Schrijfwijze of schreifweize?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
WdePundert
Berichten: 716
Lid geworden op: vr 30 jan 2015, 15:39
Locatie: Papendrecht.

Re: Schrijfwijze of schreifweize?



Bericht door WdePundert »

Wees blij dat je dat woord in het enkelvoud moet schrijven.
Groet,
Wim.

Verba volant scripta manent.
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45233
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Schrijfwijze of schreifweize?



Bericht door thole »

:P :bow: :cheers:
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
fokus
Berichten: 2225
Lid geworden op: vr 28 sep 2007, 9:39
Locatie: Stekene (nabij Hulst) - Vlaanderen

Re: Schrijfwijze of schreifweize?



Bericht door fokus »

Juist weekeindje Noord Holland achter de rug. Schagen, Prima...Volendam, verschrikkelijk! Magere troost.....hier in het zuiden gaat het alsmaar sneller de slechte kant uit met onze mooie taal, in´t noorden is het echter nog veeeeeeeeel erger! Onvoorstelbaar dat velen zelfs niet meer proberen om fatsoenlijk Nederlands te praten; laat staan schrijven! En het Engels dat in de plaats komt is ook maar steenkoolengels.
ceterum censeo belgicam esse delendam
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51305
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schrijfwijze of schreifweize?



Bericht door Kroppie »

vandaar je onderschrift in een voor een normaal mens niet te begrijpen taal :thumbdown:

ik begrijp er uit dat je het daarin over een belgische senseo hebt. :?:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
fokus
Berichten: 2225
Lid geworden op: vr 28 sep 2007, 9:39
Locatie: Stekene (nabij Hulst) - Vlaanderen

Re: Schrijfwijze of schreifweize?



Bericht door fokus »

En laat ik er nu helemaal geen probleem mee hebben om niet normaal te zijn..........erger; ik ben er zelfs blij om!
ceterum censeo belgicam esse delendam
Gebruikersavatar
zwaailicht
Berichten: 1020
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 21:54
Locatie: Medemblik (NH)

Re: Schrijfwijze of schreifweize?



Bericht door zwaailicht »

fokus schreef:steenkoolengels.
Oet de koel dusAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Winnen kan ik niet meer. Maar ik zal zorgen (proberen) dat ik niet verlies.
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Schrijfwijze of schreifweize?



Bericht door hwendt »

fokus schreef:
do 13 sep 2018, 21:06
Neologisme? Gewoon een samengesteld woord! Maar misschien ben ik inderdaad de eerste die het zo samenstelt.
En wat de "scherpe" opmerking betreft ben ik ook andere mening..... De spellingsgemakzijde (weer een nieuw woord) wordt als positief ervaren door heel velen......de andere zijde, de negatieve dus, is het daaruit voortvloeien van gedogen van zakkenrollers, inbrekers enz....
Ik stel dan ook voor om mensen die meer als 5 spelfouten per 100 woorden te maken, onmiddellijk gewoon 4 jaar gevangenisstraf geven. Immers als je spelfouten maakt ben je vermoedelijk ook een crimineel. En om het zekere voor het onzekere te nemen, eerst vastzetten en later mogelijk in hoger beroep weer vrijkomen. Kunnen ze tijdens de straf ook het Nederlands weer leren..

Hugo die het graag simpel houdt :cheers: :cheers: :cheers: :cheers:
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22882
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Schrijfwijze of schreifweize?



Bericht door PaulBng »

Dan ben je zelf aardig op weg naar het cachot, Hugo!
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Schrijfwijze of schreifweize?



Bericht door hwendt »

Kroppie schreef:
wo 19 sep 2018, 14:42
vandaar je onderschrift in een voor een normaal mens niet te begrijpen taal :thumbdown:

ik begrijp er uit dat je het daarin over een belgische senseo hebt. :?:

jos
Voor mij geen moeite.... heb een vak geleerd, het betekend :

Overigens ben ik van mening dat Carthago vernietigd moet worden.

Dus gewoon iemand die de pest aan Carthago heeft.....


Hugo
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Schrijfwijze of schreifweize?



Bericht door hwendt »

PaulBng schreef:
wo 19 sep 2018, 16:02
Dan ben je zelf aardig op weg naar het cachot, Hugo! AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Als ik het weekend van 8 december maar in Meppel ben... kunnen we ons biertje weer een klinken..

:cheers: :cheers: :cheers: :cheers: :cheers:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51305
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schrijfwijze of schreifweize?



Bericht door Kroppie »

ja dat heb als je een vak geleerd hebt, ik zelf ben dom geboren en nooit wat bij geleerd, mulo (meer uiterst laag onderwijs), ben er nog steeds blij om dat ik de dingen simpel op los en opgelost heb. :D :D

heb een camper die het goed doet en kan weg waar naar toe en wanneer ik wil, wat wil een mens nog meer.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Schrijfwijze of schreifweize?



Bericht door hwendt »

Maar ik heb geen kapsones Kroppie.... je blijft mijn vriend hoor.. :cheers: :cheers: :cheers: :cheers: :cheers:
Hoop wel dat je bij mijn 5e taalfout op bezoek komt. Liefst samen met Kim Hollander.... :bang: :bang: :bang: :bang: :clap: :clap: :clap: :crazy: :crazy: :crazy: :crazy: :bow: :bow: :bow:

Hugo .. how the fuck is kim Hollander :clap: :clap:
fokus
Berichten: 2225
Lid geworden op: vr 28 sep 2007, 9:39
Locatie: Stekene (nabij Hulst) - Vlaanderen

Re: Schrijfwijze of schreifweize?



Bericht door fokus »

hwendt schreef:
wo 19 sep 2018, 16:04
Kroppie schreef:
wo 19 sep 2018, 14:42
vandaar je onderschrift in een voor een normaal mens niet te begrijpen taal :thumbdown:

ik begrijp er uit dat je het daarin over een belgische senseo hebt. :?:

jos
Voor mij geen moeite.... heb een vak geleerd, het betekend :

Overigens ben ik van mening dat Carthago vernietigd moet worden.

Dus gewoon iemand die de pest aan Carthago heeft.....


Hugo
Dacht dat de Romeinen Carthago al vernietigd hadden een dikke 2000 jaar geleden, maar waarschijnlijk weet Hugo het beter. :oops:
ceterum censeo belgicam esse delendam
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Schrijfwijze of schreifweize?



Bericht door hwendt »

Volgens WikipediA betekend de tekst
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam is een Latijnse uitspraak die toegeschreven wordt aan de Romeinse senator Cato Maior (234-149 voor Chr.).

De spreuk betekent letterlijk: Overigens ben ik van mening dat Carthago vernietigd moet worden. Carthago was in de tijd van Cato de tegenspeler van Rome tijdens de Punische oorlogen. Cato had de gewoonte elke redevoering, waar deze ook maar over ging, met deze spreuk te beëindigen. Carthago is ten slotte in 146 voor Christus door Rome verwoest. In 29 v.Chr. werd de stad door keizer Augustus hersticht en heropgebouwd, zo vervolledigde hij het werk van zijn adoptiefvader Julius Caesar (Colonia Julia Augusta Carthago).

De strekking van deze uitspraak is dat dingen die belangrijk zijn voortdurend herhaald moeten worden. Wie, bijvoorbeeld in de publieke zaak, iets wil bereiken zal te pas en te onpas zijn boodschap moeten herhalen.



De zin leeft voort in de lessen Latijn op middelbare scholen als voorbeeld van het gerundivum (delendam), de alliteratie (ceterum censeo Cartaginem) en de accusativus cum infinitivo (Carthaginem delendam esse bij censeo).

Hugo die zo ongeveer alles weet te vinden..GOOGLE zijn mijn hersens en mijn brain :cheers: :cheers: :cheers: :cheers:
Plaats reactie