze vindt en laat hij die nou als bouwpakket verkopen. Verder niks mis mee hoor.
Ik heb elektrische vouwfietsen gehad met voorwielmotor, elektrische fietsen van Aldi, ook met voorwielmotor en heb nog steeds een elektrische fiets met achterwielmotor.
Daarnaast hebben wij Cannondale fietsen met een Bosch middenmotor. Inmiddels staan er meer dan 11.000 kilometers op de teller en van (extra) onderhoud is geen enkele sprake geweest!

Welke ik de beste vindt? De Cannondale's en dan ook werkelijk veruit de beste! Hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan.

Second best is de Chinese elektrische fiets met achterwiel aandrijving. 8 jaar geleden 2-de hands gekocht voor €300.- en behoudens een nieuwe accu rijdt die nog steeds tadeloos met meer dan 7.000 km op de teller. Wel een beperkte actieradius van ongeveer 35 km maar voor de dagelijkse boodschappen prima!
De elektrische vouwfietsen (destijds "gratis" bij aankoop van een costuum) waren kwalitatief goed maar hadden ook een beperkte actieradius, evenals de Aldi (city star) fietsen.
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door Mickel Moen »

Premiumliner schreef:
zo 30 dec 2018, 12:22
Hoezo flauwe opmerking? Duidelijk is dat de leverancier de middenmotor eigenlijk de beste keuze vindt en laat hij die nou als bouwpakket verkopen. Verder niks mis mee hoor................
Nou dat is dus helemaal niet duidelijk. Ik lees uit het advies van Veldia juist dat ze adviseren op basis van het beoogde gebruik:
Samenvattend
Voor de meeste fietsers in Nederland adviseren wij de voorwiel motor. Deze is betrouwbaar, goedkoop en volstaat prima in ons vlakke landje. Ook heb je een grotere actieradius bij gelijke accu. Op de ebikes met voorwielmotor geven we 3 jaar garantie (inclusief accu en voorwiel motor).

Gaat u vaak in bergachtige gebieden fietsen, dan kunt u beter voor een middenmotor kiezen. Deze is beter geschikt om lang zwaar belast te worden.

Qua rij comfort zijn de verschillen niet zo heel groot. Wilt u dit zelf ervaren? Kom de motor test doen met onze duo motor ebike.
https://www.veldia.nl/motor-kiezen/

En om hier nu bij ieder citaat van een Fabrikant of leverancier er de WCeend bij te halen, zonder dit verder toe te lichten, sla je iedere technische discussie hier dood. Dat noem ik dus een negatieve bijdrage. Bovendien blijkt dus de toelichting die je later op dit punt geeft ook nog eens niet te kloppen.

Dat je verder zeer tevreden bent over jouw keuzes is alleen maar mooi toch!
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op ma 31 dec 2018, 1:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door Marco Polo »

Die voorwiel gedreven apparaten zijn net elektrische solexen.
Slechte ervaring mee.
Middenmotor, zeker ingebouwd in een kwalitatief goede fiets is een stuk veiliger en stabieler.
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door Kubo »

Ik denk dat het veel uitmaakt van wat je er mee wil en hoeveel je fietst.
Een kennis van ons heeft ongeveer 10 jaar geleden zijn Koga omgebouwd naar elektrisch.
Rijd er nog steeds op en zeer tevreden.
80% rijdt met voorwiel aandrijving en is tevreden.
Middenmotor heeft meer onderhoud aan ketting en tandwielen.
Tevens is het een hogere belasting voor de meeste schakelsystemen.
Zelf fietsen wij veel zowel vlak als heuvels daarom gekozen voor Trek LM6+ met middenmotor en Nuvinci CVT schakelsysteem .
Fiets je niet veel is zo’n fiets zonde geld.
Vindt de oplossing van Geert daarom een mooie oplossing.
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Premiumliner
Berichten: 1093
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door Premiumliner »

Mickel Moen schreef:

En om hier nu bij ieder citaat van een Fabrikant of leverancier er de WCeend bij te halen, zonder dit verder toe te lichten, sla je iedere technische duscussie hier dood.

Nee, dat doe je door dit soort opmerkingen te plaatsen!
Wilt u mij even aangeven bij welke citaten van Fabrikanten ik allemaal technische duscussies :-B doodgeslagen heb? :crazy: :crazy: :crazy:
Voor elke die u van mij vindt naast die in dit topic krijgt u van mij een elektrische fiets! :lol3: :lol3:
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door Kroppie »

krijgt u van mij de lucht voor in uw banden. :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Premiumliner
Berichten: 1093
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door Premiumliner »

Mickel Moen schreef:

@premiumliner.
Flauwe opmerking! Maar ja, je hebt van die mensen op dit forum die altijd wel iets negatiefs bij te dragen hebben.

Dat laatste stond er eerst niet! Zie ik nu pas. Blijkbaar zijn de frustraties groot.

Omdat blijkbaar alleen de loftrompet mag worden geblazen: Wat een GEWELDIGE fiets heeft u! Aplaua aplaus en nog eens aplaus.
Niet een maar 10 veren in de k**t hoor :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :cheers: :cheers: :cheers: :hug: :hug: :hug:
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Fiets omgebouwd naar elektrisch



Bericht door joske501 »

Betreurenswaardig dat heethoofden weer een mooi topic naar de kloten helpen. :thumbdown:

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Plaats reactie